Genel Konular > Simulatörler ( Microsoft Train Simulator , Trainz , Eisenbahn.exe )

Ne olacak bu simulatorlerin hali?

<< < (2/3) > >>

MesutDEM:
Belki tecrübe etmiş olanlar vardır fakat hatırlatmış olayım: Nokia 3D server´ında WebGL´e geçilmezden öncesinde data cache imkanı vardı. Hatta, template data/cache silinmiş olsa bile enazından link kaydetmek imkanı vardı. Fakat WebGL´e geçildikten sonra bu da ortadan kalktı. Halbuki 6-7 ay içinde ciddi bir konum link arşivim olmuştu. Şimdi her defasında her yer yeniden download edilmiş olunuyor. Bu ise hızlı internet ve -WebGl bakımından- ortalamanın üzeri bir ekran kartı demek.

Hali hazırda gerek computer´in ( :) ) aleminin tamamı, gerekse simulatorde kaçınılmaz olan LOD kademeleri bakımından biraz mesele çıkartıyor. Fakat yine de ufukta neler olduğunu net olarak anlatıyor.

Neyse de, dediğim üzere, buradaki sahneleme yıllar önce bahsettiğim "aerial sensing based digital photogrammetry"e yaslanıyor. Yani, 5-10 cm detaylılıkta görüntülerden 40-50 cm detaylılıkta modeller.
 :)

Şimdi bu işin standartları bunlar. Fakat 10 yıl öncesinde bu "data yükü" ve -buna mukabail- "process gücü"ne dönük bir planlama yapmaktansa, pekçok platformda "seri imalat" olarak tabir ettiğim bir kitlenin tüketim kantite ve kalitesine göre "yetinme" politikasını tercih ettiler (bendeniz onlara "dişili-erkekli global marabalar" diyorum. İşin ilginç yanı, ben ve bürom olarak, bu düzeylerde yerel uygulamaları -apayrı alanlarda- gerçekleştirebilmek yolunda o derece mücadele ediyoruz. Fakat artık bu "masaüstü oyun[!]"da "bizim çocuklar bunları yaptılar da Google Earth´e attılar bile" gibisinden 3. dünya ağa/efendi scenery´lerine öylesine alıştık ki... )
 
Böyle bir data yükü, "tek kare görüntüleme" bakımından, bir avuç içi aşna fişna aletinde elbette altedilebilir. Fakat kaderine terkedilmiş durumdaki bir PC´de bununla yetinilmez. Bu yüzden "Playstation 4"ten bahsetmiş oldum.

Hatta şunu anlamak artık zor değil: Bizleri bu 3. dünya çiftliğinde masaüstünde dünyadan hiç olmazsa biraz olsun haberdar olabilmemiz (enformasyon fırtınası) pekala computer´i masaüstüne taşıyanlar sayesinde oldu. Bunda Microsoft´un yeri ortada. Buna karşılık, Apple, başlangıçta computer´in visual bir karakter kazanmasına kaynak teşkil etmiş iken, bahis konusu "avuç içi aşna fişna teknolojileri" sayesinde tam aksi bir politika takip etmek yoluna girmiştir. Yani, Apple, "enformasyonun önünün kesilmesi" peşine düşmüştür. Microsoft veya diğer PC odaklarını bitirmek stratejisi de bununla ilgilidir. Simulatorler son 10 yılda çakılıp kalmışlardır. Çünkü bu politika buna sebep olmuştur. Yani, "masaüstünde yükselen insan" karşısında bir besleme sürüsünün önce dizüstüne, ardından IFon/Myfon´dan tablet/mablete uzanan söğüş kurguları. Bu politika sadece simulatorleri değil, -bilhassa, bu gibi 3. dünya çiftliklerinde- "PC sayesinde yükselişe geçmiş insan"ı durdurma politikasıdır...

ismailozerbay:
strm konusuna değinmişsiniz. bu konuda msts de trs de ve rw üzerinde hgt uzantılı yeryüzü şekillerini bizzat kullandım. bu kullandığım yerşekilleri gerçekten istediğim verileri kaba taslak ve hızlıca verdi. bunun haricinde sadece trainz de ben bu olayı çok kullanışlı bulmadım. bunun haricinde railworks decal adında birsistemle yeryüzündeki (google eart üzerinden aldığınız) görüntüleri simulator üzerine kısa yoldan atmanız izin veriyor dağları da gerçeğine uygun  yaptığınızda bizim gibi masaüstü kullanıclılarına fazlasıyla yetecek görüntüleri alacağınıza inanıyorum bu konuda birde fotoğraf paylaşayım sizlerle. çözünürlükleri yüksek tuttum detayı görebilmeniz için. etrafta çevre düzenlemesi yapılmamış hali. ağaçlar filan daha sonra eklendiğinde görüntü kalitesi daha hoş görünecektir. bunun haricinde birçok konuda size katılıyorum. bizim hatları da yapasalar makinelerimizi de elealsalar süper olur.








MesutDEM:
İsmail Bey,

Yukarıda hem linkini verdiğim, hem de bununla da yetinmeyip capture derlemesini gönderdiğim görüntüye adeta hiç bakılmamış oldunduğu gibi bir kanaat halindeyim ve buna anlam veremediğim gibi üzüldüm de.

SRTM verileri ve bunlarla şekillenen simulator sahnelerini on yıldır tanıyan biriyim. Hatta, bu verileri ülkede uçuş simulatorlerine ilk uygulayanlardan biriyim:[yt=425,350]http://www.youtube.com/watch?v=P9zs3gKY6FE[/yt]

Videonun sonlarına doğru, Eskişehir-Kütahya yolunda benim için özel önemi olan bir  kesim bulunuyor: Akkaya Deresi mevkii. Demiryolu, Eskişehir´e doğru Porsuk köprüsünü aşıp hakkında film yapılmış olan Gökçekısık İstasyonu´na ulaşır. Ben buranın "adeta gerçeğin içinde yol alınan hali"ni niçin hayal etmeyeyim?
 
Benim burada yazıyor oluşum, bir “isbat” veya “kendini tatmin” meselesi değil. Sadece “katılmış” bulunuyorum. Ve aktarmış olduğum hususlar bir “hobi”den ziyade bizzat profesyonel tecrübelerimden destek alıyor. Yani, aktardığım hususlara itimat edilir ise bundan zarar görülmeyeceği, aksine, faydalanılacağı kanaatindeyim.

SRTM arazi modelleri, bilindiği üzere, 2000´lerin başlarında, Dünya topoğrafyasının –bilim memurlarınca- o güne kadar ihmal edilmiş oluşunu telafiye dönük bir projenin sonuçlarıydı. İlk başlarda göz boyayan bu veriler, aslında, o yıllarda da “yetersizdi”. Çünkü “haritadan sayılaştırma” dediğimiz klasik yöntemlerle bile 10m detaylılıkta arazi modelleri çıkartmak zaten mümkündü. Yine uydudan ve fakat 10m detaylılıkta yığın data meydana getirmek yolunda Almanlar işe atıp büyük yatırım yaptılar. Ancak buradan ilk veriler bile 2015´te temin edilebilecek ve ücretsiz olmayacak:

[yt=425,350]http://www.youtube.com/watch?v=_1LjFOaL1Pc[/yt]

Ancak, yukarıda bahsettiğim "aerial yöntem" yanında ölü doğacağı öngörülebilir.

İfadelerim gayet açıktır: Srtm verileri ve bunlardan yola koyularak meydana getirilen simulator sahneleri 10 yıl öncede kalmıştır. “Oyun üreticisi” denen ve “gittiği yere kadar” anlayışına teslim olmak durumundaki yapıların tutumları bu gerçeği örtbas edemez.

Diyelim ki, yeni nesil bir enformasyon server´i olarak sizlere aktardığım “Nokia 3D” sahneleri size anlamlı gelmedi. O halde ekli görüntü misalini de ekleyebilirim:

Buradaki görüntü, yerel olarak alınmış bir dizi yüksek detaylılıktaki fotogrammetrik görüntü setinden çıkartılmış olan 20-50 cm detaylılıkta bir modelden alıntı görüntüsü. “Olması gereken” işte budur. Yani, bir tren seti, “virtual environment” dediğimiz aleminde yol alırken böyle bir sahnenin bu visual standartlarında yol almalıdır. Ben ve bürom bu yolda mücadele halindeyiz.

Konuyu açmaktaki amaçlarımdan biri, bugün atıl halde kalmış masaüstü bilgisayar kurgusunun bu standartları destekleyebilmekten uzak olduğunu anlatabilmekti. Bilgisayar ölüme terk edildiğinde elbette simulatorler de ölmekten kurtulamazlar...

Sonuç olarak, göndermiş olduğunuz görüntülerde yeralan lokomotif ve vagon modellerindeki itinanın elbette -baştan itibaren- farkındayım (hatta forumda aktif olmasam bile, Şafak Bey ile yıllar önce bir-iki diyalogumuz olduğunu da hatırlıyorum). Fakat buradaki gerçek, sahnenin visual kalitesinin modelleri desteklemekten çok uzak olduğudur. Meselenin aslı budur. Ki, bu simulatorlerde kullanılan arazi modellerinin "amatör" kalıyor oluşu, bu meselenin sadece bir yönüdür.

ismailozerbay:
mesut bey sizlerin söylediklerinize tamamen katıldığımı belirttiğimi hatırlıyorum. bu konuda bizlerde gerçeği gibi bir hat üzerinde lokomotif sürmenin hayalleri peşindeyiz. hatta bununla ilgili 3-5km gerçek objelerin modellenip hattın gerçeğine en yakın olacak şekilde çalışmalar yapmaya kalktık ama 2-3kişi ile bunun hakkından gelinemeyeceğini bunun uzun zamanlar alacağını farkettik. bu konuda sizler bilgisayarı yetersiz bulduğunuzu belirtiyorsunuz. size bir sorum olacak acizane biz gerçekçi simulatore nasıl ulaşabiliriz. gerçek lokomotifi kumanda ettiğimiz hissi veren içerisine girdiğimizde sallantı kumanda düğmeleri görüntüler gerçeğini aratmayacak nitelikte bir sisteme ev kullanıcıları olarak nasıl ulaşacağız. ilginiz ve çalışmalarınız için sonsuz teşekkürler. sizler sayesinde en iyilere ulaşacağımız ümidimi tşıyorum sevgiler saygılar. ayrıca paylaştığınız görünler çok güzeel. bunların arasında demiryolunda hareket ettiğimizde 3d modellemeye gerek duymadan gerçek binaları gerçek ölçüleri ile görebilecekmiyiz. teşekkürler

MesutDEM:
Yukarıda Nokia Maps 3d server´ındaki 3d görüntüleme ve veri alma tarzından bahsetmiştim. İsmail Bey´in raybüs modeli ile ilgili bir yazısında da bu konu bir şekilde geçti.

Ancak burası konunun aslı olduğundan burada da yineleme ihtiyacı duydum:

Nokia Maps 3D´in (ki, artık, Apple´ın para yolma sisteminde bütünüyle aktif durumda) kullandığı "eski adıyla C3 Technologies" sistemi beni büyüsü altında tuttuğundan Google Earth´ü geri plana atmıştım.
Bugün farkettim. Google Earth de 7 versiyonunda -güya- aynı yöntemi uygulamaya başlamış. Yani başladığını sanıyor. Biraz önce kurup yeni 3d örnek konumlarına şöyle bir baktım. Bakar bakmaz da notu verdim: Şu anda Apple tarafından kapaklanmış olan teknoloji yanında inanılmaz amatör kalıyor ve Google´un bu yolda daha 40 fırın ekmek yemesi lazım.

İsmail Bey, bunları şunun için anlattım (umarım konuyu gereksiz yere uzattığımı düşünmezsiniz):

Sizin bahsettiğiniz 3-5 km´lik çalışma tarzını genel olarak "field sampling" veya "area sampling" başlıkları altında ele alıyoruz.

Bu konuda yapılacak iş belli: Havadan buna uygun şekilde elde edilmiş görüntülerden sahayı 3D olarak extract etmek. Biz bu birikimi uygulama kapasitesine sahibiz. Ancak, fotoğraflar havadan alınsa da tahmin edebileceğiniz gibi, para havadan gelmiyor.

Ülkede meselenin aslı şu: Nasıl olsa yol yordam belli. O halde para bulursak  -zaman kaybetmeksizin- biz de yapıveririz uyanıklığı. Kimse kimin profesyonel yeterliliğe sahip olup olmadığına bakmıyor.

Yani "zaman" mefhumu (naçizane, bizim bu alanlara kaç yılımızı verdiğimiz, büroda bir üni öğrencisi gibi her Allah´ın günü kaç yıl cebelleşmiş olduğumuz) kolayca gözardı edilebiliyor.

Mesela ben, Bilecik ile Karaköy arası hattı -eski haliyle, yani, 80´lerin sonlarında öğrenci iken, o kepaze numarasız kompartmanlarında oturmak yerine saatlerce koridorda durup ellerimi pencereden ağaçların dallarına tuttuğum akşamlarda olduğu haliyle- görüntülemeyi çok isterdim.

Bir de "tek başına bir yöntem" yetmiyor. Yerine göre yöntemler kombinasyonu kullanmak gerekiyor.

Bugün mesela bu işlerin çok bilmişleri de çoktur ya, cebinizde para arayışa girseniz, pekçokları konuya -kaba tabiriyle- atlayacaklardır. Fakat "ülke" denen şu yerde "image based modeling" veya "terrestrial laser scanning" ile -hakkını vererek- kaç kişi veya firma uğraşmıştır? Öyle tuhaf ki, bunlar maşallah vitrinde hiç eksik olmaz. Fakat iş realiteye geldiğinde hepsinin balon oldukları ortaya çıkıverir. Hepsi de "bizde var" demek içindir...

Son olarak bir de şu var:  Mesela, 5x5 km2lik bir alanın bahsettiğim şekilde örneklenmesi, net olarak iddia edebilirim, hızlı trenin 50km´lik yol güzergahına dair klasik harita işlerinden çok daha zahmetlidir.
Çünkü biri art/science, diğeri ise patronların müh.lerine, müh.lerin ise amelelerine söylenerek yaptırdıkları cinsten bir iştir...   8)

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

[*] Önceki Sayfa

Tam sürüme git