Merhaba,
Roco dijital kumanda ben hiç kullanmadım, bilmiyorum, PIKO digi1i, Hornby'nin dijital kumandası gelmeden önce almıştım, memnunum bir sorunum yok.
Ancak elinizde hazır raylar, vagonlar ve lokomotifler varsa, decoderını takarak ve kumandasını alarak Hornby fiyat açısından da uygun olabilir. Ancak şunu söyleyebilirim bugün klüpte tekrar deneme fırsatım oldu, PIKO'nun uzaktan kumanda rahatlığı yanında Hornby kumandanın yetenekleri ve özellikle hızlanma gibi programlama fonksiyonları ile daha rahat, LCD ekran da ayrı bir kolaylık sağlıyor.
Decoder konusunda ise Hornby dışında bir seçenek pratikte yok diye düşünüyorum. En azından fiyatlama olarak.
Erkut beyin ilettiğine gelince, aşağıda çevirmeye çalıştım. Ampül sorunuzun cevabı burada daha açık, ısınmayı önlemek için 14 yerine 24V ampüller dijitalde kullanılmış...
Fleischman lokomotiflerinden 80lerin başında almıştım ve deneyimim bunlarla ve yenileriyle sınırlı. Lokomotiifler ince bir metal tabaka ile kapatılmış plastik bir motor kapağına sahip. Eğer bu tip bir lokomotife sahipseniz yedek parçaya gerek duymadan dönüşüm yapabilirsiniz. Daha eski modeller ise yekpare metal motor kapaklı ve yedek parçaya gerek duyuyor veya motorun sol fırçasında fazlaca müdahaleye gerek duyuyor ki fazla deneyimim yok. Fleischmanı arayın yardımcı olurlar ancak İngilizce konuşabildiklerine emin değilim, Almanya'da arkadaşlarınız varsa yardımcı olabilirler. Metal motor kapağı yalıtkan bir kapak ile değiştirilebilir, bunun parça numarası 50 4750. Ben bunlardan hiç kullanmadım ancak yeni kapaklar için belirtilen yöntemlerin bu kapağın takılmasından sonra geçerli olacağını düşünüyorum.
Genel düşüncem Fleischmann lokomotiflerin DCCye çok sıcak olmadığı. Decoderın yerleştirilmesi için yeterli yer bulunca bile kablolar için yer bulunamayabilir. Örneğin BR55de lokomotif ve tenderı birleştiren bar üzerinde kabloların geçmesi için kanal var ama standart decoder kabloları ancak çıplak olarak sığabilir. Buradan geçirmek benim bir saatimi aldı. Ön lambaları bağlamak sıklıkla zor olur çünkü lokomotifin gövdesi şasiye sıkıca yerleşmiş durumda ve kabloyu öne çekmek için açıkça görünen herhangi bi yol yok, örneğin BR53 ve BR89. Bu durumda şöyle yapabilirsiniz, Aslında olabilir, Yeni lokolarda can veya open frame motor kullanılıyor ve herhangi bi problem yok. Aşağıdaki tartışma büyük round motor hakkındaki lokomotiflerin çoğunlu böyle. Ayrıca yeni lokomotifler 6 bacaklı sokete sahip ancak soket numaraları belli değil, etiketlenmemiş, yani decoder montajından önce bunların ne işe yaradıkları bulunmalı.
Decoder montajında motorun iki fırçası şasi ve tekerleklerden izole edilmeli. Motor kapağı eski modellerde üç yeni modellerde dört parçaya ayrılıyor. Her durumda sağ taraftaki bölgeler sağ fırçayı, tutuyor ve kablo rayların bir tarafından elektrik alan süpürgelere bağlı. Bu iki bölge bir choke ile bağlı ki bunun çıkarılması gerekli. Bunu yaptığınızda sağ fırça izole edilmiş oluyor. Decoderın kırmızı kablısorunu süpürgelerden gelen kabloya bağlayın.
Turuncu kablo ise motorun sağ fırçasına elektrik veren bölgeye bağlanmalıdır. (Böylece raydan elektrik kırmızı kablo ile decodera gidiyor, motorun sağ fırçasına da decoder kontrolünde turuncu kablo ile elektrik veriliyor)
Sol fırça ise biraz daha zor. Yeni lokomotiflerde fırça, sağ tarafta metal benzeri bir bölgede duruyor. Ayrıca motor bölümünü bir arada tutan sol vidanın motor kapağına değen bir 4. bölge var. Fleischman lokomotiflerinde şasi elektriği motora taşımak için kullanılcığı için motor kapağının bu iki bölgesi küçük bir metal çubukla birbirine bağlanmıştır. Sol altta olan bu parçanın kesilmesi gerekir. BR53 gibi azı modellerde bu parça boyalıdır. İnce ve keskin bir hobi bıçağı ile bu köprü bağlantıyı kesin böylece iki bölge izole edilmiş olur. Gri kabloyu fırçaya bağlı bölgeye lehimleyin ve siyah kabloyu da vidaya bağlayın. Lehimleme yapmadan önce bir oHMmetre ile fırçaların doğru bir şekilde izole olduğunu iki kez kontrol edin, emin olun.
Eski lokomotiflerde sağ taraftaki iki bölüm tek olur ve ayrıştırılmalıdır. Yine keskin bir hobi bıçağı ile 1mm genişliğinde bir kanalı kesin. Kanal sol frçanın, sağ ve sol kısmından motor kapağının boydan boya geçmelidir. Daha sonra sağ tarafta benzeri kesimlerle(bu bölümü detaya girmeden geçiyorum) tamamlayın, tekrar izolasyonu kontrol edin. Temelde bu kesmele motor kapağını yeni modellere benzetir. Çok fazla güç kullanmamaya dikkat edin yoksa motor kapağı kırılabilir. Motor kapağı üzerindekiler birbirine çok yakın olduğundan dekoder kablolarının üzerindeki izolasyonun çık fazla çıkartılması poblem yaratabilir.
Standart DCC kablo renkleri
Siyah: Motor kapağını şasiye bağlayan
Kırmızı : Fleischman kırmızı kablo
Turuncu: Sağ fırça
Gri Sol Fırça
Beyaz ön lamba
Sarı: Arka lamba
Lambalar şasiden izole olmadığı için mavi kabloyu kullanmayın. Bazı lokomotiflerde, DC kullanımda lamba(YÖN?) değişimini kolaylaştırmak için ampüllerin arkasında selen diskler bulunur. Bunların çıkartılması gerekir. Diğer bir yöntdem lambaları doğrudan süpürgelere bağlamak olabilir. Açıp, kapatılamazlar ancak montaj özellikle küçük lokomotiflerde daha kolay olur. örneğin BR53 ve BR89. Fleicshmann 24V ampuller sunuyor, lambaları fazla ısıtmamak için ben onları kullandım. Ayrıca tüm tekerleklerin temiz olduğu ve süpürgelerin doğru tekerleklere dokunduğuna emin olun.
Decoder olarak 1Amo herhangi bir decoder olabilir, ben dar yer olduğunda DZ123/DZ143 ve TCS T1 kullandım, TCS M1 de olabllir. Son ikisi bir yıl desteksiz garanti ile geliyor. Bunlar benim dijitale çevirdiğim lokolar: 24, 38.10, 50, 53, 55, 65, 86, 89, 91, 94, 141"