Bulduğum bir fotoğraftan yola çıkarak, bu konuyu paylaşmayı istedim.
1914-1918 yılları arasında Magyar Allami Vas Acélés Gépgyarak (MAVAG) Fabrikası tarafından üretilen MAV 601 sınıfı, şasisinde dört silindiri bulunan bu lokomotifler Avrupa’nın o tarihlerde en güçlü lokomotifleri arasında yer almıştır.
Türkiye-Bulgaristan demiryolu hattını işleten Compagnie des Chemins de fer Orientaux (CFO) tarafından üç adet sipariş edilen bu lokomotifler, 1918 yılında 601-603 numaraları altında teslim edilmişlerdir.
1. Dünya Savaşı sonrası dönemde yeni sınırların belirlenmesi, buna bağlı olarak demiryolu trafiğinde yaşanan aksaklıklar ve farklı teknolojiler gibi nedenlerle birlikte, 1937’de CFO’nun kamulaştırılması sonucu Devlet Demiryolları’na (TCDD) devredilmişlerdir. Akıbetleri konusunda bilgi bulunmamaktadır.
Ülkemiz demiryolculuğu konusunda dünyada da saygın bir site olan “Trains of Turkey” de bu lokomotiflerimiz hakkında verilen bilgilerle birlikte lokomotifin fabrika çıkışı benzer fotoğrafı bulunmakta ve Sn.Jean Patrick, ülkemizde kullanılıp kullanılmadığına dair bilgi ve belge kısıtlılığı nedeniyle çok haklı tereddütlerini dile getirmekte, varsa belge paylaşımını talep etmektedir.
Trains of Turkey sitesindeki fotoğraf.
Fabrika fotoğrafı.
1935 yılında bir aile fotoğrafı.