Gönderen Konu: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri  (Okunma sayısı 8826 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355

TCDD 1940 yılında Almanya M.A.N. Fabrikası’na ,  MT 5200 olarak sınıflandırılan 2 vagondan oluşan 6 ünite “Mototren” sipariş vermiştir.

120 km/s  sürat yapan MT 5200’ler, her biri 480 HP 12 silindirli MAN dizel  iki motorla ve yarım otomatik Mylius şanzımanla donatılmıştır.

A vagonunda 63 adet 2.sınıf koltuk, B vagonunda 24 adet 1.sınıf,  40 adet 2.sınıf koltuk olmak üzere toplam 127 koltuk bulunmaktadır.  

MT 5201 (Fab.No:  139 179+139 180) ve MT 5202 (139 181+139 182), 1944 yılında Türkiye’ye teslim edilmiştir. Sadece TCDD’ye özgü üretilen mototrenlerimizin hizmetten alınma ve hurdaya  çıkma tarihleri bilinmemekle birlikte 1960’lı yıllar muhtemeldir.

TCDD MT 5201






2.Dünya Savaşı’nın koşulları nedeniyle, TCDD’ye teslim edilmesi planlanan kalan 4 üniteden üçü Almanya’nın yanında yer alan Slovakya’ya verilmiş, bir ünite Almanya’da kalmıştır.

Slovakya Demiryolları’nda  MT 5203 (Fab.No:  139 183+139184), MT 5205 (Fab.No: 139187+139 188), MT 5206 (Fab.No: 139 189+139 190), Alman Demiryolları’nda, MT 5204 (Fab.No: 139 185+139 186) Almanya'da kullanılmıştır.

Slovakya’da, 485-001, 485-002 ve 485-003 sayıları verilen mototrenlerden, 485-001 ve  485-002 savaştan sonra  1946 yılı başlarında Sovyet Rusya tarafından tazminat olarak alınmıştır.

Sovyet Rusya’da 1524 mm'lik ray aralığına uygun olarak kullanılmak üzere  tadilat yapılmış,  DP-11 ve DP-12 olarak sınıflandırılmış, Minsk-Vilnius-Riga güzergahında düzenli olarak kullanılmışlardır.

1964 yılında Demiryolları Bakanlığı Merkez Araştırma Enstitüsü, DP-11’e deneysel ve test  amaçlı gaz türbinli helikopter motoru montaj etmiş ve projenin sonlanmasıyla DP-11 1974 yılında görevden alınmıştır. DP-12’nin sonu hakkında ise bir bilgi bulunmamaktadır.


DP-11  (Testten önce)





DP-11 (Testte)





« Son Düzenleme: Şubat 10, 2019, 00:36:38 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #1 : Şubat 10, 2019, 01:35:25 »


DP-11 Vilnius Depoda




Test sürüşünde




Gaz türbini takılmadan önceki çizimi




Hurdaya çıkarılmış hali









Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #2 : Şubat 10, 2019, 13:32:07 »




Alp Bey, yine bilinmeyen özellikte TCDD'nin kullandığı MT 5200 Mototrenler hakkındaki bilgi paylaşımlarınıza teşekkürler.

Gerçek trenlerle ilgili gerek TCDD gerek diğer ülke demiryollarının araçlarının araştırılıp, incelenmesi konusundaki çalışmalarınız
için emeklerine sağlık.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar


Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #3 : Şubat 10, 2019, 18:50:29 »
Teoman Bey, samimi görüş ve düşünceleriniz için teşekkür ederim

TCDD'ye yönelik tasarlanan bu nadir mototrenlerimizden hiç olmazsa birini muhafaza edebilseymişiz.

Sevgi ve saygılarımla.

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #4 : Şubat 10, 2019, 22:19:36 »
Alp bey , yine bilmediğimiz bir şeyler öğrendik sayende. Çok teşekkürler.

Bu arada bu setlerin hizmetten çıkma yılı 60 ların iyice sonu olmalı çünkü 1967 yılında annem Ankara ya bununla giderken ona el sallamıştım.
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #5 : Şubat 12, 2019, 14:05:31 »
TCDD MT 5204 (Almanya VT92)

1940 yılında TCDD tarafından, Almanya MAN Fabrikası’na sipariş verilen 6 ünite MT 5200 sınıfı “Mototren”lerden 5204’ün 2. Dünya Savaşı koşulları nedeniyle  Almanya’da kaldığına değinilmişti.

1947 yılında TCDD 5204’ün A ve B vagonları birbirinden ayrılmış,  B vagonu  Deutsche Eisenbahn-Gesellschaft AG (DGEG) şirketine devredilmiş, ” DGEG II” olarak adlandırılmış ve kullanılmıştır.

27/01/1950 tarihinde, Teutoburger Wald-Eisenbahn AG (TWE) şirketine kiralanan DGEG II,” VT92” olarak tekrar tanımlanarak hizmet vermiş, şanzıman arızası nedeniyle 24/06/1965 tarihinde hizmetten alınmıştır. 1968 yılında hurdaya ayrıldığı tahmin edilmektedir.




Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #6 : Şubat 16, 2019, 12:49:59 »


TCDD MT 5201/DP-11 Litvanya’da





Test amaçlı kullanıldıktan sonra 1975 yılında atıl halde (sağda)




Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #7 : Şubat 16, 2019, 20:13:56 »
Yanlışlıkla TCDD MT 5201 olarak yazmışım.  Doğrusu MT 5203'dür.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD MT 5200 sınıfı Mototrenler ve yurtdışındaki kardeşleri
« Yanıtla #8 : Şubat 25, 2019, 19:10:07 »


1940 yılında.