Yanıt #65 ve 67’de daha önce paylaşılan, Amasya/Suluova Çeltek Kömür İşletmesi’nde kullanılan Henschel & Sohn (Fab.No: 4153) 1 nolu lokomotif.
Henschel & Sohn Lokomotif Fabrikası, 1895 yılında sayısı tam olarak belirlenememesine rağmen “Zwiling” tabir ettikleri “İkiz” lokomotifleri ordu hizmetlerinde kullanılmak üzere ülkemize teslim etmiştir.
Bu tip lokomotifler, Bağdat Demiryolları, Edremit-Havran, Kemerburgaz-Haliç (Karadeniz Sahra Hattı) ve muhtemelen Kurtuluş Savaşı sırasında Yahşihan-Ankara arasında işletmeye sokulmuştur.
Karadeniz Sahra Hattı ise 1.Dünya Savaşı’nda, İstanbul’un elektriksiz kalmaması amacıyla Zonguldak’tan deniz yolu ile kömür taşınmasının riskli olması düşünülerek tesis edilmiştir.
Fab. No: 4152 ve 4153 “İkiz”lokomotifler, anılan dönemde “96 A” ve “96 B” numaralandırılmasıyla hizmet görmüşlerdir.
1895 yılında ülkemize teslim edilmesi ile birlikte yabancı kaynaklarda 1930 yılında tekrar Çeltek Kömür Ocağı’nda envantere girdiği kayıt altına alınan, bu süre içerisinde nerede hizmet gördüğü kesin tespit edilemeyen bu lokomotifimiz, hayatta kalan ikiz dizinin “96 B” numaralı lokomotifidir.