Teoman Bey merhaba.
Paylaşım için çok teşekkür ederim.
İlkokul günlerime döndüm bir an. Her hafta sonu babam tarafından Gençlik Parkı’na götürülmeyi iple çekerdim. O kadar eğlenceli şeyler varken benim tek düşüncem trene binmek ve iki oyun vagonunun birinde bulunan küçük uçağın koltuğunda seyahat etmekti. Güzergahta iki istasyon ve kondüktörler bile vardı.
Sevgi ve saygılarımla.
Teoman Bey'in sayesinde yeniden hatırladığım, anılarımızda kalan bu lokomotifler ile ilgili bilgiler ve fotoğrafları paylaşmak istedim.
Eskişehir Cer Atölyesi mühendis ve işçilerinin emekleriyle iki adet üretilmiştir. Tamamıyla Türk yapısı olan lokomotiflerin her biri 50.000 liraya mal olmuştur. Açılan yarışma sonucu “Mehmetçik” ve “Efe” isimlerini almışlar, 01 Haziran 1957 tarihinde Gençlik Parkı’nda gerçekleştirilen bir törenle, TCDD’ye bağlı olarak “Minyatür Tren İşletmeleri” adı altında hizmete girmişlerdir.
Maksimum 20 Km/s sürat yapan ve bu lokomotifler 1750 metre uzunluğunda bir hatta çalışmışlardır. Güzergahtaki seyir müddeti 15 dakikadır.
Vagonlarına; Demirspor Kulüpleri, Ankara’dan Ankaragücü, Gençlerbirliği, Hacettepe ve Yolspor, Adana’dan İdmanyurdu, Bursa’dan Acaridman, İskenderun’dan Denizgücü, İstanbul’dan Galatasaray, Beşiktaş, Fenerbehçe, Vefa, Adalet ve İstanbulspor, İzmir’den Altınordu ve Altay, Konya’dan İdmanyurdu ve Şekerspor, Samsun’dan 19 Mayıs Gençlik, kulüplerinin isimleri verilmiştir.
“Mehmetçik” lokomotifi 2016 yılında Eskişehir Hatboyu Caddesi’nde sergilenmeye başlamıştır. Yakın bir tarihte, TÜLOMSAŞ Müzesi bahçesine götürüldüğü şeklinde duyum bulunmaktadır.
“Efe” lokomotifine daha sonraları, sırasıyla “27 Mayıs”, 2000 yılların başlarında Afyonkarahisar’da gar önünde dairesel hatta çalıştığı dönemde “Kocatepe” isimleri verilmiştir. Afyonkarahisar’dan Sivas Loko Bakım Atelyesi Müdürlüğü önüne getirilen bu lokomotife, Sivas Kongresi’nin yapıldığı tarih olan “4 Eylül” adı verilmiştir.
Teoman Bey'in paylaştığı İzmir Fuarı'ndaki lokomotifin ise "Efe" olabileceğini tahmin ediyorum.