Saygıdeğer modeltrenciler
Bu konumuzda, iki ayrı model tren firmasının üretimi olan 1/87 ölçek modellerden yararlanıp, oluşturduğumuz kargo treni model
incelemesini sizlere sunmayı düşündüm.
Modellerimiz Liliput firması üretimi L 133032 kod nolu VT 69 dizel motorlu kargo aracı ile Roco firması üretimi 4329 kod nolu çiftli
yük vagonudur.
Alman kargo sisteminde; 1. Dünya Savaşı sonrası ile 2. Dünya savaşı arasındaki yıllarda ve 2. Dünya savaşı sonrası ikiye ayrılan
Federal Almanya ile Demoratik Almanya demiryollarında 1970’ li yıllara bu demiryolu araçları kullanılmışlardır.
Kargo treni olarak kullanılan bu araçların üzerinde Almanca ‘’Stücgut Schnellverkehr’’ yazısı büyük ölçekte uzaktan görülebilir
nitelikte yazılmıştır.
Deutsche Reichsbahn : 2. Dünya Savaşı Öncesi Alman Devlet Demiryolları
Stückgut: Genel Kargo
Schnell: Hızlı
Verkehr: Trafik
Model incelememize geçmeden önce, Alman Demiryolları Hızlı Kargo işletmesi ile ilgili yaptığım araştırmalardan bilgi aktarımında
bulunmak isterim.
Deutsche Reichsbahn Stückgut-Schnellverkehr
1920’li yılların ortalarında Alman Demiryolları, karayolu taşıtlarının üretimlerinin artması ve buna bağlı olarak karayollarındaki
trafiğin hızla artmasına karşı bir rekabetle karşı karşıya kalmıştır.
Alman Demiryolları yetkilileri, demiryolu yük taşımacılığının, karayollarındaki yük taşımacılığı karşısında bir tehditle karşılaşmış
olmanın verdiği bir düşünce ile çeşitli tedbirler almaya yönelmişlerdir.
Bu nedenle Alman Demiryolları genel merkezi 1927 yılında genel kargo taşımacılığına özgü bir işlem yapılanması içinde modern
dizel trenlerin kullanılması yönünde bir plan geliştirdi.
Buharlı lokomotiflerden oluşan yük trenlerinde, kargo taşımacılığı uzun bir zaman almaktaydı. Lokomotif ve vagonların birbirine
bağlantıları manevra vb. işlemler taşımacılıkta zaman bakımından karayolu trafiğine göre demiryolu trafiğinde oldukça zaman
almaktaydı.
1928 yılında kısa sürede gerçekleştirilebilen ve geçici bir çözüm olarak başarıyı vaat eden Köln şehrindeki demiryolu araçları
üretim merkezinde ‘’RBD Köln’’de bir çözüm geliştirildi.
Hızlı yolcu treni dizel lokomotiflerine eş değer hızlı kargo treni dizel lokomotifleri üretildi. Bu dizel lokomotiflerin yapısal özelliği
istasyonlarda hızlı bir şekilde kargo alabilme ve kargo indirebilme tasarımının yapılmış olmasıdır.
Dizel kargo lokomotifinin sürücü kabini arkasında geniş hacimli bir kargo alan bulunmaktaydı. Bu alanın her iki yanında yükleme
ve boşaltmada hız kazanmak adına ikişer adet sürmeli kapılar tasarlanmıştı.
Ayrıca yedek ve yardımcı personelin dinlenme ve tuvalet ihtiyaçları içinde gerekli tedbir olarak, sürücü kabini arkasında küçük
yaşam odası yer almaktaydı.
Dizel lokomotifin arkasında bir birine körükle bağlı kapalı yük vagonları da yer almaktadır. Ancak bu vagonların sayısı çiftli olarak
bir adet veya kargonun fazlalığına göre iki adet çiftli vagon olarak tren oluşmaktadır.
Bu çiftli vagonlarda da aynı dizel kargo lokomotif te olduğu gibi personel için tedbirler düşünülmüştür.
Tren hareket halinde iken kargoların dağıtım yerlerine göre ayırımı yapılmakta ve istasyonlara gelindiğinde hızlı bir şekilde boşaltım
yapılıp, diğer istasyonlara doğru yola koyulmaktadırlar.
1930 yılında VT serisi Dizel Bagaj Raylı Araçlardan 3 adet üretilmiştir. VT 10 001 - VT 10 002 - VT 10 003
Bu üç dizel motorlu bagaj araçları, 1949 Yılından sonra Federal Almanya demiryolları ‘’DB’’ Deutsche Budesbahn adını alınca,
VT 6901- VT 69902-VT 69903 şirket numarası almıştır.
Bu açıklamaların ışığında biraz da modellerimize göz atalım.
Önce Liliput L 133032 HO Ölçek Diesel-Gepactriebwagen VT 69901 in gerçek fotoğraflarından birkaç örnek ile konumuza
devam edelim.
Dizel motorlu bagaj kargo demiryolu araçlarında gözümüze çarpan en önemli özelliklerden biri de motorun bağlantılı olduğu
bojide tekerleklerin tahrik gücü buharlı makinelerde olduğu gibi biyel kollu oluşudur. Şanzıman T1 mekanik dört vitesli olarak
tasarlanmış ve hız ayarlaraı bu duruma göre düzenlenmiştir.
Aracın dış gövdesi perçinli haddelenmiş bölümlerden ve 2mm kalınlığındaki saç levhalardan oluşmuştur. 2 metrelik dört adet her
iki yanda ikişerli geniş kayar kapılardan oluşmuştur.
Aracın uzunluğu; ana gövde 19740 mm olup, tamponlar ve bağlantı donanımları ile en uçtan uca 21040 mm dir.
İç bölüm 15657 mm uzunluğunda ve 2650 mm genişliğinde bir yükleme alanına sahiptir. 38 metrekarelik bir yükleme alanı ile
taşıdığı yük 15 tonu bulmaktadır.
Motor dizel özelliğinde G4a motor gücü gücü 165 beygir gücündedir. Aracın her iki başında sürücü kabini bulunduğundan
manevra yapmaksızın aynı hat üzerinde gidip gelmesi kullanıldığı dönemlerdeki ulaşım zamanlaması bakımından kargo
taşımacılığında zaman yönünden oldukça kazançlı bir durum yaratmaktaydı.
Liliput 1/87 ölçek Modeli dizel bagaj demiryolu aracının çeşitli açılardan fotoğrafları ile incelememize başlıyoruz.
Model, Liliput firmasının modelin korunması yönünden aldığı tedbirlere göre kutulanmıştır.
Gerçek dizel lokomotifte olduğu gibi modelin sağ ve soluna genel Kargo Hızlı Trafik yazıları iri harfler ile yazılmıştır.
Gövde üzerinde detaylara çok önem verilmiş en küçük ayrıntı gerçeğindeki gibi yansıtılmaya çalışılmıştır.
Modelin en çok ilgiyi artıran kısmı, motorun bağlı olduğu bojideki biyel kollarıdır. Sürüş anında görüntü olarak çok hoş bir
izlenim yaratmaktadır.