Selamlar,
Hiç bir ön yargıya dayanmaksızın ve marka gözetmeksizin,nacizane 14 yıllık deneyimlerime dayanarak yazıyorum.Hiçkimseyle tartışmaya,yeni bir tartışma konusu yaratmaya kesinlikjle niyetim yok.Sadece deneyimlerimi aktaracağım.
Model tren konusuna AC yani Marklin ile başladım,deneyimli bir çok arkadaşım bilir ki marklin ile başlayan,bir takım şeylerin erken ayrımına varmaz ise, öyle gider.Pişman değilim.Marklin,Roco AC,Brawa AC,Liliput AC kullanmış ve mekanizmalarını incelemiş biri olarak yazıyorum.
Brawa:Çok kaliteli mallar üretiyor,ama elinize almaya korkuyorsunuz,bir yerini incitirim diye,,,mühendisliğine gelince,Çok basit bir şey vardır (AC sistemde);pabucu sağlam tutacaksın.Ne Roco,ne Brawa ,ne de Liliput nedense örnek alacaklarına kendi bildiklrini okuyorlar.Sağlam bir şey yapılmış ise onu örnek almak ban göre kıvançtır.Brawa,bir isolator koymuş AC yi ordan veriyor.Yapma kardeşim,sana Marklin uyumlu AC loco yap diyen yok.Her parçası puzzle gibi,gerek yok,mutlaka ayrıntılara ve gerçekçiliğe önem veren insanlarız,ama Brawa nın yaptığı b...kunu çıkarmak bence.
Roco;çok beğendiğin K.Bay (18.xxx) bir Ac locosunu aldım.Bir müddet sonra takılmaya başladı;o zaman ben korkarım,allah decoder gidecek diye...Söktüm her bir tarafını,duman aygıtı,(seuth kullanmamaya yemin ettim),pabuç bağlantısı,ince bir mille ana kartaa bağlanıyor,pabuçta o mile temas ediyor ve (+) elektriği ordan alıyor.Seuth dumanı pompalayarak fışkırttığı için,bütün pabuç dinamite dönmüş;yani duman sağlayıcının sıvısı ile sıvanmış.Halbuki ihtiyaten getirttiğim diğer Roco pabuca baktım,hiç takılan gibi değil,herifler güzelce lehimlenecek kablo yapmışlar,,,,e be kardeşim sen malını motorola Marklin uyumlu diye reklam edip satıyorsun,ona göre bir mühendislik geliştirsene,,,anladık,aynısını yapmıyayım dedin,e canım daha sağlam benzerini yap....(isteyene foto yollarım)
Ya da ben duman oluşturucusuz lokomotif yapıyorum de,,;ki buharlı trenlere ait bu özellik benim için vazgeçilmezdir.
Kısaca, aklım ve bilgim yettiğince Brawa ve Roco dan aldığım tüm lokomotifleri Marklin sistemine göre modifiye ettim.Hatta problem çıkan (isolatorden dolayı) bir lokomotifi Brawa servisine yolladım.Benim yaptığım değişikliğe hiç dokunmadan(ki ben istedim,onlarda uydu) gerekli servis hizmetini verip yolladılar.
Şimdi lafı uzatmayalım;sağlamlık açısından 13-14 yıldır kullandığım Marklinleri basit bir motor ve dekoder sayesinde sesli olarak çevirdim ve problemsiz kullanıyorum.
Yeni ürünlere gelince;hemen tüm markalar,kaliteyi arttırmak adına (görselliği),asıl mühendislik hizmetlerini boş vermişler.
Böyle konuştuğuma bakmayın,Marklin de aynı soyun b...ku,şu anda insider club BR 45 010 dahil 3 lokomotifim serviste,buna Brawa S9 Bavarian dahil,hepsi tekerleklere bağlantı yerinden çıktılar.Servislere yazarken,bari dedim her lokomotife kaç vagon(gr-kg farketmez) bağlıyacağımızıda yazın,kullanma kılavuzunda olsun ki bilelim.Çünkü öyle bir eleştiri geldi,,,
Her bire Marklin sen,insider klüp üyelerine mahsus,Almanya nın en güçlü lokomotifi BR 45 yapıyorsun,tekerlek giriş yerlerinde eskiden olduğu gibi vida kullansana,,,
Vs,vs yoruldum,,,
Kalite düşüyor,kullan at gündeme geliyor.13-15 yıllık lokomotiflrimden daha memnunum.Ama şunu rahatlıkla söyleyebirim;
-Marklin sağlam yapıyor
-Yedek parçası gani,ebay de bulamayacağınız bir şey yok gibi,
-Tamiri kolay,kendine has uslubu var,kimseyi taklit etmiyor
-Beğenilere ve kullanıcılara saygım sonsuz,DC hiç kullanmadım,keşke kullanmış olup izlenimlerimi yazabilseydim,
-Özellikle altını çiziyorum,bu bir övücü değil,deneyimlerimi aktaran bir yazıdır.
Saygılarımla
Bülent Yaycıoğlu