Ömer, Melih, Abdurrahman, Cafer ve Kamil beyler, iyi dilekleriniz için çok teşekkürler.
Melih bey çok sağolun. Fedekar tutumunuzdan dolayı çok teşekkürler.
Herşeyin başı sağlık, herşey insanlar için.
Kamil bey, yan pencereyle ilgili önerilerinizi dikkate alacağım. Önce boya ile bir çalışma yapmak istiyorum. O sonuç vermezse delme ve kesme işlemine girişeceğim. Kararsızlık içindeydim, ancak sizin önerilerinizle cesaretlendim teşekkürler.
Çalışmalarımıza devam ediyoruz.
Öncelikle, Mahmut Gökdemir beyin, sorusuna bir açıklama yapmak isterim,
''Ben bilmiyorum kaçırdımmı ama plaket arma ve yazıların özellikle mikron boyutundaki yazıların yapılışı konusunda da bizi bilgilendirirseniz sevinirim.''lokomotifin fotolarından yapılan incelemeyle, ön kısmında logo ve yazıları CorelDraw programında çizim yapıldı. Daha sonra digital baskı yöntemiyle kuşe hazır çıkartma kağıdına baskı yapıldı. Sonrada modelin üzerine yapıştırıldı.
Bu çalışmaları sırasıyla açıklayacağım.
Sulu Çıkarma Yapılışı:
Yapılması düşünülen yazı veye şekiller önce bilgisayar çizim proramlarında hazırlanır.
Bizim çalışmamız TCDD yazısının sulu çakarmasını yapmak.
Hazırlanan bu yazı, Serigrafi işleri yapan bir atölyede basıma hazırlanır.
Serigrafi; sentetik ipek bezinden hazırlanmış bir kalıpla, serigrafi mürekkebi yoluyla seri olarak, çeşitli zeminlere basma işine denir.
Kalıba, hazırladığımız yazı düzeni, fotoğraf tekniklerinden pozlama tekniği ile aktarılır.
Sulu çıkarma kağıdı kalıbın altına konur. Masa ise, bu iş için özel hazırlanmış, altında vakum sistemi bulunur. Bu vakum baskı esnasında kağıdın kaymamasını sağlar.
Boya hazırlanır. Bizim rengimiz TCDD yazısınınbeyazıdır.
Boya rahle dediğimiz bir aletle çektirilerek ince ipek deliklerinden aşğıdaki kağıda aktarılır.
Basım işi tamalanınca kurumaya bırakılır. Boya iyice kuruduktan sonra üzerine taşıyıcı özelliği olan vernik atılır.
Böylece modelimizin yazısını da hazırlamış olduk.
Şimdi model üzerinde yan yüzey şerit çalışmalarına devam edelim.
Modelimizin, ölçülendirerek bantla maskeleme işlemlerinini yapıp boya atmasını sürdürdük. Şeritler 'Z' şeklinde olduğundan kesik kesik ve sabırla işlememiz gerekiyor.
İlk bölüm tamamlanınca dikkatlice bantları söktük. Bant söküm işlemlerini mutlaka cımbızla fazla el değmeden yamamız gerek.
Köşelerdeki girintileri maskeleyip işe devem ettik. Burada ufak bir ayrıntı! Airbrush çalışmalarında boya atacağınız alanın dışındaki alanları da kontrol altında tutmak gerekiyor. Eğer önlem almzsanız, boya sızmalarına yol açarsınız.
Burada da ufak bir alan için, maskeleme bantının yanısırıa, kartondan bir şablon yaparak çevreye boya sızmasını önlersiniz.
Sonuç olarak 2. zor işide atlattık. Modelimizde şerit işleri tamamlandı.
Sıra TCDD sulu çıkarma yazısını yapıştırmaya geldi.
Bu işlemden önce Mahmut beyin sorusunuda yanıtlamış olalım
Lokonu önündeki plaket ve yazıları kuşe çıkarma kağıdına digital sistemle bastıktan sonra çizgilerin etrafından maket bıçağıyla kesiyoruz.
Kesme işlemi tamamlanınca kağıtla baskı zeminini yine maket bıçağı ve cımbızla ayırıyoruz. Ve istenilen yere yapıştırıyoruz. bU çıkarma sulu çıkarma gibi deiğildir. Biraz kalıncadır. Ancak plaket platformu kabartılı olduğunda yarine çok uygun oturdu.
Gövde yazılarında bu sistem uygun olmaz. Yüzeyde kalınlık olacağı ve zemini beyaz renkli olduğundan göze gerçekçi görünmez.
Sulu çıkarma, sadece ilgili rengi taşıdığı ve transferi şeffaf olduğundan, ayrıca kalılnlığı da soğan zarı kadar ince olduğundan ki özelliği çok ince oluşu daha tercih ettiğimiz yöntemdir.
Mahmut bey DE 22000 ve DE 24000 likler için şeritlerin sulu çıkarma olabilirliğini de sormuştu. Bence oradaki yüzeye her iki yöntemde uyarlanır.
Bantla boya uğraştırıcı sulu çıkarma ise daha kolaydır. Yazı harf ve rakamlarında ise çıkarma yöntemleri kaçınılmazdır.
Çalışmamız devam edecektir.
Sevgilerle
teoman