Merhaba,Zahmetli uğraşla Tren istasyonu resimlerini paylaşan,başta Ozan bey ve destek olanlara teşekkür ederim. Ben Uzunca bir zamandan beri İzmir -Aydın,İzmir Kasaba demiryolu tarihi üzerine çalışmaktayım.Malesef Bu iki demiryolu şirketinin inşa ve işletme tarihi açısından kaynak az ve yetersiz. Geçmişte D.D.Y 3. Bölge Bölge Müdürlüğü ile yaptığım yazışmada eski tarihlerde arşivlerinin yandığı ve mevcut bilgilerini bir dvd eki olarak paylaştılar .Konu ile alakalı ilgili makale,Tez,kitap,salnamelerdeki bilgileri derlemeye çalıştım.Umarım çalışmamı zamanla kitaplaştırabilmem mümkün olur.Bu konuda elinde bilgi ve resim olanlar destek memnun olurum,Ozan bey paylaştığınız resimlerin bazılarını çalışmamda kullanmama izin verirmisiniz.
Çoğumuz merak etmiştir.Bazı Tren istasyonlarımızda Hem Osmanlıca hemde Fransızca istasyon tabellaları görülür.Bunlar genelde Manisa sonra Afyona kadar,Manisadan sonra Bandırmaya kadar istasyonlardır. İzmir kasaba demiryolunu İngiliz Şirket inşa edip imtiyazı gereği 1893 yılına kadar işletmişsede siyasi dengeler imtiyazın İngiliz şirketten alınıp Fransız şirkete verilmesini gerektirmiş Bu tarihten sonra Demiryolunun Fransız şirket tarafından işletilmesi yeni şube hatlarının inşası 1912 sonlarına kadar sürmüştür. 1935 yılı demiryollarının devletleştirilmesi kanunu gereği devletleştirilmiştir. Osmanlı devletinde Resmi dili osmanlıca ve bürokrasi ve dış yazışmalarda Fransızcadır, İzmir Kasaba demiryolu işletmecisi Fransız şirkettir. İzmir kasaba Demiryolunun fransızlar tarafından inşa edilen bölümlerindeki istasyon binaları(Balıkesir ,Afyon,Uşak gar binaları ,ilçe ve ara istasyonlar örneği) ortak proje ile inşa edilmiş ön ve iki yan cephesinde taş veya mermere kazınmış Fransızca ve Osmanlıca istasyon tabelaları daha o zamanlar yerleştirilmiştir. Harf inkilabından sonra tümü sıvanmış,boya altına alınmıştır,son restorasyonlarla istasyon binalarının özgün haliyle görülmesi gerekçesiyle bu iki lisanlı istasyon tabelalaları gün yüzüne çıkarılmıştır.
Bir soru son Manisa gar binası Samsun,malatya ortak mimaridir.Ondan önceki gar binası ahşap bir binadır, Manisa gibi bir şehire ahşap ve meruk derecede bir gar binası büyük bir soru işaretidir.izmire doğru geri istasyonlar örneği Manisayada azametli taş istasyon binası yapılmamışmıdır?