Değerli trenseverler
Beni artık sorularımdan dolayı tanıdınız
Bugünkü sorularım sunlar
Su anda evimde ic ice gecmis iki oval hat ve birbirlerine geçiş sağlayan makaslarim var.lokolar hatlarda giderken kesik kesik gidiyor ve zaman zaman takılıp kalıyor zaman zaman ise lokolar duzgun gidebiliyor ama her aksam bu kesik gitme ve takilma sorunu oluyor raylar hornby ve makaslarda akımın kesilmesini engelleyen ufak metal parçaları takılı durumda kontrol kalemi ile lokolar takıldığı anda baktığımda güç kesilmemiş duruyor rayların toplam uzunluğu 16 m .tek besleme yeterlimidir bu geçici kurguyu Harun bey anyway programını kullanarak yaptı raylarda elektrik varken bu kesik kesik gitme ve takılma nerden kaynaklaniyor olabilir
Bu gibi sorunlarda sorunu bulmak için, dikkat edilmesi gerekenler.
Takılma yapan lokomotifin kondisyonu ? Motor ve Tekerlek durumu ? Motor ve tekerlek arasında ki Kablo / bakır metal parçaların temizlik durumu ve tam temas edip etmediği ?
Tek bir marka mı takılma yapıyor ? Yoksa 3 - 4 farklı tipte / markada lokomotif denendi ,hepsi mi takılıyor ?
Rayların temizlik durumu ?
En önemlisi de, düz raylar aynı eksende olmalı, aynı yükseklikte olmalı. Masanın bir başından baktığınızda düz rayları bir çizgide görmeniz gerekir, yarım mm lik bile sağa sola kaçsa, bu lokomotif göbek ata ata, arkasını ata ata gitmesine sebep olur. takılma yapmasının sebebi budur ? birde şuna dikkat etmeli . iki düz rayın birleştiği noktada mı takılıyor ? yoksa mesela, 13 cm lik kısa bir lokomotif, düz rayın ortasındayken bile takılma ve göbek ata ata, tekleyerek ilerliyor mu ? sadece geçiş yerlerinde yapıyorsa, raylar muntazam durmuyordur.
düşük kondisyonlu da olsa, tüm ikili sistem de ki lokomotifler tüm 2 li sistem standart düz ve standart dönüş raylarından oluşan kurgularda çalışır. Ray seçme durumu, makasa markasına göre değişir. Her lokomotif , her makasta çalışmaz.
ortalama 20 cm lik uzun lokomotifler (ingiliz demir yolları) her açı da çalışmaz. Ama manevra lokomotifler, her açı da çalışır.
90 küsür parçalık dev kurgumu muntazam sabitleyene kadar, rayı besleme sorunu hariç, bu konunun açılmasına sebep olan sorunları bende yaşadım. dikkat ve azim ile zamanla çözmüştüm. ve ilerleyen günlerde kusursuz bir şekilde çalışır hale geldi.
rayların sabitlenmesi çok önemli. en sağlam yol, çivi çakmak. ve zemin halısı da önemli titreşimi almamlı, uğultu yapmamalı, plastik yemek masası üstüne rayları koyarsanız, uğultu yapar. tat vermez. tekerlek seslerini bastırır. raylar sabitlenmez ise, eski çamaşır makineleri gibi yürür !!! ve bu rayların açılmasına ve akımın kesilmesine sebep olur.
dev dioramamı tek bir adaptör ile beslemiştim. elektirkli 3 makas ve sinyalizasyon sistemi için ise, 4 iki adaptör daha kullanıyordum. bunlar lokomotifin aldığı akım ile alakası yoktu. raylarımı döşeyip ilk kullanım günümde 1 saat bile çalışmadan, 2 lima adaptör bozulmuştu. sonra 3. olarak mehano adaptör ve hız kumandası denedim. halen aynı mehano adaptörü kullanıyorum.
mehano kaliteli ve sağlam bir marka. ürünlerine güveniyorum. Şuan piyasa da Türkiyeye gelmemiş, ve alıcısı olmadığı için de gelmeyecek üst düzey özel ürünler var. Tabi ki pek çok büyük firma ile yarışamaz ama, Lima nın önce ki yıllarda üretmiş olduğu bazı ürününden daha kaliteli. Limanın da detaylı ve detaysız basit, camı olmayan western tarzı vagonları ve gene camsız inter city vagonları var, bir de pantograflı ,üst düzey malzeme kalitesi ile, emsalsiz modelleri var. Işıklı vagonları var.
Lima adaptörler, az kullanılmış yeni ürünler olmasına rağmen dayanmamıştı. Ray uzunluğu ne kadar olursa olsun, tek bir adaptörün, yeteceğini düşünüyorum. Adaptörler arasında kalite farkı şöyle olur. Her 12 volt adaptör, yük binmediğinde yani, ölçü aleti ile kontrol ettiğinizde 12 volt verebilir. Kaliteli olan , lokomotif çalıştığında da düşüş olmadan, 12 vermeye devam eder. Ama kaliteli olmayan adaptörler, lokomotif çalıştığında 7 - 8 lere düşüyor ise kötüdür. sağlıklı bir kullanım olmaz.
kendi tecrübemi ve bildiklerimi dilim döndüğünce paylaşmaya çalıştım, kusurun olduysa affola. saygılarımla