Mustafa bey, selamlar.
Çalışmalarımızla ilgili görüşlerine çok teşekkür ederim.
Lokomotifin kazan kapağı üzerindeki farı yapmak niyetinde değilim.
Çamlık Müze’de bulunan 45161 üzerindeki ve diğer sergilenen lokomotiflerin kazan kapağı üzerinde görülen farlar; TCDD
tarafından makinistlerin gece yol görüşlerini daha aydınlatıcı duruma getirmek amacı ile sonradan takılmış farlardır.
Oysa buharlı lokomotiflerin üretildikleri ve kullanıldıkları ilk yıllarda bu tür farlar bulunmamaktaydı.
Fener olarak gördüğümüz aydınlatıcı düzenekler lokomotifin gece yol aldığı sırada karşıdan fark edilmesine yarıyordu.
İlerleyen yıllarda tahmini 1970’li yıllarda ve sonrası TCDD’nin kullandığı çeşitli ülke üretimi buharlı lokomotiflerde ( Alman,
İngiliz, Amerikan, Çekoslavak yapımı buharlı lokomotifler) kazan kapağı üzerine anı tipe üretilmiş Amerikan yapısı farlar
takılmıştır.
İnternette yapılacak araştırmalarda TCDD’nin kullandığı çeşitli buharlı lokomotiflerin eski fotoğraflarında bu farlar
görülmemektedir.
Bizim şu anda üzerinde çalıştığımız 8F Stanier lokomotifin de birçok fotoğrafında bu farlar görülmemektedir.
Model üzerine eklediğimiz 2 adet hava deposunu kırmızı renge boyamayacağım. Çünkü:
Lokomotifin kazan kısmının sol tarafında yer alan 2 adet hava deposu yıllarında siyah boyalı olarak kullanılmıştır.
İncelediğimiz birçok fotoğrafta o depolar siyah boyalıdır. Çamlık Müze’de sonradan yapılan boya yenilemesinde depolar
kırmızıya boyanmıştır.
Aşağıdaki fotoğraflardan ilkinde 45161 kazan kapağı üzerinde far olmadığı yıllarda kullanılan siyah-beyaz fotoğraf onun
altında yer alan 2. fotoğrafta Çamlık Müze’de yer 4516’in hizmet dışı kalmadan son yıllarda kullanıldığı farlı görüntüsü
yer almaktadır.
Hava depolarının siyah olarak kullanıldığını gösterir bir başka fotoğrafta 3. sırada yer alan döner tabla üzerinde yön
değiştirme işlemi sırasında fotoğraflanmış bir başka 8F Stanier Churchill TCDD 45151-45170 sınıfı buharlı lokomotifin
görüntüsü yer almaktadır.