Oruç Bey, güzel sözleriniz için çok teşekkürler.
Eskitme konusunda sizin, Kemâl Bey’in, Andy’nin ve görüş bildirecek diğer modeltrenci arkadaşların görüşleri benim için
çok verimli olacaktır.
Kemâl Bey, sizin de belirttiğiniz gibi Andy’nin aktardığı fotoğraftaki görüntü iyi bir referans konumunda o lokonun diğer bir
görüntüsü aşağıda görülen 8F Churchill belirttiğiniz gibi çilekeş Türk lokosu görünümünde.
Saygıdeğer modelciler,
TCDD 45161 modelimizin eskitme çalışmalarına bildiğiniz gibi ilk önce tender üzerinde deneme amaçlı başlamıştık.
Şimdi tekrar eskitme çalışmalarına dönelim ve yapacağımız çalışmaları sizler ile paylaşıma devam edelim.
Türk lokosuna benzer bir model orya çıkarma amacı ile yaptığımız araştırmalar ve incelemeler doğrultusunda lokomotif
tekerleklerinin görünümünden konuyu ele alalım.
Bilindiği üzere TCDD’nin son yıllarda yeniden hayat verdiği ve birçok model trencinin hayran olduğu TCDD 56548 üzerinden
eskitme çalışmalarımıza örnek olacak incelemelere başlayalım.
TCDD 3. Bölge İzmir Biçerova lojistik tesislerinin deposunda yenileme çalışmaları yapılarak, tekrar hayat döndürülen
K 52 TCDD 56548 buharlı lokomotifi, 2008 yılının mayıs ayı ortalarında ilk deneme sürüşünde yaptığım fotoğraflama
çalışmalarından örnekler ile tekerlek görünümlerini inceleyelim.
Biçerova deposunda yenilenen 56548 in henüz deneme sürüşüne çıkmamış son çalışmaları yapılmış dışarıya alınmayı
bekliyor.
Fabrik da yapılmış gibi yenilenen tekerlek ve biyellerin boyaları tertemiz duruyor.
Dizel lokomotif ile çekilerek dışarıya alınan 56548’in ocağı yakılarak kazanı ısıtılmaya başlıyor.
Deneme sürüşü sonrası tekerleklerdeki yağlanmadan dolayı ve kirlenmeler görülmektedir.
Buharlı lokomotiflerde biyellerin oynar yerlerinin sürekli yağlanma yapılmasından dolayı kullanıldıkça yağ + toz
tekerleklerde zamanla kirlenmeler yaparak, üzerlerindeki boyaların eskimesine, yıpranmasına ve kirlilikten dolayı
görünmez bir görünüm almasına yol açarlar.
TCDD 3. Bölge Halkapınar Depo’da fotoğrafladığımız TCDD 56548, 2010 yılının Ekim ayında TV dizi çekimlerimde
kullanıldığı sırada iklim koşullarının yağışlı bir döneme denk gelmesinden dolayı toz ve çamur içinde kalmış ve
yıkama işlemine tutulmuştu.
Bu anlara tanık olmuş, yıkama öncesi ve sonrası tekerleklerin görünümünü de fotoğraflamıştım.
İlk önce 56548’in yıkama ünitesindeki görünümünden incelemeye başlayalım.
Halkapınar Depo’da lokomotif ve vagon yıkama bölümünde 56548 yıkanmaya hazır beklemektedir.
Yıkama ekibi gerekli
hazırlıkları yapmışlar birazdan basınçlı su ile aynı oto yıkama tarzı ile yıkama işlemlerine başlayacaklar.
Yıkama ekibinden rica edip, yıkama öncesi bazı görüntüler yakalamaya çalışıyoruz.
Tekerleklerin kesit görüntülerinden lokomotifin nerede olduğunu belgelemek adına bu görüntüyü yakaladık.
56548’in ön tarafında engelatan, kılavuz tekerleği, ve silindirin kirlenmiş haldeki görüntüleri. Lokomotifin renkleri
hemen hemen ortadan yok olmuş gibi bir görüntü ile karşılaşıyoruz.
Buharlı lokomotifler kullanıldığı dönemlerde de iklim koşullarına göre bu tür görüntülere sıkça bürünüyorlardı.
Silindir arkasında yer alan iki büyük tekerleğin ve biyel kollarının toz içinde kalmış görünümünde tekerlek içindeki
göbek–çember arasındaki siyah çubuklar, tekerlek ağırlıklarının kırmızısı, tekerlek yanlarındaki beyazlar adeta yok
olmuş toprak tozu kurumuş çamur rengi hepsinin yerini almış.
Yıkama işlemi başlıyor ve tekerleklerin gerçek renkleri ortaya çıkıyor. Basınçlı su tekerlekler üzerindeki kurumuş
çamuru silip atıyor.
Ancak! tüm tekerleklerin yıkamadan sonraki görünümü; alttan çıkan kırmızı, beyaz ve siyah boyalar fabrikadan
çıkmış gibi hiçbir zaman yeni boya görünümünde olmayacaktır.
İşte bizde bu görüntüyü esas alıp eskitme kirletme çalışmasını bu duruma göre yapacağız.
K 52 TCDD 56548 yıkamadan sonraki görünümünde gövdenin siyahının kullanımdan dolayı parlak siyah yerini
mat bir görüntü aldığını yine tekerleklerin çok net siyah, beyaz, kırmızı boyalarının daha solgun bir görünüm
aldığını gözlemliyoruz.
TCDD 45161 model lokomotifin tekerlekleri üzerinde eskitme çalışmalarımızı bu görüntülerden aldığımız örneklere
göre sürdüreceğiz.