Gönderen Konu: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi  (Okunma sayısı 91035 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #100 : Şubat 09, 2012, 23:01:26 »




Oruç Bey, güzel sözleriniz için çok teşekkürler.
Eskitme konusunda sizin, Kemâl Bey’in, Andy’nin  ve  görüş bildirecek diğer modeltrenci arkadaşların görüşleri benim için
çok verimli olacaktır.

Kemâl Bey, sizin de belirttiğiniz gibi Andy’nin aktardığı fotoğraftaki görüntü iyi bir referans konumunda o lokonun diğer bir
görüntüsü aşağıda görülen 8F Churchill belirttiğiniz gibi çilekeş Türk lokosu görünümünde.






Saygıdeğer modelciler,

TCDD 45161 modelimizin eskitme çalışmalarına bildiğiniz gibi ilk önce tender üzerinde deneme amaçlı başlamıştık.

Şimdi tekrar eskitme çalışmalarına dönelim ve yapacağımız çalışmaları sizler  ile paylaşıma devam edelim.
Türk lokosuna benzer bir model orya çıkarma amacı ile yaptığımız araştırmalar ve incelemeler doğrultusunda lokomotif
tekerleklerinin görünümünden konuyu ele alalım.

Bilindiği üzere TCDD’nin son yıllarda yeniden hayat verdiği ve birçok model trencinin hayran olduğu TCDD 56548 üzerinden
eskitme çalışmalarımıza örnek olacak incelemelere başlayalım.


TCDD 3. Bölge İzmir Biçerova lojistik tesislerinin deposunda yenileme çalışmaları yapılarak, tekrar hayat döndürülen
K 52 TCDD 56548 buharlı lokomotifi, 2008 yılının mayıs ayı ortalarında ilk deneme sürüşünde yaptığım fotoğraflama
çalışmalarından örnekler ile tekerlek görünümlerini inceleyelim.



Biçerova deposunda yenilenen 56548 in henüz deneme sürüşüne çıkmamış son çalışmaları yapılmış dışarıya alınmayı
bekliyor.



Fabrik da yapılmış gibi yenilenen tekerlek ve biyellerin boyaları tertemiz duruyor.



Dizel lokomotif ile çekilerek dışarıya alınan 56548’in ocağı yakılarak kazanı ısıtılmaya başlıyor.



Deneme sürüşü sonrası tekerleklerdeki yağlanmadan dolayı  ve kirlenmeler görülmektedir.



Buharlı lokomotiflerde biyellerin oynar yerlerinin sürekli yağlanma yapılmasından dolayı kullanıldıkça yağ + toz
tekerleklerde zamanla kirlenmeler yaparak, üzerlerindeki boyaların eskimesine, yıpranmasına ve kirlilikten dolayı
görünmez bir görünüm almasına yol açarlar.





TCDD 3. Bölge Halkapınar Depo’da fotoğrafladığımız TCDD 56548,  2010 yılının Ekim ayında TV dizi çekimlerimde
kullanıldığı sırada iklim koşullarının yağışlı bir döneme denk gelmesinden dolayı toz ve çamur içinde kalmış ve
yıkama işlemine tutulmuştu.

Bu anlara tanık olmuş, yıkama öncesi ve sonrası tekerleklerin görünümünü de fotoğraflamıştım.

İlk önce 56548’in yıkama ünitesindeki görünümünden incelemeye başlayalım.



Halkapınar Depo’da lokomotif ve vagon yıkama bölümünde 56548 yıkanmaya hazır beklemektedir.
Yıkama ekibi gerekli
hazırlıkları yapmışlar birazdan basınçlı su ile aynı oto yıkama tarzı ile yıkama işlemlerine başlayacaklar.

Yıkama ekibinden rica edip, yıkama öncesi bazı görüntüler yakalamaya çalışıyoruz.

Tekerleklerin kesit görüntülerinden lokomotifin nerede olduğunu belgelemek adına bu görüntüyü yakaladık.



56548’in ön tarafında engelatan, kılavuz tekerleği, ve silindirin kirlenmiş haldeki görüntüleri. Lokomotifin renkleri
hemen hemen ortadan yok olmuş gibi bir görüntü ile karşılaşıyoruz.

Buharlı lokomotifler kullanıldığı dönemlerde de iklim koşullarına göre bu tür görüntülere sıkça bürünüyorlardı.



Silindir arkasında yer alan iki büyük tekerleğin ve biyel kollarının toz içinde kalmış görünümünde tekerlek içindeki
göbek–çember arasındaki siyah çubuklar, tekerlek ağırlıklarının kırmızısı, tekerlek yanlarındaki beyazlar adeta yok
olmuş toprak tozu kurumuş çamur rengi hepsinin yerini almış.



Yıkama işlemi başlıyor ve tekerleklerin gerçek renkleri ortaya çıkıyor. Basınçlı su tekerlekler üzerindeki kurumuş
çamuru silip atıyor.




Ancak! tüm tekerleklerin yıkamadan sonraki görünümü; alttan çıkan kırmızı, beyaz ve siyah boyalar fabrikadan
çıkmış gibi hiçbir zaman yeni boya görünümünde olmayacaktır.

İşte bizde bu görüntüyü esas alıp eskitme kirletme çalışmasını bu duruma göre yapacağız.



K 52 TCDD 56548 yıkamadan sonraki görünümünde gövdenin siyahının kullanımdan dolayı parlak siyah yerini
mat bir görüntü aldığını yine tekerleklerin çok net siyah, beyaz, kırmızı boyalarının daha solgun  bir görünüm
aldığını gözlemliyoruz.

TCDD 45161 model lokomotifin tekerlekleri üzerinde eskitme çalışmalarımızı bu görüntülerden aldığımız örneklere
göre sürdüreceğiz.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #101 : Şubat 10, 2012, 02:16:54 »





TCDD 45161 modelimizin eskitme çalışmalarına devam ediyoruz. Eskitme çalışmalarında tekerlekler üzerinden yol almaya
çalışacağız.

Bakalım bu çalışma bizi görüntü olarak nereye kadar sürükleyecek. Ben de merak ediyorum.



Tekerlek eskitmelerinde kullanacağımız öncelikli malzemeleri tanıtarak işe koyulalım.

Bildiğiniz gibi tekerlek kenarlarına mat beyaz boyayı uygulamıştık. Burada mat kullanmamızın nedeni kısa sürede kuruyan
özellikte olmasının yanı sıra yüzeyde kapatıcı ve ince katman oluşturmasıdır.

Eğer parlak beyaz kullanmış olsaydık kuruması uzun süre aldığı gibi akışkan olmasından dolayı boya akmaları sonucunda
istediğimiz net görüntüyü elde edemezdik. Bir de buna parlak boyanın yüzeyde mat boyaya göre daha kalın bir katman
oluşturması iyi olmazdı.

Fotoğrafta gördüğünüz 3 tip vernik bulunmaktadır. Mat, Yarı mat (Saten) ve Parlak vernik.
Biz bu üç verniği de yerine göre kullanacağız.

İlk olarak tekerlek kenarlarındaki beyaz ve içerde kullandığımız kırmızı boyanın üzerine saten verniği yani yarı mat verniği
kullanıyoruz.

Yapacağımız eskitme eğer istediğimiz sonucu vermez ise verniğin üzerinden kolayca silebiliriz.

Verniği Yarı mat tercih etmemizin sebebi kullanacağımız toz pastelin tutunmasını sağlamak. Aynı zamanda istemediğimiz
sonuca karşılaştığımızda kolayca silebilmek.

Parlak vernikte toz pastel tutunmaz, ve görünüm olarak boyada parlaklık olmaması gerekir.
Mat verniği kullanmamızın nedeni de toz pastelin mat vernik üzerinde daha çok tutunma gösterim silinme durumunda zorluk
çıkarmasıdır.

Biz yine ilerleyen çalışmalarda model üzerinde başka alanlarda gerekirse kullanacağız.mat ve parlak verniği de kullanacağız.



İlk olarak tenderin tekerleklerine yarı mat verniği ince fırça ile sürüyoruz. Tüm tekerleklerin beyaz boyalarının üzerine dikkâtli
bir şekilde taşırmadan verniği uyguluyoruz.



Tenderde yaptığımız aynı çalışmayı kazan altı şaside yer alan tekerleklere de uyguluyoruz.



Kurupastel boyaları ince zımpara kağıdı üzerinde sürterek toz haline getirip ince fırça ile oksit sarı, siayah ve gri renkleri
kullanarak tekerlekler üzerinde eskitme kirletme çalışmasını başlatıyoruz.




Hazır elimizi atmışken tenderin dış ve iç yüzeylerine de girişimde bunup buralarda da gerekli eskitme ve kirletmelere yönelik
çalışmamızı sürdürüyoruz.
 

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #102 : Şubat 10, 2012, 21:28:32 »




Modelimizin tenderi üzerinde yaptığımız eskitme ve kirletme çalışmaları ile ilgili  görüntülerimizi görüşlerinize sunuyorum.

Yapılan eskitme ve kirletme çalışmalarında diğer lokomotif modelimizin tenderini de gözlemleyerek aradaki farkı
ayırt edebiliriz.

Mümkün olduğunca çok abartıya gitmemeye, buna karşılık  kullanımdan dolayı eskime kirlenmelere yer vererek, gerçek
lokomotiflerin fotoğraflarından yaptığımız inceleme ve gözlemlere dayanarak modelin görüntüsünü aşağıda görüldüğü
gibi bir görünüme getirmeye çalıştık.

Tender tekerleklerine gerekli kirletme yapıldı. Son iki fotoğrafta yer alan modelimizi ana gövde ile birlikte görüntüledik.

Yeni boyalı konumda bulunan ön gövde ile  buradaki kirlenmemiş ve eskimemiş tekerlekler ile arkada takılı tenderin eskimiş
ve kirlenmiş görünümlerinden aradaki farkları gözlemliyoruz.















Çevrimdışı Mustafa Kaya

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 51
  • İleti: 38
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #103 : Şubat 10, 2012, 23:47:59 »
Merhaba Teoman Bey,

Tenderinizin üzerindeki eskitme çalışmalarınız oldukça güzel ve gerçekçi olmuş elinize sağlık beğeniyle izliyorum.

Ayrıca TCDD'nin 56548 nolu Lokomotifide fotoğraflarda harika görünüyor.

Saygılar Mustafa

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #104 : Şubat 11, 2012, 00:41:16 »




Mustafa Bey, merhaba. Çalışmalarımızı beğeni ile izlediğinize sevindim.

Model üzerindeki eskitmeleri belli bir sıra doğrultusunda yapmaya gayret ediyorum.

Görüşlerinize ve ilginize teşekkürler.





Çalışmamızda; modelimizin ana gövdesinde eskitme çalışmalarına geliyoruz.
Eskitme- kirletme çalışmalarımızda örnek aldığımız aşağıdaki fotoğrafta görülen TCDD’ye ait 8F Churchill’in üzerinden örnek
alarak devam ediyoruz.




Fotoğrafta yeşil çizgiler içerisinde yer alan kısımlar üzerinde çalışmalarımızı yürüttük.

Eskitme- kirletme çalışmalarında mümkün olduğunca acele etmeden ve bölüm bölüm inceleme yaparak hareket
edebilirsek amacımıza daha doğru bir şekilde ulaşmış olacağız.

Yaptığımız çalışmaları, model ile fotoğraf üzerinde karşılaştırmalı olarak kontrollü bir biçimde sürdürüyoruz.

Bir kez daha hatırlatmakta yarar görüyorum. Eskitme- kirletme çalışmalarımızda yağlı boya yerine kuru toz pastel
kullanıyoruz.

İstenmeyen bir durum olduğunda yıkama yaparak boyaları kolayca çıkarabiliriz. Yağlı boya da ise geri dönüşü olamayan
bir boyama olacağından bu riski göze almıyoruz.
Eskitme-kirletme çalışmalarında istediğimiz görünümü yakaladığımızda airbrush ile vernik atarak boyaların sabitlenmesini
sağlayacağız.



Tender üzerindeki çalışmamızdan sonra ana gövde üzerinde markizin alt kısımları ile yine markize en yakın olan büyük
tekerleklerden birini eskitip, kirletiyoruz.

Tekerleklerin hepsine birden eskitme-kirletme çalışması yapmadan, önceden de belirttiğimiz gibi aceleci davranmayıp,
önce bir tekerlek üzerinde sonucu görüp, ona göre hareket ediyoruz.



Sürekli inceleme yaparak, yaptığımız çalışmayı değişik açılardan gözlemleyerek çalışmamızı yürütüyoruz.



Boyalı temiz görülen fabrikadan yeni çıkmış gibi duran tekerlek yapısının yanında kullanılmış ve kirlenmiş tekerlek yapısının
farkını gözeterek çalışmamızda eskitilmiş bir TCDD lokosu elde etmeye doğru gidiyoruz.



Çevrimdışı CAN

  • Can Becan
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 588
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #105 : Şubat 11, 2012, 01:11:05 »
Teoman bey merhaba,

Bu güzel yazı dizisi için bence sözler yetersiz kalıyor. Yazınıza, çalışmalarınıza sonsuz teşekkürler. 45161 i modifiye etmek isteyenler için bundan daha yol gösterici bir kaynak olamazdı.

Naçizane fikrimi sorarsanız, yaptığınız eskitmeler son derece başarılı. Bencede bu ölçüde bir eskitme yeterli olacaktır. Kemal beyin dediği gibi canı çıkmış bir 45161 pek hoş durmuyor. Tabii bu tamamen benim görüşüm.

Bu çalışmanız için tekrar teşekkür etmek isterim.

Saygı ve sevgilerimle,

Can

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #106 : Şubat 11, 2012, 01:34:27 »




Can Bey, merhaba.

İlginize ve görüşlerinize çok teşekkür ederim.

Har zaman fikirlerinizi açıkça yazmanızdan ben de çok mutu olurum.

Hepimizin ortak görüşleri ile ve çalışmaları model çalışmalarımızda olması gereken hedeflere ulaşabiliriz.

Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar



Bu arada fotoğrafta gözlemlediğimiz tender içindeki kömürlerin yığılı görüntüsünü tespit edip bu görüntü benzerini
modelimizin tenderinde uygulamayı düşündüm.

Deneme amaçlı ince bulgurdan tenderin boşluğuna dökerek bir kömür yığını görüntüsü elde etmeye çalıştım.

Uygun görülürse bulgurları siyaha boyayarak tender içindeki kömür görüntüsünü hem zenginleştirmeyi hem de fotoğrafta
yer alan görüntüyü modelimizde uygulamaya çalışacağız.





Çevrimdışı Ali Nedim

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 55
  • İleti: 344
  • Üye No: 172
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #107 : Şubat 11, 2012, 12:16:28 »

Sayın Teoman hocam;

Muhteşem çalışmaların için canı gönülden tebrik ederim. Ellerinde lokolar birer sanat eseri oluyor. Bizler için yapmış olduğun açıklamalar da süper birer kılavuz oluyor. Her model trencinin baş ucunda olması gereken bir kitap gibi. Eğer kitap şekline getirmeyi düşünürsen beni kitap isteyenlerin ilk sırasına yazmanı rica ederim. Tekrar tebrik ederim. Çalışmalarınızın her daim olmasını dilerim.

Saygı ve sevgilerimle

Ali Nedim ULUS
Üye No: 172 - TCDD olan ne varsa...

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #108 : Şubat 12, 2012, 01:20:30 »





Ali Nedim Bey, çalışmalarımız ile ilgili güzel düşüncelerinize çok teşekkür ederim.

Sizler ile hep birlikte, modeltrencilik üzerine böylesine güzel duygular içerisinde bir arada olmak gerçekten onur verici
bir durum.

İyi çalışmalar dileklerimle sevgiler, saygılar.



Çalışmamıza; eskitme kirletme çalışmalarında, tekerleklerin üzerinde yaptığımız çalışmalar ile devam ederken aynı
zamanda tender içerisine eklemeyi düşündüğümüz kömür çalışmalarımızı da sürdürüyoruz.




Lomotifin kazan altı şasinde yer alan sağ ve soldaki tüm tekerleklerin beyaz, kırmızı renkleri kuru toz pastel ile eskitme
yapılarak kirletildi.

Lokomotifin tenderine bir kez daha göz gezdirelim. Tenderin dış görünümünde kömürlerin tam olarak görülmediği dikkâtimizi
çekiyor.

Tendere kömür ekleme çalışması yapmamız kaçınılmaz oluyor.



Lokomotif modelimizin üst taraflarında eskitme kirletme  çalışmalarına başlıyoruz.

Markizin tavan kısmını oksit sarı, gri, kızıl kahve ve siyah toz pastel ile boyuyoruz. Daha sonra boyadığımız markiz
tavanındaki boyaları bir bez ile önden geriye doğru çekme yöntemi ile sıyırıyoruz.

Tavan kısmı en çok güneş ışınlarını aldığından siyah boya yerini solgun bir görünüme bırakıyor.



Markiz tavanı üzerinde boyama işlemi yaptığımız sırada tavanda bulunan markiz havalandırma kapağının açılıp
kapandığını fark ediyoruz.

Bu kapağın sürmeli,hareketli olduğunu görünce, model üzerinde yapılmış hareketli küçük bir ayrıntının var olduğunu
saptamış oluyoruz.



Modelin tenderinde var olan kömür görünümlü parçanın yetersiz bir görüntü vermesinden dolayı tendere kömür takviyesi
yapma düşüncemizi harekete geçiriyoruz.

Modelde var olan kömür görünümlü parçan üzerine çok ince yapıdaki bulgurlardan yapıştırma yolu ile kömür yığını
görünümünü ortaya çıkarıyoruz.



Tender içine aldığımız bulgurdan yapma kömür yığınını siyaha boyayarak kömür görünümünü oluşturuyoruz.



Tenderimizin bol kömürlü hali  ile istediğimiz tender içindeki kömür yığını görüntüsünü ortaya çıkarıyoruz.




Modelimizin yeni kömür yığınlı tender görünümü ile göze daha hoş geldiğini saptıyoruz.

Çevrimdışı MEHMET erdoğan

  • MEHMET erdoğan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: erzurum
  • Yaş: 50
  • İleti: 708
  • Mehmet erdoğan
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #109 : Şubat 12, 2012, 15:07:25 »
Teoman hocam selam.lokomotif tam anlamı ile bire,bir olmuş.gerçek orjinalliyine kavuşmuş.ve herzamanki gibi-
anlatımınız ve sunum çok güzel olmuş.elinize emeginize sağlık.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #110 : Şubat 13, 2012, 00:08:23 »




Mehmet Erdoğan Bey, selam.

İlginize ve güzel sözlerinize teşekkürler.



Modelimiz üzerinde eklenecek parçaları fotoğraflardan inceleyip, ilgili yerlerine monte ediyoruz.

Her zaman olduğu gibi önce fotoğraflar üzerinden yapmak istediğimiz çaışmaya yönelik gözlemleme yapıyoruz.




Geçmişte çalışır durumda görülen TCDD’ ye ait 45170 plaketli 8F Stanier’in sağ tarafında görülen marş kolu ve onun
önünde yer alan hava deposunu yerini tespit ediyoruz.

Konumuzun ilk mesajlarında fotoğraflardan tespitimizde, model üzerinde sol tarafta bulunan marş kolunun sağ tarafta
olduğunu görüp, model üzerinden sökmüştük.



TCDD 45170’in depo önünde renkli olarak çekilmiş fotoğrafında markizin sağ ön kısmında yer alan hava deposunun siyah
olduğunu görüyoruz.




Fotoğraflarda gördüğümüz marş kolu ve hava deposunu modelimiz üzerine takıyoruz.





Şimdi bu kolu, TCDD’ de kullanılan 8F lokomotiflerde sağ tarafta yer aldığından modelimiz üzerine markizin sağ ön tarafında
ön pencere altından ileriye doğru uzanır bir şekilde monte ediyoruz.

Plastik parçalardan tefsiye ederek yapmış olduğumuz hava deposunu da sağ markiz ön pencere altında olacak şekilde
yerleştiriyoruz.


Çevrimdışı Ozan Dik

  • Ozan
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 52
  • İleti: 2710
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #111 : Şubat 13, 2012, 00:52:13 »
teoman bey söyleyecek söz yok tek kelimeyle harika bir çalısma .....hayranlıkla izliyorum

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #112 : Şubat 13, 2012, 15:19:13 »




Ozan Bey, güzel sözlerinize çok teşekkürler.

Amacımız yapmış olduğumuz model üzerindeki çalışmalar ile siz modeltrenci arkadaşlar ile bilgi paylaşımı yaparak, TCDD
lokomotifi ile ilgili model üzerindeki değişim ve eklemeler konusunda yardımcı olabilmek.





Model lokomotifimizin ekleyeceğimiz birkaç aksesuar parçası ile çalışmamızı sürdürüyoruz.



Elimizde bulunan yedek parça birikimlerinden Liliput Br 52 kutusundan çıkan fazlalık kondüvit hortumlarını modelimizde
değerlendiriyoruz.




İki tampon arasında yer alan bu hortumların gövde bağlantı yerindeki kollu vanalarını metalik sarı pirinç rengine boyuyoruz.

Yine lokomotifin gerçeğinde yer alan kazan kapağı vanasını model yedek parça stoklarımızdan karşılayıp kazan kapağının
üzerine takıyoruz.




Kılavuz tekerleklerin dışında yer alan basmakların fotoğraftaki gibi yerlerini inceliyoruz.



TCDD 45161 model lokomotif kutusundan monte edilmemiş olarak verilen basamak parçalarını kılavuz tekerleklerin sağ ve
sol dışındaki yerlere takıyoruz.




Model üzerinde kılavuz tekerleklerin basamak parçasına dönüşlerde takılıp, dönüşü engelleyebilir mi? Sorusuna cevap
aramak için dönüş rayları üzerinde deneme yapıyoruz.

Sonuç olarak dönüşlerde  herhangi bir sorun olmadığını gözlemliyoruz.

Çevrimdışı Ali Nedim

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 55
  • İleti: 344
  • Üye No: 172
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #113 : Şubat 13, 2012, 20:01:59 »


Teoman hocam merhaba;

Bir ricam olabilir mi? Tendere ilave ettiğin ve kömür görüntüsü verdiğin bulgurları nasıl sabitledin? Mümkümse açıklayabilirimisin.

Teşekkürler.

Ali Nedim
Üye No: 172 - TCDD olan ne varsa...

Çevrimdışı Olympus

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 36
  • İleti: 18
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #114 : Şubat 13, 2012, 21:34:58 »
Hello to all

on the way a old steam video from 45160

more video steam videos there are here
http://www.youtube.com/user/bonusaga/videos


greetings Andy

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #115 : Şubat 13, 2012, 21:45:50 »





Ali Nedim Bey, merhaba. Tender içindeki kömür görüntülerini vermeye çalıştığımız bulgurlardan bu çalışmayı nasıl
yaptığımızı açıklamaya çalışacağım.


Hi Andy

Thank you for TCDD 45160 and other videos.







Tenderin içinde bulunan Hornby üretimi kömür görünümlü parçayı yerinden çıkarıyoruz.



Kartondan şekilde görüldüğü gibi uzun yatay konumlu bir üçgen pirizma yapıyoruz. Bu parça bize kömür yığını
görüntüsü vermek için gerekli olacaktır.




Karton parçayı diğer kömür görünümlü parça üzerine yapıştırıyoruz. Kırtasiye türü  yapıştırıcı kullanarak kartonun
üzerinde önce yapıştırıcıyı sıkıkıyoruz.

Bir kap içinde bulunan ince bulgurları ( Marketten en ince çiğ köftelik bulgurdan alınacak) kaşık ile yapıştırıcı kurumadan
döküyoruz.

Bir müddet kurumaya bırakıyoruz.



Karton üzerinde yapışmış bulgurların bulunduğu parçayı daha geniş bir kaba alarak burada kademeli olarak bir kat yapıştırıcı
sürüp üzerine yine bulgurları serpiştiriyoruz.

Bu olayı birkaç kez tekrarlayarak belli bir yükselti elde ediyoruz.



Fotoğraftaki görüntülerden anlaşıldığı üzere tenderin içine bulgurlardan yapmış olduğumuz kömür yığınını tender içine
yerleştiriyoruz.

Tam anlamı ile kurumamış olan bu kömür yığını biraz esnek olduğundan, kömür yığınını parmaklarımızla tender içinde
esneterek yerleştiriyoruz.

Bulgurların kuruması tam olarak gerçekleştiğinde, siyah boya ile boyuyoruz.
















« Son Düzenleme: Şubat 13, 2012, 21:49:13 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #116 : Şubat 13, 2012, 22:00:38 »



Bu bölümde modelimizin eskitme – kirletme çalışmalarına devam ediyoruz. Model gövdesinin üstünde gerçekleştireceğimiz
çalışmalarda önce fotoğraflardan inceleme yaparak konuya giriyoruz.



Fotoğrafta görülen 8F Churchill TCDD 45168 plâket numaralı lokomotiftir. Lokomotifn kazan,markiz ve tender üzerindeki
eskime ve kirlenmeleri net bir şekilde görüyoruz.

Ayrıca kazan yan kısımlarının alta doğru olan alanlarında ise üstteki kadar eskime kirlenmenin olmadığını lokomotifin gövde
boyası siyahın buralarda daha etkin olduğu da gözümüze çarpmaktadır.

Hava depolarının üstlerindeki kirlenme aynı paralelde üst kısımlardaki gibi görülmektedir.





TCDD 45168 plaket numaralı Churchill’in diğer bir pozundan markiz tavanı ve kazan gövdesinin üst kısımlarındaki eskime ve
kirlenmeleri dikkâtli bir şekilde gözlemliyoruz.

Kazan gövdesi siyah boyalı olmasına karşın kullanımdan dolayı boyalar yıpranmış, üstten gelen güneş ışıklarının boyayı
soldurmasının yanında bacadan çıkan isli dumanın etkisi ile de üst alanlarda boya üzerinde isle birlikte iklim koşullarının
getirdiği etki ile toz- is karışımı kirlenmeler gözümüze çarpmaktadır.

Gövdenin metal saç olmasından dolayı kazan ve markiz üstünde zaman içinde pas etkileri görülmektedir.
Kullanımda is-toz karışımı gövde üzerinde oluşurken, yağmurlardan sonra da kuruyan is-toz ince çamur tabakası olarak
kalır ve zamanla pas etkileri görülür.

Fotoğraflardan edindiğimiz izlenimler doğrultusunda modelimiz üzerinde eskitme-kirletme çalışmalarına geçiyoruz.



Modelimizin gövdesine uygulayacağımız eskitme-kirletme çalışmaları için markiz-kazan bölümünün olduğu gövdeyi şasiden
ayırıp, stand üzerine alıyoruz.

Kullanacağımız kuru toz pastel boya renkleri, siyah, gri, oksit sarı ve yanık koyu kahverengi  olacaktır.

Çeşitli kalınlıkta suluboya fırçaları. ( Sıfır ve 1 numaralı fırçalar) Önceki mesajlarımız da  belirttiğimiz gibi bu tür eskitme ve
kirletme çalışmasında yağlı boya kullanmıyoruz.

Eğer istemediğimiz bir görüntü ile karşılaşırsak kuru toz pastel boyayı uyguladığımız yüzeyden yıkayarak kolayca çıkarabiliriz.
Yağlı boya da ise bu şansımız olmayabilir!



Boyama işlemini lokâl olarak yapıyoruz. Markiz üstü ve ocağın üstü kısmını ele alıp, buraya kuru toz pasteli fırça ile fotoğrafta
görüldüğü gibi uyguluyoruz.
Renkleri yan yana gelecek şekilde fırça darbeleri ile yüzeye aktarıyoruz.



Renkleri ayrı ayrı sürdüğümüz yüzeyde fırça ile birbirlerine karıştırarak ileri geri sürtme yöntemi ile yüzeye yediriyoruz.

Gördüğünüz gibi ilk etapta paslı bir görünüm ile karşılaşıyoruz. Eğer biz bu lokomotif modelini hurda görünümlü yapmak
isteseydik bu tonlarda çalışmamız gerekirdi.

Gri ve siyah kuru toz pasteli metal pirinç şeritlerin diplerine sürüyoruz. Belli aralıklarla da yüzey üzerinde siyah boyayı
fırçamızla yediriyoruz.



Boyaları, yüzeyden önden arkaya doğru pamuklu bir bez ile çektirerek siliyoruz.
Burada amacımız;plastik ve parlak siyah boyalı görünümlü üst yüzeylerde toz, kir ve eskimiş bir görüntüyü yakalamak
aynı zaman da matlaştırarak solgun bir etki oluşturmak.



Boyadığımız alanı kalın ve yumuşak bir fırça ile çok hafif yüzeye sürerek adeta toz alıyormuş kalan toz boya kırıntılarını
alıyoruz.



Modelimiz üzerinde boyalı ve boyasız  alanları kontrol ederek istediğimiz etkiyi yakalayıp, yakalamadığımızı görüyoruz.



Diğer bir açıdan da gözlemlediğimiz eskitilmiş ve kirletilmiş alanı kontrol ederek diğer bölgelerden farklı olduğunu görüyoruz.

Kazan üstünde buhar domu ve kum kutusunun alanı ile bacanın olduğu alanlardan farklı bir görünüm  kazanan boyadığımız
alanın eskimiş ve kirlenmiş etkisnini istediğimiz kıvamda olduğunu görüyoruz.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #117 : Şubat 14, 2012, 07:25:22 »




Eskitme- kirletme çalışmalarındaki son durumun görüntüleri ile çalışmamıza devam ediyoruz.




Gövdenin geri kalan alanlarını da aynı yöntem ile eskitme-kirletme yaparak çalışmamızı sürdürüyoruz.



Olabildiğince üst tafraları eskitme-kirletme yaparken gövdenin yan taraflarında siyah boyanın daha az aşınmış halini
korumaya gayret ediyoruz.



Şaside silindir kutusu ve diğer tekerleklerin arkasında yer alan kısımların eskitme –kirletmesini yapıyoruz.



Eskitme-kirletme çalışmamızda gelebildiğimiz en son durumdaki modelimizin görüntüleri



Modelimizi ray üzerine alarak bir kez de sağ ve sol açılardan yaptığımız çalışmanın kontrolünü yapıyoruz.



Mümkün olduğunca modelin üzerinde eskitme-kirletme çalışmasında abartılı bir çalışmaya girmemeye gayret ettik.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #118 : Şubat 24, 2012, 17:23:14 »




TCDD 45161 model buharlı lokomotifimizin gün ışığındaki görünümünden birkaç fotoğraf örneği







Çevrimdışı Aynur&Sermet

  • Aynur&Sermet ERAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ANKARA
  • Yaş: 69
  • İleti: 204
Ynt: TCDD 45161 (Stanier 8F Class) Model İncelemesi
« Yanıtla #119 : Şubat 24, 2012, 19:13:43 »
Teoman Bey,

ellerinize sağlık, elinizin değdiği çok güzel oldu. Özellikle tekerlerinin kırmızı renkli oluşuna bayıldık.
çalışmalarınızı hayranlıkla izliyoruz. emeğinize sağlık.

selam ve sevgiler.

Aynur-Sermet Eray