Saygıdeğer modeltrenciler.
TCDD 56548 Br 52 buharlı lokomotifi yine yeni bir belgesel çekimlerine hazırlanıyor.
Çok değerli dostumuz makinist Naci Akdağ Bey, geçtiğimiz gün beni arayarak 56548’ i film çekimleri için Uşak
Depo’dan,Alsancak Gar’a getireceklerini iletti.
Yeni bir belgeselde yer alacak 56548, TCDD’nin değerli makinisti ve günümüzün yaşayan en iyi buharlı lokomotif
makinisti Naci Akdağ Bey’in denetiminde ve kontolünde yine hayat bulacak.
Bu belgeselin ismi ‘’Türk Pasaportu’’ olacak. 1942 yıllarında Nazi Almanyası’nda Yahudi’lere karşı işlenen insanlık
suçundan, bir Türk Pasaportu ile kurtulan Yahudileri konu almakta.
Belgesel niteliğinde olan bu yapımda, Alsancak Gar, Uşak yöresi ve Adana’da 56548’in çektiği tren görüntüleri yer
alacak.
Belgesel yapımcısı TCDD Gn. Müdürlüğü’ ne buharlı lokomotifli tren çekimleri için başvurduğunda, tek adresin ve
yetkinin Naci Akdağ’da olduğunu öğrenmiş ve değerli dostumuz makinist Naci Akadağ Bey ile görüşmüş ve
Naci Bey’in olumlu yaklaşımları sonucunda bu çekimlerin yapılacağı garantisini almıştır.
Bu gün sabah (11 Ekim 2010 Pazartesi) Halkapınar Depo’ya gelen 56548’i görmeye gittim.
Sevgili Naci Akdağ Bey ile Halkapınar Depo’da buluşup, 56548’ i bir kez daha görme olanağını buldum.
Huzurlarınızda sevgili Naci Akdağ Bey’e sonsuz teşekkürlerimi sunuyorum.
Halkapınar Depo ve Alsancak Gar’da 56548 ile ilgili izlenimlerimi sizlerle de paylaşmak istedim.
Uşak Depo’dan, DE 18110 dizel makine ile soğuk olarak ( kazanı yakılmamış, buhar gücü olmaksızın) çekilerek
getirilen 56548 ; Halkapınar Depo’ da bakım bölümünde görülmektedir.
Makinaların yıkamasının yapıldığı bu bölümde, yıkama anında çevreye su sıçramaması için yan kısımlara alüminyum
levhalar yapıldığından tam görünüm alamıyoruz.
Ancak buharlı makinanın tender kısmından yıkama alanındaki görünümünü alabiliyoruz..
Uşak Depo’da ‘’Deli Saraylı’’ dizi filminin çekimlerinden dolayı oldukça kirlenmiş vaziyette Halkapınar Depo’ya gelen
56548’in dingillerindeki tekerlek dizilimlerindeki yağ ve kirden renklerinin kaybolduğunu görüyoruz.
Naci Bey; depodaki yıkama işlerinden sorumlu çalışanlara, yıkama anında dikkat edilmesi gerekli yarler hakkında
bilgi veriyor.
Model çalışmalarımızda bazılarımızın yaptığı eskitme ve kirletme çalışmalarına da güzel bir örnek olacak bu kirlenmiş
görüntüleri yıkama öncesi alıyorum.
Model çalışmalarında, gerçekçiliği önemseyen, eskitme çalışmalarına yer veren modelcilerimizin yararlanabileceği
görüntüleri tespit etmeye çalışıyorum.
Biyel kollarından bazılarının yerlerinden çıkarıldığını da görüyoruz. Bunun nedenini Naci Bey’ e soruyorum. Naci Bey:
‘’Soğuk olarak bir başka makine ile çekilen buharlıların, ray üzerinde kasma yapmadan daha hızlı hareket etmesi
açısından biyel kollarında, geçici eksiltme yapılır.’’ açıklamasında bulunarak sorumuzu yanıtlıyor.
Buharlımızın ön kısmındaki oldukça kirlenmiş bölümleri; Domuzluk, kılavuz tekerliği ve piston kutusunun görünümleri.
Tender altındaki bojilerin kirlenmiş durumunu da gözlemliyoruz.
Markiz yanındaki plakalar, ‘’ Deli Saraylı’’ çekimlerinde 1918’ li yıllardaki zamanı yansıttığından kapatılmıştı.
Ne yazık ki burada biraz tahribat yapılmış!
56548’in markizine doğru ilerliyoruz. Tender kenarındaki dökülmüş kömürler dikkatimiz çekiyor. Bazı model üreticileri
buna benzer görüntüleri modellerinde veriyorlar.
56548’in yeniden doğuşunda ve birçok dizi filmde yer almasında büyük katkısı olan, fedakâr ve cefakâr aynı zamanda
buharlı lokomotif aşığı olan makinist Naci Akdağ ile markizde bir hatıra görüntüsü alıyoruz.
Markiz içinde bulunan biyel kolları. Makine film çekimlerinde sıcak ( Kazanı yakılıp, buharla çalışır durumda, harekete
hazır olması hali) konuma getirildiğinde takılmayı bekleyen biyel kollarını görüyoruz.
TCDD 56548 İzlenimlerimizin aktarımı devam edecek