Model Trenciler Forumu > Boyama ve Eskitme teknikleri hakkında öğrenmek isteyecekleriniz

Afyon İstasyon Maket Çalışması

(1/22) > >>

Teoman Kardaşlar:



Saygıdeğer modeltrenciler,

Sayın Harun Yamalar'ın CNC makinasında büyük uğraşıları sonucu ortaya çıkardığı ve  dileyen modeltrencilerin kurgularında
kullanabileciği, Türkiye demiryollarına özgü TCDD'nin Afyon İstasyon binası kiti montaj çalışmaları ile boyama işlemlerini
yaparak sizlere aktarmak istiyorum.


1. Bölüm

Önce kit hakında bilgiler.


--- Alıntı ---
--- Alıntı sonu ---

CNC makinasında kesilen parçalar, ayrı guruplar halinde poşet içerisinde düzenli bir şekilde kutu içerisine yerleştirilmiştir.
Özellikle küçük parçalar kendi içlerinde yine ayrı ayrı gruplandırılarak küçük kilitli poşetler içerisinde sunulmaktadır.

Kit içinde maketi yapılacak olan İstasyon binasının gerçek fotoğrafları ve maket yapımında dikkat edilecek gerekli açıklamaları
içeren bilgilendirme kağıdı bulunmaktadır.




Maket parçalarının birleştirilmesinde izlenecek yolu içeren açıklayıcı planlar bulunmaktadır.




Buradaki istasyon isimleri, mimari yapısı aynı olan ancak Afyon, Salihli ve Alaşehir istasyonlarından birini seçmek isteyen
modelcilere bir alternatif olarak hazırlanmış.


Çatı ve pencereleri oluşturan çalışmalar için hazırlnamış plan.


Bina duvarlarının ayrı parçalar halinde gösterilen çizimleri, maket yapımında yol gösterici olması açısından uygun olmuş


Kitin içinden çıkan tanıtım kağıdında önerilen yapıştırıcı temin edilip, birşeştirilme çalışmalarında kullanılacaktır.


Maket birleştirme çalışmalarına geçiyoruz.


İlk etapta kesim nedeni ile pencere çevrelerinde oluşan çapaklar zımpara ile alınıyor. Kullandığımız zımpara kağıdı ince su
zımparası olup, dokulu yüzeyin tersinden iç kısımdan pencere içlerine ve kenarlarına gerekli düzeltmeler yapılıyor.


Kemerli pencere içleri balık sırtı dediğimiz eğe ile düzeltiliyor. Tüm parçalar bu şekilde elden geçirildikten sonra birleştirme
işlemlerine geçilecektir.

Burada şu özelliği belirtmek isterim. Afyon istasyon binası ilk yapıldığı yıllardaki gibi doğal taş yapısı ile günümüze kadar
gelmiştir.
Bu durum dikkate alınarak, maket parçalarını oluşturan duvarların dış yapısında kabartma şeklinde taş dokusu işlenmiştir.

Salihli ve Alaşehir istasyon binalarında ise zaman içinde taş yapının üzeri sıva ile kaplandığından bu istasyon binaları
günümüzde düz duvar olarak görülmekte ve sıva üzeri dönemlere göre çeşitli renkler almaktadır. ( Belli zaman aralıkları ile
yapılan bakımlar nedeni ile boya renkeleri değişmektedir.)

Bizim yapmayı düşündüğümüz Afyon istasyon binası doğal taş görünümde olacağından boya çalışmalarında; taşların renklerine
uygun çalışma yapılacaktır. Tabi ki Salihli ve Alaşehir istasyonları da ilk yapıldığı yıllarda taş yapı özelliği göstermektedir.

Bu maketi yapacak diğer modelci arkadaşlar isimlendirmede diğer istasyon isimlerini kullanabilmesi için  kit içinden çıkan
açıklayıcı bilgiler içeren kağıtlarda değişkenli istasyon isimleri verilmiştir.

Maket yapım çalışmalarına devam edeceğiz.

kemalomay:
Teoman bey ,hoşgeldiniz,sanırım yazlıktasınız aman dikkat doktorlar güneşte çok kalmayın diyorlar,güneşin zararlarından korunmak için arada eve girip maket vs yapmak ve forumlarda yayınlamak gerekliymiş ona göre ( Tv de dinledim  ;D)
Yazlıkta iyi eğlenceler.............

Teoman Kardaşlar:


Kemâl Bey, önerilerinizi dikkâte alıyorum. Çok teşekkürler.


2. Bölüm


İstasyon maket yapım çalışmalarına kaldığımız yerden devam ediyoruz.


Kit kutusu içinden çokan birleştime plânına göre parçalar verilen numaralar sırasına göre yapıştırılmaya başlanıyor.
Uzun duvar ile kısa yan duvarlar süper uhu yapıştırcı ile birleştiriliyor. Bu yapıştırıcı hemen kurumayan oldukça iyi sonuç
veren bir yapıştırıcı.

Yapıştırılacak kenarlara taşırmadan dikkâtli bir şekilde sıvı yapıştırıcı sürüldükten sonra parçalar birleştirilip, yapıştırıcı daha
kurumadan elle pres yapılarak parçaların birleşim yerlerinde düzgünlük sağlanıyor.


Üzun duvar ile taban parçası arasında ölçü yönünden biraz fark vardı. Uzun duvarın diğer kenarından biraz maket bıçağı ile
kesip alıyoruz.


Taban parçasını da iki duvarı birleştirdikten sonra gerekli düzeltmeleri yaparak yapıştırıyoruz.



Parçaları plân doğrultusunda sıra ile yapıştırmaya devam ediyoruz. Parçalar birleşim yerlerinde eğe ve zımpara ile gerekli
düzeltmeleri de yapıyoruz.


Yapıştırıcı tam kurumadan parçaların düzgün yapıştırılması için elimizle kontrol ederek, parçalarda taşkınlık olmmasına özen
gösteriyoruz.


Duvarları, sıra takip ederek yapıştırdıktan sonra ön alındaki son duvarı da kontrol ederek yapıştırmadan önce fazlalıkları
tespit edip, yan kısımdan 2mm kadar kesiyoruz.


Parçaların uyumlu olarak yapışması için eğe ve zımpara çalışmalarını da yaparak yerine yapıştırıyoruz.


İstasyon binasının tm duvarları yapıştırlıyor. Parçalar arası birleşim yerleri tekar kontrol edilerek gerekli düzeltmeler yapılıyor.
Şu ana kadar herhangi bir sorun olmadığı gözleniyor.


İstasyon binası maketi altının da son kotrolları yapılıyor. Parçalar arası uyumun son derece iyi olduğu saptanıyor.


Maketimizin ana isatsyon binası duvarlarının birleştirldikten sonraki genel görünümünden anlaşılıyorki CNC makinasında
kesimler son derece başarılı olmuş.
Bundan sonraki çalışmamız çatı işeri olacak. Bu çalışmada tamamlandı. Fotoğraf ve yazılar hazırlanıp aktarılacak.

Teoman Kardaşlar:


3. Bölüm



İstasyonun ön cephesine göre sağında kalan küçük binayı da tamamlıyoruz.


Küçük bina; istasyon içinde bulunan lojman bölümüne bağlı üstünde balkonu olan binadır.
Boyama işlemlerinden sonra gerekirse ana binaya yapıştırılacak. Ancak bu binanın alt taban parçası bulunmamaktadır.
Bu bina içinde bir alt parça yapılması gerekir. Pencere ve kapı çalışmalarından sonra elimizde bulunan pvc parçalarından bu
küçük bina altına taban yapılacaktır.


Binanın çatısı iki bölümden meydana gelmektedir. Büyük olan kısım iki parçalıdır. Birleşme yerlerinin tam oturması için üçgen
konumumnda olan çatı birleşim yerlerinin mutlaka eğe ile 45 derece eğimli olarak işlenmesi geremektedir. Bu durumu dikkâte
alarak çatıyı oluşuran parçaların birleşim yerlerini yapıştırma öncesi düzeltiyoruz.


Kit içerisinden çıkan 4 adet küçük üçgen parçalar (ortasında oyuk 2 yazan parçalar) çatının yapıştırılmasında destek olarak
kullanılmaktadır. Aynı zamanda çatının esnemeden daha düzgün durmasını sağlamaktadır.
Bu parçaları cetvel yardımı ile eşit aralıklarla ölçülendirerek, çatı parçası içyüzeyde yapıştıracağımız yarlerini işaretliyoruz.


Çatı parçalarını yapıştırma işlemlerinde acele etmeden, bir uçtan yapıştırıcı sürmeye başlayıp, belli aralıklarla yapıştırmayı
gerçekleştiriyoruz. Çatı bölümü en çok dikkât etmemiz gereken bölümdür. Bu kısımda sabırlı davranmak gerekmektedir.


Çatı birleşimini sorusuz olarak tamamlıyoruz. Birleşim yerlerinde her hangibir açıklık olup olmadığını kontrol ediyoruz. Birleşim
yerlerinin daha sağlam olması açısından yapıştırıcımızı bir baştan diğer başa bir kat daha sürüyoruz. Bu işlemle açıklık kalan
yerleri dolgu yaparak kapatıyoruz.


Yapıştırma işlemleri tamalanan çatının büyük bölümün deneme amaçlı bina üzerine yapıştırmadan oturtarak kontollarımızı
yapıyoruz. Görüldüğü gibi çatı sorunsuz olarak bina üzerine oturmaktadır.

İstasyon maketi çalışmamız devam edecektir.

Teoman Kardaşlar:


4. Bölüm


Afyon İsatsyon binası ana çatının ön kısmında giriş üstünde bulunan ikinci bir çatı bölümü daha bulunmaktadır.
2 parçadan oluşan maket çatı parçalarını yapıştırmadan önce yerinde deniyoruz. İki parça birleşim yerleri ile ana çatıya
bağlantı yerlerindeki açıklıkları yok etmek için yine düzeltme çalışmaları yapacağız.


Yine 45 derece eğim vermek için önce eğe ile birleşim kenarlarında gerekli çalışma yapıyoruz.


Eğenin yanında sonuca daha çabuk gitmek için ikinci bir yol olan maket bıçağı ile kesmeyi deniyorum. Ancak bu yöntem
çok riskli bir yöntem. Maket bıçağı ile kesim yapıldığı anda malzemenin istenmeyen kısımlarını da kesebiliriz. O yüzden hiç
acele etmeden bu işlemi tamamlıyoruz ve  kazasız sonuca gidiyoruz.
Yine kesilen yerleri zımpara ile düzelterek parça alıştırması yapıp yapıştırılmaya hazır duruma getiriyoruz..


Üzerinde oyuk olarak ''bir'' yazan üçgen parçayı da destek yapıp, küçük çatıyı da yapıştırarak ana çatı üzerinde deneme
yapıyoruz.


Ana çatı bağlantılı bina giriş bölümü üstü çatı yapıştırma işlemleri de tamamlanıyor. Çatı bölümünün üstten görüntüsü ile
kontrolumuzu yapıyoruz. Yapıştırma çalışmalarında bir sorun olmdığını gözlemliyoruz.


Çatının bütününü bina üzerine koyarak genel görüntüsünü izliyoruz.


Ana bina yanında buluna küçük bina altına konacak tabanı keserek yerinde deniyoruz. Bu parçayı daha sonra yapıştıracağız.


Küçük bina üzerindeki balkon korkulukları kit içinde diğer parçalarla karışmasın diye kilitli küçük poşetlere konmuş.


Balkon korkuluklarının içindeki oyuk parçaların çapaklarını yuvarlak ince eğe ile alıyoruz.


Balkon korkuluklarını sırası ile cımbız kullanarak yapıştırıyoruz. Yapıştıcımızı mümkün olduğu kadar taşırmadan kullanıyoruz.


Afyon İstasyon binasının duvar ve çatı çalışmaları tamamlanmış oluyor. Bundan sonarki çalışmamızda çatı ve duvar boya
işlemlerini yürüteceğiz.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git