Markalar, üreticiler > Marklin

Marklin iflas ediyor

(1/3) > >>

Y. Emre Özkan:
Avrupanın köklü model tren üreticilerinden Marklin de küresel ekonomiye boyun eğiyor gibi. Uzakdoğuda işçi çalıştırmanın maliyeti ile almanyada işçi çalıştırmanın (sosyal haklar da cabası) maliyetini düşünecek olursak bu bir tür zorunluluk gibi gözüküyor. Yorumlarınızı paylaşmanızı bekliyorum.


-------------------------------------------------------------------
Märklin iflas etti
06 February, 2009 07:00:00


Almanya’nın en eski firmalarından biri olan Märklin iflas başvurusunda bulundu. 1859 yılında Theodor Friedrich Wilhelm Märklin tarafından kurulan şirket dünyanın en tanınmış metal oyuncak üreticisiydi.
2000’li yılların başında ekonomik zorluğa giren Märklin, 2006 yılında tarihinin en büyük krizine girmişti. Fırsatı değerlendiren İngiliz “Kingsbridge Capital” yatırım grubu, şirket çalışanlarına çok ağır tasarruf programı dayatmıştı.
300 işçiyi işten çıkaran ve üretimin bir bölümünü Uzakdoğu’ya bir bölümünü ise Macaristan’ın Györ şehrine taşınmıştı. Bugün Märklin’de toplam 1100 işçi çalışıyor ve bunların 700’ü Almanya’nın Göppingen şehrinde bulunuyor.

150. yılda iflas!
Şirket çalışanları Märklin’in kuruluşunun 150. yılı vesilesiyle kutlama ve bir ikramiye beklerken Ocak ayı maaşlarını bile alamadılar. İşçiler “ne oluyor” demeye kalmadan 4 Şubat günü Märklin yönetimi iflasa başvurdu.
İflas başvurusunda Baden Württemberg Eyalet Bankası LBBW ve Kreissparkasse Göppingen’in Ocak ayı sonunda sona eren 50 milyonluk kredinin geri ödeme süresini uzatmadığı ve parayı derhal istediği bildirildi. (Göppingen/EVRENSEL)

Haberin Kaynağı: http://www.evrensel.de/index.php?news=871

fvefa:
Biraz evvel TV den dinlediğim kadarıyla 2010 yılının ilk yarısında  43 Milyon Avro luk ciro yapmış. Bugün (21 Aralık 2010) Marklin'in geleceği için ticari mahkeme bir karar verecekmiş.  Beklenti olumlu yönde ve alacaklılar planı onaylayacaklarmış. Yani Marklin devam :)

http://www.n-tv.de/mediathek/videos/wirtschaft/Maerklin-kommt-ins-Rollen-article2198881.html

Lutfi:
Bana göre, MARKLIN'i kurtaran tamamiyle TRIX ürün gamı olmuştur.

Harun:
Marklin, Gilette gibi, neredeyse markasının ürün cinsi gibi algılandığı bir firma.

Batıp da kapatılması, ortadan kalkması gibi bir duruma kimse izin vermez.

Ama benim bildiğim ve önemli olan model tren pazarı onlarca senelerdir her marka/firma için kan kaybediyor. Ekonominin çarkları küçülen pazarda markaları birleşmeye, birinin diğerini satın almasına zorluyor. Pazarın oyuncuları 20-30 dan 2-3 e düştü. Toplam üretimin (rakip firmalar dahil) %90 ı neredeyse tek bir firmanın çatısı altında ve Çin'de yapılır hale geldi.

Fiyatlar Çin'e geçtikten sonra düşmedi, hatta arttı, Çin bu imalatlarda uzmanlaşmaya başladı ve aslında kalite de her sene artıyor. Bu iyi birşey gibi görünüyor. Ama çok yakın bir gelecekte fiyatlar da tekrar artmaya başlayacak. Geçen ay katıldığım bir toplantıda Çindeki fabrikalarda işçilik dahil bir çok kalemde geçen sene %20 ye yakın maliyet artışı olduğunu söylediler. Bence beklenen de buydu. Çin sonsuza kadar düşük maliyetli imalat cenneti olarak herhalde kalmayacaktı. Hornby grubu bu sene %5 lik bir fiyat artışı olacağını söylüyor. Bachmann henüz açıklamadı ama onlarda da olacağını tahmin ediyorum.

Sonuç olarak rekabet için Çin e giden firmalar, neredeyse önceleri köle gibi çalışan Çinlilerin eline düşmüş olacaklar. Belli bir zaman için kendilerini kurtardılar ve belki büyüdüler ama zaman içinde bu durumun geri tepeceği de kaçınılmaz herhalde. İlyas hoca daha iyi yorumlar muhakkak ama herhalde globalleşme ve kapitalist ekonomi böyle bir sonuç doğuruyor. Şimdilik hala Çin ve benzeri ülkeler üretim için iyi bir seçenek gibi görünüyor. Ama 15-20 sonra bu iş tersine de dönebilir. Borusunu istediği gibi öttürebilecek olan Çin'den kaçabilir firmalar. Bunca fabrikanın taşınması ile Avrupa'da artan işsizlik belki Avrupa da imalatı tekrar yapılabilir hale getirir.

Çin'in kapitalist ekonomiye dahil olması bence imalat maliyetlerinde düşen bir sinüs eğrisi yarattı. Ama eğri indiği gibi elbet bir zaman çıkacak da herhalde.

İlyas hocam bu yorumla sizin dersten çakar mıyım acaba?

Selamlar,

Harun

kemalomay:
Marklin gibi bir firmanın iflasına kimse izin vermez doğru , ama belki birkaç sene sonra , şimdilik daha iyi durumda olan modelci gruplardan biri tarafından da satın alınabilir , bekleyip göreceğiz .

Ben de esas olarak Trix'in , firmayı rahatlattığını düşünüyorum , DC pazarı AC ye göre çok büyük ,Trix kaliteli ürünleri ile iyi satış yapıyor olmalı.

Çin konusunda yazdıkların çok ilginç , benim de dikkatimi çekti , Çin'e giden firmaların malları ucuzlamak bir yana daha pahalı oldu , kalitenin gittikçe arttığı da doğru , Bachmann China marka lokolar Rocodan vs den çok daha pahalıya satılıyor.( ve bayağı çok satılıyor )

Çin de üretim yapan dev bir fabrika var , ( adını Harun biliyor ) birçok marka kalıplarını filan oraya verip üretim yaptırıyor ,bu konuda gerçekten ileride bir şeyler tekrar ciddi şekilde değişecek gibi görünüyor.
Bunu da bekleyip görelim bakalım.

Navigasyon

[0] Mesajlar

[#] Sonraki Sayfa

Tam sürüme git