Saygıdeğer modeltrenciler, yeni başlayacağımız bu çalışmamızda, DE 33000’liğin
yapım aşamalarını sizlere aktarmaya çalışacağım.
De 33000’lik yapımı düşüncesi; forum üyelerimizden sevgili İrfan Toprak’ın, TVS 2000
(Türk Vagon Sanayi) vagonlarının renklerini, 1/87 ölçekte model vagonlara uygulamasından
sonra bu vagonların renkleri ile uyumlu olacağını düşündüğümüz DE 33000 Dizel lokomotifinin
yapılması ile ortaya çıkmıştır.
Eğer bu lokomotif yapım çalışması olumlu sonuçlanabilirse, TCDD’ nin yeni renkleri ile
bir modeltren dizimi ortaya çıkacaktır.
İrfan Bey, yolcu ve yemekli vagon dilimini ortaya çıkarmıştı. Şimdi bu vagonların önüne aynı
renkleri içeren DE 33000’lik uygun olur diye düşünerek çalışmaya başladık.
TCDD DE 33000 model yapım çalışmaları:
1. BÖLÜM
TCDD DE 33000 Dizel lokomotifin genel görünüşünü gösteren birkaç fotoğraf ile konuya
başlayalım.
DE33000’ liklerin kaporta yapıları sağ ve sol genel birbirne benzemektedir.
Bazı farklılıklar olmasına karşı, her iki yanda bulunan havalandırma ızgaraları, motor kapakları
konumu ve ölçüleri birbirinin aynısıdır.
DE 33000 sağ cepheden görünümü ile kaporta üzerinde ızgara ve kapakları diğer bir açıdan
gözlemliyoruz.
Çalışmamız ilerledikçe lokomotifin üzerindeki çeşitli ayrıntılar,fotoğraflar ile açıklanarak yapım
çalışmaları sürdürülecektir.
Bojileri ile DE 33000’liğe çok benzeyen, 1/87 ölçekte bir model olan; EMD SD40-Dizel Loko
çalışmamızda bizim işimize çok yarayacaktır. Bu modelin şasi ve bojileri yapacağımız
çalışmada en önemli yeri tutmaktadır.
Modelin yürümesindeki en önemli motor ve buna bağlı boji yapısı üzerine bir sadece
kaporta yapımını ve bunu takip eden boyama ile üzerindeki TCDD yazı ve logolarını
yapacağız.
Yararlanacağımız modeli biraz tanımaya çalışalım.
Amerikan model üretim firması ‘’Bachmann’’nın HO ölçekte ürettiği modelin, digital ve
analog olan iki türü bulunmaktadır.
Sevgili İrfan Toprak iki türünü de Amerika’dan getirterek bu modellerlin TCDD’ye çevrilmesi
için bana yollamıştır. Kendisine çok teşekkür ederiz.
Öncelikle İrfan Bey’e; digital olan modeli TCDD DE 33000’lik olarak yapmayı planladık
Digital SD40-2 olan modeli kutusundan çıkararak incelemeye alıyoruz.
SD40-2 yandan görüldüğü gibi sadece boji yapısı ile DE 33000’ liğe benzemektedir.
Kaporta yapısı daha kısa olmakla beraber görünüm olarak ta farklılıklar vardır.
Genel olarak markiz ve markiz önü burun yapısı, motorun bulunduğu kaporta DE 33000’lik
yapısını andırmaktadır.
Burun ön kısmı ile motor kaporta arka kısımları üçgen yapısı ile benzerlik göstermemektedir.
Markiz önü de DE33000’liklerde farklıdır. Yapım aşamalarında tüm bu farklılıklar belirtilecektir.
SD40-2!lerin tavan yapısı ve fanlarının sayısı ile yerleri DE33000’likten farklıdır.
Ancak model yapımında belki buradaki fanlardan parça olarak yararlanılacaktır.
Modelin kutusu içerisinden çıkan tanıtım yazıları ile birlikte modelin parçalarını ayrı ayrı kod
numaralarını gösteren bir plan bulunmaktadır.
Buradan ilk izlenimimiz, motorun ortada oluşu bize markiz yapımında işleyiş bakımından
oldukça kolaylık sağlayacak olmasıdır.
De33000’lik yapı olarak, SD40-2’den daha uzundur ve markizi de SD40-2’nin markizinden
ileridedir.
Modelde motor yapısının ortada olması bu bakımdan daha uygun olmaktadır.
DE33000’liğin fotoğraflarını çalışacağımız masanın üzerinde incelemeye alarak, önceden
yaptığımız ölçülendirmeler doğrultusunda; en çok zorlayacak olan uzun gövde yapısı
olan motor kaportası ve üzerindeki kapaklar ile ızgara yapısının çizimini önce
kağıda yapıyoruz.
Kağıt üzerindeki çizimi fotoğraflar ile karşılaştırdıktan sonra gövdeyi oluşturacağımız
‘’Evergreen’’ plastik plaka üzerine; modelin yan gövdelerinin dış kenarları ile ilk çizimi
yapıyoruz.
Maket bıçağımızla ilk iki parçayı ana plakadan keserek ayırıyoruz.
Model yapımında mutlaka parçaların temiz ve net bir şekilde kesilmesi ve buna bağlı
olarak tesfiyesinin yapılması gereklidir.
Burada sabır ön plandadır. Önce eğe ile kesim yaptığımız yerlerin yüzey ile bir seviyede
olması için düzeltme yapıyoruz.
Kesim anında, bıçağın açtığı yerlerden parçanın kenarlarında plastiğin özelliğinden dolayı
fazlalık olmaktadır.
İşleyeceğimiz parçanın yüzeyini zımpara ile düzelterek temizliyoruz. Bu işlemi
yapmamızın sebebi kenarları tam düzeltmenin yanında, yüzeye yapacağımız
0.3 mm lik ince kurşun kalem ile çizimde, çizgilerin daha iyi tutunmasını sağlamaktır.
İşleyeceğimiz parçanın, SD40-2 gövdesi üzerinde uzunluğunu kontrol ediyoruz. Görüldüğü
gibi mevcut modelin motor kaportası ile DE33000’ liğin kaportası arasındaki farklılık
ortaya çıkmaktadır.
Yan gövdelerin işlenmesinden sonra markiz yapımına başlanacaktır.
Yapım çalışmalarına devam edeceğiz.