sayın uygun, marklinin servisi olması için bayisi olması gerekir bayisi olmak isteyen babayiğitte marklinden senede 10,000 parça ürün çekmeyi taahhüt etmesi gerekir, maalesef vitrine 10-15 tane marklin tren koymakla bayii olunmuyor..bu konuda marklingen in çok sert kuralları vardır..saygılar...
Sayın onkuyumcu, (bir ara adınızı profilinize girerseniz böyle tuhaf hitap etmek zorunda kalmayız)
Marklin eğer Türkiye'de senede 10,000 ürün almıyorlar deyip bayilik vermiyorsa bu onların ayıbıdır ve savunulacak bir tarafı da yoktur.
Biz Hornby/Scalextric grubunun en küçük distribütörüyüz ve her sene yapılan dünya distribütörler toplantısına davetli olarak gider ve dünyanın en büyük distribütörü olan Amerika ile aynı masada yan yana yemek yer ve aynı saygıyı görürüz. Ve de üstüne üstlük aynı fiyatlarla mal alırız.
Açıkçası bazı firmalarla daha önce neden çalışmadığımızın da sebebini öğrenmiş oldunuz. Bir ülke distribütörüne, kendi ülkesindeki dükkanlara verdiği fiyatlardan mal vermeye çalışan firmaları ve de üstelik o firmaları web sitelerinde bile distribütör olarak göstermeyen firmaları sevmiyorum. Hiç milliyetçi olmamama rağmen bu tip firmaları saygısız ve ülkeme hakaret etmiş gibi görüyorum.
Adını vermeyeceğim ama HO dışında bir ölçek tren satan dünyanın en büyük üreticilerinden birinin uluslararası marketing müdürü tam 3 sene boyunca her sene Türkiye'ye geldi, onlarla güzel yemekler yedik ve ağırladık tabii. Çünkü Hornby onlara Proses'le ile ilgili çok iyi referans vermişti ve bizim onların distribütörü olmamızı çok istiyorlardı. Ancak bize verecekleri fiyatlar dediğim gibi Almanyada bir dükkana verdikleri fiyatlarla aynıydı. Çünkü onlar da bizi ülke olarak ciddiye almıyor, saygı duymuyor bu sene bunlarla deneriz olmazsa seneye başka firmaya da veririz mantığıyla hareket edeceklerdi.
1999 senesinde Hornby distribütörler toplantısına ilk katıldığımda önce her ülkeye ayrı bir dosya verdiler. Benim dosyamda Türkiye'nin oyuncak ve hobi pazarının çok ayrıntılı bir incelemesi vardı. Gördüm ki adamlar Türkiye pazarını benden daha iyi biliyorlar. Ve ilişkimiz böylece bugüne kadar geldi.
Geçtiğimiz senelerde Toyz R Us firması defalarca Hornby'den mal istedi. Cevap, Proses'ten bizden aldığınız fiyatlara alabilirsiniz oldu. Gene geçtiğimiz senelerde satış müdürü de üstelik bir İngiliz olan bu firmayla Hornby ve Scalextric satmak için toplantı yaptık. Bu toplantıya her sene Türkiye ye gelen Hornby uluslararası satış müdürü de katıldı. Sonuçta anlaşamadık ve Toyz R Us a mal satmıyoruz. Ama önemli olan nokta Hornby'nin daha fazla mal satabileceği bir müşteri uğruna Proses'i "satmaması" oldu. Bu benim bir önceki mesajımda önemle üstünde durduğum "company reliability" (firma güvenilirliğinin) güzel bir örneği.
Ben Hornby'yi bilerek değil şans eseri Scalextric dolayısı ile buldum. Ama iyi ki de bulmuşum. Özellikle diğer birçok markayı da bünyesine katması ayrıca bir şans oldu. Üstelik yeni ürünlerde görüleceği gibi kalite açısında çağ atlamış durumdalar ve bunun grubun diğer bütün markalarına da yansıyacak ve yansımaya başladı da. Artık Lima, Rivarossi, Jouef de de Hornby raylar ve digital sistemler kullanılıyor. Ayrıca bilinmesi bazılarınızın hoşuna gidecek Lenz ve Hornby digital sistemleri aynı fabrikada yapılıyor.
Sonuç olarak şunu söylemek istiyorum. Daha önce defalarca söyledim gerekirse yaşadığım sürece de tekrarlayacağım.
Eğer Türkiye'de hobi sektörünün gelişmesini (herhangi bir hobinin) istiyorsak satıcılar olarak da bazı şeyler yapmamız gerekiyor. Bizi ve ülkemizin şartlarını bilmeyen ve bizi ilk fırsatta biraz daha fazla siparişe satmayacak firmalarla çalışmamız ve onlara kendimizi kabul ettirmemiz gerekiyor.
Ben şahsen bunu yaptım. Türkiye de 2 misli fiyata satmak yerine o firmanın malını ve sıradan bir dükanı olmayı kabul etmedim.
Eğer uygun fiyatlarla alabiliyorsak "oyuncakçı" mantığı ile değil "hobici" mantığı ile hareket edip uygun fiyatlarla satmalıyız.
Oyuncak alanlar belki müşteridir ama tren, uçak, araba, gemi alanlar arkadaşınız, dostunuz olur.
Sayın onkuyumcu, vitrinine 10-15 tane Marklin koymakla bayi, hatta distribütör bile olunur. Yeter ki iş yaptığınız firma da sizin müşterilerine duymanız geren saygıyı hem ülke olarak hem de firma olarak size de duysun, sizin ülkenizi tanısın. Bunun aksini diğer ithalatçılara yapılan bir saygısızlık ve haksızlık olarak görüyorum.
Açıkçası sizin de, yaptıkları marifetmiş gibi Marklin'e hak vermenizi anlayamıyorum. Koca bir ülkeyi, bir dükkanla bir tutma felsefesinin hoş görülür nesi olabilir?
Gene uzun oldu kusura bakmayın. Bu aralar çenem düştü herhalde.
Ama emin olun Türkiye'de hobi sektörü bir yere gelecekse daha da konuşmaya ve yazmaya razıyım. Yeter ki bir işe yarasın.
Gerçi bunların kaç kişinin umurunda olduğu da ayrı bir konu tabii.
Selamlar,
Harun