Herkese selamlar,
Biraz ihmal edildiğini düşündüğüm bu konuda elimden geldiğince bilgi vermeye çalışacağım.
Eskiler bilirler, digital icat olmadan önce bir diaroma üzerinde birden fazla tren yürütmek sinyaller olmadan neredeyse olanaksızdı. Trenlerin hareketlerinin kontrolünde çok önemli olan sinyaller, özellikle ön sinyaller ile birlikte, her diaromaya inanılmaz bir canlılık veren unsurlardır.
Manuel tipler bir yana bırakılırsa, elektrikli sinyallerin büyük bir kısmı (tüm üreticilerde durum nedir bilemiyorum) solenoid mekanizmaları yardımı ile hatlardaki elektrik akımını keserek katarların istenen noktalarda durmalarını sağlar. Bunun yanısıra birçok elektrikli sinyalde bulunan ek çıkışlar yardımıyla bunlara ön sinyaller ve makaslar bağlanarak senkronize çalışmaları sağlanıp blok kontroller oluşturulabilir.
Sinyaller konusunda bir başka önemli konu ise bunların anlamları ve kullanım yerleridir ki bu yazının aslını oluşturacak.
Öncelikle sinyal tipleri ile başlayalım:
1) Ana sinyaller
2) Ön sinyaller
3) Hat rezerve (veya hat kapama) sinyalleri
Ana sinyaller (adı üzerinde) bir hattın durumuna göre makiniste yol veren veya vermeyen sinyallerdir. Bunlar sadece ışıklı olabilecekleri gibi diğer görsel unsurlar ile de desteklenebilirler. Işık dışında görselliği olanların en yaygınları semaforlu sinyallerdir.
tek kollu semafor sinyal.
Ön sinyaller, sinyallerin önüne yerleştiren ve makiniste ileride bulunan ana sinyalin durumu hakkında bilgi veren sinyallerdir. Bunlar da sadece ışıklı veya semafor olabilirler.
semafor ön sinyal
Hat rezerve sinyalleri manevra alanlarında manevra lokomotifteri ile diğer lokomotiflerin geçişlerini belirlemek için kullanılır. Esas olarak tali hatlar içine yerleştirilir ve esas hat üzerinden geçişi düzenler. Gar çevresinde manevra alanları bulunması halinde ana sinyaller üzerinde manevraları düzenlemek için hat rezerve sinyalleri de (uyarı ışıkları) bulunabilir.
hat rezerve sinyali
ana sinyal içinde rezerve sinyali (beyaz ışıklar hat rezerve etmek için)
Sinyallerin pozisyonları için kullanılan kısaltmalar şöyledir:
Hp0 - ana sinyal (kırmızı - dur)
Hp1 - ana sinyal (yeşil - geç)
Hp2 - ana sinyal (kırmızı/turuncu - yavaş geç)
Vr0 - ön sinyal (turuncu - sonraki sinyal dur)
Vr1 - ön sinyal (yeşil - sonraki sinyal geç)
Vr2 - ön sinyal (turuncu/yeşil - sonraki sinyal yavaş geç)
Sh0 - rezerve ( / veya ışık yanmıyor - dur! haretket yasak)
Sh1 - rezerve ( - veya ışık yanıyor - hareket serbest)
Sinyaller nerelere yerleştirilmeli?
Ana sinyaller, garlarda loko depolarının önleri için biçilmiş kaftandır; loko depodan sinyal yardımı ile çıkartılabilir. Ayrıca gerçek hayattaki gibi istasyonlarda kullanılabilir. Bunun yanısıra tali hatlar üzerinde çok fonksiyoneldir.
Ön sinyaller özellikle istasyon yaklaşımlarında ve tali hatlarda faydalı ve anlamlıdır. Şöyle bir senaryoda ön sinyal çok gerçekçi olabilir: hat dağın etrafından döner ve çıkışta istasyon vardır. İstasyona sinyal koyduysanız dağ dönüşüne ön sinyal makinistin önünü göremiyor olmasından dolayı çok gerçekçi olacaktır.
Rezerve sinyalleri doğal olarak sadece manevra lokolarının da kullandığı ana hatlarda, özellikle gar içi gibi yerlerde anlamlı olur.
Önemli bir detay şudur: sinyal kaç pozisyon gösterebiliyorsa (Hp0, Hp1, Hp2) ön sinyal de o kadar pozisyon gösterebiliyor olmalıdır; aksi halde ön sinyal, sinyalin gösterdiği pozisyonu gösteremez. Örneğin iki kollu bir semaforun önüne iki pozisyon değil üç pozisyon gösterebilen bir ön sinyal konmalıdır.
... devam edecek.
Cem.