Jimmy bak kalbin temizmiş oluyor.
Önce bir giriş yapalım.
Jimmy'nin müselles dediği, Cumhuriyet Türkçem'le üçgen hat denilen dönüş yolları. İki manevra ile lokomotifin yönü değişiyor. Üçgenin uzunluğuna göre tren olarak da yön değiştirmek mümkün.
Ankara, batıda sanırım halen kullanılan(Yusuf ve Cafer beylerden bilgi beklerim), Çamlık civarında da atıl kalan bir üçgen var. Nasıl bir şey olduğunu
http://en.wikipedia.org/wiki/Wye_(railroad) adresinden bakabilirsiniz.
İngilizler, Triangle, Amerikalılar wye demiş.
Yön değiştirmek için Armut hat(reversing loop) alternatifi yapılan bir uygulama, üçgen hatlar.
Elimde Atlas firmasının The Complete Atlas Wiring Book başlıklı kitabının 41. sayfasında(bilahare taranacak) wye için şematik gösterim verilmiş. Üçgenin iki kenarında izolasyonlu ray kullanarak, bu kenarların dışındaki (makastan sonra) düz hatta switch bağlanıyor. Armuttaki gibi 4lü bağlantı ile dönüştürmek teoride mümkün görünüyor. Zealot forumda bir arkadaş tek bir AD520 ile hem armut hem de üçgeni kontrol edebildiğini yazmış, 2006 yılında.
Yani düşüncende bir gariplik yok ve hatta benim düşüncemde de ekstra bir dahiyanelik yok. Ben kitapta gördüğümde hoşuma gitmişti. Amerikalılar Gözlük Hat yerine "DogBone" diyor, iki armut birbirine seri bağlı. Kitaptaki çizime göre 8 bile yapmak mümkün, ve hatta üçgenlerin kenarlarının birbirini eliptik kesmesi bile mümkün. Benim elimdeki kitap 1992 baskısı, yarın taramaya fırsat bulursam paylaşacağım.
"Don't give up. Reversing sections are the coolest!
I still think mine would work best.... did you ever try it?
Now, when you add that second set of turnouts you are indeed creating a second reversing section.
I have a dogbone myself, at one end is a reversing loop, and at the other end is a yard with a reversing wye. One MRC module handles the loop and the wye for me quite nicely. The only thing is, if I am running two locos and they are both entering reversing sections at the same time, there is a 50/50 chance I will get a short. This is a real rarity because 1.0 I've got a lot of mainline track bw tween the loop and the wye and b.) I'm on the lookout for that circumstance.
I think what you've playing around with is a flawed concept of what part of your track is the mainline and what parts are the reversing section.
I think what you've got is that little section in the middle you're calling the reversing section, THAT'S the mainline, the giant loops on either side of it are two huge reversing sections.
http://www.the-gauge.com/attachment....5&d=1162172470
First, consider the entire "top" of the sketch. That track, which I've gapped at 1 is nothing more that a long passing siding, and will not, by itself reverse the direction of the train.
Now, if it were my layout, I'd put my gaps at 1,2,3 and 4. 3 is kinda hard to see because the lines that represnt your turnouts are a little tight there. It doesn't really matter if the blue track is the "mainline A" and the red is the "reversing section B" or vice versa. Those are labels and nothing more.
The module C goes in where I've shown. Yellow wires don't show too well on a white background, so I used blue.
__________________
Engineer Kyle "