Şafak Bey, nazik düşünceleriniz için teşekkürler. Paylaşımlarımızla birbirimize destek olabilmek
adına çalışmalarımı sizlere aktarmaktan ben de büyük keyif almaktayım.
8. BÖLÜM
Bizlere büyük haz veren bu güzel model trencilik uğraşımızı bazı durumlarda iş yaşantımızın
içine de alabiliyoruz. Tabi mesleki sorumluluğumuzu aksatmadan yapmak kaydıyla!
Örneğin; bu gün okulumuzda öğle arası tatilinde, okul kütüphanemize giderek buharlı
lokomotiflerin çalışma özelliklerini içeren bir araştırma yaptım.
İnternetin hızla yaygınlaşmasından sonra genellikle bilgisayarlardan yaptığımız araştırmalar
yanında klasik anlamda olan bu araştırma bana ayrı bir tat verdi.
Okul kütüphanesinde bulabildiğim 3 kitaptan edindiğim bilgilerle, yapmış olduğum buharlı
lokomotif maketi parçalarının ne işe yaradığını gözlemleyerek, bu bilgileri bir kez daha gözden
geçirmeye çalıştım.
Aramızdaki arkadaşlarımızın bazıları; buharlı lokomotiflerin çalışma sistemi konusunda
bilgilenmeye gereksinim duyabilirler düşüncesiyle, edindiğim bilgileri basit şekliyle
aktarmaya çalışacağım.
Önce yapım planımızdaki 9. ve 10. bölümde yer alan parçaları ele alıp bu çalışmaları
tamaladıktan sonra buharlı lokomotif tanıtım bilgilerini veremeye çalışacağım.
Görev yaptığım okulun kütüphanesinde bulduğum ansiklopedilerden inceleme yaparak
gerekli notları alıyorum.
Kaynak olarak incelediğim ansiklopediler:
a) ''Bu nasıl çalışır'' 3. cilt sayfa 24, 25
b) ''Görsel Büyük Genel Kültür Ansiklopedisi'' 9. cilt sayfa 562, 563
c) ''Ana Britannica'' 14. cilt 5827, 5628
Buradan edindiğim bilgileri daha sonra sizlere aktaracağım.
Şimdi ise;Lokomotifimizin şasi kısmını, boyama işlemleri için beklemeye aldığımızdan
diğer parçalarda birleştirme işlemlerinde zaman kazanmak amacıyla
yapım planındaki sıralamayı atlayarak, çalışmamızı sürdürüyoruz.
Yapım planımızın 9. Bölümünde lokomotifimzin ocak bölümü parçaları bulunmaktadır.
Ocak bölümünün dış yüzeyde bulunan küçük yuvarlak parçacıklarını yapıştırarak
plandaki 9. ve 10. bölüm parçalarını tamalıyoruz.
Plandaki 10. bölümde ise lokomotifimizin buhar sistemini içeren buhar kazanı ile üstündeki
parçalar bulunmaktadır.
Planın 9. ve 10. bölümlerini içeren parçalar taşıyıcı plastik şasiden keski ve maket bıçağı
ile çıkarılarak, çapakları alınıp birleştirmeye hazır hale getirildiler.
Önce en büyük parçanın yapıştırılmasını yapıyoruz. İğne uçlu yapıştırıcımızı parçanın içerde
kalan kenarlarından dikkatlice gezdirerek gerekli miktarda sıvı yapıştırıcıyı sürüyoruz.
Sürdüğümüz yapıştırıcılı parça ile diğer parçayı birleştiriyoruz. Parmaklarımızı mümkün
olduğunca yapıştırıcı sürdüğümüz kenarların üzerine gelmeyecek şekilde tutarak iki parçayı
sıkı bir şekilde bastırarak bir süre bekliyoruz. 5 dakikalık bir bekleyişten sonra yapıştırma
bir sorun olmadığını gözleyerek parçamızı bir kanara alıp diğer parçaya geçiyoruz.
Ocak bölümünün parçalarını da yapıştırdıktan sonra masa akrobatını kullanarak küçük olan
parçaların birleştirme çalışmalarını yapıyoruz.
Kum haznesi parçasının (Dom) üzerine yapışacak küçük parçaları cımbız yardımıyla yerlerine
oturuyoruz. İğne uçlu yapıştırıcılar bu tür işlemlerde fazla akıtma yapmadıklarından dolayı
kullanışlı oluyorlar. Gerçi artık plastik maket yapımlarında bu tür yapıştırıcılar kullanılmaktadır.
Ocak bölümünün dış yüzeyindeki küçük üparçacıkları yerlerine yapıştırarak planın 9. ve 10.
kısımlarını tamamlıyoruz.
Yapıştırdığımız kazan ve ocak parçalarının birleşim yerleri yapıştırıcının tam kuruması için
bir günlük süreden sonra macunlanıp zımpara ile düzeltme işlemleri yapılacak.
Plastik yapıştırıcılar plastiği eriterek iki parçayı birbirine kaynak yapar gibi birleştirirler.
Birleşim yerlerinin zımpara ile çalışılması için 1 günlük bir süre gereklidir. Bu süre içinde plastik
ek yerleri sertleşerek zımparalamaya uygun hale gelirler.
Görüldüğü gibi bu tür çalışmalar sabırlı olmayı gerektirmektedir. Sonucun iyi olması dikkate
ve sabırlı olmaya bağlıdır.
Bir başka durumu da sizlere aktarmak isterim! Bu tür paylaşımlarda dikkat ederseniz, yapılan
çalışmaları fotoğraflayarak, anlatım yolu ile sizlere sunma işleminde fotoğraf kareleri
altındaki yazıları mümkün olduğunca, bu karelerin sınırları dışına taşırmamaya çalışıyorum.
Bu durum, görünüm açısından düzenli olmakla beraber, gözün iyi algılaması yönüyle de
önemlidir. Ayrıca fotoğraflamalarda da, çekilen fotoğraflardan uygun olanları ayıklama ve
ölçeklendirme işlemlerine de önem vermek gerekliliği doğrultusunda bu çalışmaları yürütmeye
gayret ediyorum.
Tüm bu işlemlerin yapılması belli bir zaman harcamayı gerektirmektedir. İşte burada da sabır
ve yaptığınız işi sevmek en büyük etkendir.
Çalışmamız devam edecektir.