Harun Bey, temenninize teşekkürler. Ancak forumdaki arkadaşlarımıza , bu maketin yapımı
hakkında paylaşımda bulunurken, aynı zamanda buharlı lokomotifi; maket çalışması ile daha
iyi tanıtma fırsatı da oluyor.
Bir başka açıdan baktığımızda TCDD'de önemli bir yeri olan 56500 serisindeki BR 52' leri de
incelemiş oluyoruz.
Maket üzerinde çalışmalar geliştikçe bizimde araştırma ve inceleme isteğimiz artarak bu
çalışma oldukça keyifli bir konuma giriyor.
Bu açıklamalar doğrultusunda ikinci bir BR 52 yapma fikri de oluşuyor.BR 52'lerin diğer bir özelliği de ''Küvet'' tender kullanmalarıdır.
TCDD 8 veya 10 adet de duman deflektörlü BR 52'nin kullanılmıştır.
İşte bu iki farklı özelliğe sahip bir BR 52 daha yapabilirsem çok daha iyi olacak.Çalışmasını yürüttüğümüz BR 52 maketinin kitinde kesik tenderin kömür deposunu oluşturan
bölümü, TCDD' de kullanılan BR 52'lerin tenderlerindekine göre kısadır. Daha doğrusu TCDD
hizmetinde çalışmış olan BR 52'lerin hemen hemen hepsindeki kesik tenderlerin kömür
depoları daha uzundur. Bizde bu durumu maketimize yansıtmak istedik.
İzmir'e yakın bir il olan Manisa istasyonunda bulunan kesik tenderli BR 52'nin daha önce
çektiğim fotoğraflarının, tender çalışmasında yetersiz olduğunu görerek daha çok detay
fotoğrafı almak için bu gün sabah (12 Nisan'08) erkenden Manisa'ya giderek 56507 plaket
numaralı TCDD BR 52'si üzerinde oldukça inceleme ve araştırma çalışmaları yaptım.
Aşağıda; Jean-Patrick'in fotoğraf arşividen kesik tenderli Br52'lerden örnek fotoğraflarla da
açıklamaları sürdüreceğim.
Manisa tren istasyonunun Balıkesir istikametine doğru sol tarafta bulunan 56507 plaket
numaralı BR52 Buharlı lokomotif
Bu gün Manisa istasyonunun yakınında bulunan BR 52'nin fotoğraf çekimine gittiğimde;
lokomotifin boyasının yenilenmiş olduğunu gördüm. Daha önceleri oldukça bakımsız ve ilgisiz
olarak bırakılmış bu lokomotifi belki de bulamama endişem bile vardı. Bir an önce gidip, belki
yakın zaman sonra kaldırılabilir korkusunu da duyarak fotoğraf çekimi yapmayı uygun gördüm.
Hava şartları da tam fotoğraf çekimine uygundu. Kapalı olan hava da fotoğraflama yapmak
detayları daha net elde açısından oldukça iyi sonuç vermektedir.
Bu havayı yakalayınca 292 fotoğraf çekimi yaptım. Kit içinden çıkmayan parçaların fotoğraf
ve ölçülendirmelerini yaparak yapacağım ek parçalar için iyi kaynak toplamış oldum.
56507'nin kesik tenderli olarak faal durumdaki fotoğrafı. Duman deflektörlü BR52 görünümü
ile beni oldukça etkilemektedir.
Tender özelliğini araştırmada yararlandığımız 56516 plaketli TCDD'nin Br 52'si
Fotoğrafta görülen beyaz at ile demir at diye bilinen buharlı lokomotifin ilginç görünümüne
tanık oluyoruz.
56518 plaket numaralı BR 52 ters konumda bize tenderinin yapısını çok iyi gösteriyor.
Hizmetten çekilmiş karların altında oldukça bakımsız duran 56547'nin tenderi yapacağımız
tender tadilatında görünüm olarak bize fikir veriyor.
56507'nin tender görünümde, kömür deposunun uzunluğu maketimizdeki konumuna göre
dikkatimizi oldukça çekmektedir.
56507 Tenderi tam karşıdan foğraflaıyarak kömür deposu uzunluğunu gözlemliyoruz.
Lokomotifin üzerine çıkarak tanderin kömür deposu bölümünü öçlçüyoru. Uzunluk:480cm
olduğuna göre maketimiz 1/35 ölçek olduğundan bu ölçğe göre bizim yapacağımız ek
parça ile makette bu uzunluğun 13.71 cm olması gerekmektedir.
Tenderdeki kömür deposunun dibinden, tender su deposunun üstündeki son noktaya kadar
olan uzunluğuda ölçüyoruz. Burası de 225cm geliyor. Bu mesafede makette yaklaşık olarak
6.42cm gelmektedir.
Tenderimizin kömür deposunun şu andaki görünümü
Tenderde yapılacak ek parçanın resim olarak görünümü. Makette tender kömür deposu
yaklaşık 4cmm plastik parçalarla uzatılarak TCDD'ye özgü tender yapısı oluşturulacak.
Tenderin üzerinde yapılacak bu ekleme ile tender, alışageldiğimiz daha dolgun bir görünüme
kavuşacak. Birçok Br 52 kesik tenderli fotoğraflarından gördüğümüz kadarıyla tenderin bu
şekli ile kitte verilen daha kısa görünümlü kömür depolu tender beni rahatsız etmekteydi.
Tender üzerinde gereken düzenleme yapılarak TCDD'ye uygun tender yapısı ortaya çıkacak.
İnceleme ve araştırmalarımız diğer parçalar üzerinde de yapılmış olup, sırasıyla lokomotifin
üzerinde parça inceleme ve ölçülendirme çalışmalarımızla paylaşıma devam edeceğiz.
Saygılar
Teoman Kardaşlar