Nisan 22, 2018, 03:58:30 *
Merhaba, Ziyaretçi. Lütfen giriş yapın veya üye olun.















Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
Duyurular:

 
   Ana Sayfa   Yardım Giriş Yap Kayıt  
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: ‘’Liliput’’ VT 69 & ‘’Roco’’ Çiftli Yük Vagonu Alman Demiryolları  (Okunma Sayısı 1039 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
Teoman Kardaşlar
Kurul Üyesi
Forum Üyesi
*
Offline Offline

Adı Soyadı:
Teoman Kardaşlar

Yaşadığı Yer:
Konak, İzmir

Yaş: 59

Mesaj Sayısı: 2210



« : Ocak 01, 2018, 22:23:29 »




Saygıdeğer modeltrenciler


Bu konumuzda, iki ayrı model tren firmasının üretimi olan 1/87 ölçek modellerden yararlanıp, oluşturduğumuz kargo treni model
incelemesini sizlere sunmayı düşündüm.

Modellerimiz Liliput firması üretimi  L 133032 kod nolu VT 69 dizel motorlu kargo aracı ile Roco firması üretimi 4329 kod nolu çiftli
yük vagonudur.

Alman kargo sisteminde; 1. Dünya Savaşı sonrası ile 2. Dünya savaşı arasındaki yıllarda ve 2. Dünya savaşı sonrası ikiye ayrılan
Federal Almanya ile Demoratik Almanya demiryollarında 1970’ li yıllara bu demiryolu araçları kullanılmışlardır.

Kargo treni olarak kullanılan bu araçların üzerinde Almanca  ‘’Stücgut Schnellverkehr’’ yazısı büyük ölçekte uzaktan görülebilir
nitelikte yazılmıştır.

Deutsche Reichsbahn : 2. Dünya Savaşı Öncesi Alman Devlet Demiryolları

Stückgut: Genel Kargo

Schnell: Hızlı

Verkehr: Trafik

Model incelememize geçmeden önce, Alman Demiryolları Hızlı Kargo işletmesi ile ilgili yaptığım araştırmalardan bilgi aktarımında
bulunmak isterim.

Deutsche Reichsbahn Stückgut-Schnellverkehr


1920’li yılların ortalarında Alman Demiryolları, karayolu taşıtlarının üretimlerinin artması ve buna bağlı olarak karayollarındaki
trafiğin hızla artmasına karşı bir rekabetle karşı karşıya kalmıştır.

Alman Demiryolları yetkilileri, demiryolu yük taşımacılığının, karayollarındaki yük taşımacılığı karşısında bir tehditle karşılaşmış
olmanın verdiği bir düşünce ile çeşitli tedbirler almaya yönelmişlerdir.

Bu nedenle Alman Demiryolları genel merkezi 1927 yılında genel kargo taşımacılığına özgü bir işlem yapılanması içinde modern
dizel trenlerin kullanılması yönünde bir plan geliştirdi.

Buharlı lokomotiflerden oluşan yük trenlerinde, kargo taşımacılığı uzun bir zaman almaktaydı. Lokomotif ve vagonların birbirine
bağlantıları manevra vb. işlemler taşımacılıkta zaman bakımından karayolu trafiğine göre demiryolu trafiğinde oldukça zaman
almaktaydı.

1928 yılında kısa sürede gerçekleştirilebilen ve geçici bir çözüm olarak başarıyı vaat eden Köln şehrindeki demiryolu araçları
üretim merkezinde ‘’RBD Köln’’de bir çözüm geliştirildi.

Hızlı yolcu treni dizel lokomotiflerine eş değer hızlı kargo treni dizel lokomotifleri üretildi. Bu dizel lokomotiflerin yapısal özelliği
istasyonlarda hızlı bir şekilde kargo alabilme ve kargo indirebilme tasarımının yapılmış olmasıdır.
 
Dizel kargo lokomotifinin sürücü kabini arkasında geniş hacimli bir kargo alan bulunmaktaydı. Bu alanın her iki yanında yükleme
ve boşaltmada hız kazanmak adına ikişer adet sürmeli kapılar tasarlanmıştı.

Ayrıca yedek ve yardımcı personelin dinlenme ve tuvalet ihtiyaçları içinde gerekli tedbir olarak, sürücü kabini arkasında küçük
yaşam odası yer almaktaydı.

Dizel lokomotifin arkasında bir birine körükle bağlı kapalı yük vagonları da yer almaktadır. Ancak bu vagonların sayısı çiftli olarak
bir adet veya kargonun fazlalığına göre iki adet çiftli vagon olarak tren oluşmaktadır.

Bu çiftli vagonlarda da aynı dizel kargo lokomotif te olduğu gibi personel için tedbirler düşünülmüştür.
Tren hareket halinde iken kargoların dağıtım yerlerine göre ayırımı yapılmakta ve istasyonlara gelindiğinde hızlı bir şekilde boşaltım
yapılıp, diğer istasyonlara doğru yola koyulmaktadırlar.

1930 yılında VT serisi  Dizel Bagaj Raylı Araçlardan 3 adet üretilmiştir. VT 10 001 -  VT 10 002 - VT 10 003

Bu üç dizel motorlu bagaj araçları, 1949 Yılından sonra Federal Almanya demiryolları ‘’DB’’ Deutsche Budesbahn adını alınca,
VT 6901- VT 69902-VT 69903 şirket numarası almıştır.



Bu açıklamaların ışığında biraz da modellerimize göz atalım.

Önce Liliput L 133032 HO Ölçek Diesel-Gepactriebwagen VT 69901 in gerçek fotoğraflarından birkaç örnek ile konumuza
devam edelim.










Dizel motorlu bagaj kargo demiryolu araçlarında gözümüze çarpan en önemli özelliklerden biri de motorun bağlantılı olduğu
bojide tekerleklerin tahrik gücü buharlı makinelerde olduğu gibi biyel kollu oluşudur. Şanzıman T1 mekanik dört vitesli  olarak
tasarlanmış ve hız ayarlaraı bu duruma göre düzenlenmiştir.

Aracın dış gövdesi perçinli haddelenmiş bölümlerden ve 2mm kalınlığındaki saç levhalardan oluşmuştur. 2 metrelik dört adet her
iki yanda ikişerli geniş kayar kapılardan oluşmuştur.
 
Aracın uzunluğu; ana gövde 19740 mm olup, tamponlar ve bağlantı donanımları ile en uçtan uca 21040 mm dir.

İç bölüm 15657 mm uzunluğunda ve 2650 mm genişliğinde bir yükleme alanına sahiptir. 38 metrekarelik bir yükleme alanı ile
taşıdığı yük 15 tonu bulmaktadır.

Motor dizel özelliğinde G4a motor gücü gücü 165 beygir gücündedir. Aracın her iki başında sürücü kabini bulunduğundan
manevra yapmaksızın aynı hat üzerinde gidip gelmesi kullanıldığı dönemlerdeki ulaşım zamanlaması bakımından kargo
taşımacılığında zaman yönünden oldukça kazançlı bir durum yaratmaktaydı.



Liliput 1/87 ölçek Modeli dizel bagaj demiryolu aracının çeşitli açılardan fotoğrafları ile incelememize başlıyoruz.




Model, Liliput firmasının  modelin korunması yönünden aldığı tedbirlere göre kutulanmıştır.








Gerçek dizel lokomotifte olduğu gibi modelin sağ ve soluna genel Kargo Hızlı Trafik yazıları iri harfler ile yazılmıştır.






Gövde üzerinde detaylara çok önem verilmiş en küçük ayrıntı gerçeğindeki gibi yansıtılmaya çalışılmıştır.






Modelin en çok ilgiyi artıran kısmı, motorun bağlı olduğu bojideki biyel kollarıdır. Sürüş anında görüntü olarak çok hoş bir
izlenim yaratmaktadır.
« Son Düzenleme: Ocak 01, 2018, 22:26:11 Gönderen: Teoman Kardaşlar » Logged
Teoman Kardaşlar
Kurul Üyesi
Forum Üyesi
*
Offline Offline

Adı Soyadı:
Teoman Kardaşlar

Yaşadığı Yer:
Konak, İzmir

Yaş: 59

Mesaj Sayısı: 2210



« Yanıtla #1 : Ocak 01, 2018, 22:59:12 »




Roco 1/87 ölçek körük bağlantılı çiftli kapalı yük vagonları takımı



Roco 4329 kod nolu bu ikili vagon modeli, bir döneme damgasını vuran Alman Demiryolları kargo işletmesinde kullanılmış
olan vagonların modelidir.





Vagonların her iki yanına ‘’Genel Kargo Hızlı Trafik’’ yazıları iri puntolarla yol güzergâhlarında uzak mesafelerden okunabilecek
şekilde yazılmışlardır. Gerçeğindeki gibi bu özellik modeller üzerine de yansıtılmıştır.






Kargo taşımacılığında iki yük vagonu arasına geçişler için körüklü bağlantı sağlanarak, içeride kargoların adrese göre ayrılma
işlemleri yapılarak, personelin birbirleri ile iletişimi ve kargoların düzenlenmesinde kullanım alanının daha kolay bir şekilde
değerlendirilmesi düşünülmüştür.

Bu yolla iki vagon içinde 38.8 metrekarelik bir alan yaratılmış Çalışan personelin yaşamı için gerekli ışık düzeni ve
havalandırma ihtiyaçları için gövde üzerinde yan duvarlarda pencereler oluşturulmuş, soğuk havalarda ısınma için gerekli
ısıtıcı araçları kullanılmıştır.

Başlangıçta bu vagonlar 65 Km/s’lik maksimum hızla geçici araçlar olarak inşa edilmişler ancak çok başarılı hizmetlere
verdikleri için 1960 ‘lı yıllara kadar hizmette kalmışlardır.






Liliput Vt 69dizel bagajlı makine ile Roco çiftli kargo tren takımının model olarak kullanımımızdaki birlikteliğinde her iki
farklı özellikteki araçların her iki yanlarındaki ‘’Stückgut Schnell verkehr’’ yazıları bir bütünlüğü sağlamaktadır.

Bu da modelcilikte iki ayrı modeltren firmasının ürettiği araçlardan uyumlu bir takım oluşturulması bakımından ilginç bir
durum yaratmaktadır.













Logged
Teoman Kardaşlar
Kurul Üyesi
Forum Üyesi
*
Offline Offline

Adı Soyadı:
Teoman Kardaşlar

Yaşadığı Yer:
Konak, İzmir

Yaş: 59

Mesaj Sayısı: 2210



« Yanıtla #2 : Ocak 02, 2018, 00:02:11 »





Alman Demiryolları, kargo işletmelerinde Liliput’un ürettiği VT 69 modelin gerçeği olan Dizel kargo bagajlı lokomotif
üretilmeden önce öncesi 1920’li yıllar ve önceki yıllarda buharlı makinelerden yaralanıyorlardı.

Tabi bu durum o dönemlerin koşullarına göre hız ve zaman bakımından uygun olmasına karşın karayolu taşımacılığının hız
ve pratik ulaşım koşullarından dolayı rekâbeti tetiklemesi demiryolu kargo taşımacılığında 1920’li yılların sonuna doğru
dizel makinelerin üretilmesini sağlamıştır.

Konu ile ilgili yaptığım araştırmaların sonucunda buharlı makinelerinde aynı tip kargo vagonları ile çalıştığı bilgisine ulaştım.
 
Aşağıdaki fotoğraftan de esinlenip, Roco yük vagonlarının buharlı makinelerde de kullanılabileceğini saptadım.
Alman Demiryolu kargo işletmelerinde Br 38 ve Br 78 en çok kullanılan buharlı makineler olup, aynı seriden Br 17, 36, 37,
41, 56, 86 ve 93 buharlı makinelerinde demiryolları kargo işletmelerinde kullanıldığıdır.





Yukarıdaki fotoğrafta Br 78 buharlı makinenin, Deutsche Reischsbahn bagajlı personel vagonu ile yan duvaralarında
‘’Stückgut - Schnell - Verkehr’’ Genel kargo Hızlı Trafik yazısının bulunduğu vagonun yer aldığı kargo trenini görmekteyiz.

Bu görüntüyü örnek alarak aynı duruma benzeyecek şekilde modellerime uyguladım.



 














Marklin firması da benzer kargo tren takımını içeren  Br 38 buharlı makinesi ve kargo vagonları ile  güzel bir set hazırlamış.
 





Konumuzda yaptığımız inceleme ve araştırmalardan modellerime yansıttığım görünümleri hareketli olarak izlenimlerinize
video görüntüleri ile aktarıyorum.








Logged
Arda Tırmaş
Forum Üyesi

Offline Offline

Adı Soyadı:
Arda Tırmaş

Yaşadığı Yer:
Antalya

Yaş: 40

Mesaj Sayısı: 38



« Yanıtla #3 : Ocak 02, 2018, 04:09:18 »

Körüklü yük vagonu ilk kez görmüş oldum, inceleme için teşekkürler
Logged
kemalomay
Kurul Üyesi
Forum Üyesi
*
Offline Offline

Adı Soyadı:
Kemal Omay

Yaşadığı Yer:
Merkür...

Yaş: 19

Mesaj Sayısı: 2713



« Yanıtla #4 : Ocak 02, 2018, 13:49:10 »

Teoman hocam güzel bilgiler için çok teşekkürler.

Bu setin vagonları bende vardı , ilk aldığımda hiç anlam verememiştim ve bir kenara kaldırıp unutmuştum , sonra bu aletten bir tane edindim ve Mahmut bey elindeki vagonları gösterince uyandım ve benim vagonları da buldum.

Bu alet sanırım yolcu taşıyan diesel triebwagen VT 62 den türetilmiş , nerdeyse aynı , bende trix marka olanı var bir hayli eski üretim.Aslında liliput da triebwagen olarak kullanılanın modelini yapmış.

Artikel numarası : Liliput  L 133023

Bu benim elimdeki Trix marka , iç ışıkları var.








Bu alet de Hollanda dan bir kargo taşıma görevlisi , bu da Doghead ( köpekkafalı ) denilen bir yolcu taşıma setinden üretilmiş. Elektrikli ve sanırım daha yeni dönemlere ait , kendisi Marklin markadır ve Can abimin usta elleri ve Oruç kardeşimin de katkıları ile DC ye çevrilmiş olup mükemmel çalışmaktadır.










Logged

YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.
Alp ÖNEY
Forum Üyesi

Offline Offline

Adı Soyadı:
Alp ÖNEY

Yaşadığı Yer:
ANKARA

Yaş: 59

Mesaj Sayısı: 102



« Yanıtla #5 : Ocak 02, 2018, 14:56:06 »

Teoman Bey,

Bu paylaşımda da yine çok şey öğrendik. Sadece üç adet üretilen VT 69'un bu özelliği nedeniyle bilgilendirdiğiniz için teşekkürler.

Ayrıca, Br 78 ile uyarladığınız formasyon çok güzel.

Sevgi ve saygılarımla.

Alp
« Son Düzenleme: Ocak 02, 2018, 15:10:20 Gönderen: Alp ÖNEY » Logged
Teoman Kardaşlar
Kurul Üyesi
Forum Üyesi
*
Offline Offline

Adı Soyadı:
Teoman Kardaşlar

Yaşadığı Yer:
Konak, İzmir

Yaş: 59

Mesaj Sayısı: 2210



« Yanıtla #6 : Ocak 02, 2018, 21:14:54 »





Arda Bey, körüklü yük vagonları çok sık rastlanan modellerden olmadığından
dikkâtinizden kaçmış olabilir. Konuya olan ilginize teşekkürler.





Kemal Bey, aktardığım bilgilere verdiğiniz önem için ben de çok teşekkür ederim.

Bir dönem bazı modellere gereken ilgiyi göstermediğimiz olabiliyor. Bu modellerle ilgili sonraki bir zamanda çeşitli bilgiler
edindiğimizde, ilgimiz birden artabiliyor.

VT 69 sizin de belirttiğiniz gibi Diesel Triebwagen VT 62den türetilmiş bir modeldir.

VT 62 ve Hollanda Elektrikli lokodan türetilmiş PTT Posta modeli fotoğraflarınız için çok teşekkürler.





Alp Bey, paylaşımlarımıza olan ilginize ve güzel düşüncelerinize çok teşekkür ederim.
BR 78 ve kargo vagonlarına yönelik bilgi ve görüntülere ulaşıp, bu bilgileri sizlerle paylaşmaktan dolayı beğeninize çok
mutlu oldum.


Sevgiler, saygılar.
Teoman kardaşlar





Aşağıdaki fotoğraflarda Körüklü Kargo vagonlarının restore edilmeden önceki görüntüsü ile  yenilenmiş görüntüleri ve
Alman Demiryollarının 150. Kuruluş yıldönümü kutlamalarında 14 Eylül 1985 yılında Nürnberg şehrinde kutlama
törenlerine katılımını izleyebilirsiniz.


Temennimiz  TCDD Sağlık Vagonu restorasyonu çalışmalarının aynı titizlikle yapılıp, aslına uygun yenilenerek tarihi
değerlerimize sahip çıktığımıza güzel bir örnek oluşturmasıdır.

 

















Logged
Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer:  

MySQL ile Güçlendirildi PHP ile Güçlendirildi Powered by SMF 1.1.1 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 Geçerli! CSS Geçerli!