Gönderen Konu: Katener altında  (Okunma sayısı 7068 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Katener altında
« : Ekim 21, 2014, 01:34:19 »
Merhaba,

Doruk'la beraber ufak bir çalışma yaptık. Daha doğrusu çoğunluğunu Doruk yaptı.

İnce bir tahta parçası üzerine(kurgu yapmak için çok uygun olmasa da), 2 adet Lima 403027-333mm düz ray ve iki adet Lima 403025-111mm Buffer Stop monte ederek 88cmlik bir hat oluşturduk. Marka ve kodlar tamamen nostalji, bunlar Lima'nın çok eski üretimleri ve artık bulmanıza olanak yok(belki ebay). Benzeri ihtiyaçlarınız için Hornby ray ve Proses Buffer Stop kullanabilirsiniz.

Raylar, tahta üzerine çivilendi, Woodland Scenics Coarse Ballast, Proses balast dökücü yardımıyla döküldü ve sulandırılmış ağaç tutkalı ile yapıştırıldı. Daha sonra kenarlara Faller çim uygulandı.

Hattın bir kenarına Lima 602952 kodlu katener direkleri(mast)nden 4 adet monte edildi ve aralarına Lima 602961 katener teli yerleştirilerek lehimlendi.

Rayımız hazır hale geldiğinde en büyük sorun olan kir/iletimsizlik ile bekledğimiz gibi karşılaştık. Ray temizleme taşları, Proses temizlik aparatı ve Gaugemaster HF-1 temizleyici(*-daha sonra videosunu vereceğim) kullanarak iletim sağladık.

Doruk'un amacı katener altında hareket eden lokomotifin pantografını gözlemlemeyi sağlayacak kısacık bir hat yapmaktı. Hattın tamamlanmasının ardından, bizler gibi bir tren meraklısı olan Mehmet Utkan hocamızın desteği ile küçük bir elektrikli model lokomotifi hattımızda denemek üzere getirdik. Bir kez daha Mehmet abimize teşekkür ediyoruz.

Lokomotif Marklin ve kendinden pantograftan elektrik alma düzeneğine sahip, sadece üst gövdeyi açarak, içindeki kolun yönünü değiştirerek, alttaki palet yerine pantograftan elektrik alacak hale getirmek yeterli oldu. Bu pek çok kaliteli model üreticisinin yaptığı bir uygulama ve pantografların fonksiyonel olması keyifli bir olanak.

Raya, Marklin için gerekli olan AC akımı elimizdeki Marklin trafomuzla sağladık. Elektriği rayın bir kenarından ve pantograftan vererek, lokomotifimizin hareketini sağladık. Biz pantograf izlemek için yola çıktık, Marklin e-lok, Lima ray gibi karışım bir uygulama yapmış olduk.

Pantograf kullanılmamaktan biraz oksitlenmişti, bizim hat üzerinde çalışarak ışıldadı, hele ki ilk anlardaki kıvılcımlar, çok keyifli bir görüntü verdi, videoda, temizlenmiş pantografta bile küçük kıvılcımları görebilirsiniz.



Daha sonra bu eski raylarda onun kadar eski bir Lima e-lok ile deneme yaptık. Bu Tartaruga model bir e-lok.Hornby-Lima bunların benzerlerinden çokça güzel yeni üretimler yapıyor. Bizimki 1988 yılından kalma ve pantografı biraz sorunlu ama izleme açısından bize keyif verdi.



Kısa bir hat ancak bize pek çok konuda öğrenim ve deneyim sağladı.

Hat temizliği için kullandığımız cihazı yarın aktaracağım, hat temizlendiğine göre dijital bir lokomotifte deneriz belki...


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Katener Altında
« Yanıtla #1 : Ekim 21, 2014, 07:06:23 »


Sevgili Okan Bey, ve Sevgili Doruk.

Baba oğul ikilisi örnek güzel bir çalışma yapmışsınız. Elinize sağlık.

Lima modeltren ürünlerini kullanarak nostalji oluşturmuşsunuz. Videonuzda sesli açıklamalarda bulunmanızda
 çok güzel ve bir o kadar da anlamlı olmuş.

Tahtakale’deki Ekincioğlu Tic.; Modeltrenciliğin 1980’li yılların ortalarından itibaren Türkiye’de yaygınlaşmasına
katkıda bulunan ilk kilometre taşlarından bir yerdi.

Elimde bulunan Lima modeltrenlerin bir kısmını oradan almıştım. Sayenizde anılarım canlandı.



İtalyan Elek. Loko ‘’Tartaruga’’ (kaplumbağa) E 444 ile ilgili MTK formundan  da bir nostalji aşağıdaki linkte
http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=537.0


Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #2 : Ekim 21, 2014, 09:21:42 »
Sevgili Doruk ve Okan,

Ellerinize, emeğinize sağlık çok güzel olmuş..... :D

Bir kez daha HALKA AÇIK bir kurgunun işlevsel motivasyonun MEYVESİNİ görmek ne güzel...... ;D

Sevgilerimle,

m.utkan

not: sakın sökmeyen en kısa zamanda görmeye geleceğim... ;)

Çevrimdışı NaciAklan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • İleti: 239
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #3 : Ekim 21, 2014, 10:44:57 »
Sevgili Okan ve Doruk,

Buradan iki sonuca varmak mümkün:

a) Yaşasın pis raylar; ESU teknolojisine ihtiyacımız yok.

B) Uygun düzenleme ile Marklin elektrikli lokolar bizim normallerle aynı hatta aynı anda çalışabilir (mi?)

Doruk için fizik projesi.

Sevgiler

Çevrimdışı garder

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 48
  • İleti: 33
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #4 : Ekim 21, 2014, 12:10:34 »
Öncelikle elinize sağlık. Sesli olması çok hoşuma gitti,emeğiniz için çok teşekkür ederim. Sormak istediğim;bakır teller bildiğiniz gibi soyulabilir özellikte,acaba bu telleri -uygun kalınlıkta olanı-kataner teli olarak kullanabilir miyiz?

Çevrimdışı mesut kurt

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 51
  • İleti: 530
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #5 : Ekim 21, 2014, 16:53:22 »
Elinize sağlık, Baba - Oğul iyi iş çıkarmışsınız,
Bir selam vermişsiniz artık bu çalışmanızı daha büyük kurgularda görmek isteriz...

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #6 : Ekim 21, 2014, 20:37:35 »
İşte trencilik yapmak isteyen böyle her ortamı her şartı değerlendirir.

İşleri yüzünden uzun zamandır çok fazla trencilik yapmayan Okan kardeşimin içindeki ateşi yeniden yakan Mehmet kardeşimin kurgusu oldu , pantograftan çıkan kıvılcım tek kelime ile harika.

Nacicim evet , pantograflı marklinler bu sistem ile DC kurguda yürütülebilir.
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #7 : Ekim 21, 2014, 22:14:59 »
İşte trencilik yapmak isteyen böyle her ortamı her şartı değerlendirir.

İşleri yüzünden uzun zamandır çok fazla trencilik yapmayan Okan kardeşimin içindeki ateşi yeniden yakan Mehmet kardeşimin kurgusu oldu , pantograftan çıkan kıvılcım tek kelime ile harika.


Kemal'im, küçücük bir saptama yapmama izin ver.... ::)

Okan'ın ve de sevgili Doruk'un içindeki  ateşin  hiç söneceğini düşünemiyorum..galiba biraz kızıştırdık ateşi....inşallah trenlerin gerçek sahibesini kızdırmam... ;D

Boynumuz kıldan ince..... ;)

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #8 : Ekim 23, 2014, 00:05:14 »
Merhaba,

Teoman bey, güzel düşünceleriniz için teşekkürler. Ekincioğlu bir dönem belki de tek kaynaktı, anlaşılan pek çoğumuzun yolu kesişmiş. Aynı lokomotiften edinmiş olmamız da ilginç bir tesadüf olmuş.

Mehmet abi, teşekkürler, sayende kurgu boyuna uygun deneme yapabildik. Uzun dönemli çalışmaların meyvesini de görmek sevindirici tabii ki,  ;) görmeni bekliyor ortam, İstanbul'da senin kadar hareketli, her gün kıtalararası yolculuk yapan başka model trenci var mıdır ? bekliyoruz görmeye, sahibemiz her zaman desteğiyle yanımızda.

Sevgili Naci, temizlik için olan ESU teknolojisini ben bilmiyorum ancak Roco, Peco, Atlas, Hornby gibi firmaların hepsi ray temizlik ürünü satıyor. Hatta, Proses'de hem Hornby hem de Proses ray temizlik aparatı bulunuyor. Açıkçası bu ürünler veya kurşun kalem silgisi ray üstündekileri bir dereceye kazıyor, daha fazla zorlamak ray yüksekliğine etkiyebilir diye düşünüyorum. Bu uygulamada, taş ile kazıdıktan sonra Proses'in aparatı fırça gibi temizlik işi gördü. Ama bu işlem yeterli olmadığından HF1i de kullandık ve kısa alanda çalışır bir ray elde edebildik.

İkinci sorunu bu akşam onun yanıtlaması için Doruk'a sordum, direkt yanıt elektrik olarak bağlayabiliriz ancak Marklin loko ve vagonların tekerleklerinin izole olmaması nedeniyle DC besleme ünitesi hemen kısa devre olur oldu. Yani pantograflı hatta çalışabilir ama aynı anda mümkün değil.

İbrahim bey, tek damarlı uygun kalınlıkta tel olabilir diye düşünüyorum. Ancak taşıma askı teli modeli ve telin sabitliği gerekiyor, aksi durumda telin gergin kalmasını sağlamak biraz zor. Zira katener direkleri sonuçta model, kaldırabilecekleri gerilim yükü belli ve monte edildikleri yerde sabit durmaları fazla yükte mümkün değil. Germe ile iki direğin birbirine eğilmesi sözkonusu olabilir. Uygun kalınlıkta esnemeyen telle oluşturacağınız bir şekilde kullanabilirsiniz gibi.

Mesut'çum, sağol, ama geçen hafta yolda paylaştığımız gibi yer sorunu malum ve engel. Allahtan sahibemiz bu konularda çok anlayışlı ve destekleyici.

Kemal abi, sende biliyorsun yer sorununu aşamıyorum. Ama dediğin gibi pantograftan kıvılcım hepsine değdi. Senin yürütmek için getireceğin sesli EG1i bekliyoruz...

Bu arada ben uzun zamandır video çekim ve yükleme işlerinden uzak kalmışım videoları biraz küçültmek ve yüklemek çok fazla zaman alıyor. Gaugemaster HF-1 için ufak bir tanıtım çekimi yapmıştık, ancak yükleyebildim ve paylaşıyorum.

Gaugemaster HF1'i ben 1994de almıştım, hala üretiliyor. http://www.gaugemaster.com/modules.html

Bu konu biraz ikircikli bir konu temizlik yaptığı muhakkak ancak DCC dekoder ve kumanda ile birlikte kullanılırsa hepsini YAKAR !!!. Kesinlikle analog DC besleme ve analog loko tercihen küçük bir manevra lokomotifi ile kullanılmalı. Biz 2000 yılında ikinci el olarak aldığım Fleischmann V261i bu işler için kullanıyoruz. Temizleme taşları, silgi ve alkol diğer seçenekler arasında. Çalışırken rayda lokomotif yok ise rayları ellememek de bir şart, elektrik vücuda boşalabiliyor, bir çarpma etkisi yaratıyor.

Video ekte





Çevrimdışı NaciAklan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • İleti: 239
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #9 : Ekim 23, 2014, 13:41:19 »

Sevgili Naci, temizlik için olan ESU teknolojisini ben bilmiyorum ancak Roco, Peco, Atlas, Hornby gibi firmaların hepsi ray temizlik ürünü satıyor.



Ah Okan'cım,

Ben, ESU o kadar uğraşmış, fren yapınca kıvılcım çıkartan dijital lokolar yapmış, (bir baraj dolusu) sudan ucuza satıyormuş; oysa ne gerek var; kirli raylar da aynı efekti yaratıyor, demiştim. Sen almış nerelere götürmüşsün.  :)

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #10 : Ekim 23, 2014, 14:05:13 »
Haha, tamamen yanlış anlama ve farklı odak,

hemen doğru noktaya döneyim, evet kıvılcım efekti için ESU teknolojisine ihtiyaç yok kesinlikle  :) :) özenle oksitlendirilmiş pantograflar yeterli hatta tekerleklerden bile kıvılcım alınabiliyor(fren gaz farketmez kıvılcım kıvıcım, oksitlendirme için pencere kenarı son derece uygun...

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #11 : Ekim 23, 2014, 22:10:28 »
Çok güzel bir deneme-çalışma olmuş. Kıvılcımlar harika. Sevgili Okan ve sevgili Doruk emeğinize sağlık. Paylaşım için teşekkürler.

Sevgiler

Ferda
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı GOKHAN OZKAN

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 52
  • İleti: 732
Ynt: Katener altında
« Yanıtla #12 : Ekim 27, 2014, 19:41:39 »
Okan Bey,
Zevk alarak izledim. Çok güzel.
Selamlarımla.
G.ÖZKAN
G. ÖZKAN