Gönderen Konu: Solo Türk ve Revell Modeli  (Okunma sayısı 48292 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #20 : Ekim 04, 2014, 01:34:17 »


Sedat Bey, merhaba.

Revell tam anlamı ile güzel bir Türk modeli çıkarmış. Ben de dayanamadım bu modeli yapmaya karar verdim.

Trenmodelciliğinin yanında diğer bir hobi dalı olan plastik uçak modelciliği de olduğu için Solo Türk modelini yapmak
kaçınılmaz oldu.

Ümit erdim ki sonuç iyi olur. ilgini için çok teşekkürler.

Sevgiler, saygılar.
Teomam Kardaşlar



SoloTürk modelini yapmak isteyen arkadaşlar; bu modelin vitrin, masa üstü, kitaplık rafı vb.yerlerde görsel olarak
daha iyi bir şekilde sergilenmesi için modeli taşıyıcı el standı yapımı konusunda paylaşımda bulunmak isterim.

Revell Solo Türk F-16C model uçağımızı, ahşap altlıklı pirinç çubuk bağlantılı biçimde uçar konumda sergilemek için
aşağıdaki gibi şeklin uygun olacağını düşündüm.

Aynı tarzda daha önceki yıllarda model uçaklar için bu şekilde çalışmalarım olmuştu. Deneyimlerimden yola çıkarak
Solo Türk için stand hazırlığına koyuldum.






Bir mobilya atölyesine mdf malzemeden ceviz görünümlü altlık yaptırdım. Metal malzeme satan hırdavatçılardan
3mm kalınlığında pirinç metal çubuk alıp yarım çember şeklinde bu çubuğu kıvırdım.






Arka kalın kenarın ortasından matkapla 3mm çapında delik açıp, metal çubuğun bir ucunu buraya sabitledim.






Masa, sandalye, sehpa ayaklarının altlarına konulan keçelerden standın altına yapıştırdım.Konulacak zemin
üzerinde her hangi bir çizilmeye karşı keçeler son derece koruyucu olmaktadır.






Solo Türk logolarından dijital baskı yapan reklamcılardan birine, yapışkanlı etiket üzerine baskı yaptırdım.
Kenarlarından dikkatli bir şekilde şekli bozmadan kestim.






Kenarlarından kestiğim logonun yapışkanlı üst baskılı kısmını, taşıcı kağıttan maket bıçağı yardımı ile çıkarttım.






2mm kalınlığında mimari maket kartonu üzerine Solo Türk logosunu yapıştırdım.






Maket kartonuna yapıştırdığımız logoyu kenarlarından keserek çıkarttık. Bu yöntemle logonun yükseltili olarak stand
üzerinde daha iyi bir şekilde görülmesini sağlamış olacağız.






Solo Türk logosunu 2 mm kalınlığındaki maket kartonu ile kalınlaştırdığımız maket kartonu kenarlarındaki beyazlığı
siyah boya ile kapatıyoruz.






Solo Türk logosun ahşap altlığın üzerine ortalayarak yapıştırıyoruz.






Modelimizi deneme amaçlı stand üzerine yerleştiriyoruz duruşunu kontrol ediyoruz.






Solo Türk F-16C modeli isteğe göre iniş takımları kapalı olarak veya açık bir şekilde de stand üzerinde sergilenebilir.







Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
Ynt: Solo Türk ve Revell Modeli
« Yanıtla #21 : Ekim 04, 2014, 10:01:47 »
Ellerinize sağlık , Teoman Bey.....mühteşem görünüyor.... :o

Bence Revell firmasının görmesi gereken bir çalışma.... ;)

Saygılarımla,

m.utkan

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #22 : Ekim 04, 2014, 21:10:35 »





Mehmet Bey, ilginize çok teşekkürler. Revell ürünü bu ilk Türk model kitinin yapım çalışmalarının yanında göze iyi görünür
şekilde sergilemek amacı ile birtakım yardımcı malzeme ile modeli değerlendirmeyi düşündüm.

Solo Türk model kitinden çalışma yapacak arkadaşlara ayrıntılı örnek vererek paylaşımda bulunmaya gayret ediyorum.

Revell umarım, DE 22000’lik konusuna da duyarlılık gösterip, TCDD dizel lokomotif modelini de üretmeyi gerçekleştirir.

DE 22000’lik modelinin Revell tarafından üretilmesi için gösterdiğiniz  çabalarınızı destekliyor ve çok teşekkür ediyorum.

Sevgiler, saygılar.
Teomam Kardaşlar






Modelimizin gövdesini stand üzerinde deneme için geçici olarak bantlar ile birleştirmiştik.
Yapım planında 7. sayfa 11. bölümde gösterildiği gibi 10 nolu alt gövde parçasında iki delik yerinin açılması gerekmektedir.

İnce matkap ucu ile sağ ve solda yer alan bu deklik yerlerini açıyoruz.






Ana gövdeyi birleştirme çalışmalarına başlamadan önce pilot kabinin iç  ve dış bölümlerinde boyama çalışması yapacağız.

Boya çalışmalarında genellikle Revell üretimi olan boyaları tercih edeceğiz. Aşağıdaki fotoğrafta görülen  Revell enamel
boyaları, planda belirtilen boya kodlarına sadık
kalınarak  boya çalışmalarına hazır konuma getiriyoruz.

Gövde üst alanda kanatların sağ ve sol üstünde kullanılacak Antrasit  Mat 9, Gövde altı Parlak Siyah 7,  Kokpit dış alanı
Orta Gri 43, Dikey kuyruk altı ile yatay stabilize kuyrukların altı üstü Metalik Altın 94 numaralı 4 adet boya modelin
hemen hemen bütününde kullanılacak Revell boyalarıdır.

Diğer detay parçalarda deşik renk ve markada akrilik ve enamel boyları kullanacağız . Kullanım yeri geldiğinde bu
 boyaların renk numaralarını da açıklayacağız.

Her zaman olduğu gibi boya yapılacak alanların yüzeylerini mutlaka temizlememiz gerekir.

Saf alkol ile kokpit iç ve dış alanlarını boya öncesi temizleme çalışmalarında; kulak temizleme pamuğunu kullanıyoruz.
Pamuklu çubuğu önce alkole batırıp, sonra bu alanlara sürerek temizlemeyi gerçekleştiriyoruz.






Planda belirtilen boyayı Antrasit Mat 9 u açıp, bir miktar boyayı karıştırma çubuğu ile ayrı bir kaba alıyoruz.






Enamel boyalar sentetik tiner ile inceltildiğinden, enjektör yardımı ile az miktarda tineri  boyaya aktarıp, incelterek
karıştırıyoruz.
Boya kıvamı çok sıvı olamayacak şekilde (boza kıvamında) hazırlanıp, ilgili yere fırça ile uygulanacak duruma getiriliyor.






Fırça ile kokpit çevresine antrasit rengi uyguluyoruz. Fırça ile sürülecek boya kıvamı, ne çok sıvı ne de çok koyu kıvamda
olacaktır. Boyanın kolay uygulanması ve kuruması için mutlaka tiner ile inceltme yapılmalıdır.






Boyanın kurumasını bekledikten sonra koltuk, kokpit tabanı ile kontrol panellerinin yer aldığı kokpit içi parçaları yerlerine
yapıştırıyoruz.






Plastik model yapıştırmalarında en uygun yapıştırıcı olan iğne uçlu Revell yapıştırıcı kullanıyoruz. Ana gövde de kenarlara
taşırmadan yapıştırıcıyı dikkatli bir şekilde sürüyoruz.






İki parçayı birbirine kenetleyip, bantlarla tutturarak, yapışmanın etkili olmasını sağlıyoruz.






Plastik model birleştirmelerinde bir başka yapıştırıcı olan ve kıvamı daha ince olan Tamiya marka sıvı yapıştırıcıyı,  taşkınlığı
olmaması gerken yerlerde, ince ayrıntılarda kullanıyoruz.

Yapıştırılan yerler kuruduktan sonra gövde kenarlarında gerekli tesviyeler yapılacaktır.








Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #23 : Ekim 05, 2014, 11:38:50 »





Modelimizin gövde birleşimlerini tamamladıktan sonra bir süre yapıştırıcının kurumasını bekledik. Gövde parçalarının sağlam
yapışması için tutturduğumuz bantları yapıştırıcının kurumasından sonra söktük.
Ancak bantların yapışkan kalıntıları gövde üzerinde kaldığından bunları temizlememiz gerekecektir.






Sentetik tinerli pamuklu bez ile  artık bant yapışkanlarını silerek yüzeyden temizledik.






Yatay stabilize kuyrukların takılacağı yerde, plastik sıvı yapıştırıcının oluşturduğu fazlalıkları temizleyip düzeltmemiz
gerekecektir.






Eğe yardımı ile iki parçanın yapıştırıcının yarattığı fazlalıkları törpüleyerek alıyoruz.






Eğenin yarattığı yüzeydeki çizikleri macun ile dolduruyoruz. Bir süre macunun kurumasını bekledikten sonra zımpara ile
düzelteceğiz.






Macunun kurumasından sonra önce 8oo numara su zımparası sonra 1200 numara su zımparası ile yüzeydeki tüm pürüzleri
gideriyoruz.






Alt gövde ile üst gövdenin kokpit altında kalan sağ ve sol kenarlarında kalıptan dolayı meydan gelmiş açıklıkları da macun
ile doldurup, kuruduktan sonra zımpara ile düzeltme işlemini yaparak, gövdenin boya atımına hazır duruma gelmesini
sağlayacağız.







Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #24 : Ekim 05, 2014, 14:39:22 »






F-16 C modelimizin egzozları üzeride çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Planın 8. sayfasında belirtilen 13. bölümdeki 98 ve 99
numaralı egzoz parçalarını şasiden çıkarıyoruz.

Ancak enjeksiyon plastik dökümde oluşan çapakların her iki parçada tespit ediyoruz.






99 numaralı parçanın içindeki çapağı maket bıçağı ile keserek alıyoruz. Diğer parçanın dış kenarlarındaki çapakları temizliyoruz.






Egzozun gövdenin içine uyumunu test ediyoruz. Yapıştırma öncesi bu tür kontrollerin yapılması gereklidir.







Solotürk F-16C egzozunun dış görüntüsünü fotoğraftan inceleyip, bu görüntüye uygun bir renklendirme yapacağız.






Kalıptan iki tip egzoz çıkmaktadır. Biz planda verileni dikkate alıp çalışacağız.
Revell renklerinin yanında, Humbrol, Modelmaster, Vallejo marka renklerden de yararlanıyoruz.
Planın 4. sayfasındaki renk kodlamalarını inceleyip egzoz için gerekli renkleri ve karışımları yaparak
boyama çalışmalarını sürdürüyoruz..








Egzoz dış ve içini metalik boyalar ile renklendirip, gövde üzerinde görünüşlerinde hata olup, olmadığını kontrol ediyoruz. 






Egzoz iç ve dış boyama çalışmalarında uyguladığımız metalik renklerin üzerine kuru toz pastel ile hafif tonlamalar yaparak
görüntüyü biraz daha etkili hale getiriyoruz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #25 : Ekim 06, 2014, 22:31:23 »




Modelimizin birleşim çalışmalarında sona doğru yaklaşıyoruz.Egzoz çalışmasından sonra dikey kuyruk, yatay stabilize
kanatçıklar gövde altı büyük parçalar tamamlandı.






Gövde üzerinde çok küçük parçalar ile iniş takımlarının parçalarını birleştirmeden önce önlem alıyoruz.

Bu tür küçük parçaların taşıcı kalıp şasisinden alınması sırasında, parçaların fırlayıp, kaybolma riski fazladır.
Bu yüzden bir kutu içinde küçük parçaları ayırmak ve yapıştırmak çok daha sağlıklıdır.

Bir boş kutu bulup, içinde şasiden küçük parçaları kesiyoruz. Böylesi bir durumda kesilen parça yerinden fırlasa
bile kutu içinde kalabilmektedir..







Kesilen küçük parçaları elle tutmak bir hayli güçtür. Cımbız ile yakalayıp yerine yapıştırmak en iyi yöntemdir.

Modelin plastiği siyah olduğundan parçaların net görülmesi bakımından kutu içine beyaz kağıt yapıştırmak işimize
kolaylaştırmaktadır.






Tamiya marka ince kıvamlı sıvı yapıştırıcı ( modelciler arasında yeşil kafa diye bilinir) küçük parçaların yerlerine
yapıştırılmasında çok iyi sonuç vermektedir.

İğne uçlu Revell yapıştırıcı bile küçük parçaların üzerine sürdüğümüzde taşkınlık yapabilmektedir.

Ancak Tamiya yeşil kafayı iki parça arasına dokundurduğumuzda çok ince sıvı olduğundan aralarına girip
yapıştırma işlemini gerçekleştirir.






Modelimizin boyama işlerine başlıyoruz. İniş takımlarını takmadan önce F-16 C Solo Türk modeline uygun gövde
altı boyamasına geçeceğiz.

Boyam çalışması öncesi diğer kısımların farklı renkte olmasından dolayı boya kaçakları olamaması için maskeleme
yapıyoruz. Özellikle boya üzerine yapıştırılıp sonra sökülmesi durumunda boyayı yerinden çıkarmamaktadır.

Maskelemede kesinlikle şeffaf bant kullanılmamalıdır. Hem boyayı söker alır hem de boyanacak yüzeylerde kendi
yapışkanını yüzey üzerinde bırakır.

Maskeleme işlerinde en uygun maskeleme bantı yine Tamiya marka olan bantlardır.

Cımbız ve kürdan yardımı ile bantları boya kaçaklarına karşı maskeliyoruz.






Birleştirilme işlemlerinde modeli elimiz ile sık olarak tuttuğumuz için plastik yüzey üzerinde parmak izleri olmuştur.
Tenimizdeki yağlanma nedeni ile sıkça tutulan yüzeyler üzerinde parmak uçlarımızdan yap plastik yüzeye geçer
ve parmak izi bu şekilde oluşur.

Boya temiz yüzeye daha iyi yapışacağından boyanacak yüzeylerin arındırılması gerekmektedir.

En iyi parmak izi temizleyicisi saf alkoldür. Boya öncesi sulu boya fırçası ile plastik yüzeyleri alkolle temizliyoruz.






Modelimiz siyah boyanacak alt gövde kısımları temizlenip, boya atımına hazır konuma getirildi.

Plandaki renk şemasında gösterilen Revell marka 7 numaralı Parlak siyah boya ile çalışacağız.

Boyayı gerçeğinde olduğu gibi hava basınçlı püskürtme şeklinde,  küçük boya tabancası (airbrush) ile uygulayacağız.

Airbrush tineri olarak, Model Master marka tineri boya inceltilmesinde kullanacağız. Boya türü enamel boyadır.
Akrilik boyalar içinde en iyi sonuç veren Tamiya akrilik boyalardır.

Revell bu model için planında enamel boya kodlarını verdiğinden bizde Revell enamel boya uygulayacağız.

Revell’in akrilik boyaları çok iyi sonuç vermemektedir. Solo Türk modelini Revell boyalı ve boyasız olarak piyasaya
çıkarmıştır. Boyalı olan Solo Türk model kitin boyaları Revell akrilik boyalar olup, kullanılması durumunda iyi sonuç
vermemektedir.






Revell parlak siyah 7 numaralı boyayı kendi metal kutusundan bir miktar alıp, küçük bir kapta tiner ile inceltiyoruz.

Airbrush için boya kıvamına, karıştırma çubuğunu boyayı karıştırıp, kaldırdığımızda, çubuğun ucundan boyanın küçük
top şeklinde düşecek kıvamda olmasına dikkat edeceğiz.

Boyanın inceltilmesinde sulu ayran kıvamı, airbrush ile boyama için en uygun olan kıvamdır.

Modelimize siyah parlak boyayı açık havada atıyoruz. Enamel boyalar sentetik özellikte olup, mümkün olduğunca açık
havada veya havalandırmalı olan yerlerde uygulanması sağlık açısından önemlidir.






Parlak boyalar genellikle mat boyalara göre daha uzun sürede kuruyan boyalardır. Boya işleminden sonra korunmalı
bir yerde kurumaya bırakılmalıdır.

Açık alanda boya kuruması bekletildiğinde, üzerine toz gelebilmekte boyanın görünümünü bozabilmektedir.

Fotoğrafta görüldüğü gibi ikinci bir seçenek olacak model teşhir standı olarak düşündüğüm cam fanuslu model
altlığının içinde boyanın tozdan uzak kurumasını sağlıyoruz.







Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #26 : Ekim 07, 2014, 18:47:37 »


Gövde altına attığımız parlak siyah boya kuruduktan sonra iniş takım yuvalarını beyaza boyayacağız.

Boyanın düzgünlüğü açısından yine burada airbrush kullanacağız. Fırça ile boyama yapılabiliriz. Ancak ben airbrush
çalışmasını daha uygun buluyorum.

Uğraşısı fazla olmakla beraber bir hayli de zaman almaktadır.  Tabi ki sonuç fırça ile yapılan çalışmaya göre çok daha
güzel olmaktadır. Zaten işin keyifli yanı da budur.

Modelimizin iniş takımı yuvalarının dış kenarlarını maskeleme bantı ile kaplıyoruz. Gövde altı siyah boya üzerine, beyaz
boyanın sıçramasını önlemek için bu önlemi almamız gerekiyor.

Boyamızı dış alanda atıyoruz. Bunun için yine balkonda düzen alıp, boya atma hazırlığına başlıyoruz. Ayrıca diğer iniş
takımı parçalarını da beyaz ile  boyayacağız.






Boya atma anında beyaz bir kağıt içine boya atacağımız alan kadar şablon hazırlıyoruz. Püskürtme sisteminde, boya
atacağımız yerin dışına  havada yayılıp diğer açıkta kalan gövde üzerine gelebilir endişesi ile bu yöntemi uyguluyoruz.






İniş takımı yuvalarının kapaklarını da beyaz boya ile boyuyoruz. Dış yüzeylerini geçici olarak yerlerine takmış ve gövde
ile beraber siyaha boyamıştık.

Parçaların boya atma anında hava basıncı ile uçmaması için ters yüzeyinden maskeleme bantı ile yapıştırıp, karton üzerine
tutturduk.







Gövdedeki iniş takımı yuvalarının içleri beyaza oynadıktan sonra dış kenarlarına yapıştırdığımız maskeleme bantlarını
söküyoruz.

İstediğimiz gibi sonuç alıyoruz. Beyaz boya ile çevresindeki diğer alalar da her hangi bir boya kaçağı olamadan temiz
olarak çıkıyor.







İniş takımı kapaklarının yanında tekerlek içleri, iniş takımının diğer parçalarını da boyayıp, birbirleri ile yapıştırılacak
duruma getiriyoruz.






Tekerlek içlerini beyaza boyadıktan sonra tekerlek lastiklerini ince fırça ile bu kez akrilik siyah boya ile boyuyoruz.

Burada iki farklı boya kullandık. Tekerlek içleri beyaz boya sentetik özellikli enamel boya olduğundan, tekerlek lastiklerini
akrilik boya ile boyadık,

Küçük parçalarda farklı renkleri bir arada kullandığımızda,  örneğin; siyah boyayı fırça ile diğer beyaz boya üzerine kaçırma
yaptığımızda boyayı bozabilme riski vardır. Bundan dolayı farklı türden boya kullanmakta yarar vardır.

Biri sentetik diğer akrilik olduğundan dolayı birbirlerinin üzerine geldiklerinde her hangi bir bozulma olmayıp, silinerek, tekrar
boyama yapılabilinir.






İniş takımlarının tüm parçalarını birleştirip, bu alandaki çalışmamız da tamamlıyoruz. Gövde altında iniş takımları bölümünü
fotoğraflayıp kontrolümüzü yapıyoruz. Gözle göremediğimiz bazı hataları fotoğrafta daha iyi yakalayabiliyoruz.






Zemin üzerine model uçağımız oturtup tekerleklerin dengeli olup, olmadığını, zemine oturma konumunu  kontrol ediyoruz.






Modelimizi gün ışığında inceleyip, yaptığımız çalışmanın sonucunu gözlemliyoruz.







Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #27 : Ekim 09, 2014, 06:47:33 »


F-16C modelimizin pilot kabin camını Testors marka cam yapıştırıcı ile yerine yapıştırıyoruz.
Model malzemeleri satılan yerlerde farklı marklarda bulunabilen bu yapıştırıcılar şeffaf plastik üzerine zarar
vermemektedir.

Plastik modellerde şeffaf parçaların yapıştırılmasında ahşap tutkalı olan ‘’Beyaz Tutkal’’ da uygulayabiliriz

Modellerdeki şeffaf plastik parçaların yapıştırılmasında kesinlikle Japon yapıştırıcı ve plastik model yapıştırıcıları
kullanmıyoruz. Bu tür yapıştırıcılar şeffaf plastik üzerinde bozulmalar neden olabiliyorlar.






Modelin üst gövde bölümünde boyama çalışmaları başlatacağımızdan, tekerleklerin kırılmasını önlemek için korunmalı
çalışmakta yarar vardır.

Koli kartonundan İniş takımlarını koruyucu şekilde bir altlık hazırlıyoruz.






Conapy üzerinde boyama ve maskeleme yapacağız. Maskeleme işleminde sıvı maskeleme malzemesi olarak
Humbrol’un  Maskol’unu kullanacağız.

Şeffaf plastik üzerinde boya ve sıvı maske malzemesinin tutunması  için pudra ile camı sileceğiz.






İnce pamuklu bir bez ile camı üzerini pudra ile ovalayarak cam üzerindeki parmak izinden oluşan yağlanmayı
alıyoruz.

Pudralama şeffaf plastik üzerinde arındırıcı olması bakımından çok iyi sonuç alıcı bir yöntem.






Maskol yapmadan önce canopy üzerinde boyama işlemini ince fırça kullanarak Revell mat 9 antrasit ile yapıyoruz.






Boyanın kurumasından sonra camın üstünü maskolluyoruz. Önceden yüzeyi pudraladığımız için şeffaf yüzeyde
bu sıvı malzeme rahatlıkla tutunuyor.






Şimdi modelin canopy altını burun kısmına doğru gri renge boyayacağız. Boya atacağımız plastik zemini alkol ile
temizliyoruz. Bu alanda enamel boyayı airbrush ile uygulayacağız.

Maskolladığımız canopy bu şekilde airbrush boya atımında boya sıçramasından korunmuş olacak.






Tamiya maskeleme bantı ile gerekli olan çalışmayı yapıyoruz. Gövdenin daha önce alt kısmını boyadığımız parlak
siyah boyanın korunmasına yönelik yaptığımız bantlama ile boyanacak gri renkli alanı belirliyoruz.

Airbrush ile Revell mat 43 Gri boyayı uyguluyoruz. Airbrush ile yapılacak her çalışmada farklı renkler için maskeleme
çalışmalarını sabırla yapmamız gerekiyor.

Fırça ile yapılan boyamadan çok daha güzel sonuçlar veren airbrush tekniği ile boyama, ne yazık ki uğraştırıcı oluyor.

Yapılan hobini çalışmalarındaki işin zevki de burada. Uğraşmak ve iyi sonuç almak.





Boya koruyucu Tamiya bantlarını boyanın kurumasından sonra söküyoruz. Modelim gri renginde herhangi bir boya
kaçağı olmadığını gözlemliyoruz.







Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #28 : Ekim 10, 2014, 01:04:29 »



Aşağıdaki fotoğrafta görülen F-16C SoloTürk jet uçağının burun kısmındaki gri rengin ton farkı dikkatimizi çekmektedir.

F-16 uçaklarında burun kısmında yer alan radarın bulunduğu kısım genellikle farklı renk tonundadır. Bu parçaya ‘Radom’
denir. Radar-Dom: Radar kubbesi

Radom elektromanyetik dalgaları geçirgen özelliğinde bir madden yapılmış olduğundan dolayı boyanmaz. Radom
maddesinin üretimindeki özgün rengi üzerine başka bir renkte boya yapılmaz








Yukarıda açıklamaya çalıştığımız radom ile ilgili renk farklılığını, Revell montaj planında verilen renk şemasında,
kanopi altı ile burun kısmını içeren tek tip 43 nolu mat orta gri renkli boyaya biraz mat beyaz karıştırıp, hafif
açık bir ton vererek modele yansıtıyoruz.






Şimdi sırada gövde üstü renklendirmeye geldi. Burada kanopi arkası ile dikey kuyruk arası, kanatların üst alanları
ve dikey kuyruğun sağ ve sol yüzeyleri Revell 9 numaralı mat anrasit boya ile boyanacak.

Airbrush ile boya atma işlemini gerçekleştiriyoruz. Alt yüzeylerdeki parlak siyah boyaya üzerinde üst gövde de
uyguladığımız boyanın kaçmaması için karton kullanarak maskeleme yapıyoruz.






Uyguladığımız antrasit boyanın gövde üzerinde tamamlanmasından sonra kurumasını bekleyip, kanopi üzerindeki
maskolu söküyoruz.

Uçağın üzerinde boya kontrollerini yapıp, her hangi bir sorun olmadığını gözlüyoruz.






Uçağın üst gövde renklendirmesi ile alt gövde renklendirilmesindeki parlak ve mat boya ton farklarının belirgin olduğu
görülmektedir.

Solo Türk boyama şeklini, Revell’in model kitinde renk şemalarında doğru verdiğini biz de model boyama çalışmalarımızda
görüyoruz.

Anrasit boya ile ilgili açıklayıcı link:
http://www.turkcebilgi.com/soru/19980/antrasit






Bir başka açıdan incelediğimiz modelimizde dikey kuyruk üzerindeki paraşüt kutusu uzantısında yaptığımız ekleme
çalışmasının boyama sonucunda düzgün bir sonuç verdiğini görebiliyoruz.

Boyama çalışmalarını dikey kuyruk sağ ve solunda yer alan altın renkli metalik boyama çalışması ile sonuçlandıracağız.






Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #29 : Ekim 11, 2014, 23:02:51 »




Dikey kuyruk altında, sağ ve sol gövde üstü lambaları, planın 8.sayfası 12 e bölümünde belirtildiği gibi şeffaf 30 nolu
parçalar Testors şeffaf parça yapıştırıcısı ile yerlerine takıldı.






Metal altın boya  öncesi kürdan ucu yardımıyla,  masko ile maskelendi






Metalik boyanın boyanacak alanlar dışına sıçramaması için Tamiya maske bantı ile boyanacak alanın çevresi dikkatli bir
şekilde bantlandı.

Modelin diğer tarafları boyalı olduğundan, boya üzerinde herhangi bir bozuntuya yol açmamak adına, olabildiğince
parmak izinden kaçınmak için model üzerinde yapılacak işlemlerde, eldiven kullanarak modeli bu şekilde tutmakta
yarar vardır.






Tamiya bantları ile boyanacak alan kontrol altına alındıktan sonra modelin açıkta kalan yüzeylerini de kağıt ile
kapatıyoruz ki metalik boya airbrush ile atıldığında bu alanlara kaçmasın!

Revell 94 Gold boyayı airbrush ile atacağımız için sentetik tiner ile inceltiyoruz.






Dkey kuyruk alt kısımlarına attığımız metalik altın boyasını çevrelerindeki bantları cımbız kullanarak çıkarıyoruz.
Bu arada yine eldiven kullanarak modelimizi diğer elimiz ile tutuyoruz.

İşin sonucunda temiz ve sorunsuz bir model görüntüsüne kavuşmak istiyorsak, sabır ve bir o kadar da özen
göstermemiz gerekmektedir.








Solo Türk F-16C modelinde böylece son boya atımını da gerçekleştirmiş olduk. Metalik boyanın da sorunsuz
temiz bir şekilde ortaya çıktığını gözlemliyoruz.








Boyama çalışmalarımızın ardından, model üzerindeki Solo Türk gösteri uçağının grafik çalışmalarını içeren şekillerin
oluştuğu sulu çıkartma (Decal) çalışmalarını sürdüreceğiz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #30 : Ekim 12, 2014, 21:05:37 »





Plan ve modelin gerçek fotoğraflarını dikkate alarak ‘’Decal’’ sulu çıkartma çalışmalarına başlıyoruz.

Öncelikle model kitin içinden çıkan Decal’in birkaç fotokopisini alıyoruz. Decalin orjinalini kullanmadan fotokopileri
üzerinden model üzerinde denemeler yapacağız.






İlk olarak dikey kuyruk sağ ve solunda bulunan kartal başı decalini ele alıyoruz. Modelin en can alıcı ve en risk
taşıyan decali 42 ve 43 nolu decalleri  olduğundan bu parçaları kuyruk üzerinde fotokopisinden test ediyoruz.

Kuyruğun yapısında seviye farklarının oluşu , paraşüt kutusu üzerindeki kabartılar decalin yapışmasın da zorluk
çıkartacağını göstermektedir.






Decal çalışmalarında yardımcı ürün olarak, Microscale marka ‘’Micro Set’’ ve ‘’Micro Sol’’ kullanılması gereklidir.

Micro Set decal uygulayacağımız yüzeye fırça ile sürülür. Bu ürünün özelliği; decalin yüzeye sabitlenmesinde etkili
olmasıdır.

Micro Sol  ürünün özelliği; decal yerine yapıştırıldıktan sonra decalin üzerine sürülerek yumuşatması ve girintili
çıkıntılı yüzeylerde tam yapışmasını sağlamasıdır.







Micro Seti kartal başı görünümlü decali uygulayacağımız alana sürüyoruz. Burada decalin yapışacağı yüzeyi yapıştırıcı
özelliğindeki bu ürünle yumuşak temiz bir fırça ile sıvıyoruz.






Yapıştıracağımız decal parçasını ılık suya bırakıp, yarım dakika kadar beklettikten sonra fırça yardımı ile sudan alıyoruz.






Decali yapışacağı alana fırça ile sürükleyerek taşıyıcı kartonundan sıyırıyoruz. Burada cımbızı da kullanarak decal taşıyıcı
kartonu cımbız ile tutup decalin kaymasında kolaylık sağlıyoruz.






Kartal baş decalini yerine oturtmada kulak temizleme pamuk çubuğu ve kürdan da kullanarak, decalin yapışacağı
yüzeyde seviye farkı olan yerlerde bu yöntem ile daha sağlıklı ve düzgün bir yapışma sağlıyoruz.






Micro Solü decalin üzerine fırça ile sürüp, yumuşamasını ve yüzeye daha sıkı bir şekilde yapışmasını sağlıyoruz.

Burada dikkat edeceğimiz en önemli bir durum; Micro Sol fırça ile bir kat sürüldükten sonra kuruması beklenir.
Birkaç kez decal üzerine sürülmez.!

Micro Sol, decali yumuşatarak inceltir ve yüzeyin girintili çıkıntılı konumuna göre şekil almasını sağlar.
 





Dikey kuyrukta yer alan kartal Başı decali tam olarak yerine oturmuş konumda görülmektedir. 

Bu tür çalışmalarda işi aceleye getirmeden sabırla bekleyerek,  çalışma yapmak, bizi iyi bir sonuç alamaya yöneltir.
Özellikle decallerin sorun yaratabilecek olanlarında Micro Sol işleminde tam kurumasını ve decalin yüzeye göre şekil
almasını beklemek bu arada model üzerinde başka bir işlem yapmamak gerekir.







Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: Solo Türk ve Revell Modeli
« Yanıtla #31 : Ekim 12, 2014, 21:58:42 »
Gene muhteşem bir çalışma ve eğitim olmuş. Tebrikler.

Çevrimdışı ihsan

  • Ihsan Günder
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 70
  • İleti: 987
Ynt: Solo Türk ve Revell Modeli
« Yanıtla #32 : Ekim 12, 2014, 22:11:06 »
Teoman bey merhaba

Özellikle Testors clear cement ve mıcroset ,mıcro sol bizde bulunan malzemelermi yoksa dışarıdanmı temin ettiniz

Birde decal üzerine en son sürdüğünüz mıcrosol decalin kenarı ile zemin arasındaki o incecik fakat göze çok batan yükseklik farkını ortadan kaldırıyormu
« Son Düzenleme: Ekim 12, 2014, 22:23:20 Gönderen: İhsan »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #33 : Ekim 12, 2014, 23:51:30 »



Sevgili Harun Bey, güzel düşünceleriniz için çok teşekkürler.


Sevgili İhsan Bey, model yapımı yardımcı malzemeler yurt içinde plastik model satışı yapan mağazalarda bulunmaktadır.

Decalin kenarı ve zemin arasındaki yükseklik farkı Micro Sol sürdükten sonra adeta soğan zarı kadar yükseklik
yapmaktadır ki bu da belli belirsiz yükseklik seviyesidir.

Airbrush ile attığımız boyanın kalınlığı yüzeyde  ne kadar ise, decalin kalınlığı da o kadar olmaktadır.

Aşağıdaki fotoda dikey kuyruk üzerindeki decalin zemin ile arasındaki yükseklik görülmektedir.

Sevgiler, saygılar.





Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #34 : Ekim 13, 2014, 18:06:52 »





Gövde üstü çıkartma (decal) yapıştırmaları ile çalışmamızı sürdürüyoruz. Uçağın iki kanat gövde ortasını kaplayan
siyah kartal grafiğinin çıkartmalarının  parçalarında, fotokopi üzerinde denemeler yapıp, birleşim
yerlerini saptamaya çalışıyoruz.

Fotokopi üzerinden kestiğimiz parçalar dikey kuyruk sağ ve sol tarafta birbirlerine simetri olacak şekilde 65 ve 72
numaralı çıkartmalarıdır.






Sağ tarafta bulunan 72 numaralı çıkartma parçasını gövde üzerinde soldaki 65 numaralı çıkartmanın uç noktasına
göre ‘V’ şeklinde gelecek konuma göre yapıştırmamız gerektiğinden fotokopisini model üzerinde deneyip, daha
sonra esas çıkartmayı yerine yapıştıracağız.






Çıkartma karonu üzerinden yapıştıracağımız parçaları dikkatli bir şekilde maket bıçağı ile keserek alıyoruz.
Burada kullanacağımız çıkartma parçaları, birbirlerine yakın bir şekilde sulu çıkartma kartonuna baskı yapıldığından
kesim anında diğer parçaya zarar vermemek için makas ile kesilmemesi  gerekir.






Ilık suda çıkartma parçalarımızı 1 dakikadan daha az bir süre bekletip aktaracağımız yüzeye aldıktan sonra pamuklu
bir bezle tampon yaparak yüzeye tam oturmasını sağlıyoruz.

Önceki açıklamalarımızda belirttiğimiz gibi her çıkartma parçası yapıştırma işleminde, Micro Set ve Micro Sol  çıkartma
sıvılarını kullanıyoruz.






Kartal grafiği çıkartmasından sonra yıldız ve gri şerit grafikleri çıkartmaların uçak modelinin ön tarafına doğru yapıştırmaya
devam ediyoruz.

Model planının 35 numaralı bölümünde bulunan decal yapıştırma şemasına göre decal kartonundaki numaraları takip ederek,
decal grafik  parçaları birbirine birleştirerek gövde üzerine çıkartma yöntemi ile yapıştırmaya
devam ediyoruz.






Decal işlemlerinde, geldiğimiz nokta; gövde üzerinde Solo Türk grafik tasarımı görüntülü decallerinin büyük parçalarını
üst gövde de birleştirdiğimiz konumdur.

Ancak! kartal grafiğinin gaga, göz ve kanat uçlarında zeminin mat renkte olmasından dolayı çıkartma verniğinin siyah
boya dışında kalan izleri kötü görülmektedir.

Bu alanlar antrasit boya ile ince fırça kullanılarak doldurulacak.




Çalışmamız devam etmektedir.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #35 : Ekim 13, 2014, 21:31:11 »




Bir önceki mesajımızda belirttiğimiz üzere kanatların üstünde kartal grafiğinin kanat aralarında görülen vernik izlerini
ortadan kaldırmak için önce mat Humbrol Mat verniği kanat arası açıklıklara sürüyoruz. Aynı işlemi kartalın
gaga ve göz kısmında da yapıyoruz.






Verniğin kurumasının ardından Revell, 9 numaralı mat antrasit boyayı uyguladığımız mat verniğin üzerine sürüyoruz.

Böylelikle kartal grafiğinin göz, gaga ve kanat arasında görülen izleri yok etmiş oluyoruz.






Aşağıdaki fotoğrafta yaptığımız işlemin sonucunu görüyoruz. Soldaki görüntüde kartal grafiği çıkartmasının üzerindeki
izler ve sağdaki görüntüde ise bu izlerin ortadan kalkmış olduğu görülmektedir.

Modelin temiz olmasında fotoğraflardan kontrol yapmak ta yararlı olmaktadır.







Çevrimdışı oktayes

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 48
  • İleti: 88
Ynt: Solo Türk ve Revell Modeli
« Yanıtla #36 : Ekim 16, 2014, 20:58:15 »
Teoman bey yine bizler için ders niteliğinde bir çalışma yapıyorsunuz, sizden öğrendiğim çok şey var teşekkürler. Sizin çalışmanızda kullandığınız Decal uygulama ve yumuşatma solüsyonları ile ilgili markalara göre bir gruplama yaptım, doğru mudur? Alternatiflerimiz olsun.


Decal ilk uygulama------Tamiya (Akrilik),Mark Fit-------Testors (Model Master)(Enamel),Decal Setting Solution------Microscale,Micro Set


Ekstra yumuşatma, Sabitleme---Tamiya (Akrilik),Mark Fit Strong---Testors (Model Master)(Enamel),Decal Solvent Solution----Microscale,Micro Sol

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #37 : Ekim 16, 2014, 21:10:21 »



Okay Bey, merhaba.

İlginiz için çok teşekkürler. Burada hep birlikte bir birimiz ile paylaşımda bulunarak keyifli bir zaman
geçiriyoruz.

Bilgi paylaşıldıkça değerlidir. Bildiklerimiz aktarmak, bilmediklerimizi öğrenmek, bu güzel modelcilik
hobisine büyük bir değer katmaktadır.

Yaptığınız gruplama çok iyi doğru olmuş. Biz de size çok teşekkür ederiz.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #38 : Ekim 16, 2014, 22:09:12 »






Solo Türk F-16C modelinde decal çalışmalarına devam ediyoruz. Üst gövde de büyük ölçüdeki decalleri tamamladık.

Revell; gerçek uçak üzerindeki grafik çalışmalarını, 1/72 ölçekte boyama zorluğunu dikkate alarak bu görüntüleri sulu
çıkartma tekniğinde hazırlamıştır.

Model üzerinde gövdenin konumuna göre geniş ve düz alanlarda bu sulu çıkartmalar kolay uygulunsa da bazı yerlerde
olabildiğince zor uygulanmaktadır.

Microscale üretimi  ‘micro set’ ve ‘micro sol’ solüsyonlarını decal çalışmalarımızda kesinlikle kullanıyoruz.






Solo Türk modelimizi ters çevirip, intake (hava alığı) bölümündeki decallerini yapıştırmak üzere hazırlığımızı yapıyoruz.

Alt ve üst gövde yapısını, karton parçalarından hazırladığımız bir düzenekte korumalı olarak çalışmamızı sürdürüyoruz.

Burada uygulanacak decaller hava alığını saracak şekilde uygulanacak ve kıvrım fazla olacağından decalin yüzeye
yapışması da bir hayli zor olacak.

Plandaki yerleşim numara sistemini takip ederek, decal karton üzerinden kestiğimiz parçayı suda bir süre beklettikten
sonra yapıştıracağımız hava alığının sol tarafına doğru yaklaştırıyoruz.






Bu bölümde, uygulama anında çok sabırlı ve olabildiğince sinirlerimize hakim olarak çalışma yapmamız gerekecek!

Ön iniş takımı yuvasının çevresinde altın yaldız renkli yıldızın bir parçası ve gri şerit grafik decalini kulak temizleme
pamuğunu da kullanarak yapışacak yüzeye çektirerek aktarıyoruz.

Acele etmeden son derece sakin bir çalışma temposu içinde harekete etmeliyiz ki yaptığımız işte bir sorun çıkmasın.

Decalin diğer kenarını fırça kullanarak sıvazlayıp, gövde ile hava alığı arasındaki dar boşluk içine kıvırarak aktarıyoruz.






Ters çevirdiğimiz modeli alıp, düz konuma getiriyoruz. Modelin üzerindeki boya ve decaller üzerinde aşınma ve el izi
olmaması için kumaş eldiven kullanarak modeli tutuyoruz.

Micro sol kulanlarak fırça yardımı ile decali hava alığının üst yüzeyine iyice oturtuyoruz. Decallin tüm yüzeyini micro sol
ile sıvazlayıp, beklemeye alıyoruz.

Çok fazla micro sol kullanmamız durumunda decalin bozulmasına neden olabilir diye beklemeli çalışıyoruz.






F-16C modelinin iniş takımlarını açık çalıştığımız için buradaki yıldız grafiği parçalı olarak işlenmektedir.

Ön iniş takım kapağı üzerine ve diğer yıldızın parçasını da yerlerine yapıştırıyoruz.






Hava alığı dış çevresini kaplayan decalin diğer yarısı da yerine yerleştiriyoruz. Niş takımı kapağı ile birleşim yerinde açıklık
ve decalin diğer yüzeyinde hava kabartıları olmaması için kürdan ve kulak temizleme pamuğu ile sıvazlamayapıyoruz.

Bu işlemler süresince modeli bir ters çevirip bir düz tutuyoruz. Elimize eldiven takıp, çıkarıyoruz. Tabi bu durumlar
model yapım çalışma süresini de uzatmaktadır.






Yine çak modelini eldiven kullanıp, elimize alıyoruz. Fırça ile micro sol ve sıvazlama işlemini yaparak modelin
decallemesinde  en zor olan kısmını tamamlıyoruz.






Modelin alt gövdesinde altın yaldızlı çizgili ‘’AY’’ grafik decall çalışmaları öncesi üst gövde de yaptığımız decalleri gözden
geçirip, bazı açıklıkların boya rötuşlamasını da yaptıktan sonra boya ve yapıştırılan decallerin kuruması için alt gövde
çalışması öncesi modeli beklemeye alıyoruz.










Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: Solo Türk Ve Revell Modeli
« Yanıtla #39 : Ekim 17, 2014, 23:14:31 »




F-16C modelin kokpit altında decallerin birleşim yarlerinde çok az açıklık ve siyah çizgilerde biraz kaçma görülmektedir.
Bu durumu tespit ederek boya ile rötuş yapmaya çalışacağız.






Gri boyayı açıklık olan yerlere uyguluyoruz. Ardından siyah çizgilerin birleşim yerlerindeki kenar kaçıklarını ince fırça ile
tamalıyoruz.






Şimdi sıra gövde altındaki ‘Ay’ grafik motifinin decalini modelimize aktarmaya geldi.

Plan üzerinde hangi parçaların bu alanda yapışacağını tesğit edip ‘Ay’ şeklini içeren decalleri hazırlıyoruz.






‘Ay’ decalleri parça parça verildiğinden en kenardan başlamayı uygun buluyoruz. Modelin sağ ve sol yatay kuyruk altı
diplerinde 34 ve 35 numaralı decalleri yapıştırıyoruz.

Sol alt kısmından 33 numaralı decalle birleştirmelere devam ediyoruz. ‘Ay’ grafiğinin ortadan tam oturması için en
kenardan başlayıp devam etmek şeklin düzgün bir şekilde tamalanmasını sağlayacaktır.






32 numaralı decali de yerine yerleştirip, kürdan ve pamuk ile 33 numaralı decali ile birleşimini sağlıyoruz.
Böylece sağlı sollu orta noktadaki parçaya doğru birleşimleri devam ettiriyoruz.






Kanat altlarında yer alan 36 ve 40 numaralı ‘Ay’ şeklinin uzun uzantılarını da yerlerine yerleştirip gövde altındaki
decal çalışmalarının büyük bölümünü tamamlamış oluyoruz.

Plan üzerinden takip ederek gövde altındaki irili ufaklı diğer decal parçalarını da tamamlayarak model çalışmamızın
sonuna doğru yaklaşıyoruz.






Gövde altı decal çalışmamızı tamamladıktan sonra kontrollerimizi yaparak modelin alt gövdesini birkaç açıdan
gözlemliyoruz.