Gönderen Konu: TCDD 45001-45062 Serisi Buharlıları ve benzeri model incelemesi  (Okunma sayısı 30163 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460


Saygıdeğer modeltrenciler.

Türkiye’de bir dönem kullanılmış ve İsveç  NOHAB firmasının üretimi olan 62 adet
45000’lik seriden (45001-45062) oluşan buharlı lokomotifler ile ilgili fotoğrafları ve buna bağlı olarak
benzer modelleri üzerindeki incelemeleri paylaşmak istiyorum.

Forum üyelerimizden Barbaros Ağırbaş’ın da bu konuda yardımlarını ve katılımlarını
önemle rica ediyorum.

Barbaros Bey, Ereğli doğumlu olup, çocukluk yılları Karadeniz Ereğlisi’nde geçmiş ve özellikle Karadeniz Ereğlisi
ve çevresinde uzun yıllar hizmet etmiş 45000’lik buharlı lokomotifleri yakından görmüş, incelemiş ve bu
lokomotiflerle ilgili anıları ve model yapım çalışmaları bulunmaktadır.

Sevgili Barbaros Ağırbaş’ın anılarını ve model çalışmalarını bizimle paylaşmasında göstereceği hassasiyetinden
dolayı şimdiden kendilerine çok teşekkür ederiz.

Öncelikle TCDD 45000’lik Buharlı Lokomotifleri ile ilgili aşağıdaki linki inceleyip, konuyu bu bilgi doğrultusunda
takip etmek yararlı olacaktır.

http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/45001


45000’ lik buharlı lokomotifler İsveç’te NOHAB ‘’ Nydquist & Holm A.B.’’ firması tarafından sadece Türkiye’de
kullanılmak üzere üretilmişler, ve deniz yolu ile Samsun limanına getirilerek, karaya demiryolu üzerine çıkarılmışlardır.
Bu lokomotifler Batı Karadeniz bölgesinde özellikle kömür madenlerinden kömür taşıyan yük katarlarında kullanılmak
üzere TCDD tarafından 1930 ‘lu yılların başlarında 62 adet satın alınmışlardır.

Aşağıdaki fotoğraflarda İsveç’ten getirilen NOHAB 45000’likleri izleyeceğiz.



Bu fotoğraf ‘’ Karabük’’ takma adlı Bastian Chlond’a aittir.



Alttaki  fotoğraflar ‘’Photobucket’’ fotoğraf sitesinden alınmıştır. Fotoğrafları yükleyen kişi Beng Dahlberg’dir.
Ancak fotoğrafları çeken kişi belirtilmemiştir.



45000’liğin kazan yapısı. Daha sonra üzeri yine saç ile kaplanacaktır.



NOHAB fabrikasında 450002liklerin üretim hattındaki görünümleri.



İsveç’te gemilere yüklenen 45000’likler ulaşımda kolaylık olması nedeni ile parçalara ayrılmışlar. 1930’ lar da
Samsun limanın büyük yük gemilerinin yanaşmasında uygun olmamasından dolayı lokomotifin parçaları vinçlerle
mavnalara indirilmiş. Dingilli kazan altı şasinin vinç ile mavnaya indirilişini görüyoruz.



Vinç ile indirilen şasinin yakın plan görünümü.



Bir römorkörün çektiği Mavna üzerine yüklenen 45000’liğin dingilli kazan altı şasisi Samsun limanına doğru götürülüyor.



Bu fotodad da tenderin gemiden mavnaya indirilişi görülüyor.



Vinç ile mavna üzerinden 1930’ lu yıllardaki Samsun Limanı’na indirilen 45000’liğe ait tenderin görünümü.



Konumuz 45000’liğin Zonguldak, Samsun, Karadeniz Ereğlisi bölgelerindeki görünümleri ve
Barbaros Ağırbaş’ın anı ve model paylaşımları ile devam edecektir.


« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:03:32 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Barbaros

  • barbaros a??rbaş
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 57
  • İleti: 255
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #1 : Ekim 24, 2010, 22:41:26 »
yapım halinde 45000 lik

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Barbaros Bey, Br 58 üzerinde yapmış olduğunuz tadilatlar çok yerinde olmuş.

İlk izlenimlerime göre dumanlıktan piston kutusuna (silindire gelen) gelen parçayı öne alarak
tam 45000' lik özelliğini yansıtmışsınız. Bir de ikinci domu eklemeniz de çok iyi olmuş. Elinize sağlık.

Bu çalışmalarınız ile ilgli daha açıklayıcı bilgiler verebilirseniz çok güzel olacak.



Barbaros Bey'in Roco Br 58 lokosu üzerindeki tadilatı.
« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:06:57 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460


TCDD 45000’likler ile ilgili fotoğraf serilerinden fotoğraf sanatçısı Erdal Yazıcı tarafından Ereğli ve Armutçuk
ilçelerinde 1990 yılında çekilmiş 45001 ve 45017 plaketli buharlı lokomotiflerin siyah-beyaz fotoğraflarını içeren
link aşağıdadır.

Erdal Yazıcının sanatçı gözü ile çekilmiş 45000’ lik fotoğrafları ilginizi çekecektir.

http://www.erdalyazici.com/bolum.aspx?part=3&Sergiid=64&lngsectionid=12&intStartimage=786
« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:08:12 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 21
  • İleti: 2798
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #4 : Ekim 24, 2010, 23:32:02 »
Teoman hocam , bu lokodan Ufuk ve Barbaros 2 tane yaptılar , ikisinede çok emek verildi ama iş resimleri çekip yayınlamaya gelince tembellik ediyorlar , bu lokoların şu andaki tek eksiği plaketleri, Harunda pirinç plaket yapacak banyo vs malzemesi mevcut , vakit bulursa yapacak bir gün inşallah.
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #5 : Ekim 24, 2010, 23:38:25 »

Çevrimdışı Barbaros

  • barbaros a??rbaş
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 57
  • İleti: 255
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #6 : Ekim 25, 2010, 10:03:44 »
45000 liklerin kesim işini ufuk üstlendi .ikinci domlarınıda disk pplastiğinden imal etti.pistona giden aparatı kibrinin ufak vinçlerinin artıklarından yaptım.üst bacadaki süzgeçte nikah sekerinden imaldir.üst kazanı markizden dört nokta sayarak kestik. tekerlek ve şaseyi kesmek kolay.motor tenderde olduğu için problem çıkmıyor.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460



Barbaros Bey, TCDD 45000'lik model lokomotifleri Ufuk Bey ile çok güzel çözümlemişsiniz.
Ellerinize sağlık.

Açıklamalarınıza göre, modellerin Roco Plastik gövdeli Br 58' den çevrim olduğu anlaşılmaktadır.

Rivrossi markası da Br 58 model üretiyor. Ancak Rivorossi BR 58 modeller metal gövdeli olmasından dolayı, kesim yapılsa bile yapıştırılma sorunu çıkacağından  45000'liğe çevirimi olmayabilir.

Baca üzerindeki süzgeç çalışmanızda görsel olarak biraz daha bilgilendirme yapabilirmisiniz?

Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar
« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:09:10 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
‘’Karabük’’ takma isimli Bastian Chlond’un  Türkiye’de, Samsun ve çevresinde fotoğrafladığı, TCDD 45000’lik buharlı
lokomotifli yolcu ve yük vagonlu tren görüntüleri.


























« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:10:30 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
            Ufuk Bey ile Barbaros Bey Roco Br 58 1/87 ölçekli modelin 5 dingilinden birini çıkarıyorlar.
            Dingil üzerindeki biyel kolunu kesiyorlar. Ufuk bey gövde üzerine ikinci bir dom üretip yapıştırıyorlar.
            Barbaros Bey, dumanlık ile silindir arasına ek parça yaparak, ileri doğru kaydırılan gövde ile silindir
            arasındaki kıvrımlı olan kutuyu aslına uygun olarak yerine yerleştiriyorlar.
           


           

              Br 58'den dönüştürülen TCDD 45000'lik loko arasındaki fark aşağıdaki resimde açıkça görülmektedir.


« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:11:12 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 21
  • İleti: 2798
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #10 : Ekim 27, 2010, 00:40:07 »
Sevgili Teoman , bu konuyu açarak Ufuk ve Barbarosu yaptıklarını siteye koymak konusunda motive ettiğin için teşekkürler.
Bir şeyi yapmak kadar sunmak da önemli , arkadaşlarımızın yaptığı lokolar harika oldu ama senin zorunla yaptıkları paylaşım bile yeterince açıklayıcı olmamış , en son açıklamayı yine sen yapmışsın sağol.
İstanbula yolun düşerse şu iki lokonun resimlerini de sen çekip bir yayınla bari.
Ne yapalım herkes her şeyi tam yapamıyor , zaten bunun için bir arada değil miyiz.Tekrar teşekkürler...
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı ismail Hakkı GÖRCÜN

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 59
  • İleti: 277
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #11 : Kasım 01, 2010, 15:47:18 »
bu da bizim 56140 lokomuz 3-4 sene kadar çalışır vaziyetteydi şu anda çürümeye ve kaderine terkedildi değerlerimizin kıymetini bilmiyoruz

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 21
  • İleti: 2798
Ynt: TCDD 45000’lik model resimleri
« Yanıtla #12 : Kasım 02, 2010, 00:12:32 »
İsmail bey , neden kızıyorsunuz ki daha lokoyu arsız suratlı bir hurdacıya kestirmemişler , sadece çürüyor  ;D

Bu arada Barbaros kardeşimin Ufuğun yardımları ile yaptığı lokonun resimlerini bende çektik , yine pek bişeye benzemedi resimler ama idare edin , aydınlık bir günde Okan'a çektiricez artık başka çare yok.
Bu loko kesildi biçildi ama gayet güzel yürüyor aynı zamanda.
Baca şapkası ve domuzluk da çok başarılı olmuş.Boya ve eskitme kısmı henüz bitmedi.









YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD 45001-45062 Serisi Buharlıları Ve Benzeri Model Incelemesi
« Yanıtla #13 : Kasım 15, 2010, 12:33:05 »


TCDD 45001 görüntüleri



« Son Düzenleme: Aralık 01, 2014, 09:40:48 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD 45001-45062 Serisi Buharlıları Ve Benzeri Model Incelemesi
« Yanıtla #14 : Kasım 25, 2010, 00:04:40 »


PTT buharlı lokomotiflerle ilgili 2 yeni pul çıkarmış. Şu an PTT şubelerinde satışta bulumaktadır.





Bunlardan birisi TCDD 45001-45062 serisi lokomotiflerden

« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:14:12 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD 45001-45062 Serisi Buharlıları Ve Benzeri Model Incelemesi
« Yanıtla #15 : Ekim 28, 2014, 01:18:08 »


TCDD 45001- 45062 serisi buharlı lokomotiflerinin benzeri olan Piko Br 56 modeli üzerinde TCDD renklerine dönüşüm
çalışmalarına başlıyoruz.

Talens marka Amsterdam Marker serisi akrilik boya kalemi ile deneme çalışması başlattığımız model lokomotif üzerinde
çalışmamızı sürdürerek lokomotifin TCDD 45001-45062 serisindeki gibi tekerlek dış kenarlarını beyaza
boyuyoruz.







Modelin tekerlek dış kenarları ile orta kısmı beyaza boyandı. Biyel kollarının dış kenarlarını beyaza boyamayı da unutmadık.






Tekerlek iç orta kısımlarını kırmızı ile boyadıktan sonra lokomotifin gövdesini şasiden ayırarak kılavuz tekerleğini de rahat
boyama adına şasiden çıkarıp, ayrı bir şekilde tekerlek iç kısımlarını siyaha boyamaya başladık.

Tekerlek iç kısımları fırça ile boyamaktan başka çare yok. Bu kısımları Talens boya kalemi ile boya yapmamız
mümkün olamamaktadır.

Tekerlek iç kısımlarını çok ince uçlu (çift sıfır) 00 numara fırça ile boyuyoruz.




« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:14:53 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD 45001-45062 Serisi Buharlıları Ve Benzeri Model Incelemesi
« Yanıtla #16 : Ekim 29, 2014, 01:31:01 »


Kazan altı şasi bölümünde büyük tekerler ve kılavuz tekerlerin beyaz boyaları tamamlandı.

Talens akrilik kalem boyalar beyaz boyamada tekerleklerin yan yüzeylerinde fırça ile boyama yapmaya göre iyi sonuç
vermiştir.

Br 56 sınıfı TCDD için 45001-45062 numaralı lokomotif modelinin kazan-markiz bölümü ile tenderin parçalarını
ayrıştırıyoruz.

Model üzerinde plastik baskı olarak verilmiş kırmızı renkli parçaları yeniden kırmızı boya ile renklendireceğiz.

Boya öncesi bazı yerlerde tadilat ta yapmamız gerekecek.







TCDD buharlı lokomotiflerinde genellikle lokomotif üzerinde çan bulunmamaktadır. Bu özelliği dikkate alarak, gerçek
45001-45062 serisi lokomotifler üzerinden yaptığımız incelemeye göre kazan kapağının üst noktası ile baca arasında
bulunan çanı keserek yerinden çıkarıyoruz.







« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:15:30 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 61
  • İleti: 1938
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #17 : Ekim 29, 2014, 01:35:21 »
Küçücük bir satırla da böldüğüm için özür, ama MUHTEŞEM :o :o


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD 45001-45062 Serisi Buharlıları Ve Benzeri Model Incelemesi
« Yanıtla #18 : Ekim 29, 2014, 11:24:58 »



Mehmet Bey, her zaman görüş ve önerileriniz ile katılımınızdan dolayı çok mutlu olacağımı belirtmek isterim.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar



Piko Br 56 modeli üzerinde,  TCDD 45001-45062 serisi buharlı lokomotif özelliğine dönüşüm çalışmalarımızda, konumuzun
başlarında yayınladığımız fotoğraflar üzerinde incelemelerimize göre TCDD kullanılan tüm bu seri lokomotiflerin sol kazan
yanında bulunan hava deposunun olmadığını gözlemledik.

Modelin üzerinde detay bakımından güzel görünmesine rağmen TCDD lokomotifine uygun olması için bu parçayı yerinden
çıkarmaya karar veriyoruz.

Önce hava depo bağlantı borularını keserek işe başlıyacağız.. Bu parçanın sökümünde çok dikkatli olmalıyız.

Deponun kazan gövdesine bağlantı yeri, kalıp dökümünde gövde üzerinde verildiğinden kazana zarar verilmeden
alınması bir hayli zor olacaktır.

Gövdeye bağlı deponun keski yardımı ile bağlantılarını kesmeye başlıyoruz.






Gövdeden depoyu ayırmamız çok güç olacağından kıl testeresi kullanarak ayırma işlemini yapıyoruz.

Kesim işleminde sabır ve dikkat en üst düzeyde olmak zorun! Doğru kesim yapılmaz ise testere gövdenin içine girer ve
geri dönüşü olmayan kayıplara yol açabilir.






Gövdeden depoyu biraz paylı kestiğimiz için gövde üzerinde kalan çok az yükseltiyi eğe ile tefsiye ediyoruz.






Eğe sonrası macun ve zımpara arkasından düzeltme yaptığımız bölgeye boya uygulayarak sonuca ulaşıyoruz.
İstediğimiz düzgünlüğü, kestiğimiz deponun yerinde, kazan gövdesi üzerinde yakalıyoruz.   






Çalışmalarımızı devamlı bir şekilde modelin gerçek fotoğraflarından inceleme ve gözlemle yolu ile sürdürüyoruz.



« Son Düzenleme: Ekim 31, 2014, 21:16:19 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 21
  • İleti: 2798
Ynt: TCDD 45000’lik Buharlıları ve benzeri model incelemesi
« Yanıtla #19 : Ekim 29, 2014, 16:10:59 »
Sevgili  hocam , ben de bir şey sorayım , bu kalemle yaptığın boyanın dayanıklılığı nasıl , el değince çıkıyor mu ?
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.