Gönderen Konu: ‘’Gützold’’ Br 52 Köşelitender Buharlı Lokomotif I/87 Ölçek Model  (Okunma sayısı 6818 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460


Saygıdeğer modeltrenciler,

Almanya’da modeltren üretici firmalarından biri olan Gützold firmasının ürettiği I/87 ölçek
Br 52 Buharlı Lokomotifinin köşelitenderli olan modellerinden analog ve digital olan modellerini sizlere tanıtmaya çalışacağım.

Br 52 Lokomotiflerinin modellerini Liliput, Marklin, Roco firmaları Küvettenderli olanlarını üretmektedir.
Gützold firması ise hem Küvettenderli, hem de Köşelitenderli modellerini üretmektedir.
Modeltren üreticileri arasında, tek küvettenderli Br 52 modeli Gützold üretmektedir.

Br 52 Buharlı Lokomotifleri, TCDD’de çok kullanılan ve günümüze kadar iki adeti ( 56508 ve 56548 Küvet tenderli olanlar)
alışır durumda gelen, modelcilerimizin ilgi gösterdiği lokomotiflerdir.

Br 52 Buharlı Lokomotiflerinin birçoğu çeşitli istasyonlarımızda ve 1 adeti (56523 Köşelitender) Çamlık Müze’de kullanım dışı
olarak bulunmaktadır.

Gützold üretimi, Köşelitenderli Br 52 Buharlı Lokomotifinin, I/87 ölçekli modeline en uygun görünümlü olanı TCDD’ye ait
56507 Plâket numaralı, kanatlı diye de anılan dumansavarlı gerçek modeli Manisa Gar’da bulunmaktadır.



Manisa – Balıkesir ve Manisa- Alaşehir yönünde yol ayırımı öncesi hatların solunda yer alan Br 52 Köşelitenderli Buharlı
Lokomotif;  TCDD tarafından temizlenip, boyası yenilenmiş  olarak görülmektedir.


56507 boyaları yenilenmiş olarak, diğer atıl durumda olan buharlılardan şanslı görülmektedir.


Uşak Depo önünde yıllarca önce çekilmiş fotoğrafta  çalışır durumda 56507 görülmektedir.


Manisa-Alaşehir arasında, Yeşilkavak İstasyonunda bekleyen Br 52’lerden Köşelitenderli olan biri görülmektedir.
Bu fotoğrafta görülen Br 52’nin plâketleri üzerinden alınmış.
Ancak bizim modellerle karşılaştırdığımızda kılavuz dingilindeki tekerlek yapısı dikkâtimizi çekmektedir. Manisa’da ve Çamlık
Müze’de bulunan Köşelitenderli lokomotiflerin kılavuz dingilinde yer alan tekerleklerin içleri dolu olmasına karşın bu fotoğrafta
gördüğümüz Br 52’nin kılavuz dingilindeki tekerlek yapıları ortası çubuklu görünümdedir.

Yeri gelmişken belirtelim, TCDD’de kullanılan Br 52’lerin, kılavuz dingillerinde iki ayrı tür tekerlek yapısı görülmektedir.
Örneğin Uşak Depo’da çalışır konumda bulunan 56508 ve 56548’in kılavuz dingili tekerlekleri çubukludur.

Alaşehir, Uşak ve Soma İstasyonlarında fotoğrafladığımız birçok Br 52’nin kılavuz dingillerindeki tekerlekler çubuklu yapıya
sahiptir.

Elimde bulunan iki adet Gützold üretimi Br 52 Köşelitenderli model lokomotiflerden birinde
kılavuz dingli tekerlek yapısı dolu (Digital olan) , diğerinde ise (Analog) çubukludur.




Br 52 Köşelitender Buharlı Lokomotiflerin I/87 ölçek analog ve digital olarak Gützold firması tarafından üretilmiş  kutu içinde
görünümleri


52I00 kodlu model digital 32700 kodlu model ise analogtur.


Gützold modellerini ne yazık ki eski sistem strafor kab  içinde kutulamaktadır. Üstteki model analog model gövde üzerindeki
plâket numaraları 52 5956, alttaki model digital ve plâket numaraları 52 707’ dir.


Köşelitenderli Br 52 lokomotif modellerimizin tender yapıları, TCDD’ de kullanılan Br 52 Köşelitenderli lokomotiflerdeki tender
üzerindeki kömür depolama yerlerinden kısadır.
Tam TCDD modeline uygun görünüm elde etmek için kömür depolama bölümünün uzatılması gerekmektedir.


Her iki Br 52 modelin ön kısımlarında en belirgin farklılık kılavuz dingillerindeki tekerlek yapılarıdır. Yukarıdaki yazımızda TCDD’
deki Br 52’lerde kılavuz tekerlek yapılarına değinmiştik.


52 5956 ile 52 707 arasındaki kılavuz dingillerindeki farklı tekerlek yapısının yanında, birkaç değişiklikte açıkça görülmektedir.
Bu farklılıklar kazan kapağı altındaki parça, farların yanındaki tutunma çubukları, farların altında ayak basma parçalarıdır.
Kanatların (dumansavarların) yapıları da TCDD’deki modellere göre değişmesi gerekmektedir. Hatta bir modelin kanatları,
Çamlık Müze’deki 56523 (kanatsız) gibi tamamen kaldırılıp iptal edilecektir.


TCDD’ de kullanılan Br 52 ler yük vagonları, yolcu vagonları hem yük hem yolcu vagonları çekerek kullanılmışlardır.

Bu özellikleri dikkâte alarak, Br 52 modellerimizi kurgularda veya geçici olarak kullanabileceğimiz sök-tak kurgularda da
yukarıdaki fotoğraf örneğindeki gibi kullanabiliriz.
Hatta kesit kurgu olarak hazırlayacağımız çalışmalarda da durağan olarak ta kullanabiliriz.

Bu modellerle ilgili çeşitli açıklama ve üzerlerinde yapılacak çalışmaları zaman elverdiğince bu konu içinde devam ettirmeye
çalışacağım.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı MEHMET erdoğan

  • MEHMET erdo?an
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: erzurum
  • Yaş: 45
  • İleti: 695
  • Mehmet erdo?an
Teoman hocam açıklayıcı bilgileriniz için teşekkürler.bu markada model tren ilk defa duydum.ayrıca çokta güzel modeller.iyi günlerde kullanın.selamlar.

Çevrimdışı Aynur&Sermet

  • Aynur&Sermet ERAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ANKARA
  • Yaş: 65
  • İleti: 198
Merhaba Teoman bey,

Verdiğiniz bilgiler için çok teşekkürler.
Bu marka benim bildiğim oldukça pahalı bir marka ama kaliteli ürünler yapıyorlarmış. Hiç görmedim.
ama oldukça güzel görünüyorlar. güle güle kullanın. buradan mı aldınız yoksa yurt dışından mı geldi.

selam ve sevgiler.

sermet eray

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460


Mehmet Bey ve Sermet Bey, ilginize teşekkürler.

Gützold ürünü Br 52 buharlı lokomotif modellerini yurtdışından getirttim.

Bu firmanın linkinden ürettiği modelleri inceleyebilirsiniz.

http://www.guetzold.de/

Saygılar
Teoman Kardaşlar


Çevrimdışı Tarık

  • Tar?k
  • Forum Üyesi
  • Yer: Viyana/Istanbul
  • Yaş: 32
  • İleti: 138
Teoman Bey,
bilgileriniz icin tesekkür ederim. Elimde bir adet Analog(dijitale cevirdim) var. Simdi yeni nesil dijital almayida düsünüyorum ancak kafama takilan birkac soru var:
Dijital ve Analog olanin Tender-ic-yapiminda fark varmi?
Elimde olanda Tenderin ici komple pirincten yapilmis.(Fotodaki gibi) Acaba yeni nesillerde (DCC) ayni sekildemi üretiliyor?

Birde Analogta Biyel kollari plastik. Dikkatsiz söküldügü takdide(bende oldugu gibi) birdaha yerinde durmuyor. Acaba yeni nesilllerde bu sorun giderilmismi?
Birde Buhar Jeneratörü (misal Seuthe) icin yer hazirlanmismi?
Selamlar
Tarik B.
56507 dijital oldu, simdi gereksizleri elden cikarma zamani geldi...

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 20
  • İleti: 2776
Tarık kardeşim,epeydir ortada yoktun ,hoş geldin,Teoman beyden önce ben bir şeyler söyleyeyim,plastik biyel kolları enjeksiyon makinesinin marifeti sayesinde inanılmayacak kadar gerçekçi duruyor,fakat her zaman bir kırılabilme tehlikesi mevcut.
Metal biyel kolları ise kolay kolay kırılmıyor fakat gerçeğine hiç benzemiyor.( metropolitan, fulgurex,lemaco,micro-metakit vs vs gibi 1000 euroluk modeller hariç tabi ki )
Yanlış anlamadıysam sen söktüğün biyel kollarının iyi çalışmadığını söylüyorsun ki ,5 ana tekerleğin biyel kollarını kötü çalışacak şekilde toplayabilmek bile inan çok büyük bir marifettir.
O kollar fabrikalarda belli şablonların üzerinde monte ediliyor , tekrar toplayıp çalıştırmak çok ama çok zor.Yarım milimlik bir hata bile takılıp çalışmamasına sebep olur.
Çok mecbur kalmadıkça kesinlikle sökmemek gerekir.

Sen Avusturyada yaşıyordun sanırım,orada onu tamir edebilecek ustalar vardır ,rahatlıkla Seuthe duman jeneratörü de taktırabilirsin, illa yenisini alman gerekmiyor.
Selamlar sevgiler.............
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460

Tarık Bey, merhaba.
Sorduğunuz soruları yanıtlamaya çalışacağım.

Dijital ve Analog olanin Tender-ic-yapiminda fark varmi?
Evet fark var. Her iki tender içinde motor yapısı farklı.

Elimde olanda Tenderin ici komple pirincten yapilmis.(Fotodaki gibi) Acaba yeni nesillerde (DCC) ayni sekildemi üretiliyor?
Yeni nesillerde benzer şekilde ve yine pirinç döküm malzeme, ağırlık amaçlı olarak kullanılmış. Bu ağırlığın içine motor yerleşmektedir.
Yeni nesil motorlar iki valonlu analog olan eski nesillerdeki motor ise tek valonludur.

Birde Analogta Biyel kollari plastik. Dikkatsiz söküldügü takdide(bende oldugu gibi) birdaha yerinde durmuyor.
Acaba yeni nesilllerde bu sorun giderilmismi?

Aynı DCC sistemde olan Br 52 Lokomotif modelindeki biyellerde plastik. Eğer sökülmek istenirse aynı sorun olabilir.
Yeni nesillerde bu sorun giderilmemiş.


Birde Buhar Jeneratörü (misal Seuthe) icin yer hazirlanmismi?
Buhar jenaratörü yeri, yeni nesil üretimde de hazırlanmamış. Lokomotifin kazan yapısının içinde değişiklik bulunmamaktadır.
Plastik biyel kolları enjeksiyon makinesinin marifeti sayesinde inanılmayacak kadar gerçekçi duruyor,fakat her zaman bir kırılabilme tehlikesi mevcut.
Metal biyel kolları ise kolay kolay kırılmıyor fakat gerçeğine hiç benzemiyor.( metropolitan, fulgurex,lemaco,micro-metakit vs vs gibi 1000 euroluk modeller hariç tabi ki )
Yanlış anlamadıysam sen söktüğün biyel kollarının iyi çalışmadığını söylüyorsun ki ,5 ana tekerleğin biyel kollarını kötü çalışacak şekilde toplayabilmek bile inan çok büyük bir marifettir.
O kollar fabrikalarda belli şablonların üzerinde monte ediliyor , tekrar toplayıp çalıştırmak çok ama çok zor.Yarım milimlik bir hata bile takılıp çalışmamasına sebep olur.
Çok mecbur kalmadıkça kesinlikle sökmemek gerekir.

Selamlar sevgiler.............

Kemâl Bey'in yukarıda yazılı görüşlerine aynen katılıyorum.
Sizin de Gützold Br 52 Köşelitender buharlı lokomotifinizin olduğuna sevindim.
DCC sistemde olan yeni nesil üretimi olanı almanızı en iyi dileklerimle temenni ederim.

Her iki modelin kutuları içinden çıkan modellerin açıklayıcı bilgilerini aşağıda görebilirsiniz.
Analog olan Kod No: 52 32700





DCC olan Kod No: 52I00









Saygılar
Teoman Kardaşlar
« Son Düzenleme: Ekim 05, 2009, 22:13:59 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Tarık

  • Tar?k
  • Forum Üyesi
  • Yer: Viyana/Istanbul
  • Yaş: 32
  • İleti: 138
Kemal bey, Teoman bey,
Ilk önce cevaplariniz icin tesekkür ederim! Derdimi anlatamadigimi düsünmüstüm ama cevaplar gerektigindende yararli oldu. Tesekkürler!
Su an icin askerde oldugum icin pek vakit ayiramiyorum. Bunun yaninda birde Üniversite olunca ancak okumak ve bilgi toplamakla yetinebiliyorum ne yazikki :(
Biyel kollarini cikartmamin nedeni tekerlekleri boyamam olmustu.
Bu lokodan önce Roco BR44te ayni sekilde "parcaladigim" zaman Biyellerin Tekerlere olan baglantilari vidalarla oldugu icin gayet rahat olmustu. Gützold ta cikarttigim zaman sorun olmadi. Ancak (nasil anlatacagimi bilmiyorum tam olarak ama) citcit tarzinda bir yapisi oldugu icin elimde kalmisti.
Tekrar taktigim zaman yerlerinde durmadigi icin havya ile arka taraflarina hafif deydirip genislettim. Sonra 15-20 dk lokoyu raylarin üzerinde kendi haline biraktim ve calisti.
Tek kötü yani aldigim kisi Kanatlarini yapistirmis. Böylece 56507den baska bir plaket takma sansim yok.
Selamlar
Tarik b
56507 dijital oldu, simdi gereksizleri elden cikarma zamani geldi...

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 20
  • İleti: 2776
Tarık kardeşim,önce Br 44 topladın çalıştırdın ,sonra da plastik kolları kırmadan ve idare edecek kadar toparladın , ne zaman İstanbul'a kesin dönüş yapıcaksın sen , bir sürü tamirlik lokomuz var burda bizim.
Vallahi billahi bravo.
Askerliğini rahat ve çabuk geçirmeni diliyorum..
Selamlar sevgiler..............
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460


Tarık Bey, askerliğinizi iyilik sağlık içinde tamamlamanızı temenni ederim.
Hayırlı teskereler dilerim.

TCDD Br 52 lokomotiflerinden, köşeli tenderli olana bir örnek olarak yapmak istediğiniz
bu lokomotif modelinizi; 56507 nin dışında kanatsız başka bir plâket numaralı olarak ta
yapabilirsiniz.

Lokomotifin kanatlarının gövdeye bağlı olan  parçalarını, maket bıçağı ile dibinden kesip,
gerekli düzeltmeyi yaparak, kanatsız olan türünü de TCDD Br 52 lokomotifi olarak değerlendirebilirsiniz.

Bu çalışmayı yapabilecek el becerisine sahip olduğunuz, daha önceki çalışmalarınızdan belli olmaktadır.

Saygılar
Teoman Kardaşlar