Gönderen Konu: DCC Decoder hakkında genel bilgi  (Okunma sayısı 29590 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
DCC Decoder hakkında genel bilgi
« : Kasım 06, 2009, 17:53:15 »
Decoder – Kodçözücüler hakkında genel bilgi:

Günümüz model tren kontrol sistemlerinde kontrolün fonksiyonunun yerine getirilmesinde önemli bir bileşen decoderlerdir. Türkçe sözlük anlamı olarak kod çözücü terimini bu küçük elektronik bileşenler için kullanabiliriz. Bu yazıda genel olarak kodçözücülerin ne işe yaradığı nasıl ayarlandığı nasıl kullanıldığı hakkında paylaşım bulacaksınız. Aradıklarınız, bulamadıklarınız, gözünüze çarpan hatalar, farkettiğiniz eksiklikler ve diğer yorumlarınız için lütfen bu konuya yanıt olarak mesaj göndermeyi ihmal etmeyin.

İki ray sistem için dijital kumanda yapısında esas alınan DCC(Digital Command Control) sinyali, içinde sayısal bilgi içeren değişken doğru akım dalga formudur. :D Bu ifadenin çoğumuza anlaşılmaz ve işe yaramaz geleceğini, fazladan yazayım.

Denilen odur ki, DCC kumandanızı raya bağladığınızda(mesela MRC Prodigy,  ESU ECOS, Hornby Elite, Bachmann Dynamis vb), kumandanın raya verdiği elektrik, içinde bir de kodlanmış bilgi içerir. Hatırlayacağınız üzere DCC kumandalar raya sürekli sabit bir gerilim(14-18V) verirler, bununla birlikte dalga formunda sayısal olarak kodlanmış bilgi de rayın üzerinde taşınır.



Basit veya küçük sayılabilecek kurgularda çok fazla önemli olmasa da karmaşık(çok sayıda hat makas içeren, yol içeren) ve büyük kurgularda kablolama bu nedenle önemlidir. Sinyalin heryerde sorunsuz aktarılabilmesi için önerilen kablolama, kurgunun bütün uç noktaları için bir besleme hattının kablo ile döşenmesi ve pek çok noktada raya bu besleme hattından paraleller çekilmesidir. Malum akım halen doğru akım olduğundan her bir paralelde kablo sırası ve doğru bağlantı kısa devre olmaması için önem taşımaktadır.

İkinci önemli nokta ise ray yüzeylerinin ve tekerleklerin temizliğidir. Özellikle boyama/eskitme/doğa görünümü/balastlama yapılan kurgularda ray yüzeylerinin temizlenmiş olması , tekerleğe doğru sağlıklı bir beslemeyi sağlayacaktır.  Farklı raylarda kullanılan lokomotif tekerlekleri de zamanla kirlenebilmektedir, bunların da temizlenmesi doğru olacaktır. Ray ve tekerlek temizlemede farklı yöntemler olabilir, ancak yükseklik ve yüzey sorunlarına yol açmamak için zımpara olmayan yumuşak temizleme elemanlarını kullanmak iyi olur.



Tekrar konumuza dönersek, rayda bulunan kodlanmış bilgi, kendisini alacak kodçözücüler(decoder) için sürekli olarak tekrarlanmaktadır.  İçinde bir mikroişlemci barındıran ve özel yazılımı ile size tren kumanda etmenizi sağlayan aygıt günümüz bilgisayar ve iletişim ağlarına benzer yöntemlerle sinyal üretmektedir.  Bu sinyali kodçözücü(decoder) adını verdiğimiz elektronik parçalarla anlamak, kodçözücünün fonksiyonlarına göre de bazı işlemleri yaptırabilmek mümkündür.

Kodçözücüler ne iş yaparlar ?

Örneğin lokomotifinize takacağınız bir kodçözücü onun istediğiniz zaman, istediğiniz yöne, istediğiniz hızda gitmesini, istediğiniz zaman ışığını yakmasını, istediğiniz zaman sesini çıkarmasını ve yine istediğiniz zaman, istediğiniz sürede durmasını veya hızlanmasını sağlar.



Kodçözücüler en yaygın olarak lokomotiflerde kullanılsa da, pek çok diğer bileşende kullanım sözkonusu olabilir. Örneğin ışıklı vagonlarınız, DCC beslemeli bir raya konduğunda sürekli  olarak ışığı yanar şekilde dolaşacaktır. Vagona koyacağınız basit bir kodçözücü(function decoder), vagon ışıklarını treninizin lokomotifinin ışığıyla birlikte yakıp söndürebilirsiniz.

Kodçözücüler nerelerde kullanılabilirler ?

Eğer, sabit bir kurgu yapacak kadar şanslı hele de bir plaktorna, dönertabla(turntable,drehscheibe) koyacak kadar yeriniz var ise, bu dönertablanızı da bir kodçözücü yardımıyla DCC kumandanızdan kumanda etmeniz mümkündür. Benzer olarak motorlu tüm aksesuarları kodçözücü ile kumanda etmek mümkün olabilir.

Ayrıca kurgunuzdaki sokak lambalarını, ev aydınlatmalarını da yine kodçözücüler yardımıyla kontrol edebilirsiniz.
Sadece dekorasyon değil, trenin hangi hatta gideceğini de kodçözücüler yardımıyla kontrol edebilir, tren-makas kontrolünü aynı kumandanın hakimiyetine verebilirsiniz.

Kodçözücü dünyasında lokomotiflere takılanlara Mobile Decoder, diğer işlemler için kullanılanlara Stationary veya Accesory Decoder adı verilir.

Yazımızın bundan sonrasındakiler çoğunlukla lokomotifler için kullanılan hareketli kodçözücüler(Mobile Decoders) için geçerlidir.



Tabii iki konu hemen aklınıza gelecektir,

   1.   Herşeye kodçözücü maliyeti nereye kadar ?
   2.   Tüm bu cihazlar raydaki elektrikten yararlanırken, lokomotiflerin hareketine ne kalacak ?

İkisi de son derece doğru konular, bir noktadan sonra bu artık bedel/yatırım/zevk/kazanım değerlendirmesi olarak sizin özelinize giriyor. Yardımcı olabilecek iki yaklaşım şöyle; kodçözücülerin basit modelleri var, çok daha ucuz, özellikle ışık türü çözümler için. Raydaki elektriği heryere kullanmak lokomotiflerin hareketi için çok uygun olmayacaktır. Makaslar ve ışıklar için farklı beslemelere olanak veren kodçözücüler olabildiği gibi, ayrı ucuz DCC kumandaları sadece bu işler için kullanmak da mümkün olabilir.

Eğer kumandanız aksesuar kodçözücülerinin bağlantısı için ray dışında bir besleme çıkışı veriyorsa mutlaka onu kullanın.
Diyebilirsiniz ki bu kadar çok kodçözücüye, kumandaya ne gerek var, ışıkları basit düğme/kablo ile de kontrol edebiliriz. Bir noktadan sonra bu bir zevk/bedel konusu olduğundan tercih size özeldir. Daha farklı ve uygun maliyetli çözümleri olabilmekle birlikte DCC Kumanda ve kodçözücü ile birlikte kullanım sonunda gece-gündüz senaryoları yapılabilen bilgisayar kontrollü bir ortama da olanak vermektedir.

Kodçözücüler nasıl ayarlanır ?

Yine konumuza dönelim, kodçözücü dediğimiz küçük elektronik parça da küçük bir mikroişlemci  ve devreleri, belleği ve bağlantılarından oluşmaktadır. Kullanıcı olarak mikroişlemcisi ve devreleri özel bazı ses dekoderleri haricinde ilgilendirmez, herhangi bir işlem yapmanıza gerek yoktur.



Belleği ise bütün kullanılabilir alanları fabrikadan ayarlanmış olarak gelir. Kodçözücünüzün, fonksiyonlarını kendi isteklerinize göre ayarlamak için belleğin bazı alanlarının düzenlenmesi gerekebilir.

Kodçözücülerin bellek alanlarına, kullanıcılar tarafından erişilebilinen biçimlendirme/yapılandırma değişkenleri(configuration variable,CV) ile ulaşılır. Her bir alan CV numarası denilen rakamlarla ayrılmıştır. Her CV farklı bir alanı tanımlar ve farklı bir fonksiyonun nasıl ve ne olacağına dair değerleri içerir.

Evet, duyar gibiyim, yine teknik ve karışık geliyor, şöyle dersek, kodçözücüler aslında kullandığımız USB bellek çubuklarına benzerler, Windows, USB Belleği okur, kumanda kodçözücüyü okur, Windows dosyalarla bilgileri düzenler, kodçözücü Cvlerle, her dosyanın içinde ne olacağına siz karar verebilirsiniz ama her CVnin hangi değer alacağı konusunda size daha az serbestliğiniz verilmiştir.

Hemen ufak bir not, bazı başlangıç seviyesi kumandalar(Hornby Select, Piko Digi1vb) kodçözücülerin belleklerini yani Cvlerini okuyamazlar ve değiştiremezler. Her kodçözücünün de her CVsi  okunup/değiştirilemeyebilir veya her DCC kumandada bu işlem yapılamayabilir. Eğer kumandanızla, lokomotifinizdeki kodçözücünün CV değerlerinden bazılarını göremiyor, değiştiremiyorsanız bu bir elektronik sorununuz olduğunu göstermez. Kumandanız ile kodçözücünüz uyumlu olmayabilir, veya kodçözücünüz CV lerini sadece kendine saklıyor, göstermiyor, veya gösteriyor ama değiştirmiyor olabilir.

Kodçözücülerde neleri ayarlayabilirim ?

Şimdi en baştan alalım, kumandadan diyeceğiz ki şu lokomotif ileri doğru gitsin, dakikada 10cm hızla gitsin ama bu hıza da 20snde ulaşsın…yahu dur daha hangi lokomotif ne hızı ne süresi demek yok, hangi lokomotif dediğiniz anda işte ilk CV:

CV 1 :  Adres : Kodçözücünün adresi, lokomotif kodçözücülerde bu adres genellikle 3 olarak gelir. Kodçözücüyü lokomotife taktığınızda o lokomotifin adresi 3 olur, vagona takarsanız o vagonun adresi 3 olur.

Bu CV, her kumanda tarafından değiştirilebilir. Bu CVi değiştirmeye genellikle adres programlama denir. Adres programlama yaparken ray üzerinde sadece, adresini değiştireceğiniz lokomotif olmalıdır, aksi halde bütün lokomotiflerdeki kodçözücüler sinyali kendilerine alır ve hepsi aynı adrese programlanır.

Her kodçözücü için ayrı adres verdiğiniz takdirde, kodçözücüyü taktığınız lokomotif veya aksesuar verdiğiniz adres ile ayrı olarak kumanda edilebilecektir. Bir diğer deyişle, kumandadan verdiğiniz komut, belirttiğiniz kodçözücüye gidecek ve ona bir iş yaptıracaktır.

Kodçözücü adresleri CV1 ile en fazla üç basamaklı olabilmektedir.  Ancak kodçözücülere(hepsine olmasa da) 4 basamaklı sayılardan oluşan adreslerde verilebilir. Bu hem kumandanızın hem de kullandığınız veya lokomotifte takılı olan kodçözücünün desteklediği zaman mümkün olabilmektedir.

İlk CV adres belirtiyor konusunu tamamladıktan sonra diğerlerine bakalım. NMRA dökümanlarına bakarsanız 1024 adet CV olabilir. Tabii bu her kodçözücüde bu kadar olacak veya bunların hepsi kullanılacak anlamını taşımıyor. Her kodçözücü için CV değerlerinin, fabrika ayarları, değerlerin ne anlama geldiği kodçözücünün ufak prospektüslerinde yazar. Bunlardan sık kullanım ihtiyacı duyabilecekleriniz ile devam edelim.

Başka neler var ?

CV 2 : Vstart Başlangıç Voltajı : İlk hız adımındaki voltaj değerini, bir bakıma lokomotifin ilk adımdaki hızını belirler. Hız adımı(speed steps) kavramına daha sonra değineceğim, ancak basitçe şunu düşünebiliriz, kumandanızın hızı ayarlamaya yarayan genelde yuvarlak ve döndürülen düğmelerinde döndürdükçe hissettiğiniz çentikler ve/veya bunun kumanda ekranında kısa çubuklar ile gösterimi vardır. Lokomotifinizin adresini seçtikten sonra düğmeyi çevirerek ilk çentiğe/çubuğa geldiğinizde 1.hız adımındasınız, CV2 bu 1. Adımda lokomotif motoruna uygulanacak voltaj değerini ayarlar. Eğer bu değer çok düşükse (lokomotifinizin motoruna göre) düğmeyi çevirdiğinizde lokomotif hareket etmeyecektir.

Bu değerin lokomotifin harekete başladığı en düşük değere kadar yükseltilerek ayarlanması uygun olur. Değeri deneme yanılma ile bulacaksınız.  Ayarlama olanağınız yok ise(kumanda veya kodçözücü özelliği nedeniyle) düğmeyi hareket başlayıncaya kadar çevirmek zorunda kalırsınız. Ancak çoğu başlangıç seviyesi kumanda da, CV programlama özelliği olmasa da bu değeri programlayabilirsiniz.

CV 3 : Acceleration Rate İvme Oranı : Lokomotifinizin hangi hızda hızlanacağını gösterir. Hızın, hızı olarak tanımlanan ivme oranını vererek, istediğiniz hız kademesine lokomotifin ne kadar sürede geleceğini ayarlayabilirsiniz. Büyük  değerler daha yavaş hızlanma, küçük değerler daha hızlı hızlanma anlamına gelir. Uzun trenler için yüksek değerler, manevra lokomotifleri için küçük değerler önerilir.  Yani gerçek trenlerdeki ağırlığı benzeştirmeniz kolaylaşır. Yine çoğu başlangıç seviyesi kumanda da, CV programlama özelliği olmasa da bu değeri programlayabilirsiniz.

CV 4 : Deceleration Rate Yavaşlama Oranı : Lokomotifinizin hangi hızda yavaşlanacağını gösterir. CV3 gibi benzer ancak bu sefer yavaşlamanın ne kadar hızlı olacağını ayarlarsınız.  Yüksek değerler, daha uzun sürede yavaşlamaya, durmaya karşılık gelir. Yine çoğu başlangıç seviyesi kumanda da, CV programlama özelliği olmasa da bu değeri programlayabilirsiniz.

CV 5 : Vhigh En Yüksek Voltaj : Lokomotifinizin en yüksek hangi hızda gideceğini belirlersiniz. Kumandanızın hız düğmesini ne kadar çevirirseniz çevirin, lokomotif bu değerin izin verdiğinden hızlı gitmez.

CV 6 : Vmid Ara Hız Voltajı : Lokomotinizin hızlanma aralıkları arasında, orta değerde hangi hızda gideceğini belirtir, yani düğmeyi ortaya kadar çevirdiğinizde ne hızda olacağını ayarlamak gibi düşünebilirsiniz.

CV 7 : Üreticinin kodçözücü ile ilgili verdiği versiyon numarası, sadece sorununuz var ise, üreticiden destek almak, forumlarda arama yapmak için gerekebilir.

CV 8 : Üreticinin kodu. Elinizdeki kodçözücünün üreticisinin kim olduğunu gösteren kod. Eğer kodçözücü NMRA uyumlu bir firmanın ürünü ise aşağıdaki tablodan bakarak, kodçözücünüzün üreticisini bulabilirsiniz. http://www.nmra.org/standards/DCC/mfgnumbers.html . Dikkat bazı kodçözücüler CV 8’e özel bir değer yazıldığında tüm ayarlarını fabrika çıkışı değerlerine döndürmektedir.

Buraya kadarki Cvler genel olarak en sık ve aynı amaçlarla kullanılanlardır. Diğerleri ise üreticiler arasında farklı amaçlar ile kullanılıyor olabilir. Doğru yorumlamak/kullanmak için mutlaka kodçözücünüzün kendi dökümantasyonuna başvurmalısınız.
NMRA standardında kodçözücüler için bir kaç CV değerine daha bakabiliriz.

CV 17 ve 18 : Eğer kumandanız ve kodçözücünüz ileri adreslemeyi(4 basamaklı) destekliyorsa vereceğiniz 4 basamaklı sayı değerleri bu Cvlerde tutulur. Bu modda adresleme yaptıysanız CV29 bit 5’e bir olarak değer verilmelidir.

CV 19 Consist Address Ranfor Adresi Ranforlanmış iki lokomotiften oluşan tren adresi.

CV 29 Configuration Supported Desteklenen Biçimlendirmeler . Kodçözücünüzün genel olarak nasıl çalışacağını tariflemeniz için kullanılan değerleri içerir.
   Bit 0 – Lokomotif yönünün ayarlanması, kumandadan seçtiğiniz ileri yönün gerçekte ne yön olduğunu belirleyebilirsiniz.
   Bit 1 – Yöne göre ayarlanan ışıkların doğru ayarlanmasını sağlayabilirsiniz.
   Bit 2 – Güç kaynağı seçimi
   Bit 3 – Kumanda ile iki yönlü iletişim seçeneği
   Bit 4 – Hız tablosu seçeneği, CV 2,5,6dan daha detaylı hız profili tanımlayabilirsiniz.
   Bit 5 – İleri adresleme 3 veya 4 basamaklı
   Bit 6 – Ayrılmış
   Bit 7 – Kodçözücü tipi

CV 33 – 46 Fonksiyonlarınızı dilediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

Kodçözücüler nasıl bağlanır, bu kablolar neden renkli  ?

Buraya kadar kodçözücülerin ayarlarına baktık, bunlar lokomotifimize nasıl bağlanacak konusuna da kısaca değinelim. Forumumuzda kodçözücünün lokomotife takılması konusunda pek çok örnek var, aşağıdaki kaynak linklerde de diğer örneklere ulaşabilirsiniz. Bu nedenle takılmasından daha çok kabloların anlamlarına değineceğim.

Kodçözücüler NMRA’nın ve MOROP’un(bakınız http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=3567.0) kabul ettiği standartta soketlerle gelebilir veya doğrudan kablolarla sizin lehimlemeniz gerekebilir. Yaygın kullanımda üç  tip soket vardır.

NEM 651- Small – 6 bacaklıdır, tek sıra halinde 6 bacaklı bir soket ile gelir. Daha çok N ölçek lokomotiflerde ve Fleischmann’ın HO ölçek lokomotiflerinde rastlanır. Takılış yönü bir uçtaki küçük bir çentik veya işaret ile anlaşılır, 1. Bacak turuncu(orange) renkli kabloya bağlıdır.

NEM 652 – Medium – 8 bacaklıdır ve bugün için yaygın kullanılan soket modelidir. İki sıra halinde 4 bacaktan oluşur. Takılış yönü bir kenarın ucundaki küçük bir çentik veya işaret ile anlaşılır, 1. Bacak turuncu(orange) renkli kabloya bağlıdır.

21MTC – 22 bacaklı yapıda 21 bacaklı bir sokettir. Eksik bacak yönü anlamak için kullanılır. Yeni nesil lokomotiflerde kullanılmaya başlanmaktadır.

Soketler farklı da olsa, bacaklara bağlı kabloların görevleri aynıdır. Bunlar 8 bacaklı kodçözücü için sırasıyla:

   1.   Bacak: Turuncu, Motor’un (+) ucu
   2.   Bacak: Sarı, arka ışık
   3.   Bacak : Yeşilk, Boş veya bir aksesuar
   4.   Bacak : Siyah, Sol ray
   5.   Bacak : Gri , Motor’un (-) ucu
   6.   Bacak : Beyaz, Ön ışık
   7.   Bacak : Mavi Işıklar için ortak V+, (+) uc
   8.   Bacak : Kırmızı Sağ ray
   9.   Kablo Mor genelde sokete bağlı olmadan gelir, ek aksesuar için kullanılır



Kablolar ile bağlantı yapmak ve kodçözücü montajı için aşağıdaki, 6, 10,12 ve 13 linklerindeki çizim, resim, anlatım veya mesajlardan yararlanabilirsiniz.

Yararlanılan ve yararlanılabilecek kaynaklar :

1. http://www.nmra.org/standards/DCC/
2. http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html
3. http://www.dccwiki.com/Decoder
4. http://www.tonystrains.com/tonystips/dccprimer/components/index.htm
5. http://www.siliconvalleylines.com/dcc/2009/DecoderSW.pdf
6. http://www.hornby.com/digital/dcc-installation-guide,57,HAR.html
7. http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-9.1.1%20200801.pdf
8. http://www.morop.org/de/normes/nem651_d.pdf
9. http://www.morop.org/de/normes/nem652_d.pdf
10.http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51978_LokPilot_V30_Familie_ESUKG_US_Users_Manual_Edition_6_01.pdf
11.http://books.google.com.tr/books?id=muvUGCV_3zUC&pg=PA55&lpg=PA55&dq=how+to+adjust+vstart+dcc&source=bl&ots=vBUluY5iED&sig=wX9PZRKOAEh249ZQRIWlHvZ4O1Y&hl=tr&ei=EqvyStX-KJChjAeZsqiSDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBYQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false
12.http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm
13.http://modeltrenciler.com/forum/index.php?board=37.0


Çevrimdışı Atilla Sülün

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 41
  • İleti: 356
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #1 : Kasım 06, 2009, 20:13:22 »
Okan Bey çok güzel, çok faydalı bir çalışma teşekkürler. Elinize, emeğinize sağlık.

Çevrimdışı enges

  • enver gençtürk
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: İSTANBUL-BAKIRKÖY
  • Yaş: 36
  • İleti: 1245
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #2 : Kasım 07, 2009, 09:42:02 »
okan abi eline sağlık
yine çok açıklayıcı ve süper bir anlatım olmuş
tren gelir hoş gelir...

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #3 : Kasım 07, 2009, 12:08:34 »



Okan Bey, DCC Decoder ile ilgili açıklayıcı bilgilendirmenizden dolayı çok teşekkürler.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı GOKHAN OZKAN

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 47
  • İleti: 725
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #4 : Kasım 07, 2009, 14:02:30 »
Çok güzel açıklayıcı bilgiler vermişsiniz.
Teşekkürler.
G. ÖZKAN

Çevrimdışı ibrahim

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 276
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #5 : Kasım 09, 2009, 10:18:06 »
Okan bey elinize sağlık, bilgilendirme serisi devam ediyor ve çok güzel oluyor. Bunları model trenciler el kitabı haline getirebilirsiniz.

İbrahim Kaygın

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 60
  • İleti: 1628
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #6 : Kasım 09, 2009, 10:25:45 »
Okan ellerine sağlık. Yine çok faydalı bir rehber çalışma olmuş.

Ferda 
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı enges

  • enver gençtürk
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: İSTANBUL-BAKIRKÖY
  • Yaş: 36
  • İleti: 1245
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #7 : Kasım 15, 2009, 17:52:14 »
okan abi elimdeki dc yani analog lokoları dcc digitale çeviriyorum.
ama hazır aldıgım lenz dekoderli lokolar hornby selectde motor kontrol etsede ışıkları kontrol etmiyor.
yeni aldıgım lokolara hornby ve uhlenbrock dekoder takarak dcc yapıyorum. bunlar mrc de sorunsuz çalışırmı. mrc de trix, fleishmann hazır dcclerle içine dekoder takdıklarım sorunsuz çalışırmı? yada trix kumandada bunlar sorunsuz çalışırmı. çok soru oldu ama kumandamı değiştirmem gerek.
şimdiden teşekkürler
tren gelir hoş gelir...

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #8 : Kasım 15, 2009, 19:02:31 »
Enver Selam,

1. Lenz Decoder - Hornby Select ışık
Lenz decoder ile daha önce tanışmadım, Hornby Select sorunumu bilmiyorum. Ancak ışık konusunda şöyle bir durum var: Eğer lokomotifin hız adımı ayarı(14-28-128) ve kumandanın hız adımı ayarı uyumsuz ise ışıklar her bir hız adımında değişmek üzere birinde yanıyor birinde sönüyor, bir sonraki hız adımı kademesinde tekrar yanıyor. Ya kumandanın ayarı değişmeli ya da decoder CVde değilşiklik yapılmalı. Ben Hornby Elite ve Piko Digi-1 ile kendinden ESU Loksound'lu bir lokomotifte bunu yaşadım, Elite de speed step değiştirmek mümkün Digi-1de olmadı ışığı hiç yakamadım, Elite üzerinde Speed Step düşürerek yaptım. Ancak CV29dan da ayarlanabilir. http://www.dccconcepts.com/index_files/DCCdecoderfunctionsdesc.htm  Bu arada Lenz için farklı speed stepler olduğundan da bahsedilmiş ( http://www.loystoys.com/info/speed-steps.html ) halen var mı bilemiyorum.

Senin ışık sorunu buna benzer mi ?

2-MRC ile Hornby 8215 veya 8249 dekoderler çalışıyor. Uhlenbrock hakkında bilgim yok.

3- DCC Ready(DCC Hazır) lokomotif içine soketinden dekoder kolayca takılabilir demek. İstediğin NMRA uyumlu DCC dekoderi tak MRC ile çalışır. Fleischmann DCC(dekoder takılı) lokomotif eğer dekoder DCC ise MRC ile çalışır, değil FMZ ise dekoderi değiştirerek çalışır. Trix DCC(dekoder takılı) lokomotif eğer dekoderi DCC/Selectrix ise MRC ile de çalışır diye tahmin ediyorum, ben Hornby Elite ile çalıştırdım. Kendinden dekoderli lokolarla, senin dekoder taktıkların arasında kumanda açısından fark yok. Dolayısıyla MRC kumanda ile birlikte kendinden dekoderli Fleischmann, senin Hornby dekoder taktığın lokomotif, MTH'nin sesli senkron lokomotifleri, içine senin ESU Loksound taktığın lokomotif hep bir arada sorunsuz çalışacaktır. Bunların bolca denemelerini Harun yapmıştı, gördüklerimden ve NMRA standardında uyumluluk açısından bir sorun oluşmamalı diyorum.

4-Trix kumanda ile çalışırmı demişsin. Trix kumanda olarak Trix Mobile Station 66920'den bahsediyorsak, çok detaylı bir bilgim ve deneyimim yok. Ancak http://www.trixtrains.com/trix_pdbs.html dan okuduğum kadarı ile DCC destekliyor, işin teorisinde çalıştırıyor olması gerekli. ABD pazarında da satıldığına göre sorunsuz olmalı diyebilirim.

Çevrimdışı enges

  • enver gençtürk
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: İSTANBUL-BAKIRKÖY
  • Yaş: 36
  • İleti: 1245
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #9 : Kasım 16, 2009, 09:50:21 »
okan abi bilgiler için saolun
bende select kumanda var. onda bu speed ayarları nasıl yapılıyor bilmiyorum.
ama roco multimause un fleischmanna üretigi kuamdasından aldım bir adet.
o gelsin belki onda ayarlanıyordur veya direk çalışır.
trixler update edilmişse çalışır felan diyolar ama bakalım birtanede ondan almak istiyorum. aldıgımda test eder tekrar yazarım.
tren gelir hoş gelir...

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #10 : Mart 09, 2010, 22:18:46 »
DCC Decoder ve kumanda konusunda, farklı markaların birlikte çalışabilirliğini bir kez daha paylaşmakta yarar var.

DCC, NMRA standartları baz alınarak geliştirilen bir veri/komut iletişim modeli diye düşünülebilinir. Yani kumanda, DC akım içinde NMRA tarafından tariflenen şekilde elektrik sinyali gönderir, buna uygun olarak yapılmış kodçözücü bu sinyali alır ve lokomotife veya aksesuar aygıtına sinyal içinde verilen komutu yaptırır.

Bu noktada lokomotifin veya kumandanın marka modelinin bir önemi yoktur. Bir başka deyişle baz standartta uyumlu olan ürünler birlikte kullanılabilir.

Kendi denediklerimle verebileceğim örnekleri bir kez daha sıralarsam,

Lokomotif Roco           Decoder Hornby
Lokomotif Hornby        Decoder Hornby
Lokomotif Bachmann    Decoder ESU Loksound
Lokomotif TrackMobile  Decoder NCE
Lokomotif Fleischmann  Decoder ESU Loksound
Lokomotif Trix             Decoder Trix
Lokomotif Trix             Decoder DCC/SX Sound
Lokomotif MTH            Decoder MTH Synch Sound

Bu alternatifleri çoğaltmak mümkün, zira içinde 8 veya 6 bacaklı soketi bulunan DCC Ready lokomotiflere takılacak NMRA uyumlu  dekoder, yine NMRA uyumlu DCC kumanda ile sorunsuz çalışacaktır.

Ben neleri denedim diye özetlersem;

Hornby Elite ve Piko Digi-1 kumanda ile

Hornby R8215 veya R8249
Uhlenbrock
ESU Loksound veya Lokpilot
Trix DCC/SX veya DCC/SX Sound
MTH Synch Steam and Sound
NCE

dekoderleri takılmış lokomotiflerin sorunsuz çalıştığını gördüm.

Bir diğer soru ise aynı hatta birden fazla dekoderli lokomotifin olması idi. DCC'nin temel amacı zaten aynı hatta birden fazla lokomotifi raylarda kablolama düzeneği yapmadan çalıştırabilmektir. Hattın üzerindeki lokomotiflerin veya dekoderlerin markalarının bir önemi yoktur. Önemli olan aynı anda istenilen sayıda lokomotifi çalıştırabilmek için gerekli gücün kumanda tarafından sağlanabilmesidir.



Çevrimdışı CAN

  • Can Becan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 68
  • İleti: 588
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #11 : Mart 11, 2010, 00:22:40 »
Merhaba,

Okan beyin denediklerine bilgi notu olarak benim denediklerimi ilave etmek isterim.

Kumanda, MRC Prodigy Advance2,

 Loko Bachmann China dekoder ESU
 Loko Bachmann China dekoder MRC (Sesli)
 Loko Marklin Hamo dekoder Lenz
 Loko Roco dekoder Lenz
 Loko Broadway Ltd  (Sesli) dekoder Digitrax

Yukarıda denediklerim gayet sorunsuz çalışanlar ve birebir verim aldıklarım, ancak Piko lokolarda denediğim Uhlenbrock, ESU, ve Lenz decoderler çalışmalarına ve sorun çıkarmamalarına rağmen tat vermiyorlar, sanırım Piko motorları ile ilgili bir şey, bu konuda benle deneyimlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Saygılar, selamlar,

Can

Çevrimdışı Kahraman

  • Kahraman
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 44
  • İleti: 257
    • Tekno Kurgu Mimarl?k
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #12 : Temmuz 02, 2010, 22:22:59 »
Dİkkat ettim de Okan abinin bu emeği, paylaşımını atlamışım. Gerçekden takdire şayan Okan abi. Ellerine sağlık.
     
    .---- -  -
   (   ,----- - -     \_/        ___  c--U---^--'o  [_  |--------------'_| /_(o)(o)--(o)(o)
 ====================================================================================================================================================================

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120

Çevrimdışı Kahraman

  • Kahraman
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 44
  • İleti: 257
    • Tekno Kurgu Mimarl?k
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #14 : Temmuz 14, 2010, 19:45:15 »
Dun aksam Okan abinin Bir ustte verdigi pdf dosyasindan da yararlanarak Piko dekoderi yakan Rocoya Hornby 8249 Dekoder taktim. Dekoderi yanan pikoma da aynisini taktim.
Oncelikle pikoyu anlatayim. Urunu taktiktan sonra ilk testlerde (isik yonleri vs dogru calisiyordu) ancak ilerisini gerisini degistirmem gerekti. CV29 u "1" olarak programlayarak lokoyu istedigim gibi ayarladim ve sorunsuz calistigini gordum.
Daha sonra bir diger dekoderi de Roco BR 151 ile denedim.
Ama ondan once pdf dosyasinda soyledigi gibi oncelikle akkor ampulleri direnc ile calistirmam gerektigi icin evdeki eski elektronik aletlerden soktugum direncleri aramaya koyuldum..
Sadece 1 adaptorde 100 ohm a en yakin 150 ohmluk tek bir direnc bulabildim buna en yakin 470ohmluk 2 tane direncdi. Denemek icin ise koyuldum.
Iki direncide saglikli bir sekilde ekledikden sonra dekoderi taktim/... Tabiki direncler cok fazla geldi. Isiklar cok az yaniyor ve tat vermiyor..
Ama 8249 Roco ile de sorunsuz calisiyor ve Prodigy Advanced² ile de sorunsuz calisiyor.
Ilk firsatta direncleri degistirip fotograflayacagim..
     
    .---- -  -
   (   ,----- - -     \_/        ___  c--U---^--'o  [_  |--------------'_| /_(o)(o)--(o)(o)
 ====================================================================================================================================================================

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 61
  • İleti: 2877
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #15 : Temmuz 14, 2010, 22:26:07 »
Alıntı
CV29 u "1" olarak programlayarak

Tamamdır... sen bu işi çözmüşsün.

Çevrimdışı Kahraman

  • Kahraman
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 44
  • İleti: 257
    • Tekno Kurgu Mimarl?k
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #16 : Temmuz 14, 2010, 23:47:59 »
teşekkürler.. sayenizde :) harun abi...
buarada
konuyu sulandirdim biraz.. okan abi istersen buralara cekiduzen verebilir benim gereksiz yazilarimi temizleyebilirsin buarada... daha guzel olacak bence :)
     
    .---- -  -
   (   ,----- - -     \_/        ___  c--U---^--'o  [_  |--------------'_| /_(o)(o)--(o)(o)
 ====================================================================================================================================================================

Çevrimdışı Kahraman

  • Kahraman
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 44
  • İleti: 257
    • Tekno Kurgu Mimarl?k
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #17 : Temmuz 15, 2010, 03:52:52 »
     
    .---- -  -
   (   ,----- - -     \_/        ___  c--U---^--'o  [_  |--------------'_| /_(o)(o)--(o)(o)
 ====================================================================================================================================================================

Çevrimdışı mesut kurt

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 46
  • İleti: 523
Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
« Yanıtla #18 : Mayıs 28, 2012, 09:39:57 »
Okan Bey Merhaba,
bu hobiye yani başladım ve yeni dynamis dijital kumanda aldım,
fazla kullanamasamda ilk günlerde tren (Bachmann 70 PowerHaul 70003 Freightliner) sağlıklı çalışıyordu,
fakat dün kumandaya sinyal gelmemeye başladı, sizce sebebi nedir ?
verdiğiniz ve vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkürler...

Çevrimdışı enges

  • enver gençtürk
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: İSTANBUL-BAKIRKÖY
  • Yaş: 36
  • İleti: 1245
Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
« Yanıtla #19 : Mayıs 28, 2012, 21:24:38 »
Sinyal trene mi gitmiyor yoksa alicisinami gitmiyor. Sunlari bi deneyin
1. Kumandanin pillerini degistirin
2. Treni kablolari bagladiginiz raya koyun ve ordaki sinyale bakin eger orda sorunsuz calisirsa raylarinizi temizlemeniz gerekir
3. Kumandada ve raydada denemelere ragmen olmuyorsa yani loko hareket etmiyorsa trende problem olmus olabilir. Ozamanda prosesde denemek gerekir
tren gelir hoş gelir...