Gönderen Konu: Kurgunun Bilgisayar ile kumanda ve kontrolü için bir deneme...  (Okunma sayısı 7780 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Bu konuda size denemesini yaptığım bilgisayardan kontrollü kurgu parçasından bilgiler aktarmaya çalışacağım. Bu konuyu merak eden arkadaşlarımız için umarım fikir verici olur. Benim de yeni girdiğim ve daha öğrenecek çok şeyin olduğu bir alan olarak, görüşleriniz ve sorularınız ile konuyu olgunlaştırabiliriz.

Bu denemedeki amacım, bilgisayar kontrollü olarak çalıştırabildiğimiz lokomotif ve makasları, trenlerin kurgu üzerindeki yerlerini algılayarak otomatik işlemleri yapabilme üzerine idi. Bu denemeyi basit olarak yapabilmek için iki makas bir kaç düz raydan oluşan ufak bir hat oluşturdum ve algılama devrelerini kullandım.

Denememizde kullanılan bileşenleri ve kullanım şeklini şöyle:

1. Elektrik ve Kontrol Sistemi : 2 Ray Doğru Akım - DCC. Bu benim elimdeki modeller doğrultusunda tercih ettiğim sistem, bu konuda anlattığım her şey her iki sistemde de yapılabilir.

2. Raylar : Bu denemede Hornby ray ve makaslarını kullandım, ancak 2 Ray Doğru Akım ile uyumlu tüm markaların rayları ( Fleischmann Piko Roco vb) ile de yapılabilir.

Makasların dijital kontrolünü sağlamak için öncelikle elektrik motorlarının bağlanması gerekiyor. Bu basit kurguda iki makas kullandım ve makaslardan birinde Hornby R8014+R8015 ( Kulübe şeklinde makas motoru ) diğerinde ise R8243 yüzeyden takılan yeni nesil makas motorunu kullandım. Hornby makas motorlarının daha önceden kullandığım Fleischmann Profi rayların makas motorlarına göre dezavantajı bir zemine sabitlenme gereksinimi. Yani makas motorunu sabit kurgular dışında sök/tak halıkurgularda kullanamıyorsunuz, zemin üzerinde montajı doğru yapıldığında her iki motor da güçlü ve iyi bir performans ile çalışıyor.

Bu tip elektromanyetik motorların kusuru, makas değişim sırasında oldukça belirgin bir ses çıkarmaları ve makas hareketinin bir anda/oldukça hızlı gerçekleşmesi. Sabit bir kurguda Tortoise benzeri makas motorları ile daha gerçekçi değişim sağlanabilir.

Raylarda bloklama için Hornby R920 plastik ray birleştiricisi kullandım. Böylece algılama yapılması gereken bölümler ray birleştirirken birbirinden elektriksel olarak ayrılabildi. Tabii bu plastik parçaları kullanmak şart değil, sabit bir kurguda istediğiniz yerde algılama yapabilmek için bölgeleri rayda çok kısa kesikler, aralıklar ile de yapabilirsiniz.

Bu denemedeki şematik çizimimiz, bütün parçaları içerecek şekilde şöyle:



3. Makas Dekoderi : Geçen sene makasları da DCC kumandadan kontrol etmeyi denerken Hornby R8216 makas dekoderi almıştım. Bu ufak kutu aslında adreslenebilir bir CDU(Capacity Discharge Unit). Elektriği içindeki kondansatörlerde depoluyor ve gelen sinyale göre istediğiniz makas motoruna vererek kolun çekilmesini/itilmesini sağlıyor. R8216, 4 adet makası kontrol edebiliyor. Bu dekoderi Hornby Elite ve Piko Digi-1 ile denedim sorunsuz çalışıyor, programlanması basit, lokomotif dekoderi programlamaya benzer birkaç adımda yapılabiliyor.

DCC kumanda üzerinde ACC tuşu ile aksesuar kumandası olarak dekoderde istediğiniz makas için verdiğiniz numarayı girdiğinizde tuşa basarak yön değiştirebiliyorsunuz. Piko Digi-1in uzaktan kumandasında ise makas kontrolü için(1-4) 8 adet yeşil ve kırmızı tuşlar ile adres seçmeden de kolayca işlem yapabiliyorsunuz. Makas motorlarını uzaktan kumanda etmek için DCC çok önemli bir fonksiyonalite değil, ancak sinyal, hemzemin geçit gibi diğer kontroller ve rota yapmak istiyorsanız DCC daha anlamlı. Yoksa makasları basit bas/bırak düğmelerle veya Hornby'nin gerçek makas kulelerindeki kollara benzer konumu da gösteren anahtarları ile analog olarak kabloyu ne kadar uzatırsanız, o kadar uzaktan kumanda edebilirsiniz.

Ancak dijital makas kumandasının en önemli faydası rota tanımlamaya olanak tanıması. Bu özellik Elite'de yok, ancak MRC Prodigy de ve pekçok diğer DCC kumandada rota çizebilmek mümkün. Makas dekoderleri ile makasları ve yönleri seçerek rota tanımlayabiliyorsunuz. MRC'de tuşa bastığınızda rotanızda kaç makas varsa, bir kere de istediğiniz konuma geliyor. Kulağa hoş geliyor mu ?

4. DCC Kumanda : Hornby Elite . Bilgisayar bağlantısı ve kullandığım programın desteklemesi sayesinde Elite bu denemedeki DCC kumanda bileşeni görevini gördü. Bilgisayarsız dijital kumanda işleyişinde Elite üzerindeki iki tane kontrol düğmesi ile pratik(fonksiyon seçimleri biraz uzun da olsa) bir kumanda. Kumanda karşılaştırmasını daha önce yaptığımız için http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=2371 daha detaya girmeyeceğim. Ancak bilgisayara USB ile bağladığım andan itibaren Elite basit bir iletişim cihazına dönüştü ve bu denemeler süresince bir kere dahi dokunma gereksinimi göstermedi. Kullandığım program ile uyumu gayet güzel.



Elite'in eksiğine gelince, üzerindeki mevcut firmware yazılımı ile Elite tek yönlü iletişime izin veriyor. Yani bilgisayardan aldığı komutları raylara, dolayısıyla lokomotiflere ve aksesuarlara göndererek kumanda ediyor. Ancak bugün için raylardan gelen bilgiyi bilgisayara aktarma yeteneği yok. Aslında bunun için gerekli, arayüz portu cihaz arkasında bulunmasına rağmen henüz bunu destekleyecek yazılımı çıkarmadılar ve uygun algılayıcı cihazları da yok. Bu nedenle bu eksiği başka bir bileşen ile gideriyoruz, bakınız 7.

5. Bilgisayar Programı : Freiwald Train Controller 5.8 - www.freiwald.com Train Controller pek çok kulüp, sergi veya bireysel kurgu sahipleri tarafından kullanılan bir yazılım. Bu senenin başından itibaren V 7 olarak yeni bir seviyesini çıkardılar ve bazı özellikleri gruplayarak üç ayrı pogram halinde satılmaya başlandı. Benim kullandığım bir önceki seviye program, uzun yıllardır kullanıldığı için yapabildikleri açısından bir eksik söylemek pek zor. Benim yeni öğrenmeye çalıştığım bu program ile gerçek bir demiryolu işletirken ihtiyaç duyacağınız hemen tüm fonksiyonlar tanımlanmış durumda. Özellikle de belirtmek gerekli, hemen al kur, yap çalıştır şeklinde bir program değil, öğrenme, planlama, zaman ayırarak uygulama gerektiriyor.



Programın desteklediği dijital kumandalar ve dekoderler kendi sitelerinde belirtilmiş, güncel cihazlar kullanılıyorsa(çok yeni olanlar hariç) bakmaya dahi gerek yok. Programın bir ek özelliği aynı veya farklı kurgular olsun 1den fazla DCC kumandayı aynı anda kontrol edebiliyor. Bu özelliği sayesinde Hornby Elite eksiğini başka bir bileşen cihaz ile giderebiliyoruz. Hornby Elite'in rota eksiğini de TC gideriyor, kurgunuzun resmini programda çizdikten sonra makaslarınızı da tanımlıyorsunuz, rota çizme fonksiyonu ile görsel olarak yolu çiziyorsunuz, sonra ekranda bir fare tıklaması sonrasında seçtiğiniz makaslar seçtiğiniz yöne otomatik olarak ayarlanıyor.

Bu programın alternatifi ise serbest kodlu bir yazılım olan JMRI Rocrail veya diğer ücretli yazılımlar, Railware, Win-Digipet vb.

6. Lokomotif : Hornby R259x Dizel manevra lokomotifi http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=1000.0 ve içinde R8215 eski dekoder http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=295.0 . Bütün denemeler boyunca sorunsuz olarak saatlerce gitti geldi. Train Controller ile lokomotiflerinizi kullanmaya başlamadan önce yapmanız gereken iki işlem var. Birincisi lokomotifi programa tanıtmak, adresini vermek, ek özelliklerini(varsa) tanımlamak, ikincisi de hız profilini çıkartmak. Hız profilini kendiniz mesafe/saat tutarak çıkartabilirsiniz veya doluluk algılayıcınız varsa program otomatik olarak yapabiliyor. Otomatik hız profili algılaması lokomotifinizin türüne göre 10dk gibi bir süre alıyor, defalarca verdiğiniz yolu, farklı hızlarda ileri geri götürerek hangi mesafeyi hangi sürede aldığını program kaydediyor. Bu işlem programın lokomotifin yerini tahmin edebilmesi, bloklara göre uygun hız ayarlarını yapabilmesi için gerekli.

7. Geribildirim Bileşeni : Littfinski HSI-88-USB Adından da anlayacağınız USB portundan bağlanan mikroişlemcili bir devre. Littfinski, Peter Littfinski adında bir Alman'ın şirketi ve uzun yıllardır S88 protokolü üzerinde algılama/geribildirim cihazları tasarlıyorlar. S88 protokol/veriyolu(bu konuda derin tartışmalar var ama konumuz değil) ilk olarak Marklin için otomasyon sağlamak için üretilmiş, daha sonra yaygın olarak kullanılmış. Marklin(3R) ve ESU ECOS(2R/3R) dijital kumanda cihazlarının arkasında S88 giriş portu bulunuyor, S88 uyumlu algılayıcıları doğrudan bu dijital kumandalara bağlayabiliyorsunuz.



HSI-88-USB, bilgisayara USB portundan bağlanan bir cihaz, firmanın DicoStation adlı DCC cihazının başka bir program yüklenmiş hali, arkasına çok sayıda özel aksesuar dekoderi bağlanabiliyor. Firmanın tüm ürünlerine ilişkin web sitelerinde pek çok dilde bilgi var http://www.ldt-infocenter.com/english/home_frame_e.htm Firmanın ürünlerine örnek : Hat Dolululuk Algılama Dekoderler(Occupancy Decoder), Hat Durum Geribildirim Dekoderler(Feedback Decoder), Sinyal Dekoderleri, Armut hat modulü, Sinyale/Hemzemin geçide göre otomatik durdurma devreleri, Tren Tanıma Dekoderleri(Transponding). Bu devrelerin hepsi hemen bütün markaların DCC kumandaları ile 2R/3R farkı olmaksızın çalışıyor. 

HSI-88-USB, arkasına 6 telli kablo ile S88 uyumlu devreler bağlanabiliyor, üzerinde 3 adet port var her birinin arkasına çok sayıda S88 devre bağlayabiliyorsunuz. Tümüyle aynı kullanılabilirlik özelliklerine sahip ancak bilgisayar bağlantısı USB yerine Seri port üzerinden olan bir modeli de var. Littfinski ürünlerinin pek çoğu, kutulu ürün, kutusuz devre veya kit olarak satılıyor. Seri porttan bağlanan HSI-88, kit olarak alıp kendinizin yapması da mümkün.

Bu ürünün alternatifi Digitrax PR3 olarak görmüştüm, ancak arkasında kendi dekoderlerinin bağlanabilmesi ve fiyatları nedeniyle Littfinski'yi denemek istedim.

8. Hat Doluluk Algılayıcı Dekoder : Littfinski RM-GB-8-N, 2009 ürünü 8 yol algılayabilen, hem 6lı kablo hemde Cat5 Ethernet Patch kablo ile birbirine bağlanabilen hat algılayıcı decoder. Bu ürünü kit olarak getirterek lehimlemesini burada yaptık ve sorunsuz çalıştığını gördük.



Bu devre adı üstünde dekoder ancak bildiğimiz lokomotif veya makas dekoderleri gibi programlanmıyor. Algılama yapılan her bir hat bölgesi için bir numara, HSI-88-USB'ye bağlanma sırasına göre veriliyor ve bilgisayara aktarılıyor, siz kurgunuzda hangi bölgeye hangi uçtan gelen kablonun gittiğini bilerek bilgisayardaki çiziminize bloklarınızı tanımlıyorsunuz.



Doluluk algılama özelliği şöyle çalışıyor: hat üzerindeki lokomotifler hareket etmeseler dahi ufak bir miktar akım çekiyorlar ve devre bunu algılayarak bildiriyor. Eğer ışıklı bir vagon lokomotif arkasında takılı ise, kontrol edilen bloktan tren tümüyle çıkana kadar bilgisayarda o bölge "DOLU/OCCUPIED" olarak görünüyor. Yük vagonlarınızın izole tekerlekleri arasına uygun bir değerde direnç takarak(DCC kumandanız için kısa devre algılatmayacak ve algılayıcı için de uygun ve güvenli bir değerde) onların da algılanmasını sağlayabiliyorsunuz.

RM-GB-8-N, aslında 8 bölge kontrolü için pahalı bir devre, alternatif olarak 16 yollu ve parçalarını buradan çok daha ucuza temin edebileceğiniz devrelerde mevcut. S88 yapısı açık olarak paylaşıldığından uygun dekoder devreleri için internette pek çok örnek bulunabiliyor.

Gelelim ufak denememize,

Bu iki makaslı kurguda lokomotifimizi ileri doğru hareket ettiriyoruz, ilk bölgeye girdiğinde programımız, önce lokomotifi yavaşlatıyor, sonra makasları o yöndeki istediğimiz rotaya göre ayarlıyor ve sonra hızını arttırarak, iki makastan geçerek son bölgeye ulaştırıyor. Son bölgedeki algılama sonucunda lokomotifimiz tekrar durarak makaslar dönüş için alttaki hattı seçen rotaya ayarlanıyor ve geri dönerek başladığı yerde duruyor. Her bloğa geldiğinde program lokomotifin adını otomatik olarak taşıyor ve blok üzerinde gösteriyor. Dolu olan her blok kırmızı renk ile gösteriliyor, bu algılama sonrasında kurguda istediğiniz pek şeyi yapabilirsiniz. Bizim senaryoda ilk bloğa girilince sarı renkli üst hat rotası seçiliyor ve makaslar ayarlanıyor, son blokta ise kırmızı renkli alt hat rotası seçilerek geri dönülüyor.

Aşağıda sürecin ekrandan izlenmesine ilişkin kısa bir filmi görebilirsiniz.



HORNBY ELITE LITTFINSKI DCC DECODER CDU OCCUPANCY DETECTOR FREIWALD TRAIN CONTROLLER
« Son Düzenleme: Haziran 08, 2009, 16:39:23 Gönderen: Okan »

Çevrimdışı Kahraman

  • Kahraman
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 44
  • İleti: 257
    • Tekno Kurgu Mimarl?k
Ynt: Kurgunun Bilgisayar ile kumanda ve kontrolü için bir deneme...
« Yanıtla #1 : Mayıs 29, 2009, 02:11:34 »
Okan Bey.
Ellerinize saglik cok faydali ve aciklayici olmus. Bukadar detaya girmeniz vok iyi.. Yazdiklarinizi okuduktan sonra birkac siteyi dolastim. DIY (do it yourself) sitelerinde bilgisayar kontrolu ile kumanda sistemini tamamen devre disi cikarabilecek bilgisayar yazilimlarinda da bahsediliyor. Araya yapilacak devrelerin semalarina kadar vermisler. Ancak elimizde kumandamizin olmasi bu zorluklarin ustesinden kolayca gelinmesini sagliyor.
Birkac sorum olacak.. Hornby nin elite kumandasinin updatlerinden bahsediliyor forumda. Geri besleme bu updatler sonucunda halen calismiyor mu acaba?
Yazdiklariniz cok detayli, bu konuda Ankarada calisan kimseyi taniyor musunuz. Karsilikli olarak goruserek birseyler uretebilir miyiz acaba?
Kullandiginiz ekipmanlarin hepsini Turkiye'den bulabilir miyiz acaba ve tahmini fiyat en olabilir
Birsey daha var kafamda.. Hem baskalarinda da olabilir hemde biliyorsunuz bende Piko Digi Fern var (Kablosuz Uzaktan kumanda) Acaba diyorum.. isleri abartirsak genelde laptoplarda bulunan IR (infrared-kizilotesi) porttan uzaktan kumanda edilebilir mi? Secenekleri arttirmak mumkun elbette.. Beyin cimlastigine katkida bulunayim....
Faydali olabilecek birkac link vereyim
http://www.hoflink.com/~kjesser/
http://www.wiringfordcc.com/diy.htm
JMRI yazilimi icin
http://sourceforge.net/project/downloading.php?groupname=jmri&filename=JMRI.2.4A.exe&use_mirror=garr
tabi ingilizce.. Paylasimlari 4 gozle bekliyorum..
« Son Düzenleme: Mayıs 29, 2009, 02:21:09 Gönderen: Kahraman »
     
    .---- -  -
   (   ,----- - -     \_/        ___  c--U---^--'o  [_  |--------------'_| /_(o)(o)--(o)(o)
 ====================================================================================================================================================================

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Kurgunun Bilgisayar ile kumanda ve kontrolü için bir deneme...
« Yanıtla #2 : Mayıs 29, 2009, 10:14:55 »
Elite için şu an son firmware 1.3 ve onda bu özellik yok, bu konu çok uzun zamandır konuşuluyor ama bir ilerleme görülmedi, açıkçası bugünkü piyasa durumunda da beklemiyorum.

Ankara'da bu konuda çalışan bir üyemiz var mı, bilgim yok.

Littfinski devreleri için verdiğim adreste fiyat bilgileri de var.

Bilgisayar bağlantısı kumandanın ayrı bir üzelliği, Digi-Fern ile Digi-1 kendilerine özgü bir protokolde haberleşiyorlar, bilgisayarda onu anlayacak bir program olmadığı sürece mümkün değil.

Çevrimdışı ibrahim

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 276
Ynt: Kurgunun Bilgisayar ile kumanda ve kontrolü için bir deneme...
« Yanıtla #3 : Mayıs 29, 2009, 10:40:22 »
Okan bey merhaba,

Foruma katmış olduğunuz teknik bilgilerden ve bu son bilgisayar kontrollü uygulamanızdan dolayı teşekkür ediyorum. Böyle bir kurguya sahip olmak eminim benim gibi bir çok üyenin de hayalini süslüyordur. Henüz çok uzak görünse de hedefleri belirleme açısından da çok güzel bir çalışma.

Saygılarımla
İbrahim Kaygın

Çevrimdışı Osman Yalçınkaya

  • Osman Yalç?nkaya
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - Suadiye
  • Yaş: 30
  • İleti: 172
Ynt: Kurgunun Bilgisayar ile kumanda ve kontrolü için bir deneme...
« Yanıtla #4 : Temmuz 22, 2009, 22:12:50 »
Merhaba, konu üzerinden zaman geçti ama farklı zamanlarda 1-2 defa okuyup değerlendirmek daha güzel oluyor. O yüzden sindirip sorayım demiştim(2 ayda ancak :D ), hem şu sıralar unuttuğumuz bu konu gündeme gelmiş olur.

+ ilk şematik çiziminizde sağdaki devre için (Littfinski-GB-8-N sanırım) çizimlerde 4 algılama bölgesi için ayrı ayrı kablo bağlantıları yaptınız, her algılama bölgesi için bir kablo ayırdınız dolayısıyla devre üzerinde her algılama bölgesine bir çıkış kullanıyoruz. Devre üzerinde bu çıkışlardan (yazının ilerleyen kısımlarıdna yanlış anlamadıysam) 8 adet var. Bir kurgu için bu az gibi duruyor, arttırma şansımız var mı ? (16 yollu var demissiniz, tamam o az değil ama insan bu doymak bilmiyor :) )

+ 5. bölümde Elite in rota eksiğini TC gideriyor demişsiniz, TC ?

+ 6. bölümde lokomotifle ilgili bilgileri verirken "doluluk algılayıcı(occupancy decoder)" den bahsetmişsiniz.Bu da kendi ürünleri sanırım. Peki bu decoder olmadan süre/yol vb bilgilerini nasıl aldınız?(yoksa var mı?)  Decoder  olmadan da kendi ölçümleriniz işe yarıyor mu ?

+ Feedback Decoder, Transponding vb bahsetmişsiniz, bunları kullandınız mı? Kullanacak mısınız ? İşlevleri ? Özellikle tren tanıma dekoderi nedir, zaten lokomotiflerimizin kendilerini tanıtan dekoderleri yok mu ?

Bu arada kurgunuz/sisteminiz ile ilgili yeni eklediğiniz, keşfettiğiniz, şeyler var mıdır ?
« Son Düzenleme: Temmuz 22, 2009, 22:38:17 Gönderen: Osman Yalçınkaya »

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Kurgunun Bilgisayar ile kumanda ve kontrolü için bir deneme...
« Yanıtla #5 : Temmuz 23, 2009, 00:49:53 »
Merhaba Osman,

Bilgim dahilinde yanıt vermeye çalışayım.

+ ilk şematik çiziminizde sağdaki devre için (Littfinski-GB-8-N sanırım) çizimlerde 4 algılama bölgesi için ayrı ayrı kablo bağlantıları yaptınız, her algılama bölgesi için bir kablo ayırdınız dolayısıyla devre üzerinde her algılama bölgesine bir çıkış kullanıyoruz. Devre üzerinde bu çıkışlardan (yazının ilerleyen kısımlarıdna yanlış anlamadıysam) 8 adet var. Bir kurgu için bu az gibi duruyor, arttırma şansımız var mı ? (16 yollu var demissiniz, tamam o az değil ama insan bu doymak bilmiyor :) )

Evet 8 yollu az görünüyor ve resimdeki basit ray planı için bile 4 tane kullanıldığı düşünülünce daha çoka ihtiyaç var. Bu 8 yollu RM-GB-8-N ler arka arkaya bağlanabiliyor. 6telli bir kablo bu iş için yeterli ayrıca Hollanda'da bir hobi meraklısı kendisi elektronik bir devre tasarlayarak çok daha ucuza 16 yollu decoder üretmiş. Devre plaketini ondan parçaları Karaköy'de elektronikçilerden alarak 16 yollu dekoder elde edebiliyorsun. Bunları da arka arkaya bağlayarak daha çok bölgeyi kontrol etmek mümkün.

+ 5. bölümde Elite in rota eksiğini TC gideriyor demişsiniz, TC ?

Elite DCC kumanda olarak Rota tanımlayamıyor. MRC rota tanımlaması yapabiliyor. TC, Freiwald şirketinin programının adı. TC : Train Controller Yazılım üzerinden makasları işaretleyerek rota tanımlayabiliyorsun.

+ 6. bölümde lokomotifle ilgili bilgileri verirken "doluluk algılayıcı(occupancy decoder)" den bahsetmişsiniz.Bu da kendi ürünleri sanırım. Peki bu decoder olmadan süre/yol vb bilgilerini nasıl aldınız?(yoksa var mı?)  Decoder  olmadan da kendi ölçümleriniz işe yarıyor mu ?

Hız profili için bahsettiğim dekoder RM-GB-8-N yani occupancy detector with integrated decoder. Lokomotifin içindeki dekoder değil. Bilgisayardaki program occupancy decoderden aldığı bilgiyle, lokomotifin hangi hızda yolu ne kadar sürede aldığını kaydediyor, bu işlem için pek çok hız adımında loko ileri geri gidiyor ve bölgeye giriş ve çıkışa göre süreler hesaplanıyor.

+ Feedback Decoder, Transponding vb bahsetmişsiniz, bunları kullandınız mı? Kullanacak mısınız ? İşlevleri ? Özellikle tren tanıma dekoderi nedir, zaten lokomotiflerimizin kendilerini tanıtan dekoderleri yok mu ?

Feedback decoder, bir bölgeden tren geçtiğinde sinyal gönderiyor, yani trenin nerde olduğuna dair kesin bir bilgi değil, sadece şuradan bir tren(daha doğrusu elektrik kullanan bir taşıt) geçti diyor. Occupancy detector, bu bölgede bir tren var diyor(hareketli olarak bir bölgeyi doldurabilir, hareketsiz olarak durabilir). Occupancy detector daha güvenli bilgi veriyor yani.

Ancak her ikisi de rayın o bölgesinden geçen hangi numaralı(dekoder) lokomotif bilgisini vermiyor. Bunu algılamak için başka sensorler veya başka tip loko dekoderleri/occupancy detectorleri kullanmak gerekiyor. Henüz planımda yok, çok büyük kurgular için gerekli olduğu da başka bir nokta.

Bu arada kurgunuz/sisteminiz ile ilgili yeni eklediğiniz, keşfettiğiniz, şeyler var mıdır ?

Henüz yeni bir şey yok, bilgisayar üzerinden kontrol senaryoları kurmak iyi vakit gerektiriyor,