Barboros Bey, merhabalar.
Ben de şu an yeni bir yazı hazırlıyordum . Sizin mesajınız geldi. Bunun üzerine telefonla Makinist Naci Bey'i aradım. Bu konuyu kendisine ilettim.
Görüşmemizde, TCDD, lokomotifi onaran ASKAY şirketinden teslim alarak, kendi bünyesinde Turistik amaçlı kullandıracakmış. Test sürüşleri burada tamamlandığından lokomotif soğuk olarak(çalışmadan dizel bir lokomotifle çekilerek) Uşak depoya götürülüp orada tutulacakmış.
Lokomotifin faal hale ne zaman getireleceği , TCDD Genel Müdürlüğü'nün alacağı karara göre belirlenecekmiş.
Her an çıkacak karara göre, 56548 şu anda Biçerova lokomotif bakım deposunda gideceği günü bekliyor.
56548'i gelip görme zamanlamasını bu açıklamalara göre siz belirleyebilirsiniz.
Saygıdeğer modeltrenciler, ''TCC 56548'in yeniden doğuşu'' başlığı altında tanıtmaya devam ederken aynı zamanda bir buharlı lokomotifi oluşturan parçalarıda tenınımış oluyoruz. Bunun yanında buharlı lokomotifin çalışma sistemini de incelemelerimiz doğrultusunda açıklamaya çalışacağım.
BUHARLI LOKOMOTİFİN ÇALIŞMA SİSTEMİ
Buharlı lokomotif başlıca 3 bölümden meydana gelmiştir. Basınç altında buhar oluşturan kazan, buhar makinesi, şasiyi ve aksları ( dingilleri) içine alan taşıt,
Kazan lokomotifin en önemli parçalarından birini oluşturur. Kazan da 3 bölümden yapılmıştır.
Bir yanma odası ile birlikte bir ateş ocağı, içinden ocağın kızgın gazlarının dolandığı borular
geçen ve su kitlesine gömülü olan silindir, üstünde bacası bulunan dumanlık.
Silindirlerden çıkar iken basıncı azalmış buhar, olanca gücüyle sürüklediği gazların, bacanın altındaki salma deliğinden bacaya çekilmesini sağlar. Bu durum kömürün yanmasını olabildiğince hızlandırır.
Kömürün ocağa aktarılması kürekle çok zahmetli bir iş olarak yapılır. Ancak bazı lokomotiflerde, özellikle Amerikan tipi buharlı lokomotiflerinde tender kömür alma sistemi bir mekanizma ile olmaktadır. Bu tür bir sistem oldukça rahat ve kolaydır. Ateşçilerin yükünü
Bir hayli hafifletir. Yine bir başka yakıt sistemi de mazotla ısıtma sistemidir ki en kolayı bu sistemdir.
Lokomotifin silindir kısmı üzerinde yatık kazan dediğimiz bölümde bir buhar alma kubbesi vardır. Bu kubbe ikili boru ile buharı pistonların bulunduğu silindire gönderir. İkili boru regülatör denilen bir Valf’ı, gerektiği zaman açar yada kapar. Makinist lokomotifi yürütmek veya durdurmak için, bu Valf’ı bir demir kol ile çalıştırır.
Lokomotifin pistonlu buhar makinesinde, sağda ve solda olmak üzere, en azından birer silindir yer alır. Bu silindirler aralarında birleştirilmiştir. Çekmecelerden yada supaplardan geçerek, silindirlere giren ve pistonların çevresini saran buhar, pistonları çalıştırma görevini yaptıktan sonra yine bu çekmecelerden veya supaplardan çıkar.
Pistonların düz bir doğrultu boyunca gidip gelerek çalışması hareket kolları ve manivelalar (bir başka deyişle ‘’Biyeller’’) aracılığıyla tekerlekleri çeviren güce dönüşür.
Buhar dağıtıcısı görevini yapan çekmece döner bir dingilin üzerine takozlanmış eksantriklerin çalıştırdığı bir kulisle harekete geçer. Kulis bir marş şanzımanına bağlıdır. Makinist bu marş şanzımanını bir kol ile işletir. Bu kol ayrıca, pistonlardaki buharın genleşme derecesini ayarlar
Böylelikle, buhar gücünün, alt edilebilecek dirençle orantılı tutulması sağlanır.
Kazan ile buhar makinesinin üzerinde bulundukları şasi ise, birbirine kuşaklarla çok sağlam bir şekilde bağlanmış iki ana kirişten meydana gelir. Bu şasi makaslarla (yaylarla) tekerleklerin üzerine oturtulmuştur. Makaslar birbirlerine dengeliklerle bağlıdır. Dengelikler,
yükün makaslar üzerine eşit olarak ve değişmez bir şekilde binmesini sağlarlar.
Bu dengelikler ve onların yanı sıra denkleştirme ağırlıkları olmasaydı, tekerlekler yalpalardı.
İncelediğim kitaplardan bulduğum bu buharlı lokomotif çizimleri de buharlı çalışma sistemlerini açıklar nitelikte.
Buharlı lokomotifler için gerekli su ve kömürü taşıyan arkasındaki vagona ‘’Tender’’ diyoruz.
Bu vagonun alt bölümü, su alan yer olan, su tankı bölümüdür. Su tankının içine; lokomotif hareket halindeyken suyun çalkalanıp tenderin dengesini bozmaması için, kalın saç levhadan bölmeler yapılmıştır. Kömürlerin koyulduğu kömür deposu ise su tankının üzerindedir.
Kısa mesafeli banliyö trenlerinde ve manevra lokomotiflerinde su tankı ve kömür deposu lokomotifin kendi içindedir. Bu tip lokomotiflere kendinden tenderli lokomotifler denir.
Tanıtım çalışmalarımıza devam edeceğiz.