Gönderen Konu: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU  (Okunma sayısı 30789 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı ysunbul.1

  • Yusuf
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ESKİŞEHİR
  • Yaş: 64
  • İleti: 358
  • Dostluklar Cam gibidir,çabuk k?r?l?r,zor onar?l?r.
    • Emekli Makinist
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #40 : Mart 15, 2008, 23:15:22 »
   Evet Erdal Bey ile görüşemedik,görürseniz selamlarımı söyleyiniz,kim bilir belki bir gün Ulukent'te karşınızda olabilirim,çalışmalarınızda başarılar dilerim.İyi akşamlar.Yusuf SÜNBÜL

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #41 : Mart 17, 2008, 00:23:48 »
Merhaba,

Daha önceki mesajlarımdan birinde Teoman beyin göndermiş olduğu çekimleri DVD'mize eklemekten bahsetmiştim.

Büyük bir keyifle bu çalışmayı yaptım. Hem DVD kapağını değiştirdim hem de DVD menü kısmını.




Burada da 2 dakkikalık bir ön izleme var. Tabii çok küçük boyutta.

http://www.modeltrenciler.com/forum/files/proses/BR52-preview-1.wmv
« Son Düzenleme: Mart 17, 2008, 01:03:49 Gönderen: Harun Yamanlar »

Çevrimdışı Necati

  • Necati
  • Forum Üyesi
  • Forum Üyesi
  • *
  • Yer: Ankara
  • İleti: 99
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU DVD'si HAKKINDA TEŞEKKÜR
« Yanıtla #42 : Mart 18, 2008, 01:33:05 »
Teoman Bey,

Dün yolladığınız DVD'yi seyrettim,elinize,emeğinize sağlık.

Bana yaşattığınız güzel duygular için çok sağolun.

Selamlar...

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #43 : Mart 18, 2008, 01:55:35 »


İhsan Bey: Çevrecilerin bu lokomotifin çalışmasına pek tepki göstereceklerini sanmam.
                Bu lokomotif sık sık kullanılmayıp sadece özel istek üzerine turistik gezilerde
                kullanılması düşünülmektedir.

Harun Bey: Modeltrenciler Kulubü etkinliklerini içeren, modeltrenleri tanıtan bu güzel DVD
                çalışmasında, TCDD 56548 Buharlı Lokomotif ile ilgili  görüntülere de yer vermeniz
                beni çok memnun etmiştir. Modeltrenciler Kulübü adına yapılmış bu çalışmanızdan dolayı
                çok teşekkür ederim.

Necati Bey: Güzel görüşleriniz için teşekkürler. Siz de çok sağolun. Hep birlikte daha nice
                paylaşımlarda bulunmak dileğiyle.
               

Saygılar
Teoman Kardaşlar
               

Çevrimdışı Barbaros

  • barbaros a??rbaş
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 61
  • İleti: 278
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #44 : Mart 18, 2008, 19:26:39 »
Teoman hocam biz ne zaman gelipte bineceğiz bu demirata.saygılar.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #45 : Mart 18, 2008, 20:41:52 »

Barboros Bey, merhabalar.
Ben de şu an yeni bir yazı hazırlıyordum . Sizin mesajınız geldi. Bunun üzerine telefonla Makinist Naci Bey'i aradım. Bu konuyu kendisine ilettim.
Görüşmemizde, TCDD, lokomotifi onaran ASKAY şirketinden teslim alarak, kendi bünyesinde Turistik amaçlı kullandıracakmış. Test sürüşleri burada tamamlandığından lokomotif soğuk olarak(çalışmadan dizel bir lokomotifle çekilerek) Uşak depoya götürülüp orada tutulacakmış.

Lokomotifin faal hale ne zaman getireleceği , TCDD Genel Müdürlüğü'nün alacağı karara göre belirlenecekmiş.

Her an çıkacak karara göre, 56548 şu anda Biçerova lokomotif bakım deposunda gideceği günü bekliyor.

56548'i gelip görme zamanlamasını bu açıklamalara göre siz belirleyebilirsiniz.


Saygıdeğer modeltrenciler, ''TCC 56548'in yeniden doğuşu'' başlığı altında tanıtmaya devam ederken aynı zamanda bir buharlı lokomotifi oluşturan parçalarıda tenınımış oluyoruz. Bunun yanında buharlı lokomotifin çalışma sistemini de incelemelerimiz doğrultusunda açıklamaya çalışacağım.


BUHARLI LOKOMOTİFİN ÇALIŞMA SİSTEMİ

Buharlı lokomotif başlıca 3 bölümden meydana gelmiştir. Basınç altında buhar oluşturan kazan, buhar makinesi, şasiyi ve aksları ( dingilleri) içine alan taşıt,

Kazan lokomotifin en önemli parçalarından birini oluşturur. Kazan da 3 bölümden yapılmıştır.
Bir yanma odası ile birlikte bir ateş ocağı, içinden ocağın kızgın gazlarının dolandığı borular
geçen ve su kitlesine gömülü olan silindir, üstünde bacası bulunan dumanlık.

Silindirlerden çıkar iken basıncı azalmış buhar, olanca gücüyle sürüklediği gazların, bacanın altındaki salma deliğinden bacaya çekilmesini sağlar. Bu durum kömürün yanmasını olabildiğince hızlandırır.

Kömürün ocağa aktarılması kürekle çok zahmetli bir iş olarak yapılır. Ancak bazı lokomotiflerde, özellikle Amerikan tipi buharlı lokomotiflerinde tender kömür alma sistemi bir mekanizma ile olmaktadır. Bu tür bir sistem oldukça rahat ve kolaydır. Ateşçilerin yükünü
Bir hayli hafifletir.  Yine bir başka yakıt sistemi de  mazotla ısıtma sistemidir ki en kolayı bu sistemdir.

Lokomotifin silindir kısmı üzerinde yatık kazan dediğimiz bölümde bir buhar alma kubbesi vardır. Bu kubbe ikili boru ile buharı pistonların bulunduğu silindire gönderir. İkili boru regülatör denilen bir Valf’ı, gerektiği zaman açar yada kapar. Makinist lokomotifi yürütmek veya durdurmak için, bu Valf’ı bir demir kol ile çalıştırır.

Lokomotifin pistonlu buhar makinesinde, sağda ve solda olmak üzere, en azından birer silindir yer alır. Bu silindirler aralarında birleştirilmiştir. Çekmecelerden yada supaplardan geçerek, silindirlere giren ve pistonların çevresini saran buhar, pistonları çalıştırma görevini yaptıktan sonra yine bu çekmecelerden veya supaplardan çıkar.

Pistonların düz bir doğrultu boyunca gidip gelerek çalışması hareket kolları ve manivelalar (bir başka deyişle ‘’Biyeller’’) aracılığıyla tekerlekleri çeviren güce dönüşür.

Buhar dağıtıcısı görevini yapan çekmece döner bir dingilin üzerine takozlanmış eksantriklerin çalıştırdığı bir kulisle harekete geçer. Kulis bir marş şanzımanına bağlıdır. Makinist bu marş şanzımanını bir kol ile işletir. Bu kol ayrıca, pistonlardaki buharın genleşme derecesini ayarlar
Böylelikle, buhar gücünün, alt edilebilecek dirençle orantılı tutulması sağlanır.

Kazan ile buhar makinesinin üzerinde bulundukları şasi ise, birbirine kuşaklarla çok sağlam bir şekilde bağlanmış iki ana kirişten meydana gelir. Bu şasi makaslarla (yaylarla) tekerleklerin üzerine oturtulmuştur. Makaslar birbirlerine dengeliklerle bağlıdır. Dengelikler,
yükün makaslar üzerine eşit olarak ve değişmez bir şekilde binmesini sağlarlar.
Bu dengelikler ve onların yanı sıra denkleştirme ağırlıkları olmasaydı, tekerlekler yalpalardı.


İncelediğim kitaplardan bulduğum bu buharlı lokomotif çizimleri de buharlı çalışma sistemlerini açıklar nitelikte.


Buharlı lokomotifler için gerekli su ve kömürü taşıyan arkasındaki vagona ‘’Tender’’ diyoruz.
Bu vagonun alt bölümü, su alan yer  olan, su tankı bölümüdür. Su tankının içine; lokomotif hareket halindeyken suyun çalkalanıp tenderin dengesini bozmaması için, kalın saç levhadan bölmeler yapılmıştır. Kömürlerin koyulduğu kömür deposu ise su tankının üzerindedir.
Kısa mesafeli banliyö trenlerinde ve manevra lokomotiflerinde su tankı ve kömür deposu lokomotifin kendi içindedir. Bu tip lokomotiflere kendinden tenderli lokomotifler denir.

Tanıtım çalışmalarımıza devam edeceğiz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #46 : Mart 18, 2008, 21:50:19 »
TCDD 56548 MARKİZ TANITIMI 1. Bölüm

Bu incelememizde, TCDD Emekli Depo Şefi Eray Özdemircili buharlı lokomotifin yeniden
yapılanması çalışmalarında bulunmuş ve çok emeği geçmiş biridir. Lokomotifin tanıtımında
Markiz bölümünde de bize yardımcı olarak lokomotifin işleyişiyle ilgili parçaların tanıtımlarında
bulundu. Kendilerine ilgilerinden dolayı bir kez daha teşekkürlerimizi iletiyoruz.

Markiz incelememize fotoğraflı açıklamalarla başlıyoruz.


Önde görülen direksiyona benzer parça, lokomotifin ileri-geri sistemiyle  hız ayarını belirleyen
Marş denilen alet.


Eray Bey'in elinin bulunduğu parça Modrobil. Makinayı tek seyir haline getiren parça.


Pirjör kolu: Silindirlerde suyu boşaltmaya yarayan kol.


Lokomotifin düdüğünü çalmaya yarayan kol.


Hava pompasına buhar verme pirizi (vanası). Eray beyin elinin arkasında görülen 4 adet
gösterge: Bunlarar manometre denmektedir. Soladan sağa; a) Ana Depo basıncı,
b) Fren Basıncı, c) Fren Silindir Basıncı, d) Tırvar Basıncını, gösterir manometrelerdir.

Manometrelerin solunda görülen 2 adet vanalar su kontrol musluklarıdır.


Marş'ın solunda bulunan Eray Bey'in tuttuğu kol; kumlama koludur. Lokomotifin rampalarda
patinaj yapmasını önlemek için yatık kazanın üstünde bulunan kumlama haznesinden (Dom)
kumun borularla tekerleklere akıtılmasını sağlayan sistemi çalıştıran bu koldur.


Kazan basıncını gösteren kazan tazyik manometresi.


Büyük kol. Bu parçaya: Regulatör kolu denmektedir. Buhar yolunu açan bu koldur.

Markiz tanıtımına devam edeceğiz.




« Son Düzenleme: Mart 18, 2008, 22:36:10 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #47 : Mart 18, 2008, 22:35:17 »


TCDD 56548 MARKİZ TANITIMI 2. Bölüm



Kazandaki su seviyesini gösteren şişe. Ateşçinin gözü daima bu şişede olmak zorundadır.
Buna bağlı olarak makinistte mutlaka bu şişeyi gözlemler ve mutlaka dikkat edilmesi gereken
bir parçadır.Su seviyesi şişeden takip edilerek kazandaki suyun kaybolmamasına dikkat edilir.


Eray Bey'in kapağını açarak gösterdiği bölüm; makinistlerin seyir halinde iken yiyeceklerini
yaptıkları veya ısıttkları fırın dedikleri parça. Yine bu fırında metal matarada demlenen çayın
tadının inanılmaz lezzette olduğunu buharlı lokomotif makinistleri anlatırlar.
Makinist Naci Akdağ'ın bu çay demleme sohbetlerini dinlemek oldukça keyifli oluyor.


Gösterilen 3 adet piriz. Buharlı lokomotif çalışanları bizim vana olarak bildiğimiz bu parçalara
piriz demektedirler. Yukarıdan aşağıya doğru; a) Sofaj prizi: Vagonlara ısı dağıtan sistemi
kontrol eder. b) Dinamo pirizi: Aydınlatma sistemini kontrol eder. c) Suflör pirizi: Ocaktaki
yanmayı kolaylaştırmaktadır.


Enjektör pirizleri: Tenderdeki suyu kazana basmak için suyu buhar yolunu açmaya yarar.


Yağ apreli: Silindirlerin ve tırvarların yağlanmasında kullanılan bir sistemdi.


Izgara marş kolu: Ocakta yanan kömürlerin külünü boşaltmaya yarayan kol.

Devam edeceğiz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #48 : Mart 18, 2008, 23:45:23 »
TCDD 56548 MARKİZ TANITIMI 3. Bölüm



Kontrol panosunun ortasında bulunan ocağın kapağını görüyoruz. kapağı açılmış durumda.


Ocağın ağzına doğru yaklaşıyoruz ve iç kısmını görüyoruz.


Ocağın iç kısmının alltaki ızgaraları ve üzerinde yanan kömürlerin külleri görülüyor.
Izgaraların ortasında bulunan ve daha küçük bir dikdörtgen şeklinde görülen ızgara açılan
kısım olup buranın açılmasıyla küller aşağıya ray arasına boşaltılıyor.


Ocağın kapağının tam karşısında bulunan alev ve duman boruları görülüyor. Ocakta yanan
kömürün alevleri bu borulardan geçerek ısınmayı sağlamakta  yatık kazan içinde bulunan
ve bu borulara sağdan - soldan paralel giden su borularını ısıtmaktadır. Bacaya giden
dumanlarda bu borulardan geçer.
Suyun bulunduğu borularda yüksek ısıdan dolayı buharlaşma olur. Bu buhar önce yatık kazan
üstünde buharlığa giderek,buhar içindeki nem giderilir arındırılmış buhar silindirlerin bulunduğu
pistonlara gider. Yüksek basınçla pistonların hareketini sağlayan buharın fazlalığı  bacadan
atılır.

Lokomotifin bacasından çıkan koyu renkli duman yanan kömürden dolayı oluşan dumandır.
Beyaz olarak gördüğümüz duman ise fazla buharın atılmasıyla oluşan görüntüdür.


Ocak kapağının altında, ahşap zemin üzerinde görülen kül boşaltma işleminde ızgarayı
açmaya yarayan kollar.


Sulama işlemlerini yapan sulama muslukları


Kazandan gelen sıcak su ve buharı ısıtma amacıyla hamuleye( lokomotif arkasında çekilen
vagon dizileri) gönderen kalın bakır borular.


Enjektörler. Tenderden gelen suyu kontrol ederler. Su açma-kapama kolları.

Böylece markiz içi tanıtımını tamamlamış olduk.

Lokomotifimizin dış kısmında bulunan parçaların tanıtlmasına bir süre sonra devam edilecektir.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Aynur&Sermet

  • Aynur&Sermet ERAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ANKARA
  • Yaş: 69
  • İleti: 204
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #49 : Mart 19, 2008, 15:32:53 »
Sevgili Teoman Bey,

Büyük bir zevkle okuduğumuz öğretici nitelikteki açıklamalarınız, fotoğraflarınız ve paylaşımınız için sonsuz teşekürler.... :D :D

Selam ve sevgiler...

Aynur&Sermet

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #50 : Mart 21, 2008, 11:01:52 »


Ümit Bey ve Sermet Bey gösterdiğiniz ilgiye çok teşekkürler.


TCDD 56548 Br 52 ‘nin parçalarını tanımaya devam ediyoruz.

Buharlı lokomotifin can damarı olan ve fren sistemlerine hava basıncını sağlayan hava
pompası
veya kompresörünün fotoğraflı tanımı:

Forum üyelerimizden Jean-Patrick Br 52’nin, TCCD’de kullanıldığı yıllara ait kendi fotoğraf
arşivinden, plaket numaralarına göre 53 adet Br 52’ye ait fotoğraflarla birlikte hava pompası
çizimlerini de göndermişti. Kendisine bu nazik davranışı için çok teşekkür ederim.

Burada yayınlayacağımız  hava pompasına ait, 3 adet çizim  Jean-Patrick arşivindendir.



Br 52’nin sağ yanında Matris tekerleği üzerinde bulunan hava pompasının görünümü.

   
Hava pompasının ayrıntılı tanıtımını gösteren çizim. Almanya’ da yayınlanan bir kitaptan
alındığından açıklamalar Almanca olarak verilmiş.

   
Hava pompasının teknik resim olarak iç yapısının görüntüsü.

   
Br 52 Buharlı lokomotifinin fren sisteminde, hava pompasının ürettiği basınçlı havanın
dağılımını gösterir çizim. Çizimden de anlaşılacağı gibi hava pompasından çıkan hava
depolara gitmektedir. Depolardan verilen basınçlı hava borularla kazan altındaki lokomotifin
tekerleklerindeki frenlere aktarılmaktadır. Ayrıca tendere de aktarınla hava tenderin
arkasındaki kondivit hortumlarından hamuleye, bir başka deyişle treni oluşturan yük ve
yolcu vagonlarındaki frenlere gönderilmektedir. Aynı kondivit hortumları lokomotifin önünde
de bulunmaktadır. Lokomotif ters gidişlerde bağlanan hamulye de buradan frenlere hava
göndermektedir.
Çizimde markiz içindeki kontrol sisteminde de hava basıncını gösteren manometreler, hava
pompasını idare eden kolları bulunmaktadır.


Hava pompasının depolara hava yüklediği an. Çalışır durumdaki görünümü. Hava pompası da
buharlı lokomotifte tabiî ki buharla çalışmaktadır.


Hava pompasının yukarıdan görünümü üzerindeki yağlar dikkat çekici. Mekanik bir sistem
olduğundan içindeki pistonların aşınmaması için sürekli yağ kontrolü gerektirdiğinden devamlı
yağlama yapılmaktadır.


Hava pompasının diğer bir açıdan görünümü. Pompadan çıkan havanın dağılımını sağlayan
boruların lokomotif üzerindeki bağlantıları da görülmektedir.


Hava pompasının çalışır durumda bir başka görüntüsü. Pompanın yağ akıntıları ana matris
biyeli üzerindeki görünümüyle buharlı lokomotiflerde makine yağının olmazsa olmazlar
deyimine
uygun görüntüsü.

Makinist Naci Akdağ ile yaptığımız söyleşide frenlerele ilgili bir sözü frenin ne kadar önemini
belirtmektedir. Naci Bey;‘’Frensiz tren, trensiz fren olmaz’’  demiştir.frenlerin çalışması içinde
basınçlı hava üreten hava pompası, lokomotifin en önemli parçası olma özelliğini ortaya
koymaktadır.

Tanıtımlarımız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #51 : Mart 21, 2008, 17:38:03 »

Saygıdeğer modeltrenciler, hava pompası ile ilgili açıklamalarımızda buna bağlı olarak hava
pompasıyla elde edilen basınçlı havanın, lokomotifin frenlerine aktarılmasıyla beraber çektiği
vagonların da  fren sistemine dağıtıldığını ve bu dağıtımın lokomotifin önündeki tamponlar ile
tenderin arkasındaki tamponların arasında sağ ve solda iki adet bulunan kondüvit hortumları
ile aktarıldığını belirtmiştik.

Aktaracağım fotoğraflarda lokomotif ve vagon bağlanmasıyla birlikte fren istemlerine hava
aktarımını sağlayan kondüvit hortumlarının da bağlanış şeklini göreceğiz.



TCDD 56548 Biçerovadan Menemen istaayona geldiğinde tekrara geri dönüş için makas
değiştirerek sondaki vagona önden yaklaşıp bağlandı.


Ağır ağır ilerleyerek vagona yaklaşıyor. Kondüvit hortumlarını tamponların yanında görüyoruz.


Lokomotif, vagona tamponları ile dokunarak yanaşıyor. TCDD görevli kişi kuplör bağlantısını
yapıyor.


Lokomotif ve vagon kuplör bağlantısını görüyoruz. Tampon arkasında bu açıdan görülmeyen
lokomotif ve vagon kondüvit hortum bağlantısıda yapılmış durumda.


Değişik açıdan kuplör bağlantısı.


Üstten görünümlü kuplör ve kondüvit hortum bağlantıları


Alttan kondüvit hortumu ve kuplör bağlantıları görülüyor.


TCDD 56548' in tanıtım fotoğraflarına devam edeceğiz.
« Son Düzenleme: Mart 22, 2008, 22:56:11 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #52 : Mart 23, 2008, 00:23:58 »

Br 52 buharlı lokomotifinin detaylarını incelemeye devam ediyoruz.

Bu bölümde kül boşaltma ile fren sistemlerini ve şasiden kesitleri inceleyeceğiz.


Markizin içinde sol tarafta bulunan kül boşaltma kolunu daha önceden aletlerin tanıtımından
hatırlayacaksınız. Bu kolu çevirdiğimizde yanan kömürlerin küllerini boşaltmaya yarayan
kapağı açıyor.


Ocak içinde kül boşaltma marş kolunun açıp kapadığı kapak. Ortadaki çukur kısımdaki
dikdörtgen biçimindeki ızgaralı kapak. Bu kapak açılarak küller boşaltılıyor.


Markizin altındaki son tekerleğin hizasına gelen ocak kapağının içinden boşalan küllerin
dışarıdan görünümü

Yukarıdan aşağıya doğru bir konumda duran kırmızı renkli kalın kol; fren silindirine bağlı
olarak çalışan ve tekerlere giden demir borulara hükmederek fren pabuçlarının tekerleklere
baskı yaparak frenleme yapmasını sağlayan araçtır.

Bu kolun hareti: Hava pompasından çıkan basınçlı hava, fren silindirine gelerek silindir
içindeki pistonu ileri doğru iter ve kalın kırmızı kol harekete geçerek kendisine bağlı fren
pabuçlarının kollarını geriye doğru çekerek, pabuçların tekerlekleri sıkıp, tekerlek hareketini
durdurmasını sağlar.


Boşaltılmış küllerin daha yakından iki teker arasından görünümü. Burada tekerlekleri sıkmış
fren pabuçlarını da görüyoruz. Lokomotif durağan konumda frenleri sıkılmış pozisyondadır.   


Lokomotifin sol alt kısmındaki fren pabuçlarına bağlantılı oynar konumdaki ana fren dağıtım
borusuna bağlı ara parçayı görüyoruz. Kül boşaltma kapağının önünde bulunan bu parçanın
üzerinde dökülen küller de gözümüze çarpıyor.


Lokomotifin yine sağ arkasına geçip,fren bağlantılarının başlangıcından gözlemimize başlayıp
ilerleyeceğiz. Kül boşaltma kapağının açık halini görüyoruz.


Kül boşaltma kapağına yaklaşıp, sağ ve soldan giden ana fren boruları ve bunların sağ-sol
tekerleklere bağlanan fren pabuç bağlantılı oynar parçaları görüyoruz.


Lokomotifin altında ilerleyip sol tarafından başa doğru olan konumdaki fren borularını takip
ediyoruz. Sistem yine aynen devam ediyor. Sağ ve sol tekerlek fren pabuç bağlantıları.
Bu arada yayları veya diğer ismi makasları yakından görüyoruz.

Şasi iç kısımlarının dışa göre boyası yıpranmış ve pas etkisinin ne kadar yoğun olduğunu
gözlemliyoruz.


Şasinin iç kısmını bu kez üsten gözlemliyoruz. Tekerlek göbeklerinin içten bağlantısını
yakından görme fırsatımız oluyor. Şasinin iç kısmıyla dış kısmı arasındaki boya ve yıpranma
farkını gözlemliyoruz. Paslanma etkisi iç kısımlarda daha yoğun olarak görülüyor.


Lokomotifin önüne doğru ilerliyoruz. Kazanı taşıyan ve şasi üzerinde bulunan taşıyıcı ara
destek parçasını inceliyoruz. Şasinin ana malzemesi kalın demir plakaların birbirine ne kadar
sık somunlu vida ile bağlatıları dikkatimiz çekiyor.


Yatık kazan sonu ile dumanlık bölümünün başlangıcı olan bölgeye geliyoruz.
Dumanlığın içinden gelip silindirlere gelen kalın buhar taşıyıcı borulardan sağa doğru kıvrılıp
sağ silindire giden boruyu görüyoruz.Buhar içinden yoğunlaşarak nem halindeki sızıntıların
borunun kıvrımındaki yarattığı paslar gözümüze takılıyor.


Sol silindire giden buhar borusunun, içerden gelip dışarıya çıkarak silindire bağlantısının
önden görünümü. Silindir kutusunu üstten görüyoruz. Bu görüntüyü daha iyi algılamak için
aşağıdki fotoğrafa bakarak yerini  çıkarabiliriz.

Sol silindir kutusunun önden görünümü.

Tanıtımlarımız devam edecektir.

Çevrimdışı Naci Akdağ

  • Naci Akdaş
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 68
  • İleti: 8
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #53 : Mart 23, 2008, 00:43:40 »
Değerli Model Trenciler Üyeleri.56548 Lokonun yeni revizyonundan sonra Tecrübesini yapmak benim için normal birşeydi.Sevgili Teoman Beyi ve sayesinde sizleri tanıma şansım oldu.Hepinize çok Teşekkür ederim.Zira bu herkezcede bilinen Dünya Antika Mirası olan Buharlı Lokoların değer ve kıymetleri gün geçtikçe daha iyi anlaşılıyor.Bunların Revizyona alınmasına karar veren (duyduğuma göre 6 tip ve adet lokoda yapılacakmış) İlgili mercilere Buharlı Loko Aşığı Makinist olarak,sayıları çok az kalan Buharlı Makinistleri adına Teşekkür ediyorum. Naci Akdağ

Çevrimdışı haldunabi

  • haldun bağbakan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul-kadıköy
  • Yaş: 69
  • İleti: 1590
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #54 : Mart 23, 2008, 00:51:56 »
naci bey,
estafurullah diyelim...
bizler teoman hocamız sayesinde sizi tanımak serefine nail olduk..
her zaman gorusebilmek uzere.. teoman hocamız ve sizin ellerinize emeklerinize saglik..
haldun bagbakan

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #55 : Mart 23, 2008, 00:54:34 »
Sevgili Buharlı lokomotif aşığı TCDD'nin değerli makinisti Naci Akdağ Bey,
trensever modelciler adına sevgi ve saygılarımı sunarak, bizlere yaşattığınız,
buharlı lokomotif keyfine sonsuz teşekkürler ediyorum.

Çok değerli mesleki bilgilerinizle forumda güzel paylaşımlarınız dileklerimle,
en içten sevgiler.

Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Aynur&Sermet

  • Aynur&Sermet ERAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ANKARA
  • Yaş: 69
  • İleti: 204
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #56 : Mart 23, 2008, 01:05:23 »
Naci Bey,

Teoman Bey'in  "TCDD 56548'in yeniden doğuşu" başlığı altında, bizlere Buharlı Lokomotif keyfini yaşattığı paylaşımlarındaki katkılarınızdan dolayı size teşekkür ederiz.


Selamlar

Aynur&Sermet

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #57 : Mart 24, 2008, 00:44:11 »
Sayın Naci Bey,
TCDD 56548' in yeniden doğuşunda emeği geçen size ve meslektaşlarınıza sonsuz teşekkürler.
Tabi tüm bu güzelliklerden haberdar olmamızı sağlayan Teoman bey sizde sağolun varolun.
Saygılar
Ferda...
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #58 : Mart 24, 2008, 22:18:14 »


Ümit Bey ve Ferda bey, konuyla ilgili güzel görüşleriniz için teşekkürler.

TCDD 56548 Buharlı lokomotifi test sürüşünden görüntülerle inceleme ve tanıtıma
devam edelim.


Lokomotifimiz  TCDD 56548 raylar üzerinde tam yol ilerlemektedir. Ovanın ortasından
adeta ovayı biçer gibi gitmektedir. Biçerova tarihe tanıklık etmektedir. Markizde
bulunan kişiler keyif içinde buharlının yol alışını izlemektedir.


Buharlı lokomotifin sürüşüne, markiz içinde tanık olmak ise benim için tarifi imkansız
büyük mutluluk olmaktadır. Bir yandan video çekip bir yandan fotoğraf çekimi yapar iken
makinisti, ateşçiyi ve diğer çalışanları izlemek  ortam içindeki hareketliliği gözlemlemek
zor da olsa aldığımız keyif bu duruma değer.


Belli bir süre yol aldıktan sonra durulup lokomotif kontrol ediliyor. Özellikle akslar, biyeller
incelenerek yapılan onarımın ne boyutta uygun olduğu gözleniyor.


Matris biyel bağlantıları inceleniyor. Kalın somunlar tekrar anahtarla sıkılarak ayarları gözden
geçiriliyor.


Yağlama buharlı lokomotiflerin olmazsa olmazlarından olan bir işlemdir. Biyel bağlantıları
mutlaka yağlanıyor. Yağlama kabı, lokomotifin boyuyla orantılı olan büyüklüğü dikkatimizi
çekiyor.


Yağlama işlemin de başlı başına bir iş lokomotif çalışmasında görev bölümü yapan çalışanlar
içinde sadece yağlama ile sorumlullar bulunmaktadır.


Biyelin oynar bağlantı içine yağın döküşünün yakından izliyoruz.


Diğer bir grup görevli de Tenderin bojilerini kontrol ediyor. Lokomotifin her yanı titizlikle
incelenerek sağlıklı çalışması için her türlü gayret gösteriliyor.

Tanıtımımz devam etmektedir.








Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #59 : Mart 25, 2008, 00:04:59 »

Bu bölümde lokomotifin tekerlek ve biyellerini inceleyeceğiz.


Lokomotifimizin test sürüşünü tamamlayarak deponun önünde ocağı söndürülerek cürufu
boşaltılmıştır. Dışarıdan detay alımı fotoğraf çalışmamızı devam ettiriyoruz.

Lokomotifin sol tarafından silindir kutusuyla görüntü almaya başlıyoruz.
Silindir kutusunun altındaki büyük piston ana biyele ilk hareketi veren parça. Bu parça ile
ana biyele bağlantıyı sağlayan oynar parçaya ''Kors'' denmektedir.Kors pistondan ilk hareketi
alarak ana biyele verip lokomotifin hareket etmesini sağlar. Ana biyel orta tekerleğe bağlıdır.

Orta tekerleğe Matris denildiğini daha önce açıklamıştık. Ana biyele aynı zaman da Matris
biyeli de denmektedir. Matris biyeli diğer tekerleklere daha ince görünüşlü biyellerle bağlanıp
hareketi bu biyeller sayesinde tekekerleklere aktarır. Tekerlekler aynı anda birlikte hareket
ederek lokomotifin ileri veya geri yönde gitmesini sağlarlar.


ilk iki tekerleği gözlemliyoruz. Biyel bağlantılarını inceliyoruz. Biyeller üzerindeki yağ sızmaları
lokomotifin çalışmasında metal aşınmasını önlemek amacıyla nekadar sık yağlama yapıldığını
bize gösteriyor.


İlk üç tekerleğin diğer bir açıdan görünüşü. Silindir kutusunun üstündeki daha süçük pistona
''Tırvar'' denilmektedir. Tırvar'a bağlı kollara ise Tırvar Kolları deniliyor.


Matris tekerleği ve 4.tekerleği ile onların üst kısımlarına denk gelen hava depoları görülüyor.
Hava depoları hava pompasından çıkan havayı depolayarak fren sistemine düzenli basınçlı
hava verilmesini sağlıyor.


4. ve 5. tekerlek görüntüye giriyor, aynı zamanda tekerlek diziliminin sonuncusu olan bu
tekerlek ocak kısmının altında yer alıyor.


Br 52'nin sağ tarafına geçerek yine baştan markize doğru incelememizi sürdürüyoruz.
Silindir kutusu ve alttaki büyük piston bağlantısıyla Kors'u görüyoruz. Piston kolunun
sürtünmeden dolayı aşınmasının önlenmesi için bolca yağlanmış hali görülüyor.
Üstteki küçük piston Tırvar ve bağlantı kollarını diğer bir açıdan görüyoruz.


İkinci tekerlek ve sıçrayan yağların etkisiyle üzerindeki kirlenme dikkatimiz çekiyor.


Sağ tarafta bulunan Matris tekerleğine bağlı matris biyelinin, sol taraftaki matris biyeline
göre daha fazla yağ akıntısıyla kirlendiğini görüyoruz. Bunun nedeni matris tekerleğinin
üstünde bulunan hava pompasının da çok fazla yağlanmasından dolayı taşan yağların bu
biyel üzerine akmasıdır.


4. ve 5. tekerlek ile tekerlek dizilimini tamamlanıyor. Buradaki fren pabucunun 5.tekerlek
üzerindeki duruşu görülüyor. Lokomotifin herhengi bir kayma hareketini önlemek amacıyla
frenler daima durma zamanında sıkılı bir konumdadır.

Br 52 veya TCDD' deki deyimiyle K52' nin detay fotoğraflarından bazılarını tamamladık.
TCDD 56548 için 422 fotoğraf çekimi yapılmıştır.


Buharlı lokomotifin, istasyondaki bir görüntüsü. Menemen istasyona geldikten sonra
56548 manevra yaparak hat değiştirip tekrar geriye Biçerova deposuna yola koyuldu.
Menemen İstasyonu, uzun yıllar hasret kaldığı buharlı lokomotifi konuk ediyor.


Yıllara meydan okumuş güçlü görünüşüyle, adeta istasyonda güzel bir poz verircesine
duran buharlı lokomotifimiz, yeni renkleriyle TCDD vagonu yanında geçmişle günümüz
arasında güzel bir bağ kuruyor.



                               Tanıtım dizimizi burada tamamlıyoruz
  TCDD 56548 K52' den tüm trensever modelci arkadaşlarımıza selamlar, sevgiler


                                              Teoman Kardaşlar