Gönderen Konu: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU  (Okunma sayısı 30795 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« : Mart 09, 2008, 13:40:34 »
Saygıdeğer modeltrenciler,

8 Mart 2008 Cumartesi günü; yapmış olduğum BR 52 maketiyle bağlantılı olarak çok
heyacanlı ve keyifli, geçti.

Yaşamış olduğum bu güzel anları sizlere payşalşmak istiyorum.. Br 52’nin  gerçeğini yerinde
inceleme ve fotoğraflamanın yanında, şu an TCDD 3. Bölgede görevli olan aynı zamanda
buharlı lokomotif kullanmış bir makinistle tanışarak kendisiyle çok güzel sohbetlerimiz oldu.

Öncelikle sizlere bu günün başlangıcını anlatmak istiyorum: Br 52 ve buharlı lokomotifler
hakkında bilgi almak amacıyla tanıdığım makinistlerden, Ahmet Tuğral Bey’le 7 Mart 2008
Cuma günü telefon görüşmesi yaptım. Br 52 maketi yaptığımı buna bağlı olarak bu lokomotifle
ilgili kendisinden bilgiler almak istediğimi ilettim.

Ahmet Bey; İzmir 3. Bölge Aliağa Biçerova’da lokomotif tamir ve bakım atölyesinde bir
BR 52’nin yenileme çalışmaları yapıldığını iletti. Bu güzel haberi duyar duymaz çok sevindim.
Ertesi gün 8 Mart 2008 Cumartesi günü sabah erkenden yola koyuldum.

İzmir’in Aliağa ilçesi Biçerova mevkii.
http://wikimapia.org/#lat=38.749799&lon=26.952767&z=15&l=0&m=a&v=2

Sat 09.30 Biçerova  Gar’ına geldim. Fotoğraf çekimleri için TCDD 3. Bölge Müdürlüğü’den
almış olduğum izin belgesini görevlilere göstererek, buharlı lokomotif ile ilgili fotoğraf çekimi
yapmaya geldiğimi bildirdim.

Görevlilerin yakın ilgisiyle karşılanıp Gar binasının bir hayli uzağında bulunan bakım ve tamir
atölyesine doğru yola koyulduk.

Atölyenin kapısından içeri girdiğimde, TCDD 56548 plaketli Br 52 bütün ihtişamıyla karşımda
duruyordu.


TCDD 56548 Br 52 yeniden toplanmış, ocak bölümündeki kazanı değiştirilmiş,
birçok parçasında yenilemeler yapılmış, hasretle demiryollarında eski günlerini
tekrar yaşamak istercesine bekler bir durumda görülüyor.

TCDD’nin makinistleri bu lokomotifi K52 diye bilmekte ve öyle adlandırmaktadırlar.
Almanya’da savaş sırasında üretildiklerinden, bu lokomotiflere  Almanca ‘’ Kriegslokomotiven’’
savaş lokomotifi kelimeseinin başındaki ‘’K’’ harfini kullanarak
K52 demektedirler.


Bu güzel lokomotifle tanışmamız daha önceki yıllarda olmuştu.
TCDD 3. Bölge İzmir Halkakpınar Depo’da görüp fotoğrafladığım 56548 hizmetten yeni
çekildiği yıllardı.

1983 yıllarında görevleri sona eren buharlılardan bazıları bir süre turistik amaçlı gezilerde
çalıştırılmışlardı. 56548 de bu lokomotiflerden biriydi. Alsancak-Çamlık arasında birçok turistik
gezide hizmet verdikten sonra 1990 yılların sonlarında Halkapınar Depo’ya çekilmişti.
Digital fotoğraf makinalarının daha ortaya çıkmadığı bu yıllarda elimde bulunan filimli fotoğraf
makinasıyla Halkapınar Depo’ya giderek, ilgimi çeken bu buharlı lokomotifi fotoğraflamıştım.



Lokomotif yenilemesinde katkıları bulunan personelden birkaçıyla hatıra fotoğrafı
çekildik.


Buharlının tekrar yaşama kavuşturulmasında büyük emeği bulunan (sol başta mavi tulumlu)
emekli TCDD Depo Şefi Eray Özdemirci.
Erya bey, bana; lokomotif ile ilgili detaylı bilgiler vererek, lokomotifin tanıtımında çok
yararlı olmuştur. Kendisi, lokomotifin yenilenmesini üstlenen ASKAY firmasınca görevlendirilip,
bilgi ve tecrübesinden yararlanılarak lokomotifin tekrar yaşama döndürülmesinde katkısı
sağlanmıştır. 

Benim yanımda bulunan siyah takımlı Halkapınar Depo Müdürü ve 3. Bölge makinistlerinin
başkanı Cemal Özkerman.
Sağbaşta bulunan Halkapınar Depo görevlilerinden  Vinç Operatörü Asım Aras


Eray bey, lokomotfle ilgi teknik bilgiler veriyor ben de gerekli notları alıyorum.

 
Br 52’nin markiz içinde Eray Bey detaylı açıklamalarda bulunarak lolomotifin işleyişiyle
İlgili bilgi edinmemei sağlıyor.


Yemek arası verildiğinde, yemeklerimizi yedikten sonra demiryolları üzerinde koyu sohbete
dalıyoruz. Cemal bey, demiryolcu çocuğu olarak baba mesleğini sürdüren bir kişi.

Kendisiyle ilgili anılarını anlatıyor. Ben de bu arada yaptığımız çalışmaları anlatıyorum.
Türkiye’de şu anda buharlı lokomotiflerde makinistlik yapmış hatta 56548’ in tecrübe
sürüşlerini yapan makinist Naci Akdağ ile iletişim kurmamı öneriyor.

Makinist Naci Akdağ ile buradaki fotoğraf ve inceleme bittikten sonra iletişim kurdum.
Kendisiyle aynı güünün akşamı buluşarak çok güzel bir sohbet ortamı yakaladık.
Bu konuyu sizlerle ayrıca paylaşacağım!

Vinç operatörü Asım Bey de buharlılara kömür yükleme anılarını anlatarak sohbetimize
zenginlik katıyor.



Yemek üstüne tekrar markize çıkarak inceleme ve fotoğraflama çalışmamız devam ediyor.
Eray Bey tender ile açıklma yaptığında, ateşçilerin nasıl kömür alıp, ocağa attığını anlatığında
ben de kürekle kömür alıp bir küreğin ne kadar ağrlıkta olduğunu deniyorum. Bir kürek kömür
bile ateşçilerin ne  kadar zorluk çektiğini anlamama yetiyor.
Bir örnek vermek gerekirese Eray Bey’in aıklmasıyla, İzmir-Denizli arası bir buharlının 10 ton
kömür yaktığını düşündüğümüzde ateşçinin yaşadığı zorluğu anlamaya yetiyor.


Lokomotifin her yanını en ince ayrıtısına kadar Eray Bey açıklamalarda bulunuyor.


Eray Bey’e Lokomotif ile ilgili  açıklamalar yaparak gösterdiği yakın ilgiye çok teşekkür
ediyorum. Eray Bey’le  bir hatıra fotoğrafı çekiliyoruz.

İzlediğiniz gibi hobi olarak benimsediğimiz modeltrencilik bizlere nekadar ilginç hoş çalışmalar
yapmaya sürüklüyor. Maketini yaptığımız bir lokomotifin gerçeğini incelemek,
ona dokunmak, bu lokomotiflerde yaşanmış olayları dinlemek yaptığınız çalışmaya olağan üstü
değer katıyor.

Öceden de belirttiğim gibi çektiğim çok sayıda detay fotoğraflarını maket çalışmasıyla birlikte
sizlerle paylaşmaya devam edeceğim.





Çevrimdışı İlyas Şıklar

  • ?lyas ??klar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Eskişehir
  • Yaş: 62
  • İleti: 851
TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #1 : Mart 09, 2008, 13:56:31 »
Teoman Hocam size ne kadar teşekkür etsek azdır. Hem böylesine sevindirici bir haber için, hem paylaşımcı bakış açınız için, hem de titiz çalışma anlayışınız için size şükran borçluyuz. Hocam, Br52'nin ihtişamını bize bir kez daha yaşattınız. Hele o son fotografta bu ihtişam tüm güzelliği ile gözlerimizin önüne serilmiş. Emeği geçen herkese sizin şahsınızda teşekkür ederiz. Saygı ve sevgilerimle... İlyas Şıklar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #2 : Mart 09, 2008, 16:11:23 »
8 Mart 2008 Cumartesi gün,ü benim için unutulmayacak günlerden biri olarak
demiryolu araştırma -incelemeleri ile ilgili olarak dolu dolu bir biçimde yaşandı.

Halkapınar Depo Müdürü Cemal Özkerman’nın önerisiyle telefonda tanıştığım
Naci Bey’le görüşerek daveti üzerine akşam kendisini evinde ziyaret ettim.

Yüreği insan sevgisiyle dolu, çok sıcak bir kişiliğe sahip TCDD 3. Bölge’de görevli
Makinist Naci Akdağ ile buharlı lokomotif çalışma sistemleri, buharlılarla ilgili
kendisinin yaşadığı tatlı anılar ve fotoğraf incelemeleri üzerinde sohbetimiz çok derinleşti.

Cumartesi akşamı saat 20.00 ile 23.45 arası nasıl geçti anlamadım. Daha konuşacak
çok konunun olacağını birbirimize bildirerek istemeyerekte olsa eve dönüş için ayrılmak
zorunda kaldım.

Gördüğünüz gibi daha nice dostluklar kurulup geliştirelecek bir ortamda bulunduğumuzu
bir kez daha anladım. Yıllarca sadece kendimizin bildiği bu uğraşımızın dışa açılıp olumlu
gelişmelerle nerelere geldiği ve daha nerelere gideceği gerçeğiyle bir kez daha mutlu oldum.


Sevgili Naci Bey’in o güleç yüzündeki ifade insana insana o kadar cana yakın geliyor ki!
Öyle  zannediyorum görkemli bir o kadar da ürkütücü gelen buharlı lokomotifeler bile onun
idaresinde uysal sevimli araçlar haline dönüşebiliyorlardır.

İnsanoğlunun işine gönül bağıyla bağlanıp, işini içten ve severek yapması,  onu başarıdan
başarıya götüren en önemli özelliklerinden biridir.

İşte Naci Akdağ’da bu özellikleri fazlasıyla kişiliğinde bulunduran bir yapı sergilemiş ki
mesleğinde kısa sürede ilerleyerek hedeflerine ulaşmış  başarılı bir makinist.
Aldığı başarı belgeleri ve TCDD 56548 Br 52 buharlı lokomotifinin yaşama döndürülmesinde
kendisinden beklenilen özverili çalışmalar. Kendisyle ilgili düşüncelerimiz doğrulayan olgular.


Naci Bey buharlı lokomotiflerde geçen anılarını fotoğraflara bakarak anlatıyor. Yurt dışından
bir çok dost edindiğini kendisiyle hale mektuplaştıklarını ve mektupları bana gösteriyor.

Naci Bey, buharlılarda TCDD hizmette olduğu yıllarda makinistlik yaptığı gibi daha sonra
turistik amaçlı trenlerde olduğu gibi, tarihi dizi filimlerdeki ve çeşitli belgesel amaçlı filimlerin
trenlerindeki buharlılarda makinistlik yapmış.

Naci Bey’in belirttiğine göre TCDD 3. Bölge Müdürlüğü’ne bağlı halen görev yapan buharlı
lokomotif konusunda deneyimli 3 makinist bulunmaktadır.
Bu kişiler:
1- Makinist Naci Akdağ
2-Makinist Hüseyin Örgücüler
3-Makinist Hasan Hüseyin Koca

Naci Bey, buharlı lokomotif makinistliğinin  okulda değil de, usta çırak ilişkisi ve sürekli
çalışma
ile öğrenilebilecek, aşırı fedakarlık ve sevgi isteyen  bir meslek olduğunu altını çizerek
anlatıyor.
Babasının da bir buharlı lokomotif makinisti olduğunu trenler içinde yaşamının geçtiğini ve
kendisinde mutlaka makinist olmayı hedefleyerek bu mesleği baba mesleği olarak seçtiğini
gururla anlatıyor.

Naci Akdağ  baba mesleği olan makinistliği azim ve gayretleriyle29 yaşında iken elde etmiş.
En genç makinist olma özelliğini mesleğine olan sevgisine çalışmasına bağlıyor.

1978 yılında Naci Bey TCDD göreve vagon revizörü (vagon teknik elemanı) olarak başlıyor.
4,5 yıl bu görevi başarıyla yürüttükten sonra 1982-1984 yılları arasında 2,5 yıl buharlılarda
ateşçi olarak çalışıyor.

1984 yılında makinist oluyor. Ticari amaçlı buharlıların hizmetten kalkmasıyla turistik gezi
trenlerinde görev alıyor.

Buharlıların tamamen hizmet dışı kalkmasıyla dizellere geçerek, dizel lokomotif  ve mototren
makinisti olarak  görevini halen sürdürmektedir.


Naci Bey Afyon Dinar doğumlu olup, babasının görevi nedeniyle uzun yıllar bu yörede
yaşamıştır.
Dinar ilçesi Afyon’a bağlı olmakla beraber Denizli iline daha yakın bulunmaktadır.
Naci Bey'in konuşma şekli, bu yörelerin karakteristik özelliğini yansıttığından anlatımları
bir o kadar daha  kulağa hoş gelen bir tarzda oluyor.

Buharlı lokomotiflerin çalışma şeklini , teknik özelliklerini ve bu makinaları sürüş biçimlerini
adeta lokomotifin içindeymiş gibi  o kadar güzel anlatıyor ki hayran kalmamak elde değil.
Son yıllarda dilimizde yerini almış güzel bir söz vardır’’anlatılmaz yaşanır’’ işte Naci Bey
ile sohbette bu tanıma aynan uymaktadır

Edindiğim bu bilgileri ve Biçerova'da oldukça detaylı çektiğim fotoğraflar ile birlikte sizlere
aktaracağım.


Saatin nasıl geçtiğini anlamadan sohbetimizi yarıda keserek, Naci Bey'e modeltrenciler
kulubü ve forumunu tanıtıyorum.

‘’Naci Akdağ’’ isim ve soy ismi ile Naci Usta’yı 1510. üye olarak oluşumumuza üye
 yapıyoruz.

Naci Akdağ Bey’e bizlere kendisini tanıttığı ve verdiği değerli bilgiler için çok teşekkür ederim.

Naci Bey, önümüzdeki günlerde Br 52’nin test sürüşünü 1000 ton yüklü olarak yapacaklarını
yani arkasına vagon dizisi bağlıyarak yapacaklarını ve beni de davet edeceklerini bildirmiştir.
Temennim zaman ve şartlar uygun olması halinde, bu fırsatı değerlendirip yine fotoğraf  ve
film çekerek, bu güzelliği sizlerle paylaşmaktır.


Çevrimdışı muratcopur

  • murat çopur
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Taksim/?stanbul
  • Yaş: 47
  • İleti: 180
  • http://muratcopur.deviantart.com/
    • muratcopur
TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #3 : Mart 09, 2008, 17:51:14 »
Teoman bey Varlığınıza sağlık demek istiyorum. Bu hobi aracılığı ile yapmış olduğunuz geziler ve bilgi birikimi hepimize çok faydalı kaynaklar olarak geri dönüyor.
Benim için ayrı bir özelliği oldu yaptığınız çalışmaların. Yıllardır görmediğim Naci amcamı (küçükken öyle söylerdim) sayenizde görmüş oldum. Demiryolcu bir aileden geldiğimi söylemiştim daha önceden. Ailemizde en çok övündüğümüz TCDD çalışanı Naci amcaydı. Ben 18-19 yaşlarına kadar Dinar'da yaşadım. Dinar'da iken sıkça birbirimize aile ziyaretleri yapardık. Onun anlattığı hikayelerele halının üstünde uyuya kalırdım.
Tekrar teşekkür ediyorum.
Umarım İzmir'e geldiğimde sizinle tanışmak ve beraberce Naci amcamı ziyrete gitmek isterim.
Murat Çopur.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #4 : Mart 09, 2008, 22:31:43 »
İlyas Bey:  Güzel sözlerinize teşekkürler. Br 52 ile ilgli çok sayıda fotoğraf çektim. Bunları
               sizlerele sırasıyla paylaşmaya devam edeceğim.


Murat bey: Naci Bey'in aile dostunuz olduğunu öğrenince çok sevindim İzmir'e her zaman
                beklerim. Geldiğinizde mutlaka Naci Bey'le görüşür, eski anılarınızı tazelemiş
                olursunuz.

Saygıdeğer modeltrenciler Br 52 ile ilgili fotoğraflı tanıtımlara devam ediyoruz.

Şimdi isterseniz markizi görsel olarak tanıyalım. Daha sonra Eray Bey'in tek tek markizdeki
alet tanıtımlarıyla devam edeceğiz. Açıklamalarda mümkün olduğunca
eksik olmaksızın bilgileri derleyip sizlere aktarmak istiyorum.
Buharlı lolomotif çalışma sistemini kitaptalardan olduğu gibi Eray Bey ve Naci Bey'in
anlatımlarıyla birleştirerek yazmaya çalışacağım.

TCDD 56548 markiz içi fotoğrafları

Markiz dış yanlarında buluan plaketlerin yeni boyanmış görüntüleri


Markizin sağ taraf dışarıdan iç görünümü


Sağ kapıdan içeri giriyoruz. Lokomotif kumandası sağtarafta bulunmaktadır.
Kurallara göre makinist yeri sağ tarafta olup, buraya sadece makinist oturabilir
Seyir halinde ateşçiler ise kömür atmadığı sürelerde sol tarafta otururlar.


Kumanda bölümünde seyir esnasında makinist mümkün olduğunca makinayıayakta idare
eder. Ancak uzun ve düz hyolda hemzemin geçitleri, yerleşim birimleri hariç dinlenme
amacıyla oturabilir.


Sağ üst bölümde çeşitli gösterge araçları.


Bu fotoğraf ise daha önceki yıllarda Halkapınar Depo'da çektiğim 56548' inmarkiz içi
görüntüsü. Yenilenmiş olan görüntüsüyle kıyaslanması açısından görüntüyü vermek
istedim.


Makinanın kullanım panosundaki plaketleri. Azami hız plaketi dikkat çekici.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #5 : Mart 09, 2008, 22:52:00 »

Fotoğflı tanıtıma devam ediyoruz.


Kontrol panelinin sağ üst tarafı.Tavanın ahşap oluşu  dikkat çekici


Kontrol panelinin üst orta ve sol taraflardaki aletleri


Panelin orta kısmında alta doğru olan yerde ocak ağzı kapağının bulunduğu yer.


Yine kıyaslama açısından ocak bölümünün görüntüsü


Yenilenmiş ocağın iç kısmı


Ocağın diğer bir açıdan görünümü ve yağ makenizması


Sol taraftaki seyir penceresi ve önündeki  borular


Sol alt kısımdaki görünüm


Kürekçinin durduğu yer. Tabanların ahşap yapısı yenilenmiş görülüyor.

Fotoğrafların düzenlemesi yapıldkça aktarma işlemleri sürecek.


Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #6 : Mart 09, 2008, 23:03:30 »
Sevgili Teoman Bey,
Her çalışmanızda olduğu gibi sizi yine Şafak beyinde yazdığı gibi bir dizinin devamını bekler gibi sabırsızla,heyecanla ve merakla izliyorum.Ellerinize emeğinize sağlık.56548 ile ilgili bu yazınız olağan üstü etkileyici.Bu arada Murat beyle ilgili kısım da beni oldukça etkiledi.
Saygılar
Ferda...
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #7 : Mart 10, 2008, 00:12:09 »
Ferda Bey, güzel sözlerinize çok teşekkür ederim. Modeltrencilik çalışmalarımızda,
modellerin gerçekleri üzerinde araştırma yaptığımızda, kişiler arası böylesine tesadüflere
tanık olmak, gerçekten çok güzel duygulara yönlendiriyor bizleri.

Fotoğraf aktarımlarına devam ediyoruz.


Markiz tavanındaki havalandırma kapağı ve aydınlatma lambası



Br 52 markiz - tender bağlantısı. Bir tek Br52 lokomotiflerde görülen bu bağlantıda dışarıyla
temas kesilerek daire, görünümlü bir bağlantı yolu ile tenderden kömür alma sistemi
oluşturulmuş. Yine dışarıdan bu bağlantı izolasyonu için kalın bez branda kullanılmış.

Almanlar 2. Dünya savaşında, hedeflerinden biri de Rusya'yı işgal etme olduğundan, soğuk
iklim şartlarına göre önlem almak düşüncesiyle her tarafı kapalı markiz ve buna bağlı tender
şeklini düşünmüşlerdir.


Tender bağlantısın içten görünümü


Eski görünümden tender bağlantısıyla ilgiliyine bir kıyaslama yapıyoruz.


Tender bağlantısının diğer bir açıdan görünümü


Markiz arkası tender bağlantısının üstü makinist ve ateşçinin eşyalarını koydukları dolap.


Tender+Ana gövde bağlantısı markiz altındaki bağlantı kısmı


Tenderin altından bağlantı bölünün görünümü ile tenderden gelen su boruları ile makinadan
tender üzerinden vagonlara giden sıcak su ve frenler için basınçlı hava boruları




Çevrimdışı ysunbul.1

  • Yusuf
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ESKİŞEHİR
  • Yaş: 64
  • İleti: 358
  • Dostluklar Cam gibidir,çabuk k?r?l?r,zor onar?l?r.
    • Emekli Makinist
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #8 : Mart 10, 2008, 00:27:27 »
    Teoman Bey,buharlı tanıtımı seri fotoğraflarınız gerçekten eğitici,ellerinize sağlık,siz 3 makinist var demişsiniz,Basmane Gar'da Gani Evis diye bir makinist arkadaşımız var,onunla tanışmıştım ,Doç.Dr.Ergin Tönik hocamızın sitesinde onun bir çok buharlı anılarını görmek mümkün,oradan da çalışmalarınızda yararlanabilirsiniz."http://e40003.me.metu.edu.tr/Evis/"
    Teoman hocam sanırım youtube'deydi sizin bir çok markiz videolarınız var bir çoğunu izledim,gerçekten Demiryolu sevdalısı bir insansınız,Keşke Sizinle beraber bir Markiz yolculuğu yapabilseydik !!! Görüşmek dileği ile iyi geceler.Yusuf SÜNBÜL

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #9 : Mart 10, 2008, 01:40:45 »
Yusuf Bey : Güzel düşünceleriniz için çok teşekkür ederim. Verdiğiniz bilgileri inceledim.
                Ancak Naci Bey'le yapılan görüşmede; Naci Bey'in bana bildirdiği üç ismi not alarak
                buraya aktardım. Bu konuyu kendisiyle tekrar görüştüğümüzde gündeme getirir mutlaka
                açıklığa kavuştururuz.

                Sizin de belirttiğiniz gibi demiryolu sevdalısıyım. Eğer imkan yaratabilirseniz ben de
                sizinle markiz yolculuğu yapmaktan büyük keyif duyarım.

Okan Bey:  Belirttiğiniz gibi lokomotifi evinde görüntülemek, emek veren kişilerle birlikte çok anlamlı
               oldu.  Seferi ben de heyacanla bekliyorum.
               Amacımız hepbirlikte bu güzellikleri paylaşarak dostlukları geliştirmek.
                 


Buharlı makinamızı biraz da dış yapısıyla tanıyalım.


Bakım ve onarım deposunun idari odalarının üstünde bulunan balkona çıkarak makinanın üst
baştan olmak üzere bölümlerin inceliyoruz.


Kazn kapağı ve üstündeki far. Genelde TCDD'de kullanılan Br 52'lerde bu far bulunmaktadır.


Kazan kapağı ve farın alttan görünümü burada da kazan kapağı dikkatimizi çekmektedir.
Aynı farda olduğu gibi kazan kapağı ortasındaki vana sadece TCDD Br 52'lerde bulunmaktadır.


Kazının sol yanında, bacanın alt kısmıda farlara enerji veren dinamo bulunmaktadır.
Bu dinamo da sadece TCDD Br'52'lerinde bulunur.


Üst kısımda ilerliyoruz. Ocakta yanan kömür ve fazla buharın atıldığı baca görülmektedir.
Baca buharlı lokomotiflerin en belirgin özelliğidir. Bacanın yanında bulunan elek görünümlü
parça bacanın üstüne kapatılarak yana kömürün kıvılcımlarının etrafa yayılmasını önlemek
için kullanılmaktadır.


Dumanlık diye adlandırılan bölümden sonra yatık kazan denilen orta bölüme geliyoruz.
Burada Dom diye bilinen kum haznesini görüyoruz.


Kum haznesini daha yakından inceliyoruz. Her iki yanından tekerlek altlarına kadar inen
kum taşıyıcı borular bulunmaktadır.
Bu kumlama sistemi rampalarda tekerleklerin patinaj yapmasını önlemektedir.


Kum haznesinden inen boruları diğer bir açıdan görüyoruz.


Makinanın sol yanıdan yatık kazan üzerinden aşağıya inen boruların birbaşka görüntüsü.
Bu boruların yanında iki vana görüyoruz. Bunlar kazana su giriş klepeleridir.
Su açma ve kapama işlevi görürler.


Kumlama haznesinden gelen borular raylara kum dökerek tekerlerin patinaj yapmasını
önlerler.


Karşıdan gördüğümüz kumlama boruları tekerlerin önünde ve arkasında bulunmaktadır.

Fotoğraflı açıklamalarımız devam edecektir.




Çevrimdışı vefanuri

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: A.B.D.
  • Yaş: 53
  • İleti: 69
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #10 : Mart 10, 2008, 04:03:04 »
Teoman bey,

Hem modeli hem de gercegini merakla takip etmekteyim. Elimde modeli olan lokomotifin ya da vagonun prototipinin fotografini gormek bile beni heyecanlandirir. Gercegini gormenin, bu kadar yakindan incelemenin  ne kadar guzel ve de heyecanli oldugunu tahmin edebiliyorum. Her zamanki gibi cok basarili bir calisma sergiliyorsunuz.  Tebrik ediyorum sizi...

-Vefa

Çevrimdışı Osman Yalçınkaya

  • Osman Yalç?nkaya
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - Suadiye
  • Yaş: 35
  • İleti: 172
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #11 : Mart 10, 2008, 19:19:53 »
Küçüklüğümde Söğütlüçeşme ve Konyadaki benzerleriyle ( BR 52 mi bilemiyorum ama buharlı sonuçta) fotoğraflar çektirdiğim..dedemin  , daha yeni yeni etrafımı tanımaya başladığım yaşlarda " Osman, cama koş bak ne geliyo " diye seslenmeleriyle sevdiğim bu canavarlardan birini en ince detayına kadar anlatıyorsunuz. Hem maket hem gerçeğini konularını hergün heyecanla takip ediyorum. Bu fırsatı bize sunduğunuz için çok teşekürler...

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #12 : Mart 10, 2008, 20:53:26 »
Vefa Bey:    Sizin de belirttiğiniz gibi gerçeğini inceleyerek maket çalışması
                 yapmak gerçekten çok keyif verici.
                 Güzel düşüncelerinize teşekkürler.

Osman Bey: Buharlı lokomotiflere olan sevginizi, Dedeniz ile yaşadığınız anılarınızla
                 paylaşmanızdan dolayı ben de size teşekkür ederim.

Br 52 TCDD 56548 gövde üstü incelemer devam ediyor.


Yatay kazanın üst ortasında bulunan ''Dom'' diye adlandırılan kısım.
 Bu parçaya ''Buhar toplama haznesi'' de denmektedir.


Buhar toplama haznesinin, kumlama haznesi ile yayn yana sol alt taraftan görünüşü


Buhar toplama haznesinden sonra gelen yerde yanyana görülen iki parça.
Bu parçalar Kazan emniyet sübop''larıdır.


Bu alan ocak kısmının üstüdür. Altta görülen büyük somun şeklindeki parçalar tapa görevini
yürütürler. Ocak üstü kazanın içindeki suyun, kazanı kireçlendirmesinden koruma amacıyla
içindeki kirecin temizlenmesi için bu tapalar açılarak tazyikli suyla kazan yıkanarak kireçler
arındırılır. Bu parçalar ''Kazan temizleme kopitleri'' olarak adlandırılır.

Markizin ön orta kımında bulunan vana ise ana buhar alma vanasıdır.

Markiz önü buhar alma vanasının sağında bulunan parça ''Düdük' tür.
TCDD  buharlılarına özgü olan, tiz sesli olan bu düdüktür. Düdüğün çalışması, buhar
basıncıdan yaralanılarak yapılmaktadır.
Makinist Naci Akdağ ile yaptığımız görüşmede; ''Halk arasında -Kara tren düdüğü- olarak
bilinen bu düdüğün sesi, o kadar etkileyicidir ki! Bu düdüğü yanık yanık öyle bir çaldırırdım
ki çok kişiyi ağlatmışımdır- demesiyle düdüğe olan hayranlığını ve düdüğü çaldırmadaki
ustalığını belirtmiştir.
Yaşı orta yaşın üzerinde birçok arkadaşımız buharlıların tiz sesli düdük seslerini anımsarlar.
Gar ve istasyonlarda yaşanan; ayrılıkların, kavuşmaların, gurbet yaralarının unutulmaz sesidir.
Kara tren düdükleri.


Markizin sağ seyir penceresi. Üst ve naındaki saçaklar diğer buharlı lokomotifleden farkını
göstermektedir Br 52'nin bir başka fark ise markiz yanında iki pencere yerine tek pencere
oluşudur. Bunlar Br 52'nin savaş lokomotifi olması nedeniyle, makinistleri korunma amacına
yönelik düşünülmüş yapısal özelliklerdir.


Markizden sonra tendere geliyoruz. Tenderin kömür alma bölümü


Tender kömür bölümünün arka tarafı. Kömür alma bölümü; kayıtlara göre 10 Ton, 
Eray Bey'in açıklamasına göre de 14 Ton kömür almaktadır.


Kömür alma bölümünden sonra düz bir alan görülmektedir. Bu alan; Br 52 savaş lokomotifi
olduğundan makinalı tüfek konması için düşünülmüş.
Br 52'lerin iki tür tenderlerinde kömür bölümünden sonra bu düz alan bulunmaktadır.
Görülen bu düz alan, diğer buharlı lokomotiflerin tenderlerinde  görülmeyen bir özellikltir.
Arka iki köşedeki kapaklar ise su alma kapaklarıdır. Kömür alma bölümü ile düz görülen alanın
altı su alma bölümüdür. kayıtlara göre 26 Ton, Eray Bey'e görede 32 Ton su almaktadır.

Tender ile açıklamalar devam edecektir
« Son Düzenleme: Mart 10, 2008, 20:55:20 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Şafak Aktaş

  • ?afak Aktaş
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Ankara
  • Yaş: 42
  • İleti: 176
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #13 : Mart 10, 2008, 21:03:33 »
Teoman Bey

Yıllardır gerçek trenlerle ilgilenen bir insan olarak, buharlılarla ilgili bu tür açıklamalı ve detaylı bilgileri sadece yabancı, özellikle Alman sitelerinde okur ve gıpta ederdim. Şimdi sizin bu açıklamalarınız, birçoğumuzun buharlı lokomotiflere bakışını değiştirecek derecede detaylı ve güzel. Bu güzel ve özverili çalışmanız için teşekkür ederim.
Benden de sizin çalışmanıza bir katkı gelsin o zaman! :)
Sevgili dostum ve İzmir'deyken karış karış İzmir demiryollarının altını üstüne getirdiğimiz can yoldaşım Orhan Berent'in ve yine Trenler grubunundan çok sevgili dostum, ağabeyim Dr. Acar Hamşioğlu'nun Biçerova'da geçtiğimiz haftalarda 56548'in test sürüşüne tanıklık ettikleri resimleri ve videoları sizlerle paylaşmak istiyorum:

Birinci gezileri: 16 Şubat
http://web.deu.edu.tr/berent/tren/16_subat/

İkinci gezileri: 26 Şubat
http://web.deu.edu.tr/berent/tren/26subat/

Orhan Berent'in dışarıdan çektiği 56548 test videosu:


Dr. Acar Hamşioğlu'nun çektiği markiz videosu: (indirme adresi)
http://www.savefile.com/files/1413016

Keyifli seyirler... :)
Şafak Aktaş

Anadolu Model Demiryolları

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #14 : Mart 10, 2008, 22:13:23 »
Şafak Bey: Gösterdiğiniz ilgiye ve güzel sözlerinize çok teşekkürler.
                İki dostunuzla ilgili bilgileri bizlerle paylaştığınız için de çok teşekürler.

Ümit Bey :  Tüm modeltrencilerin faydalanacağı bilgiler hepimizi memnun etmektedir.
                Paylaşımcılık bunu gerektirir. Bu tür çalışmalarda ne kadar çok kişiye
                ulaşılabilinirse o kadar yapılan çalışmalar anlam kazanır.

                Tüm arkadaşlara sesleniyorum. Demiryolu sevdalıları olarak elimizden geldiğince
                paylaşımcı olalım. Ümit Bey siz de Necati Bey'le yapacağınız güzel bir projeden söz
                etmiştiniz.
                Bir an önce çalışmalarınızı başlatmanızı temnni eder, iyi çalışmalar dileklerimle
                paylaşımlarınızı bekleriz.
               

Tender incelememize devam ediyoruz.


Tenderin sağ arkadan görünümü. 2. Dünya Savaşı sırasında treni saldırılara karşı korumak
amacıyla lokomotifin tender kısmına konulması düşünülen alanın diğer bir açıdan görünümü


Tender arka kısmı. Burada dikkatimizi çeken diğer bir özellik üst ortada  far olması, aşağıda
ise diğer buharlı lokomotif tenderlerinde gördüğümüz tampon üstü sağ ve sol farlarının Br 52
küvet tenderlerinde olmayışıdır.


Tampon ve koşum takımlarının görüntüsü. Tamponların yanında kondivit hortumları.
Hamuleye ( Hamule: Lokomotif arkasındaki çekilen ağırlık. Bu ağırlık yolcu veya yük
vagonlarıdır.) verilen basınçlı hava. Bir başka deyişle vagonların fren sistemleri için gönderilen
hava
Diğer solda görülen kalın hortum ise vagonların ısıtma sistemi için vagonlara gönderilen sıcak
buhar.
Burada diğer bir özelliği vurgulamak istiyorum. Tamponların yuvarlak kısımların üst yüzeyi
sağda düz solda ise bombeli bir yapıdadır. Ön kısımda ise terstir diğerbir deyişle çaprazlama
bir konumdadır. Sağda düz, solda ise bombelidir.


Tampon ve koşum takımları- hortumların sağ çapraz görünümü.


Tenderin sol çaprazdan görünümü. Üst kısım kömür alan kısmı ise su alan kısım.
Küvet tender denmesinin sebebi görüldüğü gibi şeklinin küvete benzemesidir.
Br 52'ni küvet tenderleri bojili olmasına karşın kesik tenderlerinde boji yoktur.
4dingil sabit olduğundan sorunlar çıkarmıştır. Genelde virajlarda bu tip tenderler dray
olduklarından makinistlerin hiç sevmedikleri tenderler olarak bilinir. Kesik tenderler virajı az,
genellikle düz alanlardaki demiryollarında sorun çıkarmazlarmış.


Tenderin su depo altı orta kısımdaki kırmızı renkli olan parça tekerlerin fren silindiri.
Arkadan markiz altına doğru uzanan siyah  hortum ise kazana su getirmektedir.


Markize çıklan merdiven ve arkasında tenderden gelen hortum bağlantıları.
Sarı görünümlü parçalar Enjektörler: Tenderden gelen suyu kazana boşaltmaktadırlar.


Markizin sol yanı. Seyir penceresi altında kutu ve ön tarafa doğru sol kazan kenarından
uzanan daha dar ve uzun parça; kazandan  gelen ve markize girip, orada vagonlara giden
sıcak su ve buhar borularını içinde bulundurur.

Açıklamalı fotoğraf paylaşımımz devam edecektir.


« Son Düzenleme: Mart 10, 2008, 22:36:35 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #15 : Mart 10, 2008, 23:21:31 »
Okan Bey, büyük bir keyifle paylaşımlarımı sürdürmek istiyorum.

              Biçerova'dan haber bekliyorum.
              Lokomotif aktif konuma geldiğinde bir aksilik olmazsa mutlaka gideceğim.
              Hafta içi bir gün lokomotifin vagonlu tren olarak çalışacağını dile
              getirmişlerdi.
              Hatta bu gün okul müdürlüğüne bilgi vererek, Biçerova'dan gelecek habere göre
              bir gün izin almak istediğimi belirterek gerekli girişimimi yaptım. Haber geldiği an
              izi alıp yola çıkacağım.             
              Fotoğraf ve video çekimleri için hazır bekliyorum.
              Bu arada bir yandan da maket çalışmasını sürdürüyorum.

Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #16 : Mart 11, 2008, 21:35:05 »

Kazan altı bölümleriyle TCDD 56548 Fotoğraflı tanıtıma devam ediyoruz.


Lokomotifin markizin alt kısmında dingillerin arkasında bulunan makine fren silindirleri
bulunmaktadır. Sol yandan gördüğümüz kırmızı renk dik duran parça diğer tarafta bulunan
parça ile birlikte hareket ederek tekerleklerdeki fren pabuçlarına hükmeder.

 
Markizin sağ alt kısmında görülen diğer makine fren silindiri.


Tekerlerin üzerinde görülen kırmızı renkli iki adet yatay konumda görülen hava depoları.
Depolarda bulunan hava fren sisteminde kullanılmaktadır.
Tekerleklerin dizimi ve hareketi sağlayan kollar. Bu kollara ‘’Biyel’’ adı verilmektedir.


Önden arkaya konumda, hava depoları ve tekerlek diziliminin diğer bir görünümü.
Lokomotifin dingil düzenine 1’E düzeni de denmektedir.
1: Küçük kılavuz dingil  E: Büyük 5 adet dingil ( E Alfebede 5. harf olduğundan 5 dingili
temsil etmektedir.
Sol yanda görülen tekerlek ‘’Motris’’tekerlek olarak anılır. Ana biyelin bağlı olan bu tekerlek
sıralamada 3. sırada yer alır. Merkezi yerde olan bu tekerlek; ana biyelden alarak hareketi
diğer üzerinde bulunan 2. biyelle diğer tekerlere aktarır .


1. ve 2. tekerlek arasının üstünde görülen ve ileriye doğru uzanan tırvar hareket kolları.


Tırvar hareket koları ve piston bağlantılarını görüyoruz. 1. tekerlek üzerinde gördüğümüz
bağlantı düzenine ‘’Kors’’ denmektedir. Pistondan ilk hareket alınıp ana biyele hareketi
aktaran bu Kors düzenidir.


Pistonun genel görünüşü. Pistonun önünde ki küçük tekerlek kılavuz dingilinin sol
tarafındaki tekerleğidir.


Pistonun önden görünümü


Pistonun alt kısmıyla kılavuz tekerin yakından görünümü


makinenın sağ yanındaki piston ve kılavuz tekeri.

Görüntülü anlatıma devam edeceğiz.


Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #17 : Mart 13, 2008, 13:50:11 »
Arkadaşlar merhaba,

Biraz evvel Teoman bey aradı.

Baktım arkada büyük bir gürültü, buharlı sesi. Tahmin ettiniz tabi Teoman Hoca 56548'in markizinde!

Dedi ki "Bak Harun şimdi düdüğü çalıyoruz." Arkadan uzuuun bir düdük sesi.

Sesinden ne kadar heyecanlı olduğu belliydi. Bol bol video ve fotoğraf çekiyormuş. En kısa zamanda bizimle paylaşacağını söyledi.

Eminim kendi adına aldığı zevk kadar, bunarı bizimle paylaşacak olduğu için de en az onun kadar mutlu oluyor.

Teşekkürler Teoman Hoca, paylaşımcı ruhun ve samimi, karşılıksız desteğin için.

Selamlar,

Harun



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #18 : Mart 14, 2008, 02:38:07 »
Saygıdeğer modeltrenciler, Harun Bey'in de dediği gibi bir buharlının çalışmasına tanık
olmanın yanında yaşadıklarımı sizler ile paylaşmaktan da son derece mutluyum.

12 Mart Çarşamba günü Buharlı makinisti Naci Akdağ Bey beni arayarak ,ertesi gün
test sürüşünün yapılacağını bildirerek bu çalışmaya beni davet etmişlerdir.

Kendilerinin bu güzel yaklaşımı ve göstredikleri ilgi beni çok mutlu etmiştir. Kendilerine
huzurlarınızda teşekkür etmeyi bir borç bilirim.

13 Mart Perşembe günü sabahı Naci Bey'le sabah saat 07.30 da buluşarak TCDD'nin
servisiyle Menemen depoya gittik. Br 52 ateşi yakılmış yola çıkmaya hazır bekliyordu.

Depo önünde gerekli bakımları bir kez daha yapıldı. Depo önünden geri giderek makastan
hat değiştirip tekrar depo yanına geldi. Buharlıya yakışır bir şekilde gelişini gösteren
fotoğrafla ilk açılışı yapalım.


Br 52 Buharlının muhteşem görüntüsü. Çıkarttığı ses ve Naci Bey'in öttürdüğü düdük bu
görüntüyle birleşince inanılmaz bir duygu kaplıyor insanı. Trenlere sevdalı biz modeltrenciler
olarak bu durumdan etkilenmemek elde değil.

Her modeltrenci mutlaka buharlı lokomotif modellerinin hayranıdır. Gerçeğini görmek ve hele
benim gibi markizinde seyir halinde; makinistin, ateşçinin ve diğer teknik personelin buharlıyı
nasıl idare ettiklerini, çalışmasını nasıl canla başla yürüttüklerine tanık olmak muhteşem bir
duygu.

Buharlı lokomotifin yapısına, mühendislik açısından hayranlık duymamızla beraber çalışanların
birlbirleriyle sıkı bir dayanışma içinde bu makinayı nasıl idare ettiklerini görüp hayran olmamak
elde değil.


56548 açık havada adeta yerinde duramayan bir at gibi yola koyulmayı sabırsızkla bekliyor.
Şasım hava da çok güzel. Bir gün önce İzmir^de sağnak yağmur vardı. Kararlaştırılan gün
güneşli yağışssız olunca fotoğraf çekimi için çok güzel oldu.


Demir At 56548 in etrafında fazla insanlar olmadan ve kalabalıklaşmadan sakin halindeyken
görüntülerini yakalamaya çalıştım.


TCDD'nin 56548 Br 52 hizmete girdiği ilk günkü gibi dinamik bir o kadar da alımlı duruyor.
Yeniden doğuşu kutlamak için bir an önce yola koyulmayı, özlediği raylarda hız yapmayı
sabırsızlıkla beliyor.


Lokomotif teknik personeli yarışa hazırlanan bir ata bakan bakıcılar gibi pırıl pırıl yaptıkları
demir atı okşar gibi temizleyip siliyorlar.


Hayata dödürmek için çok uğraş verdikleri 56548'in içinde gururla duran çalışanlardan
Sadettin Kaplan, TCDD 25 yıl görev yaptıktan sonra emekli yaşamından tekrar geri gelip
hayran olduğu makinasının yola çıkışını bekliyor.


Lokomotifimiz ataş takviyesiyle kazanını iyice ısıtarak buhar oluşturmaya devam ediyor.


56548 bacasından çıkardığı dumanıyla gökyüzündeki bulutları yakalamaya çalışırcasına,
onlar gibi hareket etmek için bekliyor. Hadi bir an önce yola koyulalım der gibi duruyor.


Bu fotoğrafta fazla söze gerek yok. Yüzümdeki ifade Harun Bey'in dediklerini yansıtıyor.

Diğer fotoğraflar ve video düzenlemeleriyle devam edeceğiz.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Necati

  • Necati
  • Forum Üyesi
  • Forum Üyesi
  • *
  • Yer: Ankara
  • İleti: 99
Ynt: TCDD 56548’İN YENİDEN DOÐUŞU
« Yanıtla #19 : Mart 14, 2008, 02:53:16 »
Teoman Bey Merhaba,

Mutluluğunuzu paylaşıyorum… :) :) :) :) :)….Darısı tüm model trencilerin başına…

Videosunu merakla bekliyorum….

Selamlar…