Gönderen Konu: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI  (Okunma sayısı 89192 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #60 : Nisan 27, 2008, 09:35:57 »


Çamlık Müze izlenim ve incelemelerim 15.Bölüm:

Plaktorna çevresinde bulunan buharlı lokomotiflerden, boyanmayı bekleyen 56045
lokomotifiyle plaktorna çevresindeki tüm lokomotiflerin görüntüsünü tamamlıyoruz.




56045'in de markiz yanı çok yıpranmış durumda görülmektedir.


Bu lokomotifin tenderinde dikkatimizi çeken görüntü, tender içine fuel-oil yakıt deposunun
ilave edilmesiyle ocakta kullanılan katı yakıt kömürden, sıvı yakıta geçilmiş olduğudur.


56045'in bir an önce boyanarak daha güzel bir görünüme gelmesini diliyoruz.


Lokomotifin sol markiz yanında yer alan plaketlerden numara plaketinin olmadığını görüyoruz.


Plaktorna çevresindeki fotoğraflama çalışmalarımızı tamamlayıp müze bahçesinin ortasında
bulunan dier lokomotiflerin fotoğraflarını almaya yöneliyoruz. Ancak bu lokomotiflerden önce
Çamlık istasyonunun faal olduğu dönemlerde lokomotiflrin bakımının yapıldığı depoyu görüp
oradan v çevresinden fotoğraflama yapıyoruz.

Yeşillikler içinde eski günlerinin hareketliliğini, şimdi derin bir sesizlik içinde anımsayıp sakin
bir ortamda kendisini ziyaret edenleri karşılayan lokomotif bakım deposu.


Lokomotif bakım deposunun önünde yol bakım çalışmalarında kullanılan araçlar.
Elle hareket ettirilen bu araçlara ''Drezin' denmektedir.


Deponun bir başka açıdan görünümü. Çevresinin restore edilerek temiz bakıldığını gölüyoruz.


Lokomotif bakım deposunu incelediğimizde, yanında bulunan ve yine geçmiş yıllarda İzmir
Aydın demiryolu hattının üzerinde işleyen buharlı lokomotiflere su ikmalinin yapıldığı tarihi
su deposu.


Su deposu çevreside bulunan ve güllerin yer aldığı adeta gül bahçesi görünümüdeki bu alanı
da görüntülemekten kendimi alamıyorum.

Çamlık Müze her tren modelcisi tarafından mutlaka ziyaret edilmesi gereken bir yerdir. Ege
bölgesinin tarhi zenginliklerinin en önemli yerlerinden bir olan Efes antik kenti ve Meryemana
evinin bulunduğu alanlara çok yakın olan Çamlık  Demiryolu Müzesi buranın tarhi zenginliğinin
de artmasına katkıda bulunmaktadır.

Tanıtın çalışmamız devam etmektedir.
« Son Düzenleme: Nisan 27, 2008, 10:03:55 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #61 : Nisan 27, 2008, 10:19:54 »
Çamlık Müze izlenim ve incelemelerim 16.Bölüm:




Lokomotif bakım + su deposu çevresinden sonra orta bahçedeki lokomotif ve vagonları
fotoğraflamaya yöneliyoruz. Bu arada plaktornanın yanında bulunan yol bakımımda
kullanılan vinçleri görüntülüyoruz.
Bu alan 15. Bölümün sonunda fotoğrafladığımız alanın davamıdır.




3355 plaket numaralı lokomotif arkasında vagon dizisi bulunan lokomotiflerden biridir.


Kendinden tenderli küçük boyutta olan lokomotif örneklerindendir.






Geçmiş yıllarda kullanılmış ahşap vagonlardan bir örnek.


!980'li yıllarda banliyö trenlerinde kullanılan yolcu vagonu


3355 'in arkasında bulunan vagonları fotoğraflama yaptığımız anda yan hatta bulunan
diğer bir dizi vagonlarıda görüntülüyoruz.
Kısa açık yük vagonu ile su taşımada kullanılan su tankeri vagonu


Fren kulubesi bulunan kapalı ahşap yük vagonu


Ahşap yük vagonu boyası yenilenmiş olarak olarak bize poz veriyor.


Yolcu vagonlarından yataklı vagon örneği

Fotoğraflı tanıtım devam ediyor.
« Son Düzenleme: Nisan 27, 2008, 10:32:19 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #62 : Nisan 27, 2008, 10:49:45 »


Çamlık Müze izlenim ve incelemelerim 17.Bölüm:






3362 plaket numaralı sade görünümlü bu lokomotif tam bir klasik 1800'lü yılların sonlarında
üretilmiş ilk dönem lokomotif örneklerinden


Görünüm olarak son dönem buharlılara göre oldukça sade görünümlü bu lokomotifin son
dönem buharlılara baktığımızda lokomotif yapılarının da yıllar içindeki gelişimini gözlemiş
oluyoruz.




3362 eski İzmir-Aydın demiryolu hattı üzerinde bulunmaktadır.




3405 plaket numaralı ilk dönem buharlı lokomotiflerden Alman yapımı bu lokomotifte 1900'lü
yılların başlarında üretilmiş tarhi değeri olan bir başka lokomotif örneğini oluşturmaktadır.




3405 kendinden tenderli olmasına karşın sergileme amaçlı arkasına takılmış yine ilk tender
örneklerini görüyoruz.


Doğanın güzellikleri içerisinde 3405'in bir başka açıdan görünümü

Çamlık Müze tanıtımına devam ediyoruz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #63 : Nisan 27, 2008, 11:43:05 »



Çamlık Müze izlenim ve incelemelerim 18.Bölüm:





3304 plaket numaralı Alman yapımı buharlı lokomotif Çamlık Müze'de vagon dizisiyle
sergilenen 3.  lokomotif özelliğindedir.


TCDD'de kullanılmış 1900'lü yılların başlarında üretilmiş bu lokomotifte kendinden tenderli
bir yapıdadır.


Çamlık Müze'de bulnan küçük boyuttaki  lokomotiflere şirin bir örnek.




3304'ün arkasındaki vagonların son tanker vagonundan lokomotife doğru görünümü


TCDD'nin tanker vagonlarından bir örnek


Kısa ve açık yük vagonu


kapalı yük vagonu


İlk dönem ahşap kısa yolcu vagonu. Bu vagonun dış kenarlarındaki ahşap malzemelerinin
yenileme çalışmaları yapılmaktadır.

Çamlık Müze tanıtımı devam etmektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #64 : Nisan 27, 2008, 13:39:05 »


Çamlık Müze izlenim ve incelemelerim 19.Bölüm:

Çamlık Müze kapısı giriş kımının solunda bulunan lokomotifle tanıtıma devam ediyoruz.



3558 plaket numaralı bu lokomotif kendinden tenderli olup Alman üretimlerinden 1900'lü
yılların başında üretilmiş boyutu o yıllardaki lokomotiflere göre oldukça iri olan bir lokomotif
özelliği taşımaktadır.


Giriş kapısının solunda bulunan lokomotifin sağ yandan görünümü


Kendinden tender yapısıyla 3558 ağaç altında sergilenerek güneşin altında kalmaktan
bir ölçüde kurtulmuş durumda sergilenmektedir.




Dar hatlarda çalışan lokomotiflereden bir örnek


Bu lokomotif tanıtım plaketinde de belirtildiği gibi demiryollarına traves üreten Darıca'daki
fabrikada, binalar arasında malzeme taşıyan küçük boyuttaki vagonları çekmekte kullanılan
dar hat lokomotifidir.




45000'lik lokomotiflerden diğer bir örneğini Çamlık Müze'nin büyük bahçesinde tanıtmıştık.
Buradaki 45161 plaket numaralı lokomotif tenderine ilginç kömür yükleme konumunu temsilen
sergilendiğinden bu görüntüyü vermeye çalışıyoruz.


Vinçli sistemin olmadığı yerlerde buharlı lokomotiflerin tenderlerine fotoğrafta görüldüğü gibi
yürüyen bantlı bir sistemlle kömür yüklemsesi yapılıyormuş. Müzeyi düzenleyenler de bu sistemi unutmamışlar ve görüldüğü gibi sergilemişler.

Tanıtım çalışmamız devam edecektir.






Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #65 : Nisan 27, 2008, 15:00:18 »





Çamlık Müze izlenim ve incelemelerim 20.Bölüm:





TCDD' de kullanılmış 45161 plaket numaralı İngiliz yapımı buharlı lokomotif ''Stanier 8F''
buharlı lokomotifidir.


Lokomotifin bulunduğu yer Çamlık Müze girişindeki bahçenin doğu yönünde sağ taraftadır.
Bahçe duvarına çok fazla yanaştırlımadan sergilendiği için ön sağ çaprazdan görüntü
alabiliyoruz.


Tenderi diğer lokomotiflere göre görünüm olarak farklı bir şekilde üretilmiştir.


Lokomotifin bulunduğu konuma göre sol yanını bütün olarak görüntüleyebiliyoruz.
Böylece F-8 TCDD 45161 buharlı lokomotifiyle Çamlık Müze'de bulunan tüm lokomotiflerin
fotoğraflamasını tamamlıyoruz.


Müze girişindeki bakım atelyesinin yanında buluna küçük bir binanın içinde Ulu Önder Gazi
Mustafa Kemal Atatürk'ün çok syıda fotoğraflarının daimi sergisi bulunmaktadır.
Atatürk'ün Çamlık istasyonuna geldiğini belgeleyen fotoğraf dikkat çekmektedir.


Müze girişinin ilerisinde su deposun geçtikten sonra yer alan bu vagonun Atatürk tarafından
kullanıldığı söylenmektedir. Ancak geçmişte Atatürk'ün diğer Atatürk vagonlarındaki gibi
fotoğraflı belgesi bulunmamaktadır.
Bilindiği üzere Atatürk'ün yurt gezilerinde kullandığı vagonlaradan biri Ankara gar içerisinde
diğeri ise İzmir Alsancak gar binası önünde sergilenmektedir.


Çamlık Müze'de 19 Nisan 2008 Cumartesi ve 23 Nisan 2008 Çarşamba günleri fotoğraf ve
video çekimleri için bulunmuştum.
23 Nisan 1920 Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin kuruluş yıldönümü nedeniyle Cumhuriyet
tarihimizde bu önemli gün ülkemizde olduğu gibi dünyada da tek olarak çocuklara armağan
edilmiş  Çocuk Bayramı olarak ta kutlanmaktadır.

Ulusal Egemenliğimizin Bayramı olan bu günde Çamlık Müze'de Atatürk'ün anısına sergilenen
bu vagonun pencerlerine konan Atatürk fotoğrafı ve Türk Bayrağı arasında günün anısına
çekilen bu fotoğrafla modeltrenci dostlarımıza saygılar sevgiler sunuyorum.



Not: ''TCDD BR 52 Buharlı Lokomotif Maket Yapımı'' konusunda Br 52'nin Çamlık Müze'de fotoğraf inceleme çalışmalarıı sırasında ortaya çıkan bir düşüncemle ilgli tüm müzede bulunan lokomotif, vagon ve demiryolu ile ilgili görüntüleri fotoğraf ve video ile belgeleme çalışması başlamış bu başlık altında  20 bölümden oluşan fotoğraflı tanıtım dizisi olmuştur.

Okan Bey, burada fotoğrafları web sitesine aktarmaya başlamıştır.
Çamlık Müze videosunundan 47 dakikalık bir DVD'yi Harun Bey'e gönderdim.
Harun Bey'de modeltrenciler aktiviteleri çalışmaları doğrultusunda çoğaltma yaparak kulüp üyelerine dağıtımını sağlayacaktır.

Harun Bey ve Okan Bey'e katkılarından dolayı çok teşekkür ederim.


Saygılar
Teoman Kardaşlar




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #66 : Nisan 30, 2008, 20:09:44 »
Teoman bey,

Çocuklarla başladığınız bu anlatımı çocukların bayramında bitirmeniz de ayrı bir anlam katmış. Bu arada çocuklar için yaptığınız eskiz çalışması da merak ettiklerimiz arasında.



Okan Bey, yorumlarınız ve tespitleriniz için çok teşekkür ederim. O gün yaptığım çizimi
çocuklara verdim. Ancak sizin isteğinizi de yerine getirmeye çalışacağım.



Şu anda yeni eskiz çalışmalarımı sürdürüyorum. Gecenin ilerleyen saatlerinde, tamamlayıp
sizlerle paylaşacağım. Küvet tenderlinin çalışması bitince, kesik tendirlinin de çizimine
başalayacağım.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #67 : Nisan 30, 2008, 21:39:30 »


Karakalem tekniğinde küvet tenderli BR52 çizimi devam ediyor.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #68 : Mayıs 01, 2008, 01:15:12 »


TCDD BR 52 Küvet tenderli duman deflektörlü karakalem çizimi tamamlandı.



Sevgili Okan Bey'in önerisiyle;  karakalem tekniğinde çizimini yapmış olduğum BR52 Küvet
tenderli buharlı lokomotifin aynı zamanda, yapımını sürdürdüğüm kesik tenderli BR52 ile
birlikte maket çalışmasını yapacağım. Ayrıca kesik tenderli BR52'ninde karakalem çalışmasını
yine sizlerle paylaşacağım.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı muratcopur

  • murat çopur
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Taksim/?stanbul
  • Yaş: 43
  • İleti: 180
  • http://muratcopur.deviantart.com/
    • muratcopur
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #69 : Mayıs 01, 2008, 05:33:44 »
Teoman bey! Çamlık müzesi gezilerinizde çekmiş olduğunuz bir fotodan esinlenen bir arkadaşımız kendi imkanlarıyla (eldeki plastik ve benzeri parçalardan) bir kömür konveyörü yapmış.




Çevrimdışı muratcopur

  • murat çopur
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Taksim/?stanbul
  • Yaş: 43
  • İleti: 180
  • http://muratcopur.deviantart.com/
    • muratcopur
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #70 : Mayıs 01, 2008, 06:11:22 »
devamı


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #71 : Mayıs 02, 2008, 01:37:15 »


Haldun Bey: iltifatlarınıza teşekkürler. Samimiyetinize inanıyorum.
                 Yaşınıza ve mesleki  kişiliğinize saygı duyuyorum. Sizin de yapmış olduğunuz mimari 
                 maketleriniz el emeği çalışmalarıdır. Benim yaptığım eskiz çalışmaları el öpülecek kadar   
                 değildir. Gösterdiğiniz bu yaklaşımınıza en derin saygılarımı sunarım. Birbirimizin elllerini 
                 dostluk anlayışımıza uygun olarak sıkmamız yeterlidir.

Murat Bey: arkadaşınızın fotoğraflardan esinlenerek yaptığı kömür yükleme maketi güzel olmuş       
               ellerine sağlık.

Saygıdeğer modeltrenciler, bu akşam (01 Mayıs Perşembe '08) kesik tenderli BR 52'nin de
karakalem tekniğiyle çizimini yaptım.


Eskiz olarak çizdiğim bu iki ayrı görünümlü BR 52'ler ile ilgili, kesik ve küvet tenderli maket
çalışmalarında, yapım aşamaları sırasında bir kez buharlı lokomotiflerin yapısını çizim yolu ile
incelemiş olarak konuya bu açıdan da bağlanmış olduk.


Maketlerimiz tamalandığında iki maketin görüntüsü bu şekilde olacak ve 3.sü yapılacak
modeltrenciler kulubü aktivitesinde Türkiye'de kullanılmış fotoğrafları ile birlikte sergilencektir.

TCDD' de kullanılmış K52 56507 küvet tenderli olup duman deflektörlü olan türdendir.
Diğer TCDD K52 56523 kesik tenderli olup duman deflektörsüzdür.TCDD'de kullanılmış duman
deflektörlü olan buharlı lokomotiflere kanatlı lokomotif te denilmektedir.

Kanatlı buharlı lokomotiflerden BR52 sınıfı (K52) TCDD'de 8 veya 10 adet kullanılmıştır.

Saygılar
Teoman Kardaşlar



               
               

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #72 : Mayıs 02, 2008, 11:32:35 »


32. BÖLÜM


Saygıdeğer modeltrenciler, 2 adet BR 52 maket yapımı çalışmalarına yönelik araştırma ve
inceleme çalışmalarımızda sürmektedir.

2.olarak yapacağımız,  TCDD 56507 kanatlı buharlı lokomotifi yapımı  TCDD'de kullanılmış
kanatlı buharlıların fotoğraflı araştırmasını yaparak çalışmalarımıza devam ediyoruz.

Jean-Patrick'in bana yollamış olduğu BR52 fotoğraf arşivinden seçtiğim fotoğrafları belge
olarak sunuyorum.

TCDD KULLANILMIŞ KANATLI K52'LER


56502  İstanbul Halkalı İistasyonu.


56503 İzmir Alsnacak Gar


56504 İzmir-Aydın demiryolu hattı  Şirinyer istasyonu öncesi Yeşildere rampasının son nokta


 56507 İzmir -Aydın demiryolu hattı Ortaklar istasyonu

56508 Uşak depo


56509 İzmir Alsancak Gar


56510 Sivas-Erzurum bölgesi Demirkapı mevki


56527 Balıkesir İstasyonu


Fotoğraf incelemelerimize göre;TCDD kullanılmış K52'lerin duman deflektörleri diğer bir deyişle
kanatları, Alman Demiryolları'nda kullanılanlardan farklı olarak TCDD'ye özgü bir şekildedir.

Bizzim yaptığımız maket kitinin içinden bu kanatlar savaş lokomotifi yapısına uygun olarak
farklı  çıkmaktadır. Dolayısıyla Alman Demiryolları'nda sivil olarak kullanılan BR52'lerde farklıdır.

Bu durama göre bizde lokomotif maketimize yeni bir çalışma ile kanat yapacağız.
Bu çalışmayı görüntülü olarak sizlerle paylaşacağız.

Aradaki farkı görme açısından, Almanya'da nostalji amaçlı kullanılan BR52'nin fotoğrafında
görülen duman deflektörleri


Dikkat ettiğimizde DB'ye ait BR52'lerin kanatları, TCDD' de kullanılanlardan farklı şekildedir.

Manisa İstasyonu'nda bulunan 56507 üzerinde kanatlarla ilgili araştırmamı sizler ile paylaşıp
kanat yapımını gerçekleştireceğim.

Saygılar
Teoman Kardaşlar
« Son Düzenleme: Mayıs 06, 2008, 13:31:58 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #73 : Mayıs 03, 2008, 00:43:08 »


33. BÖLÜM


TCDD K52 buharlı lokomotiflerde kanat yapısı incelememize devam ediyoruz.


12 Nisan '08 Cumartesi günü detay foytoğraflama yaptığım Manisa İstasyon yakınında
bulunan 56507'nin kesik tenderli ve kanatlı genel görünümü.

http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/56501 bu sayfada 56501-56553
numaralar arası 53 adet TCDD'de kullanılmış buharlıların özellikleri bulunmaktdır.


Yukarıda belirttiğim sayafadaki 56507'nin 1988 yılında küvet tenderinin değiştirilerek kesik
tender takıldığını belgelemektedir.

Bu duruma göre 56507 Türkiye'ye 1940'lı yıllarda geldiğinde küvet tenderli olarak kullanılmış
ve 1988 yılında tenderi değiştirilerek kesik tenderli olarak hizmetten çıkışına kadar kesik
tenderli kullanımıştır.

Şu anda kanatlı özelliğiyle ayakta kalmış iki lokomotiften biri olarak Manisa'da bulunmaktadır.
Diğer kanatlı olan küvet tenderli 56508 ise şu anda Uşak Depo' da bulunmaktadır.


56507' nin kanatlarının ön profilden inceliyoruz.


TCDD'ye özgü kanat yapısını şekli yatay dikdörtgen görünümündedir. kanadın üst kısımları
gövdeye doğru eğimlidir.


Kanat yapısında içe doğru eğimi yakın plandan gözlemliyoruz.


56507'nin üstüne çıkarak kanatların üstten görünümünü inceliyoruz.


Maket çalışmamızda kanatların yapımı için gerekli olacak ölçülendirme çalışmalarını yapıyoruz.


Kanat yapısının ölçüleri. Bu ölçüleri yapacağımız 1/35 ölçeğe göre hesaplayacağız. Eğer1/87
ölçekli modelllerimize de bu kanatçıkları uyarlamayı düşünürsek yine gereçek ölçülerinde yola
çıkarak 1/87 ölçeğe göre hesaplayacağız.


Kanadın içten bağlantı görünümü ve bağlantı parçasının yükseklik ölçüsü.


Gövdeye kanadın dıştan bağlantsıı ile buradaki bağlantı parçalarının ölçüleri görülmektedir.

Maket çalışmalarımız devam etmektedir.
« Son Düzenleme: Mayıs 06, 2008, 13:37:19 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #74 : Mayıs 03, 2008, 12:46:39 »
Tarık Bey sorun değil.


İhsan Bey, bu kanatların işlevi: buharlı lokomotiflerde; makinistin ve ateşçinin görüşünü
engellememesi için lokomotiften çıkan buhar dumanlarının kanada çarparak dışından savrulup
kanat ile gövde arasında kalan iç kısımda lokomotifin pencere yönünde görüşün net olmasını
sağlamaktır.

Kanat yapımı ile ilgili daha detaylı bilgi vererek çalışmaya devam edecektik, ancak kanatlar
ile ilgili ölçülendirme için aşağıdaki fotoğraflar üzerinde ön bilgi verelim.


34. BÖLÜM



Bu sabah pirinç malzemesi satan yere giderek 0.30 kalınlığında pirinç levhalardan aldım.
Plaket işleri yapan arkadaşın atelyesinde 1/35 öçlçeğine uygun olarak kestirdim.
Daha sonra soba üretimi yapan bir başka atelyeye giderek kanatların üst kısmından ölçeğe
uygun  ''caka'' denilen metal kıvırma aletinde dereceli olarak kıvırma işlemini yaptırdım.

250 cm uzunluğunda olan kanadın 1/35 ölçeğe göre uzunluğu: 250cm/35= 7.14cm dir.
Ben de pirinç malzemenin uzunluğunu bu ölçüye uygun yaklşık olarak 72mm kestirdim.
Diğer ölçülerde aynı yöntemle dikkate alınmıştır.





Fotoğraflar ve cetvel, kanatlar üzerindeki ölçülendirme hakkında umarım gereken bilgileri
görsel olarak vermiştir.

Saygılar
Teoman Kardaşlar



« Son Düzenleme: Mayıs 06, 2008, 13:38:57 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #75 : Mayıs 03, 2008, 17:38:38 »
Serkan Bey, yorumlarınız için teşekkürler.

İhsan Bey, az önce saat 17.15'te Makinist Naci Akdağ ile yaptığım telefon görüşmesinde
buharlı lokomotiflerde kullanılan kanatların işlevini sordum.

Naci Akdağ'ın cevabı: Buharlı lokomotflerde bu kanatlar kazan bölgesinin baş tarafında bulunandumanlığın, sıcaklığının dengelenmesi için dışarından gelecek soğuk ve sıcak havanın
etkisini önlemek için kullanılmaktadır.

Bir önceki mesajda ilettiğim görüşe göre Naci Akdağ şunu söylemiştir: ''Eğer buhar dumanlarının
görüşü engelleyici bir durumu olsa bütün buharlı lokomotiflerde duman perdesi yani kanat olurdu.''

Buharlı lokomotifler üzerinde engin bilgisi olan Makinist Naci Akdağ'ın verdiği bilgiler doğrultusunda
kanatların işlevini tam olarak öğrenmiş olduk.

Naci Akdağ Bey'e çok teşekkür ederiz.

Saygılar
Teoman Kardaşlar
« Son Düzenleme: Mayıs 04, 2008, 09:20:29 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı vefanuri

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: A.B.D.
  • Yaş: 49
  • İleti: 69
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #76 : Mayıs 04, 2008, 02:08:29 »
Merhaba,
Maketiniz ele alındığında, bilen bir gözün bile farkedemeyeceği detayları incelikleri bulup araştırıp uygulamaya çalışıyorsunuz.Gerçekten yaptığınız herkesin yapabileceği iş değil. Büyük emek, tekrar sonsuz teşekkürler..Eminim bittiğinde gerçeklerinden güzel olacaktır.

Yukarıda bu kanatlarla ilgili bilgi vermişsiniz. Maketi yapmaya başladığınızda açıkçası ben de merak etmiştim. Fakat şimdi başka birşey takıldı kafama. Bu modellere konulmuş bu kanatlar, peki ama diğer modellerde niçin yok? Madem işe yarayan yapılar, diğer modellere koymak akıllarına mı gelmemiş, üşenmişler mi :)
Bilgisi olan paylaşırsa çok memnun olurum.

(Model yapıyordunuz konu nerden nereye geldi, ben de baya böldüm kusura bakmayın)

Bu kanatlara ingilizce'de "smoke deflector" deniyormus... Alman icadi oldugu icin sanirim dogrudan Almanca'dan cevrilmis. Ilk buharli lokomotiflerin zaten bacasi cok yuksek oldugu icin duman dogrudan yukselip makinistin gorusunu engellemezmis... Lokomotif modelleri gelistikce ve yollardaki azami yukseklik sinirlari azaldikca, baca boylari kisalmis. Bu yuzden de eskisi gibi bacadan cikan duman yukselemedigi icin, Alman muhendisler bu kanatlari eklemisler. Fotograflardan da goruldugu gibi kanatla kazan arasinda kalan boslukta asagidan yukariya dogru olusacak hava akimi, bacadan cikan dumanin hemen dagilip makinistin gorusunu engellemesi yerine, daha da yukselmesine yardimci olacaktir. Eski modellerde Wagner tipi denen buyuk kanatlar, daha yenilerde ise 'Witte' tipi ince kanatlar kullanilmis (buyuk olasiklikla bunlari dizayn eden muhendislerin isimleri...). Bu kanatlarin bazi modellerde gorulmesi, bazilarinda olmamasi, anladigim kadariyla, lokomotiflerin uretim tarihlerine, teknolojilerine bagli.. genelde, goreceli olarak yeni modellerde var, eskilerde yok seklinde...

Bakiniz: http://www.railway-technical.com/st-glos.shtml#SMOKEDEFLECTORS

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_deflectors

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #77 : Mayıs 04, 2008, 03:31:04 »

Osman Bey, ve Ferda Bey güzel görüşleriniz için çok teşekkürler.

Vefa Bey, ilettiğiniz bilgilere teşekkürler.


Akşam aile dostlarımıza ziyarete gittiğimizden dolayı çalışmamıza gece yarısı 01.30da devam
edebildik. Kanatların gövde üzerinde duruşunu ben de merak ettiğim için hemen işe koyulduk.
Bu tür çalışmalarda bu heyacanı duyarak çalışmanın keyfine diyecek yok!


35. BÖLÜM


Kanatları gövdeye bağlayan'U' biçimindeki parçaların eni 8cm olduğundan 1/35 ölçeğe göre
pirinç levhadan yaklaşık 2.5 mm kalınlığında şeritleri giyotinle kestirdik.

Aldığımız ölçülere göre bu şeritler üzerinde gerekli kıvrımları yaptık.


Kanat bağlantı parçalarını 'peligom' marka yapıştırıcı ile yapıştırdık.


Kanatları oluşturduktan sonra deneme amaçlı gövde üzerine geçici yapıştırarak görünümü
ile ilgili inceleme yaptık.


Kanatların gövde ile uyumunu kontrol amaçlı çaprazdan görüntüledik.


Kanatların konumunu üstten görünümüyle kontrol ediyoruz.


Kanatlarımızın görünümü ve gövde ile uyumu istediğimiz şeiklde olmuştur.

İkinci yapacağımız maket TCDD 56507 K52 kanatlı ve küvet tenderli buharlı lokomotifimizin
kanatları hazır hale getirilmiş oldu.

Kanatların boyama ve gövdeye sabitleme işlemlerini ayrıca yapacağız.


Saygılar
Teoman Kardaşlar

« Son Düzenleme: Mayıs 06, 2008, 13:40:09 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #78 : Mayıs 06, 2008, 14:10:12 »



36. BÖLÜM


Geçici olarak yapıştırdığımız kanatları, boya çalışmaları için maketimizin kazan gövdesinden
söküyoruz.

Metal zemin üzerine boyanın iyi tutunmasını sağlamak için yüzeylerin temiz ve yağsız olması
gerekmektedir. Yüzeylerin yağdan arındırılması işleminde  pudradan yararlanıyoruz.

Bir miktar pudrayı boya yapacağımız yüzeylere serpiyoruz.


Pamukla pudrayı yüzey üzerinde ovarak temizliyoruz. Böylece kanatların yapımı sırasında
parmaklarımızdan dolayı yağlanmış olan metalin yağını alıyoruz. Boyanın tutunması için
bu işlemin yapılması gereklidir.


Temizlediğimiz pirinç metal üzerine yapıştırıcı etkisi de olan vernik atıyoruz.Verniğin buradaki
işlevi metale yapışarak üzerine atılacak boyanın daha iyi tutunmasını sağlamaktır.


Verniğin kurumasından sonra astar boyayı önce ince kısımlardan başlıyarak atıyoruz.
Kenarlarda boya yığılmasını önlemek için önceden kenarların boyanmasında yarar vadır.



İç kısımda da aynı yöntemi uygulayarak kenarların boyanmasından sonra ortada kalan alanı
boyayarak astar boya işlemini tamalıyoruz.


Boyanın kurumasında yaralı olacağından saç kurutma makinasından yaralanıyoruz.



Lokomotifimizin kanatlarının astar boyaması tamamlanıyor. İç ve dış yüzeyler siyah boya
atımına hazır hale getiriliyor. Gövde montajı yapıldığında;  gövdenin siyaha boyanması sırasında 
kanatlara da aynı boya uygulanacağından kanatların siyah boya işelemi beklemeye alınıyor.


Çalışmamız devam edecektir.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #79 : Mayıs 07, 2008, 14:14:58 »



37. BÖLÜM


Bu bölümde kit içinden çıkmayan daha doğrusu Alman Br52'lerinde bulunmayan ancak TCDD
Br52'lerinde bulunan kazan kapağı açma-kapama vanasının yapımıyla çalışmamıza devam
ediyoruz. Kazan bölümünün boyanmasına geçilmeden ekleme yapacağımız parçaları yapıp,
kazan boyamasını yapmamız gerekmektedir.


Çamlık'ta 56523 üzerinde yaptığımız incelemede kazan kapağı vanasının çapını ölçüyoruz.
Vananın çapı 36cm gelmektedir. Bu ölçüyü 1/35 olarak düşündüğümüzde yapacağımız
vananın çapı 1cm olacaktır.


Elimizde bulunan çeşitli kalınlıktaki plastik çubuklardan vana yapımında yararlanıyoruz.
Kullandığımız araçlardan maket bıçağının tutulan metal çubuğunun çapı  1cm olduğundan
plastik malzememizi kıvırarak 1cm çapında çember elde ediyoruz.


Yine plastik parçalardak küçük dikmeler keserek bu parçaları çember içinde vananın şekline
5 köşeli yıldız biçiminde yapıştırıyoruz.



Oluşturduğumuz çember ve ortasından kenarlara doğru uzanan 5 dikmenin ortasına, ters ''L''
biçiminde olan vananın çevrilmesine yarayan el tutamacını da kesip yapıştırıyoruz.


Yaptığımız kazan kapağı vanasını maket üzerinde deniyoruz. Yapılan çalışmamızda ölçülerin
ve şeklin uygun olduğunu gözlemliyoruz.


Gerçeğinde pirinç döküm olan vananın maketimizde aynı görüntüyü vermesi, pirinç rengine
uygun olması için yaptığımız parçayı altın sarısı rengine boyuyoruz.


Pirinç döküm olan kazna kapağı vanasının lokolmotifin siyah boyası üzerinde duruşunu daha
iyi gözlemlemek için kazan kapağını siyaha boyayıp vanayı üzerine yerleştirerek inceliyoruz.

TCDD'ye özgü K52 buharlı lokomotiflerinin en belirgin özelliklerinden biri de bu kazan kapağı
vanalarının oluşudur. Daha öncede belirttiğimiz gibi Alman Br 52'lerinde bu vana konmamıştır.
Biz de bu özellikleri dikkate alarak çalışmamızda kitin içinden çıkmayan parçaları yeniden
yapmaya çalışarak TCDD K52' lerine benzetmeye çalışyoruz.

Çalışmalarımız devam etmektedir.