Gönderen Konu: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI  (Okunma sayısı 87333 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #20 : Mart 23, 2008, 13:24:26 »
20. BÖLÜM

Bu bölümde lokomotifimizin kazan altı şasi ile tamponları boyayacağız.
Önce şasiyi siyah mat enamel boya ile airbrush kullanarak boyamaya başlıyoruz.


Siyah boyamızı tinerle incelterek airbrushımıza döküp boya atımına şasinin arka tarafından
başlıyoruz.


Şasi çok girintli çıkıntılı bir özellik göstermektedir. İçi ve dışını sabırla ve bir sıraya göre
dikkatlice boyamak gerekiyor. Bir üst kısmı, bir yan kısmı ve alt kısımını çevirerek boyama
işlemini yürütüyoruz.


Boya atımını acele etmeden parçalar üzerinde, boya yığılmasını yaratmadan, az
yoğunlukta ince katmanlar halinde boya atımını yapıyoruz. Ön kısma geçerek ortaya doğru
bir başka açıdan boya atımınına devam ediyoruz.


Şasi kısmının siyah boyama işlemi tamalanınca eksik kalan yerleri tespit ediyoruz.
İkinci bir kat atmak üzere atılan boyanın iyice kuruması için beklemeye alıyoruz.


Son katını attığımız şasiyi inceledikten sonra üzerinde; farklı renklerin boyanmasında, tekrar
ele alacağımız zamana kadar, kapalı bir yere, tozdan korunması için kaldırıyoruz.


Sıra tamponların boyamasına geldi. Bildiğiniz gibi Br 52’nin tamponlarının yuvarlak kısımlarının
kenarları beyaz renklidir. Biz de bu özelliği dikkate alarak tamponları bu şekilde boyamaya
çalışacağız. Bakalım sonuç nasıl olacak!



Lokomotifimizin tamponlarını bir kez daha yakından inceleyip, yapacağımız boyama
çalışmasında, üzerindeki boyama şeklinini dikkate alıyoruz..


Br 52 maketinin  tamponlarını yapıştırıp gerekli düzeltmeleri yaptıktan sonra kolay boya
yapabilmemiz açısından uçlarına plastik çubuk takıp masa akrobatına yerleştiriyoruz.


Tamponlarımızı siyaha boyuyoruz. Boyama işi bitince kurumasını bekliyoruz.
 

Boyası kuruyan tamponların üzerine kenar beyazları için kırtasiyeden aldığımız yuvarlak
küçük etiketleri kullanarak maskeleme yapmak için maket bıçağımızın ucuyla tamponun
üzerine yerleştiriyoruz.


Maske olarak kullanacağımız etiketi yuvarlak tampon yüzeyinde tam ortalıyarak fırçamızın
sapının ucuyla bastırarak beyaz boya atımına hazırlıyoruz.


Beyaz boya atımında tamponun alt kısımlarına beyaz boya sıçramamsı için kartondan şablon
hazırlıyoruz


Tampon kenarlarına beyaz boyamızı atıyoruz. Hazırladığımız karton koruyucular alt kısımlara
boya gitmesini önlüyor.


Beyaz boya atımı tamalanınca biraz kuruması için bekleyip maket bıçağı ucuyla etiketin
kenarlarını dikkatlice kaldırıyoruz.


Ucunu kaldırdığımız etiketi cımbız yardımıyla tamamen kaldırıp alıyoruz.


Tamponların siyah ve beyaz boyama işlemi, istediğimiz gibi iyi sonuçlanıyor.

Çalışmalarımız devam ediyor.




« Son Düzenleme: Mart 23, 2008, 15:46:57 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #21 : Mart 24, 2008, 02:04:55 »


21. BÖLÜM

Saygıdeğer modeltrenciler, konumuzun 30 numaralı mesajı, 19. Bölümünde pirinç plaket
yapımlarıyla ilgili açıklamalarda bulunmuştum. Bu açıklamalar içinde fotoğrafını yayınladığım
plaketçi arkadaşımız önümüzdeki hafta içinde bu çalışmaları yapabileceğini bildirmişti.

Başka bir plaketçi arkadaşımıza da uğrayıp ona da sipariş vermiştim. İşte bu gün; ikinci
gittiğim plaketçi arkadaşımız Salih Bey konuya gösterdiğim olağanüstü hassasiyetten etkilenmiş
ki  bu gün (Pazar günü) beni telefonla arayarak saat 14.00 gibi gelip plaketlerini alabilirsin demiştir.

Bu sevindirici haber üzerine, ailemizle yapacağımız pazar günü gezmemiz için evden ayrıldığımızda
bu arkadaşımızın atelyesine uğrayarak plaketleri aldık. Gece eve döndüğümüzde, maketimizin
markizi üzerinde deneme çalışması yaparak bu plaketeleri sizlerle paylaşmayı istedim.

Plaketler bakalım nasıl olmuş ?



TCDD pirinç plaket takımlarımız. Üzerlerinde vernik parlak olarak atılmış. 1/35 ölçülerinde
0.40mm Kalınlığında asit indirme yöntemiyle çalışılmış ve kenarları kıl testere ile kesilmiş olan
ilk TCDD maket pirinç plaketeleri

Kenarlarında vernik akıntıları ve ''TCDD'' plaketinin sol kenarı biraz kalın olmuş durumdadır.
Vernikler zımpara ile temizlenip kalın kenar da eğe ile düzeltilerek uygun hale gelebilecektir.


Markizin sol yanına siyah boya yerine geçecek geçici bir renk vermek isteğiyle siyah vinil
malzeme kapladım. Bu siyah zeminin üzerine TCDD plaket takımlarını yapıştırdım.
Plaket üzerine atılmış parlak verniğin üzerine mat vernik atarak görünümü daha net hale
getirmeye çalıştım. Bu arada plaket kenarlarında gerekli düzeltmeleri de yapmayı ihmal
etmedim.

Fotoğraf çekiminde tam karşıdan ne de olsa metal pirinç parlama yapmaktadır.


Işığın direk gelmesini önlemek amacıyla birz çaprazdan fotoğraf çekimi yaparak plaketleri
daha net göstermeye çalıştım.


Markizi biraz daha çapraz hale getirerek plaketerin kalınlığını göstermeye çalıştım.
Görüldüğü gibi 0.40 mm lik plaketler zeminde pak fazla kalın durmamaktadır.

Diğer arkadaşımız plaketçi Remzi Bey' den gelecek plaketleri de inceleyeceğiz ve uygun olanı
seçip maketimiz üzerinde kullanacağız.

Şu andaki sizlerle paylaştığım plaketler, bana fena olmadı gibi geldi. Maketteki  plaketlerin
pirinç olmaları gerçek lokomotiflerdeki gibi görünüme daha iyi değer katacağa benzemektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #22 : Mart 24, 2008, 11:29:20 »
Okan Bey, merhaba.

Şu anda okuldayım ders arasında foruma girdiğimde mesajınızı gördüm.
Hemen size yanıt veriyorum.

Asit indirmede ancak ulaşabildiğimiz iyi sonuç 1/35 ölçekte oldu.
Laser kesim ve buna bağlı olarak üzerine işlenebilecek yazı ve şekiller için de
ayrı bir baskı tekniği söz konusu şimdi bu konu üzerinde çalışıyorum.

Olumlu sonuçlar aldığımızda mutlaka bu durumu sizlerle paylaşacağım.
Somut bir gelişme olmadıkça, önceden her hangibir bilgi vermenin doğru olamayacağını düşündüğüm için bu konuda şimdi bir açıklama yapamıyorum.

Umudum, araştıma ve incelemelerimiz sonucunda  1/87 ölçek için de iyi sonuçlar elde etmektir.

Saygılar,sevgiler
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #23 : Mart 26, 2008, 14:09:14 »


22. BÖLÜM

Bu bölümde lokomotifimizin tekerleklerini, TCDD' de kullanılan Br 52'lere özgü boyama şekli ile
renklendirme çalışmaları yapacağız.

Her zaman yaptığımız gibi önce incelememizi yaparak çalışmalara başlıyoruz.



Maket yapım planımızın 16. ve 17. bölümündeki parçaları tespit ediyoruz.


Tekerlek yapımına ilişkin parçaları, plastik taşıyıcıdan keserek çıkarıp, gerekli tesfiye
işlemlerini yaparak boyama işlemine hazır hale getiriyoruz.

TCDD 56548 Br 52'nin tekerlek boyamasını, çektiğimiz fotoğraflardan inceleyerek,  boyama
konusunda bu fotoğrafların bize kılavuzluk etmesini sağlayacağız.


Matris tekerleği, diğer dört tekerlekten farklı bir yapıya sahip. Tekerlek göbeğinden dıştaki
çembere bağlanan uzantıların üstündeki ağırlık parçası neredeyse tekerleğin yarısına yakın
bir alanı kaplamaktadır. Bu parça kırmız rekte olup çeber kısmının dış yüzeyleri beyazdır.
Tekerlek içindeki göbek-çember arası uzantılar siyah renklidir.

Burada dikkatimizi çeken en önemli özellik Alman Demiryolları'na ait Br52'lerde ise tekerlekler
tamamen kırmızı renklidir.

İlyas Şıklar Bey'in yolladığı DB' ye ait Br 52 tekerleklerinin kırmızı olduğunu gösteren fotoğraf

Alman Demiryollar'ının yenileştirdiği bu Br 52 çalışır durumda ve kullanıldığı yıllara ait özgün
renkleriyle turistik amaçlı kullanılmaktadır.


Maketimizin yapım planı yanında boyama şeması da verilmektedir. Bu şemada da görüldüğü
gibi ''DB'' Br52 buharlı lokomotiflerine özgü, tekerlek ve alt şasi tamamen kırmızı renklidir.


TCDD' deki tekerlek boyama şekli Matris tekerleğin dışındaki diğer 4 tekerlekte de aynıdır.
Ancak 4 tekerleğin yapısı birbirlerinin aynısı olarak göbek-çember arası uzantılar üzerindeki
ağırlık parçası Matris tekerleğindendaha küçüktür.

Tekerlek sayılarını belirtir iken, lokomotifin bir kenarda bulunan tekerlek dizilimi sayısını
dikkate alarak açıklama yapıyoruz.

TCDD' de kullanılan Br 52 buharlı lokomotiflerinin, birkaç adetiinin fotoğraflarından tekerlek
boyama şekillerini inceleyelim!




Bu fotoğraf Uşak Depo'da çekilmiş. İlginç bir tesadüf BR57 ile Br52  karşı karşıya gelmişler
birbirlerini selamlar gibi poz vermişler. Her iki lokomotifin tekerleklerindeki renkler bizleree
TCDD'ye özgü buharlı lokomotif tekerlek renkleri hakkında fikir verebiliyor.




Bu fotoğraftaki Br52' de çalıştığı yıllarda çekilmiş. Ancak boyaları kullanımdan dolayı isin
de etkisiyle iyice kararmış. Yinede tamponlar arasındaki parça ile tekerleklerin kırmızı boyaları
dikkatli baktığımızda seçiliyor.
Buharlı lokomotiflerin TCDD' de hizmette olduğu yıllarda lokomotifler bakım çalışmalarında bu
kirlerinden arındırılarak tekrar boyanarak hizmete devam ediyorlardı.




Bir başka Br 52 hizmetten yeni alınmış ve anı olarak istasyon kenarında bekletiliyor.


Fotoğraf: Jean-Patrick arşivinden

Maketini yaptığımız TCDD 56523 Br52 hizmetten alınıp Çamlık Buharlı Açık Hava Müzesi'ne
getirildiği andaki görünümü


Manisa tren istasyonun yanında bulunan bir başka Br 52.

Fotoğraflardan da görüp incelediğimiz TCDD Br 52 lokıomotiflerinin alt şasi siyah ve bunlara
bağlı akslardaki tekerleklerin boyamasında da tekerin çemberinin üst yüzeyi beyaz, göbek
çember bağlantı uzantıları siyah ve bu uzantılar üzerindeki ağırlık parçaları kırmızı renklidir.

Tekerleklerimizi biz de bu özellikleri dikkate alarak boyayacağız.

Çalışmamız devam edecektir.





Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #24 : Mart 29, 2008, 00:06:23 »

23. BÖLÜM

Bir önceki bölümde, TCDD' de kullanılan Br 52 Lokomotifinin tekerleklerin üzerindeki renklerini
incelemiştik. Bu incelemele doğrultusunda boyama işlemlerine başladık.


Boyama öncesi, tekerleklerin üzerindeki boya tutuculuğunu önleyecek parmak uçlarımızdan
kaynaklanan yağların temizlenmesi için deterjanla yıkayıp boyamaya hazır hale getiriyoruz.
İlk önce tekerlek kenarlarındaki beyaz ve buna bağlı olarak tekerlek göbeklerindeki kırmızı
boya için beyaz boya atıyoruz. Kırmızı rengin kendini otaya çıkarması için mutlaka alt zemin
beyaz olmalıdır. Ayrıca bir karton üzerine bantla tutturduğumuz tekerlek üzerine ağırlık olarak
kullanılan parçaları da beyaza boyuyoruz.



Beyaz boyadan sonra tekerlek göbeklerine kırmızı boya atımını , kartondan hazırladığımız
şablonu koruyucu özellikte kullanarak gerçekleştiriyoruz.


Beyaz ve kırmızı boya sonrası tekerlek içlerinde teker çemberi+göbek bağlantılı çubuklarına
fırça ile siyah boyayı uyguluyoruz. Tekerlek kenarlarında airbrush ile attığımız bayaz boyayı
korumak için ''Maskol'' denilen sıvı maskeleme malzemesiyle tekerlek kenarlarındaki beyaz
boyayı kapatıyoruz.

İnce fırça ile siyah boyayı, tekerlek içlerinde (ön ve arka yüzeyde) sürüyoruz. Siyah boya
işleminden sonra tekerleklerin raya temas ettiği yerleri metalik boya ile boyuyoruz.

Metal rengini de karışım renk olarak kullanıyoruz. Metalik çelik rengine biraz siyah boya
katarak aşırı parlaklığını alarak metalin oksitlenmiş etkisini vermeye çalışıyoruz.


TCDD kullanılan Br 52'lerdeki tekerlek yapısında 4 ayrı renk bulunmaktadır. Bizde bu özelliğe
uygun olarak sırasıyla beyaz, kırmızı, siyah ve metalik boyaları işledik. Tekerleğin önden
görünüşü ile uyguladığımız renklerin tekerlek üzerindeki görünümü.


Çapraz görünümüyle tekerlek üzerinde metal rengin görüntüsünü bu şekilde vermeye
çalışıyoruz. Tekerleğin metal renginde raya temas eden kısımlarını daha parlak ray arkasında
kalan kısımları siyah boya ile eskitme yaparak ton farkını ortya çıkarıyoruz.


Örnek olarak 1 tekerleği boyayıp kontrol amaçlı lokomotif şasisi üzerine geçici takarak nasıl
bir görüntü verdiğini kontrol ediyoruz.


Şasi üzerinde tekerleğin çapraz açıdan görünümü ile metalik boyanında kontrolünü yapıyoruz.

Diğer tekerleklerin boyama işlemleri ile çalışmamıza devam ediyoruz.
« Son Düzenleme: Mart 29, 2008, 00:08:27 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #25 : Mart 29, 2008, 11:08:46 »


Ümit Bey, Ferda Bey, Sermet Bey güzel görüşleriniz için teşekkürler.

Yaptığımız çalışmaları sizlere aktarıp, bilgi paylaşımında bulunmak benim için büyük
mutluluktur.   

Ümit Bey, ileride yapmayı planladığım bazı TCDD modellerinden çalımalarım olacak.
Onları de burada sizlerle paylaşmaya çalışacağım.

Paylaşım dediğimizde Jean-Patrick arkadaşımızdan söz etmek istiyorum. Kendileri de bu
konuyu takip ediyor ve çalışmalarımla ilgili gerekli uyarılarda bulunuyor.

Markizdeki bir parçanın ters yapıştırdığımı özel mesajdan bildirmişti. Bu uyarıyı dikkate alarak
gerekli müdahaleyi yaptım.

Jean-Patrick dostumuza buradan teşekkürlerimi iletiyorum. Jean-Patric'in bu güzel davranışı
paylaşımcılığa güzel bir örnek teşkil etmektedir.


Markizin kontrol panosu arkasındaki parçayı ters yapıştırmışım. Jean-Patrick bu durumu fark
edip bana bildirdi. Ben de yapıştırdığım bu parçaları tekrar söktüm.


Hazır parçaları sökmüşken fark ettiğim diğer bir ayrıntıyı da inceleyip gerekli işlemi yaptım.
Markiz dışında pencere altında bulunan alanda, makette verilen parçada açıklık bulunmakta.
Oysa bizim TCDD Br 52'lerde bu parça bütün yapılmış.

Macunla dolgu çalışması yaparak, yarık kısmı doldurduk. İçeride boya öncesi macunlanması
gereken yerleri hazır parçalar sökülmüş iken macunladık. Parçalarımızı içten boyayıp tekrar
birleştireceğiz.


Daha önce bildirdiğim ikinci plaketçiden de bu sabah maketimizin plaketlerini aldım.
Bu çalışmalar ilk aldığım çalışmalardan daha iyi çıktılar. 1/87 ölçek için deneme çalışmaları
yapılmaktadır. Sonucu ben de büyük bir merakla bekliyorum.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #26 : Mart 29, 2008, 11:26:23 »


Saygıdeğer modeltrenciler bir küçük ayrıntıyı daha sizlere bildirmek isterim.
Üstteki mesajımızda Ay+Yıldız plaketlerinin kenarlarında pirinç malzeme göze çarpmaktadır.

Fotoğraflarını incelediğimiz bazı Br 52'lerde bu pirinç dökümün kenarları bulunmamaktadır.

Zaman içinde lokomotifler üzerinde parçalar değiştirildikçe malzemelerde de farklılık olabiliyor.

Küçük plaket yapımında  zemine verilen kırmızı boyanın akmaması için mecburen kontur
atmak gerekiyor. Ancak bu yaptığımız çalışma aynı zamanda geçmiş yıllarda kullanılan plaket
ile de örtüşüyor. Aşağıdaki fotoğraf bu durumun bir kanıtıdır.


Manisa Tren İstasyonu'nda bulunan Br52 TCDD 56507'ün Ay-Yıldız plaketi, konturlu pirinç
döküm malzemeden yapılmış ve bu şekilde kullanılmıştır. Bir çok buharlı lokomotiflerde de
geçmiş yıllarda aynı özellikteki plaketler kullanılmıştır

Bu küçük ayrıntıyı da sizlere aktarmak istedim.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #27 : Mart 30, 2008, 20:03:55 »



Tolga Bey: Güzel sözleriniz çok teşekkür ederim. Bir gün yine bir etkinlikte görüşmek dileğiyle
               selamlar, sevgiler.

İhsan Bey: Yapmış olduğum 1/35 ölçek Br 52 Maketi için pirinç plaketlerin kalınlığında
                bir sorun yok. 0.40 mm pirinç plaka kalınılığı gövde üzrine uygun geldi.
                Şimdi üzerinde durduğumuz 1/87 ölçek. En çok elimizde bu ölçekten
                model lokomotiflerimiz olduğundan bu plaketleri ortaya çıkarmaya çalışıyoruz.
                1/87 deen inceye asit indirme çalışma denemeleri yapılıyor. Bu arada bir başka
                teknik de denenecek.
                Ancak bu teknikte tampon baskı yöntemi uygulanacağından tampon baskı
                makinası bekleniyor.

                Serigraf işleri yapan bir arkadaşımızla yaptığım görüşmede tampon baskı yapan
                makina sipariş ettiklerini, Nisan ayının 2. haftasına kadar geleceğini bildirmişti.

                1/87 ölçekte kalın olabilecek plaketi gövdeye gömme düşünceniz çok zor
                uygulanabilir.
                Markiz yanlarına ve tendere bir şekilde olabilir. Ancak kazan kapağı üzerine
                gömme işlemi yüzeyin bombeli olmasından dolayı çok zor olabilir.
                Bir lokomotifi feda etmeyi göze almak gerekebilir.

                Roco'nun Br 44 modelinde DB için çok ince plaket yapılmış. Zannederim  metalin 
                kalınlığı 0.20mm. Burada yapılan çalışma metal lazer ile kesilmiş ve üzerine baskı
                tampon baskı şeklinde yapılmış.

                Bizim yapmayı düşündüğümüz en son seçenek bu tür çalışma olabilecek.
                Aşağıdaki fotoğrafta Br 44' ün plaketleri görülmektedir.

Siyah boyalı metal zemin üzerine beyaz baskı yapılmış

Fotoğraf metalin kalınlığı hakkında bir fikir verebilir. Bizim uygulamamız pirinç metal üzerine
TCDD için kırmızı renk baskı yapılması olacaktır.




24. BÖLÜM

Maket çalışmamızda bu gün sabah tekerlek boyamalarıyla çalışmamıza devam ettik.



Lokomotifin kazan altı şasiye bağlı tekerlekleri 4 ayrı renk olmak üzere boyadık.
Boyama işlemlerinden sonra parlak vernik attık. Parlak vernik atmamızın nedeni; şasi
zemini siyah boyanın mat olması kullanım esnasında kirlenen tekerleklerin sık sık boyanarak
kullanılmasından dolayı bu etkiyi vermek içindir. Maket tamalmandığında genel görünme bakıp
görünümde değişikliğe gidilebilinir. Eskitme dozu daha sonra ayarlanacaktır.

Not: Siteye aktarılan fotoğraflarda bazen kırmızı renk bozuk gibi görülmektedir.




Tekerlekleri şasi üzerine geçici yerleştirerek görünüm kontrollerini yapıyoruz.



Şasi üzerine büyük silindiri de yerleştirerek tekerleklerin konumunun genel görünüşünü
ile sağ ve sol yönlerden kontrol ediyoruz. Hava depoları TCDD Br 52'lerinde  dış yüzeyler
kırmızı olup gövde ortası siyah olduğundan bizde bu özelliğe sadık kalacağız.

Depoların orta kısımları siyaha boyanacaktır.

Çalışmamız bölümler halinde devam edecektir.


Çevrimdışı Jean-Patrick

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • İleti: 27
    • www.trainsofturkey.com
Re: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #28 : Mart 30, 2008, 23:55:42 »
Teoman bey

Mastikle bu deliği de doldurabilirsiniz iyi olur?

Jean-Patrick




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #29 : Mart 31, 2008, 00:40:06 »


Haldun Bey, Jean-Patrick uyarısında haklı TCDD kullanılan Br 52'lerde açık pencerenin
tek yanında siperlik cam var. Çamlıkta bulunan 56523 bizim maketini yapatığımız loko.

Aşağıdaki fotoya da baktığımız da bu siperlik cam arkaya bakan kısımda yok.
Maketin planında iki adet veriliyor. markiz gövdesinde de bu camın yeri yarık olarak
verildiğinden macunlanıp kapatılamsı doğru olur.


Saygılar
Teoman Kardaşlar
« Son Düzenleme: Mart 31, 2008, 01:48:22 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #30 : Mart 31, 2008, 00:55:04 »


Şu anda markizdeki bu yarı kısımları macunla doldurdum.


Dolgu macun kuruduktan sonra zımpara ile düzeltilerek yüzey sıfırlanacak.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #31 : Mart 31, 2008, 01:46:59 »



Jean-Patrick'in uyrısıyla macunladığımız pencere kenarındaki yarık kısmını macunlamadan
sonra zımparalayarak düzleştirdik.

Böylece küçük bir ayrıntıyı da çözümledik.

Teşekkürler Jean-patrick


Maketimizin markiz dış yan yüzlerindeki gerekli tadilatlar yapıldı.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #32 : Nisan 02, 2008, 14:08:06 »



25. BÖLÜM

Saygıdeğer modeltrenciler, parçaların daha iyi görünümlü olabilmesi için boyama işlemlerine
katkı yapmak gereğini duyarak bu bölümümüzde kuru pastelle bazı müdahaleler yaparak
çalışmamızı sürdürüyoruz.

Çalışmamıza maketin şasi kısmından başlıyoruz.



Lokomotifin silindir kutusunu inceleyip, burada siyah boya üzerine ne tür bir renklendirme
yapmak için araştırma yapıyoruz.

Fotoğraflardan görüldüğü gibi silindir kutusunun alt ve üst pistonların çıktığı daire biçiminde
görülen yerleri döküm olduğundan silindir kutusundaki saç malzemeden farklı tonda renk
vermektedir. Buralarda da bizim bu etkiyi yansıtmamız iyi olacaktır.


Silindirlerimiz siyah boyalı ve üzeri mat verniklenmiş konumda görülmektedir.


Kızıl renkli kuru pasteli zımpara kağıdı üzerinde toz haline getirerek silindir üzerindeki parça
üstüne fırça ile sürüp alanı kaplıyoruz.


Kızıl renkli pastelin üzerine siyah kuru toz pastelide yedirerek kulak temizleme pamuğuyla
siliyoruz.


Silinir kutusunun üzerinde bulunan kapakları da daha iyi belirginleştirmek için gri ve siyah
kuru toz pasteli bu girintili yerlere fırça ile sürüyoruz. Zemin siyah olduğundan ters renk
uygulaması yapıyoruz. Eğer zemin siyahın dışında olsa idi toz pasteli siyah olarak bu parça
üzerine uygulayacaktık.


Yine kulak temizleme pamuğ ile fazlalıkları alarak girinti olan kısımlarda toz pasteli bırakarak
paçalar arasındaki ayırımı belirginleştirmeye çalışıyoruz.


Maketimiz üzerinde deneme olarak yaptığımız kuru toz pastel çalışmanın silindir kutusu ve
şasi dibindeki bağlantı tyerlerinin görünümü. Budan sonra şasinin diğer kısımarına  bu işlemi
devam ettirerek şasi bütününde parçaların daha iyi görünümlü olmasını sağlayacağız.

Çalışmalarımız devam etmektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #33 : Nisan 03, 2008, 02:23:55 »


26. BÖLÜM

Lokomotifin depolarını inceleyerek çalışmamızı sürdürüyoruz.


Fotoğrafta görüldüğü gibi depoların boyları farklılık göstermektedir. Biri uzun diğeri depo kısa
olarak yapılmıştır.


Renkleri ise depoların her iki baş kısımları kırmızı orta gövdesi ise siyah boyalıdır. TCDD' de
kullanılmış tüm Br 52' lerdeki hava depoları renklerinde aynı özellik vardır.


Maketimizin hava depolarını bizde lokomotife özgü olacak şekilde boyuyoruz. Boyadığımız
depolar üzerinde hatların daha belirgin olması için kuru toz pastel uygulamsı yapıyoruz.


kazan altı şasi üzerindeki  siyah boyanın ham halindewn kurtarılıp boyalı metal etkisi vermek
amacıyla eskitme ve kirletme çalışmalarını kuru toz pastelle vermeye çalışyoruz.


Lokomotif şasinin baştan markize doğru olan kısmını pastelle işlemeye başladık. Şaside
punto, somun, makas ve şasiyi oluşturan metal tabakaların daha belirgin olması için çalışma
yapıyoruz. Fotoğrafın üstündeki görüntü işlediğimiz kısımları gösteriyor. Alttaki kıım ise daha
işlenmemiş siyah boyalı kısmı göstermektedir. Aradaki görünüm farkını da böylece kontrol
ederek çalışmamızı sürdürüyoruz.

Çalışmamızın sonucu ulaşabildiğimiz en iyi görüntüyü vermek amacıyla sabırla ve titizlikle
sürdürülecektir. Çalışmaya devam ediyoruz.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #34 : Nisan 03, 2008, 20:15:20 »



27. BÖLÜ

Lokomotifin şasinde dış kenarın birini tamamlayınca iç kısmına da aynı kuru toz pastel ile
eskitme çalışmalarını devam ettiriyoruz.


Şasinin içkısımları dış yüzeyine nazaran daha oksitlenmiş konumdadır. Dışa bakan yüzeylere
ara, ara bakım yapılarak üst boyama yenilenir. Ancak iç kısımlar zaman içinde oksitlenmeyle
karşılaşarak dış yüzeylere göre gözden uzak konumda olduklarından boya yenilemeleri pek
sık olmaz. Bu yüzden kalın saç ve demir olan kısımlar oksitlenmeye başlar.

Yukarıdaki özellikleri dikkate alarak, biz de iç kısımlarda biraz da oksit etkisini arttırarak oksit
rengini vermeye çalışacağız. Oksitlenme; hepimizin bildiği paslanma diye tabir edilen olaydır.


Pas rengine yaklaşık osit sarı ve açık kahve renklerini karıştırarak iç kısımları renklendirmeye
başlıyoruz. Dış yüzeylerede yapığımız renk bu sefer iç kısımda daha farklı oluyor.
Yayların veya başka deyişle makasların iç kısımları ve alt yüzeylerini açık tonlamalarla hafif
toz pasteli yedirerek çalışıyoruz. Fırçamızla sürdüğümüz toz pasteli fazlalıklarını sıyırarak
alıyoruz.

Esasında maketimizin alt kısımları görülmemektedir. Ancak bu olaya girdik birkere! elimizden
geldiğince görünen, az görünen veya hiç görünmeyen kısımları  mutlaka işlememiz gereğini
duyarak burada da ayrıntıya girmekten kaçınmıyoruz. Pas etkisini verebilmek için biraz daha
tonlamayı arttırmak için işlemlerimize devam ediyoruz.

Lokomotifin gerçeğinin fotoğraflarından incelememizi yaparak oksitlendirme işlemlerine örnek
alarak çalışmamıza devam edeceğiz.


Lokomotifin alt kısmında makas ve şasinin demir saç aksamının oksitlenmiş renkleri görülüyor.


Diğer bir açıdan yine makas ve diğer metal aksamın pas görüntüleri


Kazan altından şasinin iç kısmına doğru bakıyoruz. Aksların bulunduğu açıklığa eğilip şasiye
bağlantı yerinde inceleme yapacağız.


Aks ve şasi bağlantısının bulunduğu alandan pas etkilerini ve renklerini görüyoruz.



Lokomotif şasi iç kısımlarının fotoğraf incelemelerinden sonra örnek aldığımız pas etkilerini
maketimizin şasi iç kısmında vermeye çalıştık.

Şasiyi ters çevirip alttan görünümünden; yaptığımız oksitlendireme çalışmalarından bir kesit
görünümünü veriyoruz.

Çalışmalarımız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #35 : Nisan 06, 2008, 23:44:43 »


28. BÖLÜM


Çalışmamıza şasinin önündeki tamponların bulunduğu alanın boyanması ve tamponları montaj
ile devam ediyoruz.

BR 52'nin tamponlarının altındaki alınlığın önü, sağ-sol kenarları kırmızı renkli olup üst ve altı
siyahtır. Alman BR 52' lerinde ise bu alanlar tamamen kırmızı renklidir. TCDD'nin  BR 52'lerini
renklendirme özelliğini dikkate alarak boyamamızı yapıyoruz.


Tamponları daha önce boyadığımız için alt kısımdaki kırmızı rengi airbrush ile boyayarak
tampoları yerlerine yapıştırıyoruz. Buarada şasi üzerinde fren silindir kolları ve tırvar kolunun
bağlandığı yerde kırmızıya boyanıyor. Hava depoları da yerlerine yapışıtırlıyor.

Sırada tekerlekleri yerlerine yapıştırma işlemleri var. Tekerleklerin konumu sağ ve solda
farklı olacağından, elimizde bulunan 1/87 ölçek BR 52 modelinin tekerlek duruşlarını inceleme
ile bu işlemi yapmaya çalışıyoruz.

Yaptığımız 1/35 ölçek BR 52 maketinin tekerlek dizilimindeki görünümünde, göze daha uygun
görünmesi açısından 1/87 BR 52 modelin sol taraftaki biyellerin tekerlek bağlantılarında 5
tekerleği birbirine bağlayan en uzun biyeli en alta getirerek incelemeye alıyoruz.


1/87 BR 52 modelinin tekerlek konumunu hiç değiştirmeden sağ tarafını çevirerek o andaki
tekerlek ve biyellerin görünümünü inceliyoruz.

Gerçek lokomotiflerde de buharlı lokomotif modellerinde de biyel ve tekerelek bağlantılarıyla
lokomotifin hareketi aynı olmaktadır. Bu duruma göre; bir taraftakı tekerlek dizilimlerinin diğer
taraftaki tekerlek dizilimlerine göre 1/4 oranında tur farkı bulunmaktadır.

Biz de bu özelliği dikkate alarak, maketteki tekerlek dizilimlerini yapacağız.


Fren pabuçları, tekerleklekler yerlerine konulduktan sonra yapıştırılması gerekmektedir.
Önceden boya ve eskitme yaptığımız fren pabuçlarından bir tanesini tekerleklerin yapıştırma
işelminden önce yerine yapıştırarak, tekerlek fren pabucu bağlantısı ile ilgili kontrolümüzü
yapıyoruz.


Tekerlekler üzerine geçici koyduğumuz biyelle tekerlek dizilimini kontrol ediyoruz.
Daha sonra bu biyel boyanarak yerine yapıştırılacaktır.


1/87 ölçekteki modelden örnek alarak 1/35 ölçekli maketimizin tekerleklerini geçici olarak
biyele takıp şasi üzerine hepsini bir düzende yapıştırıyoruz.



Tekerlekler şasi üzerine yapıştırıdıktan sonra  biyel tekerlekler üzerinden çıkarılarak fren
pabuçları takılıyor.


Maket lokomotifimizin diğer yanında ki tekerlek dizilimleri ve fren pabuçları da yerlerine
yerleştiriliyor.


Fren pabuçlarının takılma işlemi bittikten sonra tekrar kontrol amaçlı biyeli takıyoruz.
Bu işlemi tekerleklerin konumunda bir kayma olmaması için tekrarlıyoruz.

Fren takımlarını oluşturan şasi altındaki diğer bağlantı parçalarını yerlerine yapıştırıyoruz.


Şasi altındaki fren bağlantı kollarını da boyayarak metal oksitlenmesi görünümünü kuru toz
pastel uygulamasıyla vererek bu bölümdeki çalışmamızı tamamlıyoruz.

« Son Düzenleme: Nisan 06, 2008, 23:46:26 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #36 : Nisan 13, 2008, 00:08:32 »


Harun Bey, temenninize teşekkürler.  Ancak forumdaki arkadaşlarımıza , bu maketin yapımı
hakkında paylaşımda bulunurken, aynı zamanda buharlı lokomotifi; maket çalışması ile daha
iyi tanıtma fırsatı da oluyor.

Bir başka açıdan baktığımızda TCDD'de önemli bir yeri olan 56500 serisindeki BR 52' leri de
incelemiş oluyoruz.

Maket üzerinde çalışmalar geliştikçe bizimde araştırma ve inceleme isteğimiz artarak bu
çalışma oldukça keyifli bir konuma giriyor.

Bu açıklamalar doğrultusunda ikinci bir BR 52 yapma fikri de oluşuyor.
BR 52'lerin diğer bir özelliği de ''Küvet'' tender kullanmalarıdır.
TCDD 8 veya 10 adet de duman deflektörlü BR 52'nin kullanılmıştır.
İşte bu iki farklı özelliğe sahip bir BR 52 daha yapabilirsem çok daha iyi olacak.


Çalışmasını yürüttüğümüz BR 52 maketinin kitinde kesik tenderin kömür deposunu oluşturan
bölümü, TCDD' de kullanılan BR 52'lerin tenderlerindekine göre kısadır. Daha doğrusu TCDD
hizmetinde çalışmış olan BR 52'lerin hemen hemen hepsindeki kesik tenderlerin kömür
depoları daha uzundur. Bizde bu durumu maketimize yansıtmak istedik.

İzmir'e yakın bir il olan Manisa istasyonunda bulunan kesik tenderli BR 52'nin daha önce
çektiğim fotoğraflarının, tender çalışmasında yetersiz olduğunu görerek daha çok detay
fotoğrafı almak için bu gün sabah (12 Nisan'08) erkenden Manisa'ya giderek 56507 plaket
numaralı TCDD BR 52'si üzerinde oldukça inceleme ve araştırma çalışmaları yaptım.

Aşağıda; Jean-Patrick'in fotoğraf arşividen kesik tenderli Br52'lerden örnek fotoğraflarla da
açıklamaları sürdüreceğim.


Manisa tren istasyonunun Balıkesir istikametine doğru sol tarafta bulunan 56507 plaket
numaralı BR52 Buharlı lokomotif


Bu gün Manisa istasyonunun yakınında bulunan BR 52'nin fotoğraf çekimine gittiğimde;
lokomotifin boyasının yenilenmiş olduğunu gördüm. Daha önceleri oldukça bakımsız ve ilgisiz
olarak bırakılmış bu lokomotifi belki de bulamama endişem bile vardı. Bir an önce gidip, belki
yakın zaman sonra kaldırılabilir korkusunu da duyarak fotoğraf çekimi yapmayı uygun gördüm.
Hava şartları da tam fotoğraf çekimine uygundu. Kapalı olan hava da fotoğraflama yapmak
detayları daha net elde açısından oldukça iyi sonuç vermektedir.

Bu havayı yakalayınca 292 fotoğraf çekimi yaptım. Kit içinden çıkmayan parçaların fotoğraf
ve ölçülendirmelerini yaparak yapacağım ek parçalar için iyi kaynak toplamış oldum.


56507'nin kesik tenderli olarak faal durumdaki fotoğrafı. Duman deflektörlü BR52 görünümü
ile beni oldukça etkilemektedir.


Tender özelliğini araştırmada yararlandığımız 56516 plaketli TCDD'nin Br 52'si
Fotoğrafta görülen beyaz at ile demir at diye bilinen buharlı lokomotifin ilginç görünümüne
tanık oluyoruz.


56518 plaket numaralı BR 52 ters konumda bize tenderinin yapısını çok iyi gösteriyor.


Hizmetten çekilmiş karların altında oldukça bakımsız duran 56547'nin tenderi  yapacağımız
tender tadilatında görünüm olarak bize fikir veriyor.


56507'nin tender görünümde, kömür deposunun uzunluğu maketimizdeki konumuna göre
dikkatimizi oldukça çekmektedir.


56507 Tenderi tam karşıdan foğraflaıyarak kömür deposu uzunluğunu gözlemliyoruz.


Lokomotifin üzerine çıkarak tanderin kömür deposu bölümünü öçlçüyoru. Uzunluk:480cm
olduğuna göre maketimiz 1/35 ölçek olduğundan bu ölçğe göre bizim yapacağımız ek
parça ile makette bu uzunluğun 13.71 cm olması gerekmektedir.


Tenderdeki kömür deposunun dibinden, tender su deposunun üstündeki son noktaya kadar
olan uzunluğuda ölçüyoruz. Burası de 225cm geliyor. Bu mesafede makette yaklaşık olarak
6.42cm gelmektedir.


Tenderimizin kömür deposunun şu andaki görünümü


Tenderde yapılacak ek parçanın resim olarak görünümü. Makette tender kömür deposu
yaklaşık 4cmm plastik parçalarla uzatılarak TCDD'ye özgü tender yapısı oluşturulacak.

Tenderin üzerinde yapılacak bu ekleme ile tender, alışageldiğimiz daha dolgun bir görünüme
kavuşacak. Birçok Br 52 kesik tenderli fotoğraflarından gördüğümüz kadarıyla tenderin bu
şekli ile kitte verilen daha kısa görünümlü kömür depolu tender beni rahatsız etmekteydi.

Tender üzerinde gereken düzenleme yapılarak TCDD'ye uygun tender yapısı ortaya çıkacak.

İnceleme ve araştırmalarımız diğer parçalar üzerinde de yapılmış olup, sırasıyla lokomotifin
üzerinde parça inceleme ve ölçülendirme çalışmalarımızla paylaşıma devam edeceğiz.

Saygılar
Teoman Kardaşlar


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #37 : Nisan 14, 2008, 00:41:57 »



29. BÖLÜM

12 Nisan '08 Cumartesi günü Manisa istasyonu yakınında bulunan 56507 TCDD BR 52'de
yaptığımız inceleme ve ölçülendirmeye göre TCDD' ye ait kesik tenderlerde görülen
uzatmalı kömür deposu özelliğine göre, maketimizdeki tendere ekleme çalışması yapıldı.


Plastik levhalardan daha önce saptadığımız ölçüde parçalar keserek çalışmamıza başladık.
Kitten çıkan tender kömür deposu parçasına 4cmm uzatma yapmak için iki adet sağ ve sol
taraf için 4cm uzunluğunda parça kestik. Yükseklik ise aynı olduğundan tenderdeki kömür
deposu plastik parçanın yüksekliği kadar,eklenecek parçaların  yüksekliğini ayarladık.


Ekleme yaptığımız bölümün görünümü. Yapıştırıcı tam kurumadığı için macunlama yapamadık.
Daha sonra macunlama yapılarak, gerekli düzeltmeler yapılacak.


Tenderin karşıdan görünümü. Yeni yapılan eklemenin kenarlarına destek amaçlı olmak üzere
aynı gerçeğindeki gibi sağ ve sola ikişer adet ''L''  biçiminde dikme şeklinde plastikten parça
yapılarak ilave edilecek.

TCDD BR 52 56523 lokomotifinin tender maket yapımına devam edeceğiz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #38 : Nisan 15, 2008, 01:14:33 »


30. BÖLÜM

Tender ek kömür deposu yapımına devam ediyoruz.


TCDD BR 52 buharlı lokomotiflerinde kömür kapasitesini arttırmak amacıyla kesik tenderlere
ek yapılmıştır. Biz de bu özelliğe uyrak tender kömür deposuna ekleme yaptık.

Ancak karşımıza bir sorun çıkacağı belliydi! Bu sorun kit içinden çıkan plastik parçalarda
maketin kömür deposu kalıbına kömür görünümü işlenmişti. Bizim yaptığımız ek parça
çalışmasında; oluşturduğumuz yeni bölümde kömür görünümünü vermemiz gerekiyordu.

Düşünüp pratik bir yöntem bulduk. Orta kalınlıkta bulgur tanelerin, kitin içinden çıkan kömür
görünümlü parçadaki kömürlerin yapısına uygun ölçülerde olduğunu tespit edip ek yapılan
bölüme ve  plastik kömür görünümlü alana dengeli bir şekilde bulgur tanelerini yapıştırdık.

Yapıştırma işleminde ''peligom'' yapıştırıcı kullandık. Bu yapıştırıcı tüm bulgur tanelerini iyi bir
şekilde tutturmuştur.


Bulgurlaraın yapıştırma işleminden sonra yapıştırıcının kurumasını bekleyip, bulgurların
kömür rengine boyanması için siyah boyayı, fırça ile  girinti ve çıkıntılara yedirerek boya
işlemini gerçekleştirdik.


Tender kömür deposunun eklenmiş parçasıyla birlikte kömürlü görünümü.


Ek yapılan bölüme dışarıdan destek ''L'' biçimi dkmeleri yapmak için plastik parçalardan
yararlandık. Ortada bulunan dikmenin boyu yeni yapılacak dikmelerin boylarıyla
aynı olduğundan kitteki orta dikmenin boyunu şablon olarak kullanarak çizdik ve yeni yapılan
ek bölüme gerçeğinde destek amacı ile takılmış bu parçaları bizde maketimizin, dış yanlarına
fotoğrafları inceleyerek uygun yerlere yapıştırıyoruz


Plastik levhadan keserek çıkardığımız parçaları uygun olan yerlere yapıştırdık


Tenderin ek bölümüne sağına ve soluna olmak üzere 4 Adet dikme yapılıp yapıştırılmıştır.


Tenderin diğer bir açıdan çekilmiş fotoğrafta, ek dikmeleri ve yeni yapılmış kömür yapısını
gözlemliyoruz.

Böylece tender kısmındaki ek parça çalışmasını tamamlıyoruz.

Tenderin diğer parçaları ve bütününü boyama çalışmalarımızla BR 52 maket yapımına devam
edeceğiz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 60
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #39 : Nisan 16, 2008, 21:39:49 »


Sabri Bey, güzel düşünceleriniz için teşekkür ederim.

TCDD'de uzun yıllar hizmet etmiş BR52 Buharlı lokomotifinin maketini yapmak gerçekten çok
heyecan verici bir çalışma.
Lokomotif maketinin detayları için gerçekleri üzerinden araştırma ve inceleme yaparak maket
çalışmasını bu doğrultuda yürütmek ise çok keyifli olmaktadır.


Maket çalışmamıza devam ediyoruz.


31.BÖLÜM


Lokomotifin tenderinin akslarının bulunduğu şasi kısmını geçici monte etmiştik. Boya, eskitme
ve sabitleme için parçaları tekrar ayrıştırdık.
Şasinin iç kısmında fren pabuçlarını yapıştırarak,  şasi toplama çalışmalarını başlatıyoruz.


Şasinin sağ ve sol yan parçaları üzerindeki yayların, kendi aralarındaki birleşimini yaptıktan
sonra gövde üzerindeki yerlerine yapıştırıyoruz.


Şasi iç kısımlarını airbrush ile siyaha boyuyoruz.


Boya işlemini dış yüzeylerde de devam ettiriyoruz. İç ve dış kısımların yapıştırma öncesi
boyanıp gerekli eskitmeler yapılarak parçaların birleştirilmesinin sebebi: Tender şasi içini
oluşturan parçaların çok sıkışık bir durumda olamalarından dolayı rahat boya ve eskitme
yapılamayacağından kaynaklanmaktadır.

Boyadığımız bu parçaların, boyası kuruduktan sonra eskitme ve kirletmeler yapılacaktır.


Sıra geldi tenderin boyanmasına! Tender de kademeli boya yaparak sonuca gideceğiz.

Boyamanın  iyi netice vermesi için acele etmeden, parçaların uyumuna göre yapıştırma
işlemlerini yaparak boyamayı sürdüreceğiz.

Tenderin üst kımınıda ek yerlerinin kapatılması ile birlikte, kömür görünümünü, ek yapılan
alanlada bütünleştirerek boyasınıda yapıp çözümlemiştik. Kömür deposunun yan yüzeylerinin
ek kısımlarıyla birlikte boyamasını yaparak tenderdeki 2. aşama boyamayı gerçekleştiriyoruz.


Şasi kısmında boyamanın bir bölümünü gerçekleştirdik. Aksların tekerlekleri üzerinde dıştaki
yüzey kenarları beyaza boyanacak. Ayrıca tekerleklerin raya basan kısımları metalik renge
boyanacak. Tenderin alt gövde boyaması, tüm yapıştırılacak parçaların işlemi bitikten sonra
boyama yapılacak.

Tenderin tüm gövdesi mat siyah olacağından, kömürlerin daha belirgin olması ve siyah boya
görünümü içinde gözün ayırd etmesi açısından kömürlerin üzerine parlak vernik attık.

Şasi parçalarının içi ve dış kısımlarında kuru toz pastel ile eskitme çalışmaları yapılarak maket
çalışmamıza devam edeceğiz.