Gönderen Konu: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI  (Okunma sayısı 88337 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« : Mart 01, 2008, 12:57:34 »
Saygıdeğer modeltrenciler.

Amacım; TCDD' de kullanılmış BR 52 kesik tenderli buharlı lokomotifin, Trumpeter firmasınca üretilmiş olan 1/35 ölçekli maket yapımını sizlerle paylaşarak gerçek bir buharlı lokomotifin ayrıntılarıyla yapım özelliklerini tanıtmak, bu lokomotiflerle ilgili inceleme, araştırma yapmaktır.

Demiryolu  modellerine olan tutkunluğumuzu, gerçeklerini de inceleyerek  forumda araştıcı ve inceleyici çalışmalar yaparak, bilgilerimizi arttırıp daha anlamlı konuma getirebiliriz.

BR 52 Buharlı lokomotifinin TCDD olarak maketini aşama aşama sizlerle paylaşacağım anlarda, sizlerin de bu lokomotifle ilgili bilgi, belge, fotoğraf katkılarınızın olması hepimizin bilgilenmesi açısından çok iyi olur kanısındayım.

Bu çalışmayı soru-yanıt şeklinde yürüterek daha canlı bir şekilde sürdürmek, bilgi paylaşımlarında bulunmak, sizlerinde katılımıyla çok keyifli bir paylaşım olacaktır.

Maket çalışmasını kutusundan itibaren başlayıp, ince ayrıntılarına kadar sizlere aktarmaya çalışacağım.

Sizlerin de, buharlı lokomotifin çalışma sistemleri, teknik parçaları ve bu parçaların işlevleri, TCDD kullanılan Br 52'ler vb. bu konuyla ilgili yazılı ve görsel olarak paylaşımlarınız, çalışmaya daha fazla değer katacaktır.

1. BÖLÜM
Br 52 maket çalışması:


Br 52 Buharlı lokomotifin, 1/35 ölçekli maketinin kutusu ve içindeki parçaları


Maket parçaları ayrı ayrı poşetlenerek gruplandırılmış. Kazan bölümü, dingiller,tender vb. gibi
700 adetten fazla parçadan maket oluşmaktadır.


Maketin kutusunun yan kısımlarından birinde  Alman Demiryolu işaretlerini içeren siyah Br 52
seçeneği bulunmaktadır.


Kutunun diğer bir yanında ise lokomotif 2. Dünya savaş yıllarında üretilip kullanıldığından
askeri kamuflaj renklerini içeren diğer seçeneği bulunmaktadır.

Çalışmamız bölümler olarak devam edecektir.
Bölümler arasında bu konuyla ilgili bilgi paylaşımlarınızı yapabilirsiniz.


Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #1 : Mart 01, 2008, 14:10:33 »
2. BÖLÜM

Maketini yapacağımız Br 52 Buharlı lokomotifin Çamlık Müzede bulunan görüntüleri


Çamlık müzede bulunan BR 52 Kesik tenderli lokomotif genel hatlarıyla yapı olarak
maketimizle  aynı özellikleri taşımaktadır.
Ancak genel incelememizi bitirdikten sonra ayrıntılara girdiğimizde ekleme yapacağımız
parçalar olacaktır.


Br 52'nin sağ yanından görünmü ile incelememizi sürdürüyoruz. Lokomotifin  kazan-markiz
bölümüyle tenderdeki dingillerdeki tekerleklerin iç yapılarının siyah olduğunu gözlemliyoruz.

Alman demiryollarındaki buharlılarda gördüğümüz tekerleklerin iç yapısındaki kırmızı boyaya
karşın TCDD' de kullnılan Br 52 buharlıların tekerleklerin iç yapısının siyah olması dikkatimizi
çekiyor. Bizde maketimizde bu özelliğe dikkat etmeye çalışacağız.


Br 52'nin önden görünümlü bu fotoğrafta ise kazan kapağı vanası ve kapak üstündeki farın
oluşu dikkatimizi çekiyor.
Makette bu parçalar bulunmadığından maket yapımına ek olarak bu parçaları yapacağız.


Markiz yanlarında bulunan plaketleri incelediğimizde, bu lokomotifin TCDD'nin envanterindeki
56523 nolu lokomotif olduğunu gözlemliyoruz.
Maketimizin ölçeği1/35 olduğundan, 1/87 ölçeğe göre daha iri görünümlüdür. Maketin bu
özelliğini dikkate alarak paketlerini metal pirinçten yaptırma yollarını araştıracağız.
Eğer bu konuda iyi sonuç alabilirsek maket üzerinde metal plaketler çok şık duracaktır.


Tender kısmında yaptığımız incelemede ise tenderin arka bölümünde bulunan far makette
olmadığından far yapıp bir far ilave etmemiz gerekecektir.
Makette, tenderin kömür bulundurulan kısmının yan yüzlerinde 3 adet dikme parça verilmiş.
56523 nolu lokomotifin tenderinde ise bu parça adedi 4olarak görülmektedir.


Tenderi sol yanından incelediğimizde de görüyoruz ki bu dikme parçalar 4 adet


Manisa tren istayonunda bulunan 56507 plaket numaralı Br52 esasında kullanıldığı yıllarda
yuvarlak bir başka deyişle küvet tenderli olarak hizmet vermiş.
Ancak burada buluna lokomotifin tenderi sonradan değiştirilip kesik tender takılmış.


Burada bulunan kesik tenderde ise kömür bölümünü yan yüzlerindeki dikme adedi ise 5 tir.
Ayrıca bu kömür bölümüde uzatılmış olarak görülmektedir. Demek ki kullanıldığı yıllarda daha
fazla kömür alması için bu bölümüm hacmi arttırılarak ek parça ilave edilmiş.
Bu duruma göre Çamlıkta bulunan 56523 plaket numaralı Br 52'nin de tenderi ilaveli olarak
yapılmış.
Yanlarda bulunan bu dikmeler, kömür yükünün yan kısımları esnetmemesi için direnç vermesi
için düşünülüp yapılmış.

Çalışmamız devam edecektir

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #2 : Mart 02, 2008, 17:21:57 »
3. BÖLÜM

Maketini yapacağımız Br  52 lokomotifinin genel özelliklerini tanıyalım:

Almanya’da 2. Dünya Savaşı yıllarında üretilen Br 52’ler savaş lokomotifi olarak ta bilinirler.

2. Dünya Savaşı’nda Alman ordusunun asker ve malzeme ulaşımında karşılaşılan güçlükleri
aşmak üzere dönemin demiryolu koşullarına göre 6700 adet üretilmiştir.

Yük taşımalarında, kendi ağırlıklarını mümkün olduğunca azaltmak adına başta buhar kazanı
olmak üzere gövdesinde ve tenderde parça sayıları azaltılarak üretildiklerinden dış görünüşleri
diğer buharlı lokomotiflere göre daha sade görünümlüdürler.

Gerçeğinin bu denli sade olmasına karşın, maketin parça sayısı 710 adet olması bir hayli detaylı
olduğunu göstermektedir.

Br 52 ‘’Kriegslok’’ kesik tenderli  buharlı lokomotifinin tanıtıcı özellikleri:

Üretim yeri: Almanya’da; Henschel, Borsig, MBA, BMAG, Wiener  lokomotif fabrikaları.

Üretim yılı: 1943

Ağırlığı:149.7 ton

Uzunluğu. 22 975 mm

En yüksek hız Hız: 80 km/h

Buhar  basıncı: 16 Bar

Tender kömür alma kapasitesi: 10 Ton

Tender su tankı kapasitesi: 26 m3

Sizlere aktarmaya çalıştığım bilgiler; maketin kutusunda bulunan tanıtım yazısı ile
www.trainsofturkey.com dan yararlanılarak düzenlenmiştir.

Br 52 ‘’Kriegslok’’ lokomotiflerinin TCDD kullanım tarihçesi:

TCDD, 2. Dünya Savaşı yıllarında üretilen Br 52 lokomotiflerinden 53 adet almış ve 40 yıl
demiryollarımızda kullanmıştır. TCDD kullanılan buharlı lokomotifler 1983 yıllarında hizmetten
çekilmişlerdir. BR 52’ler de 1943 yıllarından itibaren hizmete girdiklerine göre
Hizmet süresi 40 yıl olarak anlaşılmaktadır.

1990’lı yılların başlarında Çamlık müzesinin kurulmasından sonra bir süre turistik amaçlı
Tren gezileri düzenlenmiştir İzmir-Alsancak Gar ile Çamlık Gar arasında düzenlenen gezi treninde
Br 52 lokomotiflerden biri kullanılmıştır.


Br 52’ lerin  iki farklı tenderli olan tipleri de TCDD kullanmıştır. Bu tendelerden biri alt kısmı yuvarlak
küvet şeklinde olduğundan, küvet tenderler adı verilmiştir. Bazen de bu tenderlere yine alt kısımları
kayık gövdesine benzediğinden kayık tenderli lokomotifler denmiştir.
Bu tip tenderlerin diğer bir özelliği tender altıiki dingili iki bojiden oluşmaktadır.
Özgün ismi K2’2’T32 ‘’Wannen’’

Diğer tip tender, dikdörtgen ve köşeleri 90 derece keskin kıvrımlı olduğundan bu tenderler ise kesik
tender veya köşegenli tender denilmektedir.
Kesik tenderlerde 4 dingil sabit olarak yapılmıştır. Bu tenderleri de özgün ismi K4T30 ‘’Steifrahmen’’.
Bizim maketini yapacağımız tender bu tip bir tenderdir.


Aşağıdaki fotğraflarda, Br 52 modellerinden üstteki kayık tender, alttaki ise köşegen tender
şeklini bizlere göstermektedir.



Fotoğraf: Robin Lush
Küvet veya kayık tendere örnek olarak, bu fotoğraftaki TCDD 56551 plaket numaralı  yük
trenindeki Br 52 Lokomotifi verebiliriz.
Bu fotoğraf Erzurum-Erzincan hattında 14 Mart 1977 yılında çekilmiş



Fotoğraf: Robin Lush
Kesik tendere örnek verebileceğimiz, buradaki yolcu ve yük vagonlarını çeken lokomotif
TCDD 56545 plaket numaralı  Br 52 Lokomotif.
Fotoğraf yine Erzurum-Erzincan hattında 13 Mart 1977 yılında çekilmiş.

Br52’lerde dikkatimizi çeken diğer bir özellik ise buhar kazanının ön kısımlarınad sağda ve
solda bulana duman önleyici panolardır. Bunlara kanatçıklar dendiği gibi fil kulaklarına
benzediğinden dolayı fil kulağı duman önleyicileri de denmektedir.

TCDD kullanılan 53 adet Br52’nin 8 veya 10 tanesinde bu kanatçıklardan bulunmaktaydı.
Diğerleri ise kanatsız olan modellerdi.

Maket yapımı öncesi araştırma ve incelemelerde bulunmak, yapacağımız maket çalışmasında
güzel bir motivasyon oluşturmaktır.

Çalışmamız devam etmektedir.








« Son Düzenleme: Mart 02, 2008, 17:44:40 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #3 : Mart 03, 2008, 23:40:15 »

4.BÖLÜM

Ümit Bey: Sizin de dikkatinizi çektiği gibi maketin 710 parça olması gerçekten
sabırlı bir çalışmayı gerektirecek. Sevgi ve istekle yapılacak işin sonucu umarım
iyi olacaktır. Güzel düşüncelerinize çok teşekkür ederim.

Harun Bey: Bu çalışmaya başladığımda ilk düşüncem, TCDD'nin en çok ilgi çeken
BR 52 lokomotifinin büyük boy maketini yaparak 3. Modeltrenciler Kulübü aktivitesinde
sergilemektir. Daha önce sizin dile getirdiğiniz; ''Arkadaşlar;önümüzdeki aktivite için şimdiden
bir hazırlık yapalım.'' önerinize, ben bu maket çalışması ile katılmayı düşündüm.

Modeltrenciler Kulübü ve forumuna çalışmalarımla katkıda bulunmaktan büyük onur duymaktayım.
Bizlerde size; her zaman teşekkür borçluyuz.

Biz modeltren sevdalılarını bir araya getirme girişiminiz ve bu ortamı devam ettirme çabalarınız her
türlü takdirin üzerinde bir davranıştır. Her şey için çok teşekkürler.

İlyas Bey: Sizlerin de Br 52 ile ilgili bilgiler bulup, bizlerle paylaşmanızı bekler, bu çalışmayı; ortak
kaynak çalışması olarak daha iyi bir konuma getirebiliriz.

1/87 ölçekli BR130 Ludmilla modelinize siz de başlayabilirsiniz. Çalışmanızda bilgim dahilinde ben de
size yardımcı olmaya çalışırım. Forumumuzda üretim ile ilgili çalışmalarımıza daha çok yer verebilirsek
bu ortamı daha iyi değerlendirmiş olabiliriz.

Görüşleriniz çok teşekkür eder, sizin de yapacağınız çalışmanızda ben de size iyi çalışmalar dilerim.

Ferda Bey: Br 52 maketini yaparak, bir buharlının en ayrıntılı parçalarını inceleme ve tanıma fırsatı
bularak çalışmayı sürdürmek, keyifli olacağa benzer. İyi dileklerinize teşekkürler.

Plastik parça yapıştırmasında taşmayı ilk etapta önlemek ve iyi yapıştırmak için ''Revell'' marka iğne
uçlu yapıştırıcı kullanmak en doğru seçenektir.

Yapıştırma işleminde taşma olması durumunda; taşan kısmı küçük parmağımızın ucuyla hızlı bir
şekilde sıyararak almak gerekir. Parmağımızı suyla ıslatıp bu işlemi yapmak yapıştırıcının taşan
yüzeye fazla zarar vermesini önler.

Bu tür yapıştırıcılar genellikle plastiği erititerek adeta kaynak yaparak iki parçayı birbirine yapıştırırlar.
Revell iğne uçlu  yapıştırıcıda mümkün olduğunca taşma olmaz, ancak olması durumunda tam
kurumudan yukarıda açıkladığım gibi hızlı bir şekilde sıyırma işlemi yaparak kurtarma yapabilirsiniz.
Kurtardığınız kısmı 1200 numara su zımparasıyla düzeltme yapabilirsiniz.
Bildiğim kadarıyla plastik yapıştırıcılarının, plastiğe zarar vermeden silinilebilen türü yoktur.



Çalışmamıza devam ediyoruz. 


Maketin planını inceleyip sıra numaralarına göre yapıştırılacak parçalar tespit ediliyor.


Planda belirtildiğine göre buhar motoru denilen kısımdan başlıyoruz. Buradaki parçalar
ana gövde altındaki şasi ve asklardan oluşuyor.
Parçaları maket bıçağı kullanarak bağlantı kısımlarından ayırıyoruz.


İç kısımda bulunan parçaları keski yardımıyla ana taşıyıcıdan çıkarıyoruz.


Keserek çıkardığımız parçaların, kenarlarda kalmış çapaklarını eğe ile mutlaka alıyoruz.


Parça yapıştırma işlemlerinde iğne uçlu yapıştırıcı kullanmak iyi sonuç vermektedir.
Yapıştırıcının taşması bu tür yapıştırıcılarla pek olmamaktadır.

Çalışmamız devam etmektedir.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #4 : Mart 05, 2008, 00:11:41 »


5.BÖLÜM

Br 52 maket çalışmasını sabırla yürütmeye gayret ediyorum.
Akşamları, iş temposunun biraz yorgunluğunu atıp, çalışma masasına geçerek
maket yapımını adım adım sürdüyorum.

İnsanın keyif alarak yaptığı çalışmalar, yorgunluğunu alarak dinlendirici oluyor.
Eğer bu tren modelciliği ile ilgili bir çalışma ise, verdiği haz bir başka oluyor.


Planın 1. bölümünde yer alan şasi ve aksların birleşimi tamalandıktan sonra parça kontrolü
yapılarak, bazı birleşim yerlerindeki açıklıklar macunla dolduruluyor.


Planın 2. bölümünde aksların altına gelecek şasi bağlantılı yayların yerleşim numaraları
tespit edilerek bu parçaların kesim ve yapıştırma işlemine geçiliyor.


Yayların bulunduğu plastik taşıyıcı kalıptan ilgili parçalar çıkarılmadan önce yerleri tespit
ediliyor. Görüldüğü gibi kalıpta bir hayli küçük parçacıklar bulunmaktadır.


Taşıyıcı kalıptan maket bıçağı ile dikkatli bir şekilde keserek aldığımız yay parçalarını, cımbız
yardımıyla yerlerine yapıştırıyoruz. yayların birbiriyle olan küçük parçaları bir hayli
uğraştırıcı oluyor.


Yayların bir bölümünün yapıştırma işlemleri tamalanınca, bu işlemden önce  macunladığımız
yerleri, su zımparası ile zımparalayıp parça arası açıklıkları kapatmış oluyoruz.

Çevrimdışı İlyas Şıklar

  • ?lyas ??klar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Eskişehir
  • Yaş: 58
  • İleti: 849
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #5 : Mart 05, 2008, 01:32:05 »
Sevgili Teoman Hocam, yine tüm titizliğinizle çalışıyorsunuz. Ah bir de ben böyle titiz olabilsem! Hanım vallahi madalya takacak bana (!). Ama neyse ben içimizde maket keserken halı kesen arkadaşları da biliyorum... Hocam arşivimde, sizin yüklediklerinizin dışında,  BR52'lere ilişkin biraz detay içeren biraz da mistizm kokan fotolar var. Onları da ben ekleyeyim belki size bir yararı dokunur. Saygılarımla ve iyi çalışmalar dileklerimle... İlyas Şıklar
Not: Detayların kaybolmaması için fotoları orijinal boyutları ile upload ediyorum.
« Son Düzenleme: Mart 05, 2008, 01:36:36 Gönderen: isiklar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #6 : Mart 06, 2008, 01:23:12 »
İlyas Bey,  Br 52 fotoğraflı paylaşımlarınız için teşekkürler.
Gönderdiğiniz fotoğraflardan gerekli detayları dikkate alacağım.
Almanların Br 52’yi ne kadar iyi korudukları fotoğraflardan belli oluyor.
Bizim de umudumuz ülkemizde  buharlı lokomtiflerden bir tanesini pırıl pırıl görebilmek!

6. BÖLÜM

Maket çalışmamızın, plandaki sıraya göre 3. bölümüne geldik.



Planımıza göre sırada buhar kazanını şasi üzerinde tutan parçaların birleştirilmesi bulunuyor.


Buhar kazanın altındaki parçaların içinde küçük hareketli biyel bağlantılarının ilk parçaları da
bulunmaktadır.
Bu parçalar hareketli olduğundan yapıştırma işleminde yapıştırıcının gelmemesi gereken
yerlerde oldukça dikkatli olmamız gerekiyor.
Bağlantı işleminde cımbızları kullanarak, yapıştırılacak parçaları yerine oturtuyoruz.


Hareketli parçaları yapıştırıcı etkisinden kurtarmak için bir süre hareket ettiriyoruz.



Şasi kısmının ana parçalarını tamamlanmak üzere çalışmamıza devem ediyoruz.
Fotoğrafta görüldüğü  gibi birleştime işlemimiz sorunsuz devam ediyor.
Sonucun temiz ve düzenli olması için gereken özen gösteriliyor. Yapıştırma işleminde en
ufak yapıştırıcı taşması olmamıştır. Çalışmamız oldukça keyifli gidiyor.
Buharlı lokomotifin maketinden hemen hemen tüm detaylarını inceleyerek yapısı hakkında
bilgi sahibi oluyoruz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #7 : Mart 07, 2008, 02:24:36 »
Barboros Bey: Öğretmelere karşı duyduğunuz nazik düşüncelerinizden dolayı teşekkürler.
                    Siz de işinizden dolayı eğitim ortamı içinde olduğunuz için çalışma şartlarımızı
                    yakınen biliyorsunuz.

Melih Bey:      Her zaman belirttiğim gibi bilgim dahilinde olan kazanımlarımı hepbirlikte paylaşmayı
                    amaç edinerek çalışmalarımı sürdürüyorum.
                    Branşım gereği, genellikle model boyama konularında, maket çalışmalarında
                    trenmodelciliğine yönelik olanaklarım doğrultusuda araştırma - inceleme ve yapım
                    teknikleri  ile sizlere yararlı olabilmeye gayret ediyorum.
                    Yine resim öğretmenliğimle ilgili güzel görüşlerinizden esinlenerek, maketini yapmaya
                    çalıştığım Br 52 Buharlı lokomotifinin maket çalışması sonrasında bir de yağlı boya
                    tablosunu yapmaya karar verdim. Bu çalışmamı gerçekleştirebilirsem, belki o zaman
                    güzel sözlerinizi biraz hak ettiğimi gösterebilirim.
                    Böylesine bir çalışmaya beni teşvik ettiğiniz  ve güzel düşünceleriniz çok teşekkür
                    ederim.

Okan Bey:      Maket yapımını Siteye aktarım çalışmalarınız için ben de size çok teşekkür ederim.

Harun Bey:     Güzel düşüncelerinize çok teşekkürler. Bizlerde sizin sayenizde bu oluşum içinde yer
                    aldık. Başta siz olmak üzere bu forumu yaşatma gayreti içinde olan tüm ardaşlarımıza
                    sonsuz teşekkürler.

Tarık Bey:       Boyama işlemini, gruplama yaparak ve lokomotifin renk düzenine göre yapacağım.
                    Ana gövdenin şasi kısmı büyük ölçüde tamamlandı. Hafta sonu Cumartesi ve Pazar
                    gününü değerlendirerek boyama işlemine gireceğim.
                    Maket yapım planına göre markiz içi çok detaylı ve bu bölümde oldukça boyama
                    konusunda ince işçilik yapılması gerekecek. Tekerlekler ve biyellere ayrı ayrı boyama
                    işlemi yapılacak. Bu parçalar boyandıktan sonra yerlerine monte edilecek.
                    Uyarılarınız için teşekkürler.

7.BÖLÜM


Çalışamalarımızda, yapım planının 4. bölümüdeki parçalarda yerlerine yapıştırldı.


Şasi bölümü tamamlanarak boya işlemine hazır hale getirildi. Şasi üzerinde bulunan
silindir şeklindeki iki deponun boyaması şasiye monte edilmeden yapılacak.
Şasi ile renk farkı olacağından dolayı dışarda boyandıktan sonra yerlerin monte edilecek.

Boyama konusunda, fotoğraflardan yaptığım incelemelerde göre şasinin rengi TCDD' de
kullanılan Br 52 lokomotiflerinde genelde tümü siyah olarak görülmektedir.

Alman Demiryollarında kullanılan ve yaptığımız maketin boyam şemasında tüm tekerlekler
ve şasi kırmızı renktedir. Oysa TCDD lokomotiflerinde ise tekerlek içleri ve şasi siyahtır.

İlyas Bey'in gönderdiği Br 52 fotoğralarında bu durum çok net görülmektedir.







                   
                   
« Son Düzenleme: Mart 07, 2008, 08:33:45 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #8 : Mart 09, 2008, 13:24:24 »
Şafak Bey, nazik düşünceleriniz için teşekkürler. Paylaşımlarımızla birbirimize destek olabilmek
adına çalışmalarımı sizlere aktarmaktan ben de büyük keyif almaktayım.

8. BÖLÜM

Bizlere büyük haz veren bu güzel model trencilik uğraşımızı bazı durumlarda iş yaşantımızın
içine de alabiliyoruz. Tabi mesleki sorumluluğumuzu aksatmadan yapmak kaydıyla!
Örneğin; bu gün okulumuzda öğle arası tatilinde, okul kütüphanemize giderek buharlı
lokomotiflerin çalışma özelliklerini içeren bir araştırma yaptım.

İnternetin hızla yaygınlaşmasından sonra genellikle bilgisayarlardan yaptığımız araştırmalar
yanında klasik anlamda olan bu araştırma bana ayrı bir tat verdi.
Okul kütüphanesinde bulabildiğim 3 kitaptan edindiğim bilgilerle, yapmış olduğum buharlı
lokomotif maketi parçalarının ne işe yaradığını gözlemleyerek, bu bilgileri bir kez daha gözden
geçirmeye çalıştım.

Aramızdaki arkadaşlarımızın bazıları; buharlı lokomotiflerin çalışma sistemi konusunda
bilgilenmeye gereksinim duyabilirler düşüncesiyle, edindiğim bilgileri basit şekliyle
aktarmaya çalışacağım.

Önce yapım planımızdaki 9. ve 10. bölümde yer alan parçaları ele alıp bu çalışmaları
tamaladıktan sonra buharlı lokomotif tanıtım bilgilerini veremeye çalışacağım.



Görev yaptığım okulun kütüphanesinde bulduğum ansiklopedilerden inceleme yaparak
gerekli notları alıyorum.


Kaynak olarak incelediğim ansiklopediler:
a) ''Bu nasıl çalışır'' 3. cilt sayfa 24, 25
b) ''Görsel Büyük Genel Kültür Ansiklopedisi'' 9. cilt sayfa 562, 563
c) ''Ana Britannica'' 14. cilt 5827, 5628
Buradan edindiğim bilgileri daha sonra sizlere aktaracağım.

Şimdi ise;Lokomotifimizin şasi kısmını, boyama işlemleri için beklemeye aldığımızdan
diğer parçalarda birleştirme işlemlerinde zaman kazanmak amacıyla
yapım planındaki sıralamayı atlayarak, çalışmamızı sürdürüyoruz.

Yapım planımızın 9. Bölümünde lokomotifimzin ocak bölümü parçaları bulunmaktadır.


Ocak bölümünün dış yüzeyde bulunan küçük yuvarlak parçacıklarını yapıştırarak
plandaki 9. ve 10. bölüm parçalarını tamalıyoruz.
Plandaki 10. bölümde ise lokomotifimizin buhar sistemini içeren buhar kazanı ile üstündeki
parçalar bulunmaktadır.


Planın 9. ve 10. bölümlerini içeren parçalar taşıyıcı plastik şasiden keski ve maket bıçağı
ile çıkarılarak, çapakları alınıp birleştirmeye hazır hale getirildiler.


Önce en büyük parçanın yapıştırılmasını yapıyoruz. İğne uçlu yapıştırıcımızı parçanın içerde
kalan kenarlarından dikkatlice gezdirerek gerekli miktarda sıvı yapıştırıcıyı  sürüyoruz.


Sürdüğümüz yapıştırıcılı parça ile diğer parçayı birleştiriyoruz. Parmaklarımızı mümkün
olduğunca yapıştırıcı sürdüğümüz kenarların üzerine gelmeyecek şekilde tutarak iki parçayı
sıkı bir şekilde bastırarak bir süre bekliyoruz. 5 dakikalık bir bekleyişten sonra yapıştırma
bir sorun olmadığını gözleyerek parçamızı bir kanara alıp diğer parçaya geçiyoruz.


Ocak bölümünün parçalarını da yapıştırdıktan sonra masa akrobatını kullanarak  küçük olan
parçaların birleştirme çalışmalarını yapıyoruz.


Kum haznesi parçasının (Dom)  üzerine yapışacak küçük parçaları cımbız yardımıyla yerlerine
oturuyoruz. İğne uçlu yapıştırıcılar bu tür işlemlerde fazla akıtma yapmadıklarından dolayı
kullanışlı oluyorlar. Gerçi artık plastik maket yapımlarında bu tür yapıştırıcılar kullanılmaktadır.


Ocak bölümünün dış yüzeyindeki küçük üparçacıkları yerlerine yapıştırarak planın 9. ve 10.
kısımlarını tamamlıyoruz.

Yapıştırdığımız kazan ve ocak parçalarının birleşim yerleri yapıştırıcının tam kuruması için
bir günlük süreden sonra macunlanıp zımpara ile düzeltme işlemleri yapılacak.
Plastik yapıştırıcılar plastiği eriterek iki parçayı birbirine kaynak yapar gibi birleştirirler.
Birleşim yerlerinin zımpara ile çalışılması için 1 günlük bir süre gereklidir. Bu süre içinde plastik
ek yerleri sertleşerek zımparalamaya uygun hale gelirler.

Görüldüğü gibi bu tür çalışmalar sabırlı olmayı gerektirmektedir. Sonucun iyi olması dikkate
ve sabırlı olmaya bağlıdır.

Bir başka durumu da sizlere aktarmak isterim! Bu tür paylaşımlarda dikkat ederseniz, yapılan
çalışmaları fotoğraflayarak, anlatım yolu ile sizlere sunma işleminde fotoğraf kareleri
altındaki yazıları mümkün olduğunca, bu karelerin sınırları dışına taşırmamaya çalışıyorum.

Bu durum, görünüm açısından düzenli olmakla beraber,  gözün iyi algılaması yönüyle de
önemlidir. Ayrıca fotoğraflamalarda da, çekilen fotoğraflardan uygun olanları ayıklama ve
ölçeklendirme işlemlerine de önem vermek gerekliliği doğrultusunda bu çalışmaları yürütmeye
gayret ediyorum.

Tüm bu işlemlerin yapılması belli bir zaman harcamayı gerektirmektedir. İşte burada da sabır
ve yaptığınız işi sevmek en büyük etkendir.

Çalışmamız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #9 : Mart 11, 2008, 19:07:11 »


9.BÖLÜM

Br 52 Maket çalışmamıza kaldığımız yerden devam ediyoruz.


Dumanlık ve yatık kazan bölümünü içeren parçaların birleşim yerlerindeki fazlalıkları eğe ile
törpülüyoruz. Kalıptan çıkan parçalarda birleşim yerlerinde sağ ve sol parça arasında seviye
farkı olduğundan, buralarını düzlemek için eğe kullanmak zorundayız.


Eğe ile törpülediğimiz yerleri bir kez de maket bıçağı ile sıyırma yaparak mümkün olduğunca
ek yerlerinde pürüz teşkil edecek fazlalık  kalmamasına çalışıyoruz.


Diğer parçalarda aynı işlemi sürdürdükten sonra tefsiye yaptığımız yerlere macun çekiyoruz.
Macunladığımız parçaları kurumaya bırakıyoruz. Macunlar kuruduktan sonra  su zımparasıyla
bu yerler tekrar düzeltilerek. Boyaya hazır hale getirelecek.


Kazan bölümü çalışmalarına devam ettiğimizden, kazan kapağını  aradan çıkaralım diyoruz.
Kazan kapağı üzerindeki mandallar çok küçük olduğundan cımbızımızla bu parçaları dikkatlice
yapıştırıyoruz. işte burada yine iğne uçlu yapıştırıcımız çok işe yarıyor. Punta kaynağı gibi
nokta yapıştırıcı damlatma şekli ile küçük parçaları yerlerine yapıştırıyoruz.

Kazan kapağında, TCDD’ deki modele uygun olması için bazı ek parçaları yapmak gereklidir.
Bunun için gerçek Br 52 fotoğraflarından kazan kapağını incelemeye alıyoruz.


Sol tarafta bulunan Br 52 yenileme çalışmaları süren 56548, sağ taraftaki Çamlık Müze’de
bulunan Br 52, 56523 her iki lokomotifin kazan kapaklarının ortasında kapak vanası
bulunmaktadır. Yine bu vananın her iki yanında yatay konumda tutamaçlar vardır.
Bir başka gözümüze çarpan parça; kazan kapağı üst tarafında bulunan far.
Biz bu incelemelere göre yapacağımız maketin kazan kapağı üzerine yukarıdaki fotolardan
tespit ettiğimiz parçaları yeniden yapıp kazan kapağı üzerine ekleyeceğiz.

Maketin planında ve kazan kapağında görüldüğü gibi kazan kapağı vanası ile sağ-sol
tutamaçlar ve far yoktur.


Makette verilen sol taraftaki kazan kapağı dik konumdaki tutamaçın yerlerini iptal ederek
macunla dolgu yapıyoruz.

Çalışmamız devam etmektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #10 : Mart 12, 2008, 00:56:03 »
İhsan Bey, kendinize haksızlık etmeyin! sizin çalışmalarınızı da izliyor ve  sizi takdir ediyoruz.
Önerinizi dikkate alarak bacanın yan kısmında baca kapağı taşıyıcı parçasını aşağıdaki
fotoğraflarda görüldüğü gibi yapıştırdım.
İlginize teşekkür ederim.


10. BÖLÜM


Bacanın yan tarafına yapıştırılacak ince çubuk şeklindeki parçayı, bacaya yapıştırmadan
Yerinde test ediyoruz. Tırnağımızın ucuna yapıştırıcıdan biraz damlatıyoruz.



Cımbızla tutturduğumuz ince parçanın uçlarını bu damla üzerine değdirerek yapıştırıcıdan
bir miktar yapışacak uçlara alıyoruz.


İnce parçayı bacanın yan kısmında var olan küçük delikler üzerine tutturuyoruz.


Ana gövde dediğimiz kazan ve ocak bölümelrini oluşturan parçaların birleşim yerlerindeki
macunları, kuruduktan sonra su altında ince 800 numara su zımparasıyla düzeltiyoruz.
Son kat olarak daha ince 1200 numara su zımparasıyla yüzeyleri iyice düzleyerek ek
yerlerindeki  izleri ortadan kaldırıyoruz.


Kazan ve ocak bölümünü birleştirdikten sonra bu iki parçanın üzerindeki diğer parçaların
çoğunu yapıştırıyoruz.


Elimize alıp şasi ve kazan+ocaktan meydana gelen parçanın oturacağı yerleri test ediyoruz.


Kazan+ocak+şasi bağlantısının bütününü görmek ve bir aksaklık olup olmadığını kontrol
etmek amacıyla geçici olarak yapıştırmadan,  parçaları bir araya getirip inceliyoruz.

Boya işlemlerinde sorun olmaması için lokomotifin parçaları  ayrı ayrı boyanarak, birleştirme
işlemleri gerçekleştirelecek.

Çalışmalarımız devam edecek

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #11 : Mart 12, 2008, 19:38:32 »
11. BÖLÜM

Br 52 maketimizin pistonları ve kılavuz tekerleklerini taşıyan parçanın birleştirilmesi
işlemleriyle çalışmamızı sürdürüyoruz.


Yapım planımızın 5. bölümündeki parçaları inceleyerek plan üzerindeki parça numaraları ile
kalıp üzerindeki numaraları kontrol ediyoruz.


Maket parçalarını, taşıyıcı şasisinden piston parçalarını plandaki numaralara göre kesip çıkarı
Pistonlara ait parçaları plandaki numaralara göre kesip çıkarıyoruz.

,
Plastik parçaları yapıştırdıktan sonra gerekli yerlerine macun ve zımpara yaparak ana gövde
için yapıştıralacak konuma getiriyoruz.


Pistonları, lokomotifin şasindeki yerlerine yapıştırmadan takıyoruz. Bu parçaları
yapıştırmamızın sebebi; boyama ile ilgilidir. Boyama işini daha sonra yapmamızın
nedeni  bazı parçalarda farklı renklerde boyama yapılabilir düşüncesidir.

Bizde kullanılan TCDD Br 52’lerin tekerlek ve şasi renklerinde siyah daha hakimdir.
Oysa Alman Br 52’lerinde ise tekerlekler ve şasi tamamen kırmızı renge boyanmıştır.
Maketin görünümü açısından kırmızı renk göze daha hoş görünmektedir. Ancak TCDD
Br 52 olarak yapmayı düşündüğümüz maketimizde TCDD renk özelliklerini uyguladığımızda
lokomotifimizin görüntüsünde kırmızı etkisi az olacaktır. Buharlı lokomotiflerde özellikle
1/87ölçekli modellerden gözümüzün alışmışlığıdan olacak belki kırmızı daha hoş görünmektedir.
Bu durumu ilerleyen çalışmalar içinde, boyama zamanında tekrar ele alacağız.

Fotoğrafta görülen cımbızla yerleştirmeye çalıştığım parça pistonlara basınçlı buharı taşıyan
borulardır. Bu borular kazandan çıkan buharı pistonlara verirler.


Pistonlara buhar getiren boruları da yapıştırmıyoruz. Sadece yerlerini şasi üzerinde
test ederek parça uyumu olup olmadığını kontrol ediyoruz. Bu maket çalışması, bir
buharlıyı çok iyi tanıma açısından oldukça iyi olmakla beraber üretim şeklini de yaşayarak
ayrı bir keyif alıyorsunuz. Bir de çalışmaya gerçeğini inceleme yaparak devam ediyorsanız,
yaptığınız çalışmaya güzel bir heyecan da katmış oluyorsunuz.


Sırada, planda görülen yapım sıralamasına göre kılavuz tekerlerin şasi yapımı var.
Kılavuz tekerlerin şasini oluşturan parçaları çıkarıp birleştiriyoruz.


Kılavuz tekerleri şasisini, lokomotif gövdesi şasisinin alt kısmına monte ediyoruz.


Çalışmamız da lokomotifimizin ana gövdesini oluşturan bölümü yavaş yavaş ortaya çıkıyor.
Şu an da gördüğünüz fotoğrafta kazan bölümü ve pistonlar boyama için ana şasiye
birleştirilmemiş durumdadır .Yukarıda da belirttiğimiz gibi boyama konusunda biraz daha
araştırma yapılarak kesin karar vereceğiz.

Çalışmamız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #12 : Mart 16, 2008, 11:20:25 »
12. BÖLÜM

Br 52 maket çalışmamızda, lokomotifin tender parçalarını toplayacağız.


Lokomotifimizin, Tender denilen su tankı ve kömür taşıyan vagonunun yapım planındaki
parçaları.


Yapım planında tender kısmının 3. bölümündeki tenderin gövdesini oluşturan parçaları
taşıyıcı plastik şasiden çıkarıp çapaklarını alıyoruz. Tenderin ana bölümünü oluşturan
parçalarını, yapıştırmaya hazır hale getiriyoruz.


Su tankı kısmı en büyük parçalardan oluştuğundan yapıştırma işleminde parçaları
birleştirdikten  sonra köşelerine bant yapıştırarak açılmasını önlüyoruz. Yapıştırıcı
kuruduktan sonra bu bantları sökeceğiz!


Tender ana gövde yapıştırması tamamlanıyor. Köşelerine yapıştırdığımız bantları sökmeden
yapıştırıcların kuruması için bir süre ana gövde parçalarını bekletiyoruz.


Kömür bölünün su tankının üzerine yapıştırıyoruz. Kömür bölümünün yanlarında destek
Amacıyla yapılmış parçalarının yerlerine yapıştırmadan deneme amaçlı geçici olarak
cımbızla takıyoruz. Parça uyumu kontrolü için bu yöntemi kullanıyoruz. Daha sonra bu
parçaları köşelerin tesfiyesi için çıkaracağız.


Dikdörtgen konumda olan tenderin birleşim yerlerindeki açıklıkları ve parça seviyelerini
tutturma için önce eğe ile düzeltme yapıyoruz.


Eğe ile aldığımız yerleri zımpara ile geçerek bir kez daha düzeltme işlemini yapıyoruz.


Eğe, zımpara çalışmalarından sonra, yapıştırılan kenarları bir de dolgu macunu ile doldurarak
açıklık kalmamasına dikkat ediyoruz. Dolgu macunu kurumaya bırakılarak diğer parçaların
birleştirme işlemlerine devam ediyoruz.

Çalışmamıza devam ediyoruz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #13 : Mart 16, 2008, 21:58:01 »

13. BÖLÜM

Tender yapımını sürdürüyoruz.


Her zaman olduğu gibi önce plan üzerinde parçaların incelemesi yapılarak numaralarına
göre ayrıştırma işlemlerimizi yapıyoruz.


Burada bizi en çok uğraştıracak parçalar küçük ve ayrıntılı olması bakımından fren pabuçları.
Her bir fren takımı 3 parçadan oluşuyor.
Tenderde 4 dingil bulunduğundan 8 adet tekerlek olduğuna göre, her bir fren takımı bir
tekerleğe denk gelecek şekilde yerleştirelecek.
Önce biz de bu fren takımlarını yapıştırıyoruz.
 

Tenderin şasisini oluşturan parçaları çıkarıp çapaklarını alıyoruz. Bu parçaları geçici monte
edeceğiz. Boyamaları ayrı ayrı olacağından farklı renklere boyanıp parçalar ondan sonra
yapıştıralacak.


Dingilleri yerlerine takarak fren pabuçlarının konumlarını ve yapıştırmada karşılaşacağımız
sorunları önceden görmek için prova niteliğinde montajlama yapıyoruz.


Planımızın diğer bölümünden alt şasi yerleşim düzenindeki parçaları saptayıp onları da
çıkarıyoruz. Bazı parçaları kendi içinde yapıştırarak ana gövde için ön hazırlık yapıyoruz.
Planda gördüğümüz yay tekımlarını daha sonra boyam işlemi tamalanınca yerlerine takacağız.

Alt şasi geçici toplanıp üst gövde ile uyum kontrolü yapıyoruz.


Tenderimizin genel görüntüsünden de anlaşılacağı gibi herhangi uyum sorunu bulunmadığını
gözlemliyoruz. Üst gövde de su deposu bölümünün kenarlarında yaptığımız dolgu macunun
da su zımparasıyla düzelterek kenarlardaki açıklıkları tamamen ortadan kaldırıyoruz.


Lokomotifimizin bütününü görmemiz açısından, tender ve kazan bölümlerini geçici olarak
birbirine tam bağlamadan peş peşe getirerek incelememizi yapıyoruz.
Markizdeki çalışmamız bir hayli uğraştırıcı olacak oarada çok ince parçalar bulunmaktadır.
Markiz içini önce boyayıp sonra kademe kademe parçalarını yapıştıracağız.

Çalışmamız devam edecektir.
« Son Düzenleme: Mart 16, 2008, 22:00:18 Gönderen: teoman »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #14 : Mart 18, 2008, 01:23:19 »


14. BÖLÜM

Bu bölümde lokomotifimizin markizini ortaya çıkaracağız. Her zaman olduğu gibi planları
inceleyerek çalışmamıza devam ediyoruz.



Planımızın 6. bölümümnde markiz çevresi ve kumanda panosunun parçaları bulunmaktadır.


7. ve 8. bölümlerinde,  markizin diğer ilave parçalarının bulunduğunu görüp bu planlara göre
çalışmamızda yol alacağız.


Markizi oluşturan ana parçaları taşıyıcı plastik şasiden keserek çıkarıyoruz. Parça üzerindeki
çapaklar maket bıçağıyla alınıp, zımparalanarak yapıştırılmaya uygun hale getiriliyor.


Markizin çatısından başlayarak, ilgili parçaları dikkatli bir şekilde yapıştırıcıları taşırmadan
birleştirme çalışmalarına giriyoruz. Yapıştırdığımız havalandırma kapağı.


Lokomotif kumanda panosu ocağın ön kısımındadır. Burada çok fazla detaylı parçalar vardır.
Bu parçaları daha sonra yerlerine renklendirme çalışmaları yaparak takacağız.
 

Markizin ön ve yan parçalarını birleştirek, kaportasını ortaya çıkarmaya çalışıyoruz.


İğne uçlu dediğimiz Revell marka yapıştırıcılar içtarafta birleşim yerlerine punta kaynağı gibi
nokta tutkal koyarak, ek yerlerini daha sağlamlaştırmaya yarayan yapıştırıcılardır.


Taban ahşap olduğundan bu parçayı ahşap rengine boyayacağız. Geçici olarak yer alıştırma
yapmak için tabanı oturtuyoruz. Tenderin bağlandığı markiz araka parçasını da yine geçici
olarak bantla yerine koyuyoruz.


Ana hatlarıyla ortaya çıkan markizi lokomotifteki yerine oturtup, parçalar arasındaki uyumu
kontrol ediyoruz. Şu anda geldiğimiz noktada herhangi bir sorunun olmadığını görüyoruz.


Lokomotifimiz artık genel görünümüyle ortaya çıkmıştır. Bazı parçalar yapıştırılmış bazıları ise
geçici olarak yapıştırılmadan ilgili yerlerine oturtulmuştur.Bu tür çalışmalarda devamlı kontrol
ve parçalar arası uyum  gözlenerek hata payının en aza indirilerek sonuca gidilmesi gerekir.

Bundan sonraki çalışmalarda detay oluşturan parçaları birleştirmeye devam eder iken aynı
zamanda boyama işlemlerini de sürdüreceğiz.

Çalışmalarımız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #15 : Mart 19, 2008, 20:36:18 »
15. BÖLÜM

Bu bölümde maketimizin ilk boyama çalışmalarına başlıyoruz. TCDD 56548’in yeniden Doğuşu
konusunda, lokomotif markizini yeni tanıttığımızdan, biz de markiz kontrol panosundan
boyamaya işlemlerine giriyoruz..


Masamızda boya işlemleri için düzenimizi alıyoruz. Boya türü olarak enamel boya kullanıyoruz.
Akrilik boya da kullanılabilir. Ancak ben nedense enamel boya tercih ediyorum.
Boya inceltmedeki tineri, kokusu çok az olan Filli boya markasının ‘’aromatsız’’ olan türünden
kullanıyorum.
Airbrush ve fırça kullanımında,  boyanın ve tinerin solunum sistemimize zarar vermemesi için
mutlaka maske kullanmak gereklidir.

Boya işlerinde; elimizin boyanmaması ve plastik parçaların üzerinde parmaklarımızın ucundan
salgılanan yağın, boyanacak yüzeylerde iz bırakmaması için steril eldiven kullanmayı da ihmal
etmiyoruz.



Markiz içinde lokomotifin çalışmasını sağlayan kontrol panosunu renklendirmeye başlıyoruz.
Siyah boyayı airbrushla atıyoruz. Daha sonra bu pano üzerine aletler ayrı ayrı boyanarak
monte edilecek. Pano üzerinde verilen su ve buhar borularını ince fırça ile boyayacağız.


Airbrush içinde kalan siyah boyamızı değerlendirmek için diğer parçalar üzerine boya atmayı
düşünüyoruz. Ancak bu parçalar üzerinde boyanın iyi tutunması için yüzeylerinin temiz
olması gereklidir. Bundan dolayı bulaşık deterjanı yağları en iyi şekilde çıkardığından  plastik
parçaları bulaşık deterjanıyla yıkıyoruz.


Temizlediğimiz lokomotifin silindir parçalarını boyuyoruz.


Markiz içinde siyah boyanacak kısımları da boyayıp boyanın kurumasından sonra
Fırça ile boyayacağımız yüzeylerde, fırçanın airbrush ile boyanmış yüzeye zarar vermemesi
için vernikleme yapıyoruz. Hazır vernik attığımız sırada, tabandaki ahşap görünümlü olan
taban parçasını, suluboya ile ahşap rengine boyayacağımızdan dolayı boyanın tutunması için
bu parçaya da vernik atıyoruz.


Verniklerin kurumasından sonra pano üzerindeki bakır boruları, bakır rengi boya ile sıfır
numara ince fırça ile boyuyoruz.


Çalışmamız devam edecektir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #16 : Mart 20, 2008, 02:42:37 »
16. BÖLÜM

Markiz içi çalışmasına devam ediyoruz.



Bakır borularına biraz kuru pastelle tonlama yapıyoruz. Özellikle bağlantı yerlerine çok az
eskitme yaparak bakırın ham renginden kurtarmaya çalışıyoruz. Bakır üzerinde oksitlenmiş
etkisi vererek görüntüyü daha gerçekçi hale getirmeye çalışıyoruz.


Hazır kuru pastelle çalışmaya başlamışken ocak kapağı üzerinde de biraz eskitme yaptıktan
sonra küçük parçaları önce beyaza sonra kırmızı renge boyuyoruz. Kırmızı rengi tutturmak
için mutlaka zemine beyaz boya atılması gerekir.


Taban ahşap boyamasını da aradan çıkaralım diyerek taban boyamasını yapıyoruz. Taban
üzerinde daha sonra eskitme yapılacak. lokomotif işleyişiyle ilgili araçların bulunduğu pano
üzrindeki boyama ve yapıştırma çalışmalarını sürdürüyoruz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #17 : Mart 20, 2008, 22:40:46 »


17. BÖLÜM


Br 52 Markiz kontrol panosunun detay çalışmalarıyla devam ediyoruz.
Maketteki kontrol panosu üzerindeki aletlerin boyanması ve yerleşimi parçalar çok küçük
olduğundan zor olmakla beraber zaman yönüyle bir hayli uzun sürdü.


Fotoğrafta gördüğünüz parça maketin kutusunda plastik parçaların yanında verilmektedir.
Laser kesim ve asit indirme yöntemiyle yapılmış metal bir parçadır.
Özgün adı; ''Photo Etched'' olan pirinç etiket bazı ince çalışmalarda kullanılır.

Metal etiket üzerinde 1 nıumaralı görülen parça marş kolunun arkasında bulunan dişlidir.
Diğer parçalarda markizin dış pencerelerinde kullanılacaktır. Bu parçaları da sırası geldiğinde
yapım aşamalarında izleyeceğiz.


Yukarıdaki fotoğraflarda görüldüğü gibi  metal etiket üzerinden keserek aldığımız dişliyi marş
kolunun arka tarafına yapıştırıyoruz.
Markiz ahşap görünümlü tabanını daha önce boyamıştık boyamıştık. Bu tabanı  biraz daha
elden geçirerek renklendirme ve eskitme-kirletme  çalışmaları yaptık.


Markizin içi kömür tozları  ve is nedeniyle oldukça kirli oduğundan bu özelliği dikkate aldık.
Lokomotif kotrol panosu ve tabanını sol üst köşeden inceliyoruz. Ahşap görünümünündeki
renklerin uyumunu kotrol ediyoruz.


Sağ üst köşeden baktığımızda marş kolu ve kutusunun yerini  diğer parçaların görünümünü
inceliyoruz.


Br 52 nin kontrol panosunun karşıdan görünümü. Burada yaptığımız çalışma zor olmanın
yanında çok zevkli olmaktadır. Gerçeğini müzede görüp incelemek başka bir güzellik, çalışır
vaziyette tüm bu parçaların kullanımını görmek bambaşka bir güzellik. Yaşayıp gördüklerinizin
maketini yapmak ise, bu güzellikleri tamamlayan müthiş bir zevk.

Çalışmamız devam edecektir.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #18 : Mart 21, 2008, 20:28:10 »



18. BÖLÜM

''TCDD 56548'in yeniden doğuşu'' konusunda bu gün hava pompasını tanıtmıştık.
Bu duruma paralel olarak maketimizde bu parçanın yapımını gerçekleştirdik


Planımızın 14. Bölümünde hava pompası ve kazan bölümünün solunda bulunan kutuları
yapacağız. Bu kutuların içinde kazadan çıkıp markize giden ve oradan da vagonlara
aktarılan sıcak su ve buhar boruları geçmektedir.


Yapacağımız parçaları taşıyıcı şasiden çıkarıp çapaklarını alarak yapıştırıyoruz.


Sıcak su ve buhar taşıyan boruları, koruyucu görevi olan kutuların ana gövdeye yapıştırdktan
sonraki görünümü


Kompresörü, diğer deyişle hava pompasını lokomotifin sağ bölümdeki yerine yerleştiriyoruz.

Çalışmamız devam etmektedir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 61
  • İleti: 2460
Ynt: TCDD BR 52 BUHARLI LOKOMOTİF MAKET YAPIMI
« Yanıtla #19 : Mart 22, 2008, 21:17:23 »


19. BÖLÜM

Br 52, TCDD 56523 ve 56548’in  plaket yapımı ile ilgili çalışmalarımız.

Maketini yaptığımız Br 52, 56523 Çamlık Müze’ de bulunan kesik tenderli olan buharlı
lokomotif 56548 ise yeniden onarılıp hizmete hazırlanan küvet tenderli Br 52

İleride  küvet tenderli  Br 52 maketi üretilmesi durumunda, şimdiden elimizde hazır
olmasını düşünerek plaket yapımında, 56548 plaket numarasına da yer verdik.


Br 52’nin markiz pencere altında yer alan plaket takımında, 3 ayrı şekil bulunmaktadır.
Ay+Yıldız amblemi, TCDD harfleri, 56548 numaraları. Tender arkası ve kazan kapağının
üstünde ise 56548 numara plaketleri tek olarak takılmışlardır. Bu standart tüm TCDD'nin
Buharlı lokomotiflerinde olduğu gibi 53 adet TCDD Br 52 Buharlı lokomotifinde de aynı
durum vardır.
Yeni fotoğraflama yaptığımız 56548’in görünümlerinden yararlanılarak plaket yapımı için
çizimler yapıldı.

Pirinç plaket için önce çizimler fotoğraf üzerinden siyah –beyaz yapılarak kalıp hazırlığı
yapıldı. 


Serigrafi işleri yapan arkadaşımızın atelyesinde, Corel-Draw çizim programıyla çizimler
yapıldı.


Arkadaşımız Mustafa çizim programında oldukça iyi olduğundan istediğimiz ölçülerde çizimleri
gerçekleştirdi. Pirinç plaket için yapılan çizimin yanında bir de Sticker (kendinden yapışkanlı
üzeri baskı resimli kağıt ) için renkli çalışma yaptık. Bunu yapmamaızın nedeni ise pirinç
plaket konusunda istediğimiz sonuca ulaşamamız durumunda bu Sticker'ları kullanmak için
bir önlem almaktı.

Çizim çalışmamız tamamlandıktan sonra plaket işleri yapan arkadşımızın atelyesine gittik.


Pirinç plaket konularında oldukça iyi çalışmalar yapan arkadaşımız Remzi ile yapılan çizimler
ile maketimizin markizinin üzerine yerleştirmeyi düşündüğümüz pirinç plaket işleminin olup
olmayacağına ilişkin incelemelerde bulunduk.


Asit indirme yöntemiyle yapılamasına karak verdiğimiz pirinç plaketin kalınlığını, yapılacak
çalışmaya uygunluğunu inceledik. Remzi arkadaşımız,deneyimlerine dayanarak  bu çalışmada
O.50 veya 0.40 mm kalınlığından daha ince pirin plaka üzerinde çalışılamayacağını belirtti.

Bizim maketimiz,1/35ölçek olduğundan belirtilen kalınlıkta pirinç plaketin asit indirme yöntemi
ile yapılabileceğini belirterek bu çalışmayı önümüzdeki hafta içinde diğer işlerinin arasına
alacağını bildirdi. Bekleyi göreceğiz umarım bu konuda istediğimz sonuca ulaşırız.

Ancak!  Remzi arkadaşımıza 1/87 ölçekteki modeltrenler için plaket yapımında, asit indirme
çalışmasının  olup oamayacağını sorduğumda; teknik olanaklarının bu çalışmaya
yetemeyeceğini bildirdi.
Ölçünün çok küçük olduğunu, plaketin çok ince olması gerektiğini asit indirmeye bu inceliğin
yeterli olamayacağını bildirdi. Laser kesimli alımalarda belki bir sonuca ulaşılabileceğini
bildirerek bu tür çalışma yapan yerlerle temasa geçerek sonucu ileteceğini bildirdi.

Remzi arkadaşımızın atelyesinden ayrılarak bir başka rozet işi yapan arkadaşımızın yerine
giderek onlarla da aynı durumu görüştüm. Oradan aldığım yanıt; 1/87 ölçeğe uygun plaket
yapılamayacağı idi. Buradaki arkadşşımıza da 1/35 ölçek plaket çalışmasını verdik.
Şu anda iki ywerde bu plaketler yapılıyor. Sonucunu burada birlikte göreceğiz.


Plaketçilerden sonra digital baskı yapan yere giderek renkli çizimlerden Sticker'a baskı
yaptırdım. 56548 ve 56523 numaralaı plaket örenekleri fotoğrafta görülmektedir.

Bu gün plaket çalışmalarıyla ilgili araştırma, inceleme ve Sticker baskı çalışmalarından sonra
heyecenla eve dönerek maketimizin markizi üzerinde geçici deneme plaket çalışması yaptık.


56548 numaralı plaketi markiz üzerine yapıştırarak görünümünü kontrol ediyoruz.


Tenderi de unutmuyoruz. TCDD Br 52 Kesik tenderli buharlı lokomtife mutlaka tenderine 
Ay+Yıldız plaketini yerleştirmeliyiz.


Maketimizde kullanacağımız 56523 plaket numarasını, önce yapıştırdığımız 56548'i kaldırıp
markize yapıştırıyoruz.


Eğer pirinç plaketlerin istenilen güzellikte olmaması durumunda Sticker' ları kullanacağız.
Gördüğümüz kadarıyla çok ta kötü durmuyorlar.
Renkleri ise fotoğrafta pek belli olmamakla beraber, sarıdan daha farklı olarak digital baskıda
olabilecek en iyi altın rengine yakın. Bir başka deyişle pirinç metal rengine çok yakın.

Bu gün de plaket çalışmalarımızla maket çalışmamızda biraz daha yol aldık.
TCDD Br 52 maketinde; TCDD' ye özgü plaket en vurgulayıcı özelliktir. Bundan dolayı plaket
üzerine çalışma yapmak çok önemliydi.
Eğer pirinç plaket konusunda da istediğimize ulaşabilirsek maketimizin görüntüsü daha çekici
olacak!


Maket yapım çalışmalarımız devam etmektedir.