Gönderen Konu: loko ve vagonlar için temizlik ve bakım (ESKİ FORUMDAN)  (Okunma sayısı 2005 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı kamyoncu-itulu1

  • okan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - bahçeşehir
  • Yaş: 32
  • İleti: 400
    • rc kamyon t?r ve iş makineleri

--------------------------------------------------------------------------------
ctekin
cem tekin


Herkese merhaba,

Bir süredir başka bir konu altında konuştuğumuz temizlik ve bakım konusunu buraya açıyorum. Muhtemelen yeni arkadaşlar bu önemli konuda fikir almak isteyecektir.

Elinden oldukça çok malzeme geçmekte olan bir modelci olarak buraya kendi deneyimimi aktarıyorum. Diğer arkadaşların da mutlaka bunlara ekleyecekleri olacaktır.

Bu arada Marklin AC kullandığımı hemen belirteyim bu yazıda bahsedeceğim herşey AC lokolar için geçerlidir; fırça, karbon vs. DC loko hiç kullanmadım, umarım kullanan bir arkadaş kendi deneyimini bizle paylaşır.

İşte benim temizlik ve bakım prosedürüm:

Gerekli malzeme:

WD40 sprey pas sökücü yağ
Tabanca yağı - şeffaf
Dikiş makinası yağı - hafif sarımtrak
Contact sprey (Philips veya başka marka)
Likit el sabunu
Resim fırçası - en ince boy
Badana fırçası - en küçük boy (sanırım 1 numara diyorlar)
Pirinç (metal) fırça

Öncelikle, ben lokoların temizlik ve bakımı diğerlerinden kolay olduğunu düşünüyorum.

İkinci el aldığım veya artık kirli olduğunu düşündüğüm lokoların ilk önce kasasını sökerim. Elektrik aksamını ve şasinin iç kısmını badana fırçası ile tozlardan arındırırım. Daha önce lokonun çalışmasında problem görmüşsem (özellikle en yüksek sürate yakın yerde geriye geçiyorsa) fırça ve karbonu kontrol ederim. Çalışmasında problem olan lokolarda sorun %99 fırça veya karbondadır (veya her ikisinde).

Elektrik kablolarında ve ileri/geri şalterinde kir/pas var ise biraz contact sprey sıkarım.

Son olarak gerekiyorsa dişlileri, motora kaçmayacak şekilde tabanca yağı (veya orijinal yağ) ile yağlarım. Bu iş resim fırçası ile mükemmel yapılıyor özellikle yağ ince uçlu bir şişede değilse. Dikkat - fazla yağ zarar vermez ama raylarınıza bulaşır.

İç taraf hallolduktan sonra sıra gelir kasaya. Kasada genellikle pislik ve/veya boya dökülmesinden başka problem çıkmaz - pas gibi. O yüzden kasayı badana fırçası ve el sabunu ile güzelce yıkar ve kuruturum. Kasa yerine takıldıktan sonra badana fırçası (kuru olmalı) üzerine biraz WD40 sıkıp tüm lokoyu güzelce fırçalarım.

WD40 ile fırçalamak lokonun rengini ortaya çıkartır ve uzun süre toz tutmasını engeller.

Gelelim vagonlara: biraz daha kıl bir iş. Öncelikle tekerlekleri ve varsa coupler yayını çıkartın. Vagon üzerinde veya altında paslı yerler varsa hemen müdahale edin. Ben pas konusunda şöyle bir yol izliyorum: önce paslı yerleri dikiş makinası yağı ve resim fırçası ile güzelce, yedirerek yağlayın. Bolca yağ sürün. Bir süre bekledikten sonra sabunlu su ile yağı temizleyin ve üzerine WD40 püskürtün. Bir süre daha bekleyin. Eğer pas ağırsa ve sökülmemişse ve hassas bir yerde değilse (boyalı kısımda, gövde üstünde) tel fırça le güzelce fırçalayın.

Sonra yine sabunlu su ile güzelce yıkayın ve kurutun. Pas gövdede ise üzerini yağlayıp iğne ile kazımayı deneyebilirsiniz ancak bu hassas bir iştir, sevdiğiniz/değerli vagonlardan önce gözden çıkartabileceğiniz vagonlar üzerinde deneme yapın. Evet, bir de coupler pasları var. Buralara yapılabilecek pek birşey yok. Tel fırça veya kalın telli plastik fırça ve WD40 ile müdahale etmek tek yol gibi.

Evet geldik son aşamaya; vagon iyice kuruduktan sonra coupler yayını ve tekerlekleri takın. Badana fırçası üzerine biraz WD40 sıkıp vagonun altını ve üstünü iyice fırçalayın. Çok fazla WD40 zarar vermez ama siz yine de az kullanın. Son olarak resim fırçası üzerine biraz dikiş makinası yağı alıp aksların uçlarına sürün.

Evet, benim bakım prosedürüm bu. WD40 ve dikiş makinası yağını diğer tüm temizlik/bakım işlerinde de kullanıyorum: raylar, makaslar, uncoupler ve sinyaller. Zaten loko ve vagonlar üzerinde deneyim kazanıp neyin nerde nasıl işlediğini gördükçe hem diğer şeyler üzerinde nasıl kullanacağınızı anlayacaksınız hem de kendi temizlik sürecinzi oturtacaksınız.

Son olarak: boyalı yerlerde ve plastik parçalarda KOLONYA, ALKOL, TİNER, ASETON ve benzeri çözücüleri ASLA KULLANMAYIN. Eğer çözücüleri mutlaka kullanmak istiyorsanız önce gözden çıkartabileceğiniz malzemeler üzerinde deney yapın.

Evet, dediğim gibi bunlara birçok arkadaş kendi deneyimlerini de ekleyecektir.

Unutmayın; modelciliğin Tao'su der ki: iyi bakımlı pırıl pırıl bir katar zevkinize zevk katar.

Cem.
BOSTANCI INSAAT RC Construction Channel

CAT: 345D LME Wedico  Liebherr: LR 634 Carson-Leimbach  Mercedes Benz: Arocs3342AK 6x6 Premacon//SK3544AK 8x8 Premacon//NG2638AS 6x6 Wedico//2624LAK6x6 MAN: F90 35.422VFAK 8x8 Wedico-Prem

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: loko ve vagonlar için temizlik ve bakım (ESKİ FORUMDAN)
« Yanıtla #1 : Aralık 24, 2006, 13:14:49 »
Okan ellerine sağlık, konuyu kurtarmışsın.

Nasıl tekrar yazacağım diye düşünüyordum :)

Cem.

Çevrimdışı kamyoncu-itulu1

  • okan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul - bahçeşehir
  • Yaş: 32
  • İleti: 400
    • rc kamyon t?r ve iş makineleri
Ynt: loko ve vagonlar için temizlik ve bakım (ESKİ FORUMDAN)
« Yanıtla #2 : Aralık 24, 2006, 16:16:51 »
Estafurullah

onemli degil

keske daha fazla sayfa olsaydı da kurtarabılseydım :-\
BOSTANCI INSAAT RC Construction Channel

CAT: 345D LME Wedico  Liebherr: LR 634 Carson-Leimbach  Mercedes Benz: Arocs3342AK 6x6 Premacon//SK3544AK 8x8 Premacon//NG2638AS 6x6 Wedico//2624LAK6x6 MAN: F90 35.422VFAK 8x8 Wedico-Prem