Model Trenciler Kulübü

Genel Konular => Digital Sistemler İle İlgili Konular => Konuyu başlatan: Okan - Kasım 06, 2009, 17:53:15

Başlık: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Okan - Kasım 06, 2009, 17:53:15
Decoder – Kodçözücüler hakkında genel bilgi:

Günümüz model tren kontrol sistemlerinde kontrolün fonksiyonunun yerine getirilmesinde önemli bir bileşen decoderlerdir. Türkçe sözlük anlamı olarak kod çözücü terimini bu küçük elektronik bileşenler için kullanabiliriz. Bu yazıda genel olarak kodçözücülerin ne işe yaradığı nasıl ayarlandığı nasıl kullanıldığı hakkında paylaşım bulacaksınız. Aradıklarınız, bulamadıklarınız, gözünüze çarpan hatalar, farkettiğiniz eksiklikler ve diğer yorumlarınız için lütfen bu konuya yanıt olarak mesaj göndermeyi ihmal etmeyin.

İki ray sistem için dijital kumanda yapısında esas alınan DCC(Digital Command Control) sinyali, içinde sayısal bilgi içeren değişken doğru akım dalga formudur. :D Bu ifadenin çoğumuza anlaşılmaz ve işe yaramaz geleceğini, fazladan yazayım.

Denilen odur ki, DCC kumandanızı raya bağladığınızda(mesela MRC Prodigy,  ESU ECOS, Hornby Elite, Bachmann Dynamis vb), kumandanın raya verdiği elektrik, içinde bir de kodlanmış bilgi içerir. Hatırlayacağınız üzere DCC kumandalar raya sürekli sabit bir gerilim(14-18V) verirler, bununla birlikte dalga formunda sayısal olarak kodlanmış bilgi de rayın üzerinde taşınır.

(http://www.modeltrenciler.com/files/upload/99a82ff2.jpg)

Basit veya küçük sayılabilecek kurgularda çok fazla önemli olmasa da karmaşık(çok sayıda hat makas içeren, yol içeren) ve büyük kurgularda kablolama bu nedenle önemlidir. Sinyalin heryerde sorunsuz aktarılabilmesi için önerilen kablolama, kurgunun bütün uç noktaları için bir besleme hattının kablo ile döşenmesi ve pek çok noktada raya bu besleme hattından paraleller çekilmesidir. Malum akım halen doğru akım olduğundan her bir paralelde kablo sırası ve doğru bağlantı kısa devre olmaması için önem taşımaktadır.

İkinci önemli nokta ise ray yüzeylerinin ve tekerleklerin temizliğidir. Özellikle boyama/eskitme/doğa görünümü/balastlama yapılan kurgularda ray yüzeylerinin temizlenmiş olması , tekerleğe doğru sağlıklı bir beslemeyi sağlayacaktır.  Farklı raylarda kullanılan lokomotif tekerlekleri de zamanla kirlenebilmektedir, bunların da temizlenmesi doğru olacaktır. Ray ve tekerlek temizlemede farklı yöntemler olabilir, ancak yükseklik ve yüzey sorunlarına yol açmamak için zımpara olmayan yumuşak temizleme elemanlarını kullanmak iyi olur.

(http://www.modeltrenciler.com/files/upload/7df72b33.jpg)

Tekrar konumuza dönersek, rayda bulunan kodlanmış bilgi, kendisini alacak kodçözücüler(decoder) için sürekli olarak tekrarlanmaktadır.  İçinde bir mikroişlemci barındıran ve özel yazılımı ile size tren kumanda etmenizi sağlayan aygıt günümüz bilgisayar ve iletişim ağlarına benzer yöntemlerle sinyal üretmektedir.  Bu sinyali kodçözücü(decoder) adını verdiğimiz elektronik parçalarla anlamak, kodçözücünün fonksiyonlarına göre de bazı işlemleri yaptırabilmek mümkündür.

Kodçözücüler ne iş yaparlar ?

Örneğin lokomotifinize takacağınız bir kodçözücü onun istediğiniz zaman, istediğiniz yöne, istediğiniz hızda gitmesini, istediğiniz zaman ışığını yakmasını, istediğiniz zaman sesini çıkarmasını ve yine istediğiniz zaman, istediğiniz sürede durmasını veya hızlanmasını sağlar.

(http://www.modeltrenciler.com/files/upload/9a99248c.jpg)

Kodçözücüler en yaygın olarak lokomotiflerde kullanılsa da, pek çok diğer bileşende kullanım sözkonusu olabilir. Örneğin ışıklı vagonlarınız, DCC beslemeli bir raya konduğunda sürekli  olarak ışığı yanar şekilde dolaşacaktır. Vagona koyacağınız basit bir kodçözücü(function decoder), vagon ışıklarını treninizin lokomotifinin ışığıyla birlikte yakıp söndürebilirsiniz.

Kodçözücüler nerelerde kullanılabilirler ?

Eğer, sabit bir kurgu yapacak kadar şanslı hele de bir plaktorna, dönertabla(turntable,drehscheibe) koyacak kadar yeriniz var ise, bu dönertablanızı da bir kodçözücü yardımıyla DCC kumandanızdan kumanda etmeniz mümkündür. Benzer olarak motorlu tüm aksesuarları kodçözücü ile kumanda etmek mümkün olabilir.

Ayrıca kurgunuzdaki sokak lambalarını, ev aydınlatmalarını da yine kodçözücüler yardımıyla kontrol edebilirsiniz.
Sadece dekorasyon değil, trenin hangi hatta gideceğini de kodçözücüler yardımıyla kontrol edebilir, tren-makas kontrolünü aynı kumandanın hakimiyetine verebilirsiniz.

Kodçözücü dünyasında lokomotiflere takılanlara Mobile Decoder, diğer işlemler için kullanılanlara Stationary veya Accesory Decoder adı verilir.

Yazımızın bundan sonrasındakiler çoğunlukla lokomotifler için kullanılan hareketli kodçözücüler(Mobile Decoders) için geçerlidir.

(http://www.modeltrenciler.com/files/upload/4abced12.jpg)

Tabii iki konu hemen aklınıza gelecektir,

   1.   Herşeye kodçözücü maliyeti nereye kadar ?
   2.   Tüm bu cihazlar raydaki elektrikten yararlanırken, lokomotiflerin hareketine ne kalacak ?

İkisi de son derece doğru konular, bir noktadan sonra bu artık bedel/yatırım/zevk/kazanım değerlendirmesi olarak sizin özelinize giriyor. Yardımcı olabilecek iki yaklaşım şöyle; kodçözücülerin basit modelleri var, çok daha ucuz, özellikle ışık türü çözümler için. Raydaki elektriği heryere kullanmak lokomotiflerin hareketi için çok uygun olmayacaktır. Makaslar ve ışıklar için farklı beslemelere olanak veren kodçözücüler olabildiği gibi, ayrı ucuz DCC kumandaları sadece bu işler için kullanmak da mümkün olabilir.

Eğer kumandanız aksesuar kodçözücülerinin bağlantısı için ray dışında bir besleme çıkışı veriyorsa mutlaka onu kullanın.
Diyebilirsiniz ki bu kadar çok kodçözücüye, kumandaya ne gerek var, ışıkları basit düğme/kablo ile de kontrol edebiliriz. Bir noktadan sonra bu bir zevk/bedel konusu olduğundan tercih size özeldir. Daha farklı ve uygun maliyetli çözümleri olabilmekle birlikte DCC Kumanda ve kodçözücü ile birlikte kullanım sonunda gece-gündüz senaryoları yapılabilen bilgisayar kontrollü bir ortama da olanak vermektedir.

Kodçözücüler nasıl ayarlanır ?

Yine konumuza dönelim, kodçözücü dediğimiz küçük elektronik parça da küçük bir mikroişlemci  ve devreleri, belleği ve bağlantılarından oluşmaktadır. Kullanıcı olarak mikroişlemcisi ve devreleri özel bazı ses dekoderleri haricinde ilgilendirmez, herhangi bir işlem yapmanıza gerek yoktur.

(http://www.modeltrenciler.com/files/upload/d2e034e3.jpg)

Belleği ise bütün kullanılabilir alanları fabrikadan ayarlanmış olarak gelir. Kodçözücünüzün, fonksiyonlarını kendi isteklerinize göre ayarlamak için belleğin bazı alanlarının düzenlenmesi gerekebilir.

Kodçözücülerin bellek alanlarına, kullanıcılar tarafından erişilebilinen biçimlendirme/yapılandırma değişkenleri(configuration variable,CV) ile ulaşılır. Her bir alan CV numarası denilen rakamlarla ayrılmıştır. Her CV farklı bir alanı tanımlar ve farklı bir fonksiyonun nasıl ve ne olacağına dair değerleri içerir.

Evet, duyar gibiyim, yine teknik ve karışık geliyor, şöyle dersek, kodçözücüler aslında kullandığımız USB bellek çubuklarına benzerler, Windows, USB Belleği okur, kumanda kodçözücüyü okur, Windows dosyalarla bilgileri düzenler, kodçözücü Cvlerle, her dosyanın içinde ne olacağına siz karar verebilirsiniz ama her CVnin hangi değer alacağı konusunda size daha az serbestliğiniz verilmiştir.

Hemen ufak bir not, bazı başlangıç seviyesi kumandalar(Hornby Select, Piko Digi1vb) kodçözücülerin belleklerini yani Cvlerini okuyamazlar ve değiştiremezler. Her kodçözücünün de her CVsi  okunup/değiştirilemeyebilir veya her DCC kumandada bu işlem yapılamayabilir. Eğer kumandanızla, lokomotifinizdeki kodçözücünün CV değerlerinden bazılarını göremiyor, değiştiremiyorsanız bu bir elektronik sorununuz olduğunu göstermez. Kumandanız ile kodçözücünüz uyumlu olmayabilir, veya kodçözücünüz CV lerini sadece kendine saklıyor, göstermiyor, veya gösteriyor ama değiştirmiyor olabilir.

Kodçözücülerde neleri ayarlayabilirim ?

Şimdi en baştan alalım, kumandadan diyeceğiz ki şu lokomotif ileri doğru gitsin, dakikada 10cm hızla gitsin ama bu hıza da 20snde ulaşsın…yahu dur daha hangi lokomotif ne hızı ne süresi demek yok, hangi lokomotif dediğiniz anda işte ilk CV:

CV 1 :  Adres : Kodçözücünün adresi, lokomotif kodçözücülerde bu adres genellikle 3 olarak gelir. Kodçözücüyü lokomotife taktığınızda o lokomotifin adresi 3 olur, vagona takarsanız o vagonun adresi 3 olur.

Bu CV, her kumanda tarafından değiştirilebilir. Bu CVi değiştirmeye genellikle adres programlama denir. Adres programlama yaparken ray üzerinde sadece, adresini değiştireceğiniz lokomotif olmalıdır, aksi halde bütün lokomotiflerdeki kodçözücüler sinyali kendilerine alır ve hepsi aynı adrese programlanır.

Her kodçözücü için ayrı adres verdiğiniz takdirde, kodçözücüyü taktığınız lokomotif veya aksesuar verdiğiniz adres ile ayrı olarak kumanda edilebilecektir. Bir diğer deyişle, kumandadan verdiğiniz komut, belirttiğiniz kodçözücüye gidecek ve ona bir iş yaptıracaktır.

Kodçözücü adresleri CV1 ile en fazla üç basamaklı olabilmektedir.  Ancak kodçözücülere(hepsine olmasa da) 4 basamaklı sayılardan oluşan adreslerde verilebilir. Bu hem kumandanızın hem de kullandığınız veya lokomotifte takılı olan kodçözücünün desteklediği zaman mümkün olabilmektedir.

İlk CV adres belirtiyor konusunu tamamladıktan sonra diğerlerine bakalım. NMRA dökümanlarına bakarsanız 1024 adet CV olabilir. Tabii bu her kodçözücüde bu kadar olacak veya bunların hepsi kullanılacak anlamını taşımıyor. Her kodçözücü için CV değerlerinin, fabrika ayarları, değerlerin ne anlama geldiği kodçözücünün ufak prospektüslerinde yazar. Bunlardan sık kullanım ihtiyacı duyabilecekleriniz ile devam edelim.

Başka neler var ?

CV 2 : Vstart Başlangıç Voltajı : İlk hız adımındaki voltaj değerini, bir bakıma lokomotifin ilk adımdaki hızını belirler. Hız adımı(speed steps) kavramına daha sonra değineceğim, ancak basitçe şunu düşünebiliriz, kumandanızın hızı ayarlamaya yarayan genelde yuvarlak ve döndürülen düğmelerinde döndürdükçe hissettiğiniz çentikler ve/veya bunun kumanda ekranında kısa çubuklar ile gösterimi vardır. Lokomotifinizin adresini seçtikten sonra düğmeyi çevirerek ilk çentiğe/çubuğa geldiğinizde 1.hız adımındasınız, CV2 bu 1. Adımda lokomotif motoruna uygulanacak voltaj değerini ayarlar. Eğer bu değer çok düşükse (lokomotifinizin motoruna göre) düğmeyi çevirdiğinizde lokomotif hareket etmeyecektir.

Bu değerin lokomotifin harekete başladığı en düşük değere kadar yükseltilerek ayarlanması uygun olur. Değeri deneme yanılma ile bulacaksınız.  Ayarlama olanağınız yok ise(kumanda veya kodçözücü özelliği nedeniyle) düğmeyi hareket başlayıncaya kadar çevirmek zorunda kalırsınız. Ancak çoğu başlangıç seviyesi kumanda da, CV programlama özelliği olmasa da bu değeri programlayabilirsiniz.

CV 3 : Acceleration Rate İvme Oranı : Lokomotifinizin hangi hızda hızlanacağını gösterir. Hızın, hızı olarak tanımlanan ivme oranını vererek, istediğiniz hız kademesine lokomotifin ne kadar sürede geleceğini ayarlayabilirsiniz. Büyük  değerler daha yavaş hızlanma, küçük değerler daha hızlı hızlanma anlamına gelir. Uzun trenler için yüksek değerler, manevra lokomotifleri için küçük değerler önerilir.  Yani gerçek trenlerdeki ağırlığı benzeştirmeniz kolaylaşır. Yine çoğu başlangıç seviyesi kumanda da, CV programlama özelliği olmasa da bu değeri programlayabilirsiniz.

CV 4 : Deceleration Rate Yavaşlama Oranı : Lokomotifinizin hangi hızda yavaşlanacağını gösterir. CV3 gibi benzer ancak bu sefer yavaşlamanın ne kadar hızlı olacağını ayarlarsınız.  Yüksek değerler, daha uzun sürede yavaşlamaya, durmaya karşılık gelir. Yine çoğu başlangıç seviyesi kumanda da, CV programlama özelliği olmasa da bu değeri programlayabilirsiniz.

CV 5 : Vhigh En Yüksek Voltaj : Lokomotifinizin en yüksek hangi hızda gideceğini belirlersiniz. Kumandanızın hız düğmesini ne kadar çevirirseniz çevirin, lokomotif bu değerin izin verdiğinden hızlı gitmez.

CV 6 : Vmid Ara Hız Voltajı : Lokomotinizin hızlanma aralıkları arasında, orta değerde hangi hızda gideceğini belirtir, yani düğmeyi ortaya kadar çevirdiğinizde ne hızda olacağını ayarlamak gibi düşünebilirsiniz.

CV 7 : Üreticinin kodçözücü ile ilgili verdiği versiyon numarası, sadece sorununuz var ise, üreticiden destek almak, forumlarda arama yapmak için gerekebilir.

CV 8 : Üreticinin kodu. Elinizdeki kodçözücünün üreticisinin kim olduğunu gösteren kod. Eğer kodçözücü NMRA uyumlu bir firmanın ürünü ise aşağıdaki tablodan bakarak, kodçözücünüzün üreticisini bulabilirsiniz. http://www.nmra.org/standards/DCC/mfgnumbers.html . Dikkat bazı kodçözücüler CV 8’e özel bir değer yazıldığında tüm ayarlarını fabrika çıkışı değerlerine döndürmektedir.

Buraya kadarki Cvler genel olarak en sık ve aynı amaçlarla kullanılanlardır. Diğerleri ise üreticiler arasında farklı amaçlar ile kullanılıyor olabilir. Doğru yorumlamak/kullanmak için mutlaka kodçözücünüzün kendi dökümantasyonuna başvurmalısınız.
NMRA standardında kodçözücüler için bir kaç CV değerine daha bakabiliriz.

CV 17 ve 18 : Eğer kumandanız ve kodçözücünüz ileri adreslemeyi(4 basamaklı) destekliyorsa vereceğiniz 4 basamaklı sayı değerleri bu Cvlerde tutulur. Bu modda adresleme yaptıysanız CV29 bit 5’e bir olarak değer verilmelidir.

CV 19 Consist Address Ranfor Adresi Ranforlanmış iki lokomotiften oluşan tren adresi.

CV 29 Configuration Supported Desteklenen Biçimlendirmeler . Kodçözücünüzün genel olarak nasıl çalışacağını tariflemeniz için kullanılan değerleri içerir.
   Bit 0 – Lokomotif yönünün ayarlanması, kumandadan seçtiğiniz ileri yönün gerçekte ne yön olduğunu belirleyebilirsiniz.
   Bit 1 – Yöne göre ayarlanan ışıkların doğru ayarlanmasını sağlayabilirsiniz.
   Bit 2 – Güç kaynağı seçimi
   Bit 3 – Kumanda ile iki yönlü iletişim seçeneği
   Bit 4 – Hız tablosu seçeneği, CV 2,5,6dan daha detaylı hız profili tanımlayabilirsiniz.
   Bit 5 – İleri adresleme 3 veya 4 basamaklı
   Bit 6 – Ayrılmış
   Bit 7 – Kodçözücü tipi

CV 33 – 46 Fonksiyonlarınızı dilediğiniz gibi ayarlayabilirsiniz.

Kodçözücüler nasıl bağlanır, bu kablolar neden renkli  ?

Buraya kadar kodçözücülerin ayarlarına baktık, bunlar lokomotifimize nasıl bağlanacak konusuna da kısaca değinelim. Forumumuzda kodçözücünün lokomotife takılması konusunda pek çok örnek var, aşağıdaki kaynak linklerde de diğer örneklere ulaşabilirsiniz. Bu nedenle takılmasından daha çok kabloların anlamlarına değineceğim.

Kodçözücüler NMRA’nın ve MOROP’un(bakınız http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=3567.0) kabul ettiği standartta soketlerle gelebilir veya doğrudan kablolarla sizin lehimlemeniz gerekebilir. Yaygın kullanımda üç  tip soket vardır.

NEM 651- Small – 6 bacaklıdır, tek sıra halinde 6 bacaklı bir soket ile gelir. Daha çok N ölçek lokomotiflerde ve Fleischmann’ın HO ölçek lokomotiflerinde rastlanır. Takılış yönü bir uçtaki küçük bir çentik veya işaret ile anlaşılır, 1. Bacak turuncu(orange) renkli kabloya bağlıdır.

NEM 652 – Medium – 8 bacaklıdır ve bugün için yaygın kullanılan soket modelidir. İki sıra halinde 4 bacaktan oluşur. Takılış yönü bir kenarın ucundaki küçük bir çentik veya işaret ile anlaşılır, 1. Bacak turuncu(orange) renkli kabloya bağlıdır.

21MTC – 22 bacaklı yapıda 21 bacaklı bir sokettir. Eksik bacak yönü anlamak için kullanılır. Yeni nesil lokomotiflerde kullanılmaya başlanmaktadır.

Soketler farklı da olsa, bacaklara bağlı kabloların görevleri aynıdır. Bunlar 8 bacaklı kodçözücü için sırasıyla:

   1.   Bacak: Turuncu, Motor’un (+) ucu
   2.   Bacak: Sarı, arka ışık
   3.   Bacak : Yeşilk, Boş veya bir aksesuar
   4.   Bacak : Siyah, Sol ray
   5.   Bacak : Gri , Motor’un (-) ucu
   6.   Bacak : Beyaz, Ön ışık
   7.   Bacak : Mavi Işıklar için ortak V+, (+) uc
   8.   Bacak : Kırmızı Sağ ray
   9.   Kablo Mor genelde sokete bağlı olmadan gelir, ek aksesuar için kullanılır

(http://www.modeltrenciler.com/files/upload/d59bcaad.jpg)

Kablolar ile bağlantı yapmak ve kodçözücü montajı için aşağıdaki, 6, 10,12 ve 13 linklerindeki çizim, resim, anlatım veya mesajlardan yararlanabilirsiniz.

Yararlanılan ve yararlanılabilecek kaynaklar :

1. http://www.nmra.org/standards/DCC/
2. http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/rp922.html
3. http://www.dccwiki.com/Decoder
4. http://www.tonystrains.com/tonystips/dccprimer/components/index.htm
5. http://www.siliconvalleylines.com/dcc/2009/DecoderSW.pdf
6. http://www.hornby.com/digital/dcc-installation-guide,57,HAR.html
7. http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-9.1.1%20200801.pdf
8. http://www.morop.org/de/normes/nem651_d.pdf
9. http://www.morop.org/de/normes/nem652_d.pdf
10.http://www.esu.eu/uploads/tx_esudownloads/51978_LokPilot_V30_Familie_ESUKG_US_Users_Manual_Edition_6_01.pdf
11.http://books.google.com.tr/books?id=muvUGCV_3zUC&pg=PA55&lpg=PA55&dq=how+to+adjust+vstart+dcc&source=bl&ots=vBUluY5iED&sig=wX9PZRKOAEh249ZQRIWlHvZ4O1Y&hl=tr&ei=EqvyStX-KJChjAeZsqiSDg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CBYQ6AEwAw#v=onepage&q=&f=false
12.http://www.hp-pfeiffer.de/digiuebe/digiuebe.htm
13.http://modeltrenciler.com/forum/index.php?board=37.0

Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Atilla Sülün - Kasım 06, 2009, 20:13:22
Okan Bey çok güzel, çok faydalı bir çalışma teşekkürler. Elinize, emeğinize sağlık.
Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: enges - Kasım 07, 2009, 09:42:02
okan abi eline sağlık
yine çok açıklayıcı ve süper bir anlatım olmuş
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Teoman Kardaşlar - Kasım 07, 2009, 12:08:34



Okan Bey, DCC Decoder ile ilgili açıklayıcı bilgilendirmenizden dolayı çok teşekkürler.

Saygılar
Teoman Kardaşlar
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: GOKHAN OZKAN - Kasım 07, 2009, 14:02:30
Çok güzel açıklayıcı bilgiler vermişsiniz.
Teşekkürler.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: ibrahim - Kasım 09, 2009, 10:18:06
Okan bey elinize sağlık, bilgilendirme serisi devam ediyor ve çok güzel oluyor. Bunları model trenciler el kitabı haline getirebilirsiniz.

İbrahim Kaygın
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Ferda - Kasım 09, 2009, 10:25:45
Okan ellerine sağlık. Yine çok faydalı bir rehber çalışma olmuş.

Ferda 
Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: enges - Kasım 15, 2009, 17:52:14
okan abi elimdeki dc yani analog lokoları dcc digitale çeviriyorum.
ama hazır aldıgım lenz dekoderli lokolar hornby selectde motor kontrol etsede ışıkları kontrol etmiyor.
yeni aldıgım lokolara hornby ve uhlenbrock dekoder takarak dcc yapıyorum. bunlar mrc de sorunsuz çalışırmı. mrc de trix, fleishmann hazır dcclerle içine dekoder takdıklarım sorunsuz çalışırmı? yada trix kumandada bunlar sorunsuz çalışırmı. çok soru oldu ama kumandamı değiştirmem gerek.
şimdiden teşekkürler
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Okan - Kasım 15, 2009, 19:02:31
Enver Selam,

1. Lenz Decoder - Hornby Select ışık
Lenz decoder ile daha önce tanışmadım, Hornby Select sorunumu bilmiyorum. Ancak ışık konusunda şöyle bir durum var: Eğer lokomotifin hız adımı ayarı(14-28-128) ve kumandanın hız adımı ayarı uyumsuz ise ışıklar her bir hız adımında değişmek üzere birinde yanıyor birinde sönüyor, bir sonraki hız adımı kademesinde tekrar yanıyor. Ya kumandanın ayarı değişmeli ya da decoder CVde değilşiklik yapılmalı. Ben Hornby Elite ve Piko Digi-1 ile kendinden ESU Loksound'lu bir lokomotifte bunu yaşadım, Elite de speed step değiştirmek mümkün Digi-1de olmadı ışığı hiç yakamadım, Elite üzerinde Speed Step düşürerek yaptım. Ancak CV29dan da ayarlanabilir. http://www.dccconcepts.com/index_files/DCCdecoderfunctionsdesc.htm  Bu arada Lenz için farklı speed stepler olduğundan da bahsedilmiş ( http://www.loystoys.com/info/speed-steps.html ) halen var mı bilemiyorum.

Senin ışık sorunu buna benzer mi ?

2-MRC ile Hornby 8215 veya 8249 dekoderler çalışıyor. Uhlenbrock hakkında bilgim yok.

3- DCC Ready(DCC Hazır) lokomotif içine soketinden dekoder kolayca takılabilir demek. İstediğin NMRA uyumlu DCC dekoderi tak MRC ile çalışır. Fleischmann DCC(dekoder takılı) lokomotif eğer dekoder DCC ise MRC ile çalışır, değil FMZ ise dekoderi değiştirerek çalışır. Trix DCC(dekoder takılı) lokomotif eğer dekoderi DCC/Selectrix ise MRC ile de çalışır diye tahmin ediyorum, ben Hornby Elite ile çalıştırdım. Kendinden dekoderli lokolarla, senin dekoder taktıkların arasında kumanda açısından fark yok. Dolayısıyla MRC kumanda ile birlikte kendinden dekoderli Fleischmann, senin Hornby dekoder taktığın lokomotif, MTH'nin sesli senkron lokomotifleri, içine senin ESU Loksound taktığın lokomotif hep bir arada sorunsuz çalışacaktır. Bunların bolca denemelerini Harun yapmıştı, gördüklerimden ve NMRA standardında uyumluluk açısından bir sorun oluşmamalı diyorum.

4-Trix kumanda ile çalışırmı demişsin. Trix kumanda olarak Trix Mobile Station 66920'den bahsediyorsak, çok detaylı bir bilgim ve deneyimim yok. Ancak http://www.trixtrains.com/trix_pdbs.html dan okuduğum kadarı ile DCC destekliyor, işin teorisinde çalıştırıyor olması gerekli. ABD pazarında da satıldığına göre sorunsuz olmalı diyebilirim.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: enges - Kasım 16, 2009, 09:50:21
okan abi bilgiler için saolun
bende select kumanda var. onda bu speed ayarları nasıl yapılıyor bilmiyorum.
ama roco multimause un fleischmanna üretigi kuamdasından aldım bir adet.
o gelsin belki onda ayarlanıyordur veya direk çalışır.
trixler update edilmişse çalışır felan diyolar ama bakalım birtanede ondan almak istiyorum. aldıgımda test eder tekrar yazarım.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Okan - Mart 09, 2010, 22:18:46
DCC Decoder ve kumanda konusunda, farklı markaların birlikte çalışabilirliğini bir kez daha paylaşmakta yarar var.

DCC, NMRA standartları baz alınarak geliştirilen bir veri/komut iletişim modeli diye düşünülebilinir. Yani kumanda, DC akım içinde NMRA tarafından tariflenen şekilde elektrik sinyali gönderir, buna uygun olarak yapılmış kodçözücü bu sinyali alır ve lokomotife veya aksesuar aygıtına sinyal içinde verilen komutu yaptırır.

Bu noktada lokomotifin veya kumandanın marka modelinin bir önemi yoktur. Bir başka deyişle baz standartta uyumlu olan ürünler birlikte kullanılabilir.

Kendi denediklerimle verebileceğim örnekleri bir kez daha sıralarsam,

Lokomotif Roco           Decoder Hornby
Lokomotif Hornby        Decoder Hornby
Lokomotif Bachmann    Decoder ESU Loksound
Lokomotif TrackMobile  Decoder NCE
Lokomotif Fleischmann  Decoder ESU Loksound
Lokomotif Trix             Decoder Trix
Lokomotif Trix             Decoder DCC/SX Sound
Lokomotif MTH            Decoder MTH Synch Sound

Bu alternatifleri çoğaltmak mümkün, zira içinde 8 veya 6 bacaklı soketi bulunan DCC Ready lokomotiflere takılacak NMRA uyumlu  dekoder, yine NMRA uyumlu DCC kumanda ile sorunsuz çalışacaktır.

Ben neleri denedim diye özetlersem;

Hornby Elite ve Piko Digi-1 kumanda ile

Hornby R8215 veya R8249
Uhlenbrock
ESU Loksound veya Lokpilot
Trix DCC/SX veya DCC/SX Sound
MTH Synch Steam and Sound
NCE

dekoderleri takılmış lokomotiflerin sorunsuz çalıştığını gördüm.

Bir diğer soru ise aynı hatta birden fazla dekoderli lokomotifin olması idi. DCC'nin temel amacı zaten aynı hatta birden fazla lokomotifi raylarda kablolama düzeneği yapmadan çalıştırabilmektir. Hattın üzerindeki lokomotiflerin veya dekoderlerin markalarının bir önemi yoktur. Önemli olan aynı anda istenilen sayıda lokomotifi çalıştırabilmek için gerekli gücün kumanda tarafından sağlanabilmesidir.


Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: CAN - Mart 11, 2010, 00:22:40
Merhaba,

Okan beyin denediklerine bilgi notu olarak benim denediklerimi ilave etmek isterim.

Kumanda, MRC Prodigy Advance2,

 Loko Bachmann China dekoder ESU
 Loko Bachmann China dekoder MRC (Sesli)
 Loko Marklin Hamo dekoder Lenz
 Loko Roco dekoder Lenz
 Loko Broadway Ltd  (Sesli) dekoder Digitrax

Yukarıda denediklerim gayet sorunsuz çalışanlar ve birebir verim aldıklarım, ancak Piko lokolarda denediğim Uhlenbrock, ESU, ve Lenz decoderler çalışmalarına ve sorun çıkarmamalarına rağmen tat vermiyorlar, sanırım Piko motorları ile ilgili bir şey, bu konuda benle deneyimlerinizi paylaşırsanız sevinirim.

Saygılar, selamlar,

Can
Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: Kahraman - Temmuz 02, 2010, 22:22:59
Dİkkat ettim de Okan abinin bu emeği, paylaşımını atlamışım. Gerçekden takdire şayan Okan abi. Ellerine sağlık.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Okan - Temmuz 05, 2010, 17:34:33
Okunması yararlı bir kaynak

http://www.siliconvalleylines.com/dcc/2009/DecoderHW.pdf

http://www.siliconvalleylines.com/dcc/presentations.html

Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: Kahraman - Temmuz 14, 2010, 19:45:15
Dun aksam Okan abinin Bir ustte verdigi pdf dosyasindan da yararlanarak Piko dekoderi yakan Rocoya Hornby 8249 Dekoder taktim. Dekoderi yanan pikoma da aynisini taktim.
Oncelikle pikoyu anlatayim. Urunu taktiktan sonra ilk testlerde (isik yonleri vs dogru calisiyordu) ancak ilerisini gerisini degistirmem gerekti. CV29 u "1" olarak programlayarak lokoyu istedigim gibi ayarladim ve sorunsuz calistigini gordum.
Daha sonra bir diger dekoderi de Roco BR 151 ile denedim.
Ama ondan once pdf dosyasinda soyledigi gibi oncelikle akkor ampulleri direnc ile calistirmam gerektigi icin evdeki eski elektronik aletlerden soktugum direncleri aramaya koyuldum..
Sadece 1 adaptorde 100 ohm a en yakin 150 ohmluk tek bir direnc bulabildim buna en yakin 470ohmluk 2 tane direncdi. Denemek icin ise koyuldum.
Iki direncide saglikli bir sekilde ekledikden sonra dekoderi taktim/... Tabiki direncler cok fazla geldi. Isiklar cok az yaniyor ve tat vermiyor..
Ama 8249 Roco ile de sorunsuz calisiyor ve Prodigy Advanced² ile de sorunsuz calisiyor.
Ilk firsatta direncleri degistirip fotograflayacagim..
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Harun - Temmuz 14, 2010, 22:26:07
Alıntı
CV29 u "1" olarak programlayarak

Tamamdır... sen bu işi çözmüşsün.
Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: Kahraman - Temmuz 14, 2010, 23:47:59
teşekkürler.. sayenizde :) harun abi...
buarada
konuyu sulandirdim biraz.. okan abi istersen buralara cekiduzen verebilir benim gereksiz yazilarimi temizleyebilirsin buarada... daha guzel olacak bence :)
Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: Kahraman - Temmuz 15, 2010, 03:52:52
Configuration Variables son surumu sanirim
http://www.nmra.org/standards/DCC/standards_rps/RP-9.2.2%202007%20July.pdf
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: mesut kurt - Mayıs 28, 2012, 09:39:57
Okan Bey Merhaba,
bu hobiye yani başladım ve yeni dynamis dijital kumanda aldım,
fazla kullanamasamda ilk günlerde tren (Bachmann 70 PowerHaul 70003 Freightliner) sağlıklı çalışıyordu,
fakat dün kumandaya sinyal gelmemeye başladı, sizce sebebi nedir ?
verdiğiniz ve vereceğiniz bilgiler için şimdiden teşekkürler...
Başlık: Ynt: DCC Decoder Hakkında Genel Bilgi
Gönderen: enges - Mayıs 28, 2012, 21:24:38
Sinyal trene mi gitmiyor yoksa alicisinami gitmiyor. Sunlari bi deneyin
1. Kumandanin pillerini degistirin
2. Treni kablolari bagladiginiz raya koyun ve ordaki sinyale bakin eger orda sorunsuz calisirsa raylarinizi temizlemeniz gerekir
3. Kumandada ve raydada denemelere ragmen olmuyorsa yani loko hareket etmiyorsa trende problem olmus olabilir. Ozamanda prosesde denemek gerekir
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: mesut kurt - Haziran 02, 2012, 15:53:01
Enver Bey Merhaba,
kumanda açıkken bir resmini çektim, decoderi fişe taktığımda yeşil ışık uzun süreli olarak yanıp sönüyor yani sabit yanmıyor,
böylece sağ üstteki sinyal alıcısı epey hareketsiz kalıyor, yeşil ışık sabit kalsa bile bazı durumlarda kumandaya sinyal gelmiyor.
dün akşamda 30-35 dk. sonra tren çalıştı, başında fazla kalamadım dolayısıyla gözlemleyemedim.
Rayları temassızlık var mı diye kontrol ettim, sorun yok.
İlave aldığım rayları kurma öncesi (önceki rayların dışına) bu beni endişelendiriyor. Umarım bu durum geçicidir.

görüşmek üzere...
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: ibrahim - Haziran 02, 2012, 17:10:54
Merhaba,

Aynı kumanda bende de var. Pilleri yeni takılmışsa bu tür sorunlar daha az yaşanıyor ama. İlk açtığınızda kumandanız ile verici/alıcı ünitesini yakınlaştırısanız :) bu bekleme süresini ortadan kaldırabiliyor. Biraz garip ama denemenizi öneririm. Yanılmıyorsam sinyal güçlendirmek için ayrıca satılan bir modülü de var.


İbrahim Kaygın

Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: mesut kurt - Haziran 02, 2012, 17:31:44
İbrahim Bey,
yazdığınız gibi deneyeceğim,
yeni kullanmaya başladım, sanırım zamanla göreceğim eğrisini doğrusunu :)
teşekkürler.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: bjkliadam - Nisan 20, 2013, 14:02:40
Arkadaşlar!. Herkese merhabalar!..

Buradan 11 no'lu digital set aldım. Bu kumandadan(Dynamis) çıktı. Sorunsuz kullanıyorum ve çokda güzel çalışıyor. İkinci treni koydum ikisi aynı anda çalışıyor bir türlü adresliyemedim. ayrı ayrı koyduğumda ikisi hiç sorunsuz çok güzel çalışıyor ama aynı anda farklı komutlar vererek ayrı ayrı yürütemiyorum. bana yardımcı olursanız çok sevinirim.

İliginize şimdiden teşekkürler.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Barbaros - Nisan 21, 2013, 00:16:01
adreslerken rayda tek tren olmasına dikkat edin...
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: bjkliadam - Nisan 21, 2013, 10:06:11
Barbaros Bey!..

İlginize teşekkürler; tek tek ve ayrı ayrı raya koyuyorum. Raya hangi treni koyarsam o zaten çalışıyor, Çalışanı kaldırıyorum diğer treni koyuyorum onu adreslemeye çalışıyorum ama malesef beceremedim. Yapayım derken nasıl yaptıysam trenlerin ikiside çalışmadı. Kumandayı resetledim tekrar eski haline döndü. Eğer mümkünse yapılacakları adım adım anlatabilecek olursa sanırım daha iyi olacak.

İlginize teşekkürler.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: sedat nişancı - Temmuz 05, 2013, 20:14:14
DCC Decoder ve kumanda konusunda, farklı markaların birlikte çalışabilirliğini bir kez daha paylaşmakta yarar var.

DCC, NMRA standartları baz alınarak geliştirilen bir veri/komut iletişim modeli diye düşünülebilinir. Yani kumanda, DC akım içinde NMRA tarafından tariflenen şekilde elektrik sinyali gönderir, buna uygun olarak yapılmış kodçözücü bu sinyali alır ve lokomotife veya aksesuar aygıtına sinyal içinde verilen komutu yaptırır.

Bu noktada lokomotifin veya kumandanın marka modelinin bir önemi yoktur. Bir başka deyişle baz standartta uyumlu olan ürünler birlikte kullanılabilir.

Kendi denediklerimle verebileceğim örnekleri bir kez daha sıralarsam,

Lokomotif Roco           Decoder Hornby
Lokomotif Hornby        Decoder Hornby
Lokomotif Bachmann    Decoder ESU Loksound
Lokomotif TrackMobile  Decoder NCE
Lokomotif Fleischmann  Decoder ESU Loksound
Lokomotif Trix             Decoder Trix
Lokomotif Trix             Decoder DCC/SX Sound
Lokomotif MTH            Decoder MTH Synch Sound

Bu alternatifleri çoğaltmak mümkün, zira içinde 8 veya 6 bacaklı soketi bulunan DCC Ready lokomotiflere takılacak NMRA uyumlu  dekoder, yine NMRA uyumlu DCC kumanda ile sorunsuz çalışacaktır.

Ben neleri denedim diye özetlersem;

Hornby Elite ve Piko Digi-1 kumanda ile

Hornby R8215 veya R8249
Uhlenbrock
ESU Loksound veya Lokpilot
Trix DCC/SX veya DCC/SX Sound
MTH Synch Steam and Sound
NCE

dekoderleri takılmış lokomotiflerin sorunsuz çalıştığını gördüm.

Bir diğer soru ise aynı hatta birden fazla dekoderli lokomotifin olması idi. DCC'nin temel amacı zaten aynı hatta birden fazla lokomotifi raylarda kablolama düzeneği yapmadan çalıştırabilmektir. Hattın üzerindeki lokomotiflerin veya dekoderlerin markalarının bir önemi yoktur. Önemli olan aynı anda istenilen sayıda lokomotifi çalıştırabilmek için gerekli gücün kumanda tarafından sağlanabilmesidir.

   HO ölçek lokoya N ölçek ses dekoderi takılabilirmi?Malum yer sorunu

Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Okan - Temmuz 05, 2013, 22:44:39
Merhaba Sedat bey,

Genel teorisinde ölçek ile decoderin bir sınırlaması yok. Burada dikkat edilecek konu çekilen akım miktarına decoderin dayanabilmesi. Elektronik konusunda benden daha bilgili arkadaşlar daha iyi anlatabilir.

Eğer HO lokomotifiniz çok büyük ve ağır değil, motoru büyük değil ise N ölçek için üretilmiş decoderin(ses) sorun çıkarmaması beklenebilir. Bazı küçük HO lokomotiflere de fabrika üretimi böyle uygulamalar yapılıyor.

Ancak ses decoderleri pahalı olduğundan bu riski almak sizin tercihiniz olacak. Zira motor,ışık,ses varsa buhar gibi akım çeken her parçanın akımı decoder üzerinden geçecek. Decoderin kaldırabileceğinden fazla akım, fazla ısı, fazla ısı bozulmaya gidiş demek.

Uygulanması biraz zor olabilecek bir yöntemi elektirk/elektronik bilgisi daha ileri olan arkadaşlarımızın da doğrulaması isteğiyle şöyle önerebilirim. Yeni nesil decoderlerin ne kadar akımı desteklediği çoklukla dokümanlarında yazıyor. Lokomotifinizi de analog modda iken seri olarak bir avometreyi akımölçer modunda seri bağlayın. Çeşitli hareketlerle(ani kalkış, birden hızlanma vb) çektiği en yüksek akım değerini ölçmeye çalışın. Bu değer almayı düşündüğünüz decoderin desteklediği değerin %80ine kadarsa sorunsuz kullanılabilir düşüncesindeyim, Sermet hocamızın ve Harun'un değerli görüşlerini de rica edelim.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: sedat nişancı - Temmuz 08, 2013, 12:25:59
  Okan Bey verdiğiniz bilgiler için çok teşekkür ederim. Ayrıca dijital konularda vermiş olduğunuz açıklamalarda çok aydınlatıcı ve yalın bir dil kullanıldığı için benim gibi elektronik cahili birini bile aydınlatabilir mahiyette.

   Selamlar saygılar Sedat NİŞANCI
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Aynur&Sermet - Temmuz 10, 2013, 10:39:11
Merhaba Okan bey,

mesajı yeni gördüm. bahsettiğiniz gibi loko analog modda (DC) ve çıkış gerilimi ayarlı (0volt-12 volt (maksimum!) arası)bir güç kaynağı kullanarak toplam akım için fikir sahibi olunabilir( ampermetre yardımı ile ) . kitaplarda denilene göre:
-   loko raya yerleştirilir
- Güç kaynağı 12 Volta ayarlanır
- loko hareket edemeyecek şekilde raya doğru bastırılır (ben bunu denemedim ve  her loko için de iyi bir şey olduğunu düşünmüyorum, hareketli mekanizmayı zorlar belkide dişlilerde bir sorun olur gibi geliyor bana!) ve motor durduğunda (KISA SÜRE içinde 2-3 saniye gibi) AKIM ölçülür. bu akım maksimum motorun çekeceği akımdır. Buna durma akımı denir (stall current). dekoder akımı buna uygun olmalıdır yani bu akıma dayanmalıdır. bu akımdan daha az olursa motor herhangi bir nedenle durursa dekoder bozulabilir. birde dediğiniz gibi diğer elemanların (ışık, buhar, vb) harcamalarını da bu değere eklemek gerekir.

*** Bence durma akımını ölçmenin en zararsız yolu, lokoyu açıp doğrudan motorun milini kısa bir süre tutarak AKIM ölçmektir. böylece hareket mekanizması hiç zorlanmaz. Ama bu da her zaman mümkün olmayabilir.

Sizin verdiğiniz %80 aralığı her loko için özellikle eski lokolar için tutmayabilir. örneğin bir lokonun 12 voltta çektiği akım 400 mA olabilir ama durma akımı 1000 mA
 olabilir yani oranla bu işi yapmak yanıltıcı olabilir. Belkide kaba bir kural olarak, lokonun çektiği maksimum akımın EN AZ İKİ katını düşünmek  olabililr.

umarım yardımcı olabilmişimdir.

selam ve sevgiler

Sermet Eray
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Okan - Temmuz 10, 2013, 11:53:42
Sermet hocam elinize, bilginize sağlık, paylaşımınız için teşekkürler.

Güvenlik açısından öneriniz olan " Belkide kaba bir kural olarak, lokonun çektiği maksimum akımın EN AZ İKİ katını düşünmek  olabililr." dikkate alınması gereken sınır diye düşünüyorum.

Teşekkürler.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Tekin Aşkun - Ağustos 15, 2013, 09:43:59
pk 50000 katolog nolu 2-6-4 lokomu yere düşürdüm.Yere çarpınca altı parça oldu.(saydım).Tek tek birleştirdim.Birleştirirken her parçayı inceledim.Kırık ,kopuk,eksik var mı diye.Sonra raya koydum.Düz yollarda çalışıyor.kavislilerde bazen çalışıyor bazen duruyor.Düşmeden önce sorunu yoktu.Rayları temizledim.lokonun elektrik alan tekerleklerini sildim.Diğer lokolar sorunsuz çalışırken düşen gene duraklıyor.Bu arada raylarda iki kısa devre dönüşü ve bu kısa devreleri izole edici aparey var.Acaba sorun ne ? Tekerlekler deforme olmuş olabilirmi ?Herkese selam.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: koraycenan - Ağustos 15, 2013, 11:36:20
Emin Bey, öncelikle geçmiş olsun lokonuz için. Tekerlekler metal olduğu için kolay kolay deforme olacağını sanmıyorum. Genelde bu tip sorunlar tekerleklerden elektrik alan kısımların temassızlığı durumlarında meydana geliyor düz hatta tren normal çalışırken  viraja geldiğinde tutuk tutuk çalışmaya başlar. Bu kısımları iyice bir gözden gecirin. Tekerlekle temasının tam olup olmadığına bakın genelde bu ksımlardaki bakır plakalar büküm tekniğiyle baskı yaparak tekerleklere sürtünürler. 2. Olası sebep ise motorda eğer şaft bağlantısı varsa bu bağlantılardaki yanlış takılma kesik kesik gitmeye sebep olur. 3. senaryo ise motor içindeki kömürlerin kirlenmiş olması ve bu sebepten dolayı virajdaki zorlanma ile kesik kesik gitmeye sebep olabilir. 4. tekerleklerin bağlı olduğu dişli kısımlarında düşmeye bağlı bazı parçalar oynamış olabilir buda viraj kısımlarında kesik kesik gitmeye sebep olabilir. Gelelim ne yapabilirsiniz. ilk önce lokoyu sökün ve motor kısmına tamamen boştayken elektrik verin eğer çalışıyorsa motor sorununu eliyebilriz. O zaman dişli kutusunu iyice inceleyin bu kısımda kırılmış yada sıyırmış bir dişli olam ihtimali çok yüksek. boştayken herhangi bir şekilde takılma yapıyormu yapmıyorsa bu kısmıda eliyebiliriz. Eğer yapıyorsa dişlileri dağıtıp sorunu bulmanız gerekiyor. Bu konularda kendinize cok güvenmiyorsanız Harun abi size yardımcı olacaktır. Eğer burda da sorun yoksa o zaman bojilere bağlı bakır levhaları iyice inceleyin temas tammı arada bosluk varmı en minimal bir boslu özellikle dönüş sırasında akımın kesilmesine sebep verebilir. birde lokonuzu kısa devre dönüşü olmayan bir yerde deneyin. Umarım sorunu çözebilirsiniz.
 
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: kemalomay - Ağustos 15, 2013, 21:48:03
Emin beyciğim , geçmiş olsun , bir tavsiyede benden , lokoları tutarken çocuk taşıyormuş kadar dikkatli olup düşürmemek en iyisi. :D

Sanırım eliniz yatkın , ama yine de sorunu çözemezseniz İstanbul'dan gerekli yardımları alacağınızı bilin , sizden haber bekliyoruz.

Selamlar sevgiler.......
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Alper Garan - Nisan 17, 2014, 15:23:58
İlk okduğumda yarı türkçe yarı fransızca gelen ama en kısa sürede iyi bir şekilde kavramam gereken bir konu daha. Açıklamlar için teşekkürler.

Bu ilk okumamdan takıldığım tek konu yazınızın başında 2 ray sistemi için demişiniz. Görünen o ki benim 3 ray sistemi kullanan Marklin bir kurgum olacak. Bu yazı 3ray sistemleri için de geçerli midir acep? :)

Teşekkürler,
Alper
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: kemalomay - Nisan 17, 2014, 21:06:28
Alper kardeşim , eğer son 10 yıl içinde üretilmiş bir marklin trenin varsa %99 ihtimalle dijitaldir , burada okuduğun işlemleri yapmak zorunda kalmadan çok daha kolay kurulum yapar ve oynarsın , marklin artık tüm lokolarını orijinal olarak dijital üretiyor.

Kendine bir start set alırsan hem her şey içinde ve hazır olur , hem de ucuza mal olur.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Alper Garan - Nisan 17, 2014, 21:30:13
Kemal Bey,
10 yılı geçmemiş olabilirler diye düşünüyoum. Umarım bir Cumartesi kulüp bululmanıza gelip elimdekileri sizinle paylaşmak ve görüşlerini alamk istiyorum öyle çok daha kolay olacaktır. Hem gerekli elektirk sistemi hem de bakımları ile ilgili tzvsiyelerine ihtiyacımç olacak. Geçen hafta gelmek istiyordum ama çalışmam gerektiği için yapamadım :/
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Tekin Aşkun - Nisan 22, 2014, 06:12:21
Kemal Omay ve Koray Cenan bey kardeşlerim. 15 ağustos 2013 de yazdığım yardım çağrısına hemen cevap vermişsiniz.Ancak ben bu yazıyı şimdi gördüm (internet özürlüyüm.Yaşım icabı herhalde) ve kimse yardımıma gelmedi diye küsmüştüm.Haksızlık etmişim. İlginize çok teşekkür ederim.Yere düşen lokonun motora giden bir kablosu temassızlık yapıyormuş.Lehimlenmesi gerekiyordu.kendim lehimlemeye korktum. Bir elektronikçiye lehimlettim. Şimdi iyi ancak ön sağ tamponu kırık.Şimdi daha dikkat ediyorum ama iş işten geçti.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: koraycenan - Nisan 22, 2014, 07:38:26
Gecmis olsun sorun cozulduyse ne mutlu size. Cogu zaman baglanti lehimleri kopabiliyor ozellikle siddetli darbelerde yada acip kapatirken. Gec cevap hic sorun degil her zaman yardima haziriz. Bol trenli gunler dilerim.
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: nsentuna - Şubat 13, 2017, 21:50:14
Harun Bey Merhabalar
gercekten cok güzel bilgiler vermissiniz, elinize saglık, benim burada bir sorum olacak, ben raylara veri gonderimi konusu ile ilgileniyorum. kendi hazırladıgım bir micro işlemci ile kodlama yaparak bu komutları sinyallere donusturup raylara gonderme ve yine kendi yazacagım bir arayüz ile bu kontrolleri yapmak istiyorum. bu konuda daha detaylı teknik dokumanı nerelerden bulabilirim acaba? özellikle de digital sinyaller altitute modulasyon devreyeleri ile nasıl DC kaynak üzerine bindirip raylara iletebilirim bu konuda hazır devreye ve modul buluna bilir mi?

bu konuda oneri ve tavsiyelerinize ihtiyacım var.

saygılarımla
Başlık: Ynt: DCC Decoder hakkında genel bilgi
Gönderen: Aynur&Sermet - Şubat 14, 2017, 14:32:01
Merhaba Necmi bey,

Düşündüğünüz sistem var olan sistemlerle uyumlu olacak mı yoksa tümüyle size ait mi olacak?
en önemli soru bu.
eğer var olan sistemlerle uyumlu olacaksa en uygunu bu devirde artık DCC olmalı biraz daha basidi ama sınırlı özellileri olan Motorola formatlı sistem olabilir.

Motorola formatlı  sistemle ilgi bilgileri Elektor dergisinin

"The Digital Mpdel Train Controller (şubat 1989 - Ekim 1989 aralığındaki yazı dizisinde bulabilirsiniz.

DCC ile ilgili sistemi ise yine Elektor dergisinin

"DCC Command station" (Eylül 2008) sayısında bulabilirsiniz.

eğer tümüyle size ait bir tasarım olacaksa :

sayısal sinyalleri yada kodları raylara yani lokolara aktarmak için Elektor dergisiniz Şubat 1989 - Ekim 1989 arasında çıkan yazı dizisinde bir çıkış devresi var.
(ben yaptım güzel çalışıyor) onu kullanabilirsiniz. Yalnız çıkış gerilimine dikkat ediniz , +18V , -18V kare dalga veriyor(toprağa göre), DCC için 14V-15v kullanılıyor.

Umarım yardımcı olmuşumdur.

Selam ve sevgiler.

Sermet Eray