Gönderen Konu: Model trenlerin yağlanması  (Okunma sayısı 4730 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı CAN

  • Can Becan
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 588
Model trenlerin yağlanması
« : Mart 18, 2012, 00:44:33 »
Değerli modeltrenciler,

Yakın bir zamanda artık imalattan kalkmış bulunan, öğrencilik yıllarımda bindiğim, sahip olmayı çok istediğim, Roco 2003 yapımı TEE bir mototrene kavuştum. Treni elimden geldiği kadar DCC standartlarına ve kendi isteklerim doğrultusunda modifiye etmek için tamamen söktüm. Bu noktada dikkatimi çeken bir konu trenin parçalarının inanılmaz yağlı oluşu idi. Daha öncede aldığım ikinci el modellerde bu durum ile çok karşılaştım. Forumdada zamanında bununla ilgili bir çok sorun konu edildi.

Bu nedenle yağlama konusunda bildiğim bir kaç şeyi sizinle paylaşmak istedim.

Yağlama her mekanik araçta olduğu gibi modellerdede verimli çalışmak için can damarıdır. Bu tartışılmaz. Ancak dikkat edilmesi gereken konu yağlamanın doğru yağ ve doğru miktarda yapılmasıdır. Genellikle aldığınız modellerin kullanım kılavuzlarında kullanmanız gereken yağ ve miktarı belirtilmiştir. Buda belirtilen yerlere belirtilen oranlarda ve zamanlarda yağlama yapmanızı gerektirir.

Birçok örnekde karşılaştığım bazı hataları belirtmek isterim.

Modelin motoruna bağlı olan tekerlekler tahriki dişli olarak aldıklarından durağan konumda hareket etmezler. Yav bunlar zaten dönmüyor diye yağı basarsanız hiçbir şey elde etmediğiniz gibi toz toprak toplamak için neden yaratırsınız.
Aşırı yağ bir zaman sonra etraftan yapışan pisliği üzerinde toplayarak ve katılaşarak harekete yardımcı olacağına, yapışkan bir frenleyici olacaktır.

Aynı şeylerle vagonlarlada da karşılaştım. Üstelik daha çok. Vagon tekerlekleri imalatta çok rahat hareket edecek şekilde monte edilmişlerdir. Genelde yağlanmaları gerekmez. Hareket etmeyen vegon tekerleklerini yağlamak yerine sorunu çözmek en iyi yöntemdir.

Genelde, yer yokluğundan modellerimizi halı üzerinde v.b. yürüttüğümüzden toplanan havlar akslar arasına sıkışmaktadır ve bunlar fren etkisi yapmaktadır. İkinci dikkat edilecek konu iki tekerlek arası mesafededir. Bu mesafe ölçek standartlarında olmalıdır. Tekerlerlekler ve aks, sıkıştırma yöntemi ile takıldıklarından, bilhassa eski modellerde bu mesafe kayabilir. Buda hareketi frenleyici bir unsurdur.

Doğru yağ kullanmak çok önemli. İşlev doğru yağlamaktır. Akan veya akmayıp katılaşan her yağlama faydadan çok zarara neden olur.

Konumuzla ilgili olmamasına rağmen, genellikle yanlış yorumlanan bir noktaya temas etmek isterim. Bununla hepimiz çok karşılaşmışızdır sanırım. Arabamızın motor yağ kontrol çubuğunu çekeriz, bakarız, off yağ simsiyah olmuş.

İş hayatımda motorlarla (Dizeller ve Jeneratörler) çok haşır neşir olduğum dönemlerde, bana ilk öğretilen şey şuydu. Motorunuza yeni yağ koyduktan ilk üç saatlik çalışmadan sonra, yağınıza bakın, yağınız kirlenmişse her şey yolundadır. Bu motorunuz temizlenmiş demektir.

Saygı ve sevgilerimle,


Can     

Çevrimdışı Ergün

  • Ergün ÖRENTEL
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 37
  • İleti: 222
    • E Hobby
Ynt: Model trenlerin yağlanması
« Yanıtla #1 : Mart 20, 2012, 10:34:32 »
Teşekkürler, belirttikleriniz için.

Çevrimdışı atarey

  • Forum Üyesi
  • İleti: 11
Ynt: Model trenlerin yağlanması
« Yanıtla #2 : Eylül 16, 2015, 16:55:04 »
Özel bir yağ varmıdır önerebileceğiniz?