Gönderen Konu: Vagon Aydınlatma Çalışması  (Okunma sayısı 25080 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı haldunabi

  • haldun bağbakan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul-kadıköy
  • Yaş: 69
  • İleti: 1590
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #20 : Nisan 05, 2009, 00:14:21 »
istanbulda olanlar için söyluyorum.
yepyeni led serileri cıkmış aldık kullandık. super seyler.. denemenii tavsiye ederim.
(alma yeri: yazıcıoğlı pasajı -kadıköy)

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #21 : Nisan 06, 2009, 09:49:23 »
Ülgen bey,

Doğru bir noktaya değinmişsiniz.

Şerit ledler + - DC gerilim ile besleme gerektiriyor. DCC de ise net bir + - ayrımı sözkonusu değil. Aslında sinyal nedeniyle DCden uzaklaşan bu gerilimde şerit ledler bir şekilde çalışıyor, vagonun yönü değiştirildiğinde de bu durum değişmiyor.

Şerit ledlerin(içindeki SMD direnç ve SMD Ledler ile) ömrünü uzatmak için diyot kullanılması öneriliyordu. Bu halen geçerli bir önerimidir, veya kullanılmaz ise ne kadar süre sonrasında bu ledler çalışmaz olur açıkçası çok net bilgim yok. Sadece bir önlem olarak tek diyot ile tek yönlü akım geçişi sağladım.

Doğal olarak diyot tek olunca aynı vagonu dijital olmayan DC de çalıştırınca vagonun ışıkları sadece bir yönde yanıyor. Buna çözüm Selçuk beyin de önerdiği köprü diyot ile doğrultma yapmak, gelen gerilim içinden sinyali filtreleyerek doğrultulmuş bir akım elde etmek.

Vagon içine girebilecek küçüklükte entegre köprü diyot varmı benim bilgimde değil, araştırmak gerekli, ancak Selçuk beyin verdiği basit çizimden(4 diyot ve kesinti önlemek için bir elekrolitik kondansatör(polariteli) ile  kolayca gerçekleştirebilirsiniz ve diyotları birbirine paralel yerleştirerek oldukça küçük bir alana sığdırabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken diyotların ve kondansatörün yönü olacaktır. Bu çözümü hem analog DC hemde dijital DCC ile de kullanabilirsiniz.

Kondansatörünüzü 1000-2000mikrofarad 16-25V seviyesinde seçerseniz ray atlamalarında/kesiklerinde ışıkta titremeyi engellemiş olursunuz. Kondansatör bağlanmış vagonunuzu raya yerleştirdiğinizde analog DCde de dijital DCCde de ışık hemen yanmayacaktır. Dijitalde ray üzerinde sürekli gerilim olduğu için birkaç saniye sonra kondansatör dolacak ve ışık yanacaktır.

Analog DCde hız kontrolü gerilim ile sağlandığından ışığın yanması için önce kondansatörün dolması gerekecek bunun için de gerilimi arttırmanız yani treni hareketlendirmeniz gerekecektir. Analogda treni durdurduğunuzda sadece kısa bir süre(kondansatörün tamamen boşalması için gereken süre kadar ışık yanacaktır.

Işık yanar süreyi arttırmanın yolu daha yüksek kapasiteli bir kondansatörün kullanmaktır ancak vagon içinde yeriniz var ise bunu yapabilirsiniz. mikrofarad düzeyinde kondansatörleri paralel bağlayarak uzun süreler elde etmeniz pratik değildir. Bu noktada daha yüksek kapasiteli 0.47F ve yukarısı kondansatörler kullanabilsiniz. Bunlar 1000-2000uF kondansatörlerden biraz daha büyüktür ve benim şimdiye kadar rastladıklarım en fazla 5V gerilim için uygun, bu nedenle bir de vagon içine gerilim düşürücü elemanlar yerleştirmek gerekecektir.

Dolayısıyla sürekli yanan vagon ışığı beklentiniz varsa en rahat geçiş Dijital kumanda kullanmak olacaktır. DCCye geçerseniz, vagonlara da fonksiyon dekoderi kullanarak ışıklara da kumanda edebilme gibi bir seçeneğiniz olabilir ki biraz daha fantezi yaratmış olursunuz.



« Son Düzenleme: Nisan 06, 2009, 10:02:38 Gönderen: Okan »

Çevrimdışı ulgen

  • Ülgen
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 39
  • İleti: 31
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #22 : Nisan 07, 2009, 00:17:45 »
Okan Bey, detaylı açıklamanız için çok teşekkür ederim. Bugün Haldun (Bey mi desem Abi mi desem karar veremedim)'(n)in dediği gibi Yazıcıoğlu'ndan gerekli parçaları aldım. Selçuk Bey'in bahsettiği köprü diyotu, orjinal plandaki diyotla değiştirdim. 1 vagon için kullandığım parçaların listesi:

25 cm Şerit Led (günışığı) (isteğe bağlı olarak 20cm de olabilir)
1 adet RBI156 köprü diyot (satıcı DF06M yerine bunu verdi, daha az ampere uygun olan köprü diyotla boyut bakımından pek farkı yoktu)
1 adet 470ohm direnç
1 adet 16V 1000uF kondansatör
Bir miktar ince kablo

Fotoğraflı anlatımdan farklı olarak ince kabloları tekerleklere sararak işe başladım. Bakır şerit olmadan da sistem çalışıyor, sadece kablonun yerinden oyamaması için kablonun bojiden tekerlereklere indiği yere küçük bir parça blue tac ile tutturmak gerekebiliyor.

Açıkcası kondansatör ve köprü diyotu vagona sığdırmak epey problem oldu. Şimdilik kompartmanlardan ikisinin üstünde tavandan sarkıyorlar ve az da olsa dışarıdan gözüküyorlar. Sanırım bir ara onları vagonların iki ucundaki tuvaletlere koyarak bu problemi çözeceğim.

Bağlantı yerlerinden geçişlerde 1000uF kondansatörle bile aydınlatmada hafif dalgalanmalar olabiliyor. Ledlerin parlaklığı epey azalıyor ama sönmüyorlar. Sanırım yapabilecek pek bir şey yok, vagona daha büyük kondansatörleri sığdırmak pek de mümkün gözükmüyor.

Fotoğraf makinem hala tamirden gelmediği için fotoğraflar sonraya kaldı malesef..


Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #23 : Nisan 07, 2009, 15:48:47 »

Fotoğraflı anlatımdan farklı olarak ince kabloları tekerleklere sararak işe başladım. Bakır şerit olmadan da sistem çalışıyor, sadece kablonun yerinden oyamaması için kablonun bojiden tekerlereklere indiği yere küçük bir parça blue tac ile tutturmak gerekebiliyor.



Öncelikle başlamış olmanıza sevindim, tebrikler,

Tekerlekten elektrik almak için sizin de verdiğiniz örnek gibi pekçok örnek var. Biraz daha sert bir tel kullanıp bobin gibi sararsanız bluetaca da ihtiyaç olmayabilir ki bu da sıkça kullanılan yöntemlerden biri.

Kondansatör ve sönümlenme için sizin de belirttiğiniz gibi diyecek bir şey yok, dijitalde biraz daha iyi sonuç alabilirsiniz, geçmeyi düşünüyormusunuz ?

Çevrimdışı ilker Kurtoğlu

  • ?lker Kurto?lu
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 46
  • İleti: 15
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #24 : Nisan 07, 2009, 19:50:57 »
Merhaba,

Köprü diyotun boyut sorununu çözebilmek için 4 adet SMD diyot kullanarak büyük ölçüde yer kazancı sağlayabilirsiniz.

Çevrimdışı ulgen

  • Ülgen
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 39
  • İleti: 31
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #25 : Nisan 07, 2009, 23:30:54 »

Kondansatör ve sönümlenme için sizin de belirttiğiniz gibi diyecek bir şey yok, dijitalde biraz daha iyi sonuç alabilirsiniz, geçmeyi düşünüyormusunuz ?

Şimdilik dijitale geçmeyeceğim çünkü istediğim kurguyu yapabileceğim yere sahip değilim. Ya parke üzerine rayları geçici olarak kuruyorum ya da yaptığım mini-modüler kurugunun (şimdilik tek parça: 120x20cm, iki hat, bir istasyon, platform, biraz da yeşillik-ağaç) üzerinde sergi amaçlı duruyorlar. Ancak ileride dijital sizin de bahsettiğiniz nedenlerden şart gibi.


Köprü diyotun boyut sorununu çözebilmek için 4 adet SMD diyot kullanarak büyük ölçüde yer kazancı sağlayabilirsiniz.

Artık köprü diyotları vagonların çoğu için almış bulundum, onlara saklama yönetimini kullanacağım, ileride kalan vagonlarda da SMD'leri denerim.

Çevrimdışı ulgen

  • Ülgen
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 39
  • İleti: 31
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #26 : Nisan 07, 2009, 23:39:46 »
Şimdi aklıma geldi, aydınlatma ile ilgili kaynaklara bakarken boş ve penceresi olmayan (ya da az olan) bir vagona pil koyma yöntemini de gördüm. Bu vagon posta vagonu ya da kapalı yük vagonu olabilir ancak kapalı yük vagonu olduğu durumda yolcu vagonlarıyla karma bir katar görüntüsü oluşacağından hoş olmayabilir. Pil bulunan vagonunun sonundan çıkan ince kablolarla diğer vagonlardaki aydınlatma sistemlerine elektrik iletilebilir. Tampon tampona giden katarlarda kablolar da gözükmeyeceğinden görünüşü etkilemez.

Çevrimdışı ulgen

  • Ülgen
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 39
  • İleti: 31
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #27 : Nisan 08, 2009, 00:42:06 »
yok be ülgen.
tren maketlerinde pil hiç pratik değil. raydan verdiğin enerji her şeye yetişmelidir.
sistem meselesi. cozdunmu sorun olmaz..


Doğru valla, pil bitti, çıkar, şarj et, yeniden tak.. Çekilmez.. Birileri yapmış ama..

Çevrimdışı Murat Demirel

  • Murat Demirel
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 53
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #28 : Nisan 15, 2009, 00:54:05 »
Merhaba...
Cuma günü konuyu detaylı olarak okuduktan sonra birazda cesaretle piko vagonlarımı dağıtarak ışıklandırma çalışmalarınızı kendim tecrübe etmek istedim.
Konuda anlatılanlardan farklı olarak ben beyaz SMD led kullandım fakat 20cm'lik bir grup yerine, sadece ayrım yerlerinden kesilmiş üç grup kullandım. Enerji ihtiyacı nispeten daha azaldığı için 16v 1000uf'lık kondansatör akım kesildikten sonra yaklaşık 35 saniye daha ledlere enerji sağlamaya devam etti. Yapmak isteyenlere daha büyük kondansatörü kesinlikle önermem çünkü sığmıyor ayrıca gerek yok. Direnç olarakta 2,2 KOhm kullandım. Vagonun yanlarındaki kırmızı ışıklar içinse içeriden sürülmüş Kırmızı akrilik boya kafi geldi. Akım doğrultucu diyot ise gerçekten çok kullanışlı devreyi çok daha ufak bir alana sığdırabiliyorsunuz.

Aşağıda Yaptığım çalışmaya ait bazı fotoğraflarıda kısa açıklamalı olarak görebilirsiniz.



Vagon üzerinde kullanacağım tüm malzeme ve vagona ait parçalar bu resimde. Vagon beyaz renkli olduğu için tavanı siyah boya ile iki kat boyadım Pikoların tavan kısmı gövdeyle tümleşik ve camların yapıştırılmış olması dezavantaj oluşturdu.
Kablo olarak ben ATA133 HDD Kablosu kullanıyorum gerçekten çok ince. En büyük avantajı nasıl bırakırsanız öyle kalırlar. Kalite olarakta piyasada bulunan kablolara göre daha iyidir, çünkü bu kablonun bilgisayar içindeki çalışma rolü veri taşıma amaçlıdır.



Ben led'leri enerji tasarrufunu en üst seviyede tutabilmek için, bağlantı noktalarından üç ayrı parçaya dikkatlice ayırdım. Vagon içindeki yerleşimini ise camlara göre hizalayarak mevcut enerji ile en iyi performansı almaya çalıştım.



Kırmızı ışıklar içinse led koymak yerine sönük bir görüntü verebilmek için boya çözümüne başvurdum saklanabilecek yer olmadığı için vagon içinde görüntü kirliliği oluşması kaçınılmaz olacaktı.



Devre ise bu oldukça kolay ve ufak ölçü olarak fikir vermesi için kullanacağım ledi yanına koydum. Eritme işlemini uygulamadan önce kalın kalem ile devre yollarını genişlettim. Daha kolay anlaşılabilir olması için bu fotoğrafı koydum.



Karaköyde cumartesi günü hertaraf kapalı olduğundan, işime uygun bir metal plaka bulamadım ve roco bakım vagonumu dağıttım. İçindeki eski tip ışıklandırma için kullanılan iletken metal çubukları söküp bojilerin boyuna uygun keserek kullandım.



Devreyi Tuvalet penceresinin arkasına doğru montajladım hareket etmemesi içinde altından slikonladım. Led ışıklarından uzakta hafif loş yerde kalmaları gerekli göze batmasınlar. Vagonun üst grubunu bağlarkende fazla kabloların gözükmemesi için devrenin bağlı bulunduğu alt grubu saat yönünün tersine çevirerek kabloyu kondansatöre düzgün olarak sardım.



Yerine montajlanmış metal şeridi takılmış, kablosu hazırlanmış olarak bojinin yakın plan fotoğrafı. Sadece Lehimlemek kalıyor. Gördüğüm ışıklandırmalı modellerinde birçoğu bu şekilde.
Benim düşüncemi sorarsanız burada kablo çok önemli oldukça ince ve heryerden geçebilir olmalı. Ucuza bulabilirsem eğer, bir sonraki sefere Şerit Laptop LCD ekran kablolarından kullanacağım.




Sanırım çalışmam yararlı olmuştur.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #29 : Nisan 15, 2009, 10:39:35 »
Gerçekten özenli ve güzel bir çalışma olmuş, paylaşımınız için teşekkürler.

Seri bilgisayar kabloları(ATA kablo) iyi bir seçim, ince kablo için çok güzel bir çözüm. Kırmızı boyamak ise çok daha pratik bir çözüm olmuş. Kondansatörler farklı satıcılarda, kapasiteler aynı dahi olsa daha küçük fiziksel boyutlarda bulunabiliyor, küçük plaket üzerine montaj olunca yükseklik kritik oluyor diye anladım, bir diğer seçenek, bunları plaketsiz, bacaklarından lehimlemek ve yan yana koymak olabilir, ancak sonuçta yerine güzel oturmuş.

Benim kullandığımı belirttiğim şerit ledler de SMD idi, anlaşılan hepsi üçlü gruplar ile bulunuyor. Renk konusunda sizin resimlerde de gördüğüm fazla beyaz oluyor, günışığı denilen de de benzer durum var, ya ledlerin üzerine bir tabaka veya boya ya da doğrudan sarı SMD denemeli.

Tekrar teşekkürler.
« Son Düzenleme: Nisan 15, 2009, 10:41:45 Gönderen: Okan »

Çevrimdışı Murat Demirel

  • Murat Demirel
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 53
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #30 : Nisan 16, 2009, 01:28:12 »
Rica ederim okan bey.

Ben sadece gösterdiğiniz yoldan giderek farklı bir konfigürasyon denedim. Diğer vagonlarımda dediğiniz gibi gün ışığına uygun olan ledler kullanacağım. Hafta sonu akşam vakti müsait olabildiğim için elektronikçilerin çoğu kapalıydı gün ışığı renginde led bulamadım. Plaket üzerine çakılı kondansatör yükseklik sınırını pikolarda sonuna kadar kullanıyor.

Asıl sorun okan bey bojilere taktığımız metal şeritler yeterli sertlikte ve lehime uygun olmalı bulduğunuz zaman buradan paylaşabilirseniz mutluluk duyarım.

Çevrimdışı irfantprk

  • ?RFAN TOPRAK
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 53
  • İleti: 505
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #31 : Nisan 16, 2009, 12:59:11 »
Murat bey ellerinize sğlık,oldukça şık ve güzel olmuş.

Selamlar,

İrfan Toprak.

Çevrimdışı Aynur&Sermet

  • Aynur&Sermet ERAY
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ANKARA
  • Yaş: 69
  • İleti: 204
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #32 : Nisan 16, 2009, 13:58:35 »
Murat bey,

Bojilere taktığınız metal şeritler genellikle Fosfor Bronz dan yapılıyor. Hem esnek hemde çok kolay lehimleniyor.

Ben 0.15mm olanını kullanıyorum belki bulabilirseniz 0.1 mm de olur. Bu çok pahalı bir malzeme değil.
Çünkü 30cm eninde oluyor ve siz 10cm aldığınızda bir çok şey yapabilirsiniz. Ben 2TLye aldım ,verdiğim ölcüde olanı. Bu malzee aliminyum profil, prinç levha , bakır levha gibi ürünleri satanlarda bulunuyor.

selam ve sevgiler.

Sermet Eray

Çevrimdışı Murat Demirel

  • Murat Demirel
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 53
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #33 : Nisan 16, 2009, 23:20:46 »
Sermet bey verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim.
Fosfor prinç olabileceği aklıma gelmemişti doğrusu. Bu tip malzeme satan dükkanlar Karaköy/perşembe pazarında mevcut arayıp bulacağım. 0,15 sanırım daha iyi olur.

Çevrimdışı Murat Demirel

  • Murat Demirel
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 53
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #34 : Nisan 16, 2009, 23:36:47 »
Teşekkür ederim İrfan bey vakit buldukça diğer çalışmalarımıda forumda yayınlayacağım.

Çevrimdışı zekizenger

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 58
  • İleti: 14
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #35 : Aralık 15, 2011, 21:30:09 »
Merhaba murat bey
Ben sizden wagon almıştımya bende sizin devrenin aynısını yaptım fakat tren geri gitmiyor vagon ışığı elektriği kesiyor tekerleklerinde yönlerini ayarladım gene olmuyor.Sizin vagon da hem arka ya hemde öne gidiyor benimkilerde gitmiyor neden acaba

Çevrimdışı Murat Demirel

  • Murat Demirel
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 53
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #36 : Aralık 16, 2011, 00:34:22 »
Merhaba murat bey
Ben sizden wagon almıştımya bende sizin devrenin aynısını yaptım fakat tren geri gitmiyor vagon ışığı elektriği kesiyor tekerleklerinde yönlerini ayarladım gene olmuyor.Sizin vagon da hem arka ya hemde öne gidiyor benimkilerde gitmiyor neden acaba

Anladığım kadarıyla akımı sabit yönlü olarak kullanmışsınız. Vagon içine ışıklandırma için hazırladığınız devrenin girişine bir adet akım çevirici W04 kodlu diot sürmelisiniz. bu elemanın amacı raydan gelen akımın  yönünü ışıklandırma için sabit hale getirir. mesela boilerin birini (+) raydan akım alacak şekilde diğerinide (-) raydan akım alacak şekilde ayarladınız.
   Eğerki vagonu diğer yönde raya koyarsanız ışıklandırma akım ters yönde olacağından çalışmayacaktır. Bu nedelne Led ışıklandırma yapacağımız zaman Devrenin girişine bir adet akım yönünü çevirmek için diyot kullanırız. Muhtemelen Trenin gitmeme sebebide bu tip bir sorundan kaynaklanmaktadır. Fakat Işıklandırma çalışması yaparken izolasyonada çok dikkat etmeniz gerekir. Bu arada Devre elemanlarını doğru yönde bağladığınıza emin olun.

W04 diot kullandıysanız eğer havya ile fazla ısıya maruz kaldığı durumlarda arızalanabilir. Bu tip devrelerde montaj esnasında fazla ısıdan kaçınmalısınız.

Çevrimdışı zekizenger

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 58
  • İleti: 14
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #37 : Aralık 16, 2011, 01:38:22 »
Ben diyot kullandim ama gene olmadı sizin devrenin aynısını yaptım ama gene de hata var

Çevrimdışı zekizenger

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 58
  • İleti: 14
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #38 : Aralık 16, 2011, 01:49:24 »
Murat bey

Ben kondasatörun + sina diyotun + sını bagladim  - uclarıda birbirine bagladim +  - uclara ledi bağladim diotun diğer uclarından da elektrik verdim ama genede kumandayi terse çevirince çalışmıyor

Çevrimdışı Murat Demirel

  • Murat Demirel
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 50
  • İleti: 53
Ynt: Vagon Aydınlatma Çalışması
« Yanıtla #39 : Aralık 16, 2011, 16:23:13 »
Murat bey

Ben kondasatörun + sina diyotun + sını bagladim  - uclarıda birbirine bagladim +  - uclara ledi bağladim diotun diğer uclarından da elektrik verdim ama genede kumandayi terse çevirince çalışmıyor

       Zeki Abi Eğer istersen bana vagonu yolla sorunu tespit edip, çözümü için çalışayım.

Sorun temel kaynağı raylardan gelen akımın diyot'a gelene kadar tek yönlü bir kısa devre olduğudur. Tek yönde sorun çıkmaması diğer yönde sorun olması ise bana diyotun yalıtkanlarında bir problem olduğu yada akım alan pabuç dediğimiz fosfor prinç malzemenin olduğu yerden bir sıkıntı olduğu kanısındayım. Ancak incelemem ve üzerinde çalışmam gerekiyor.