Gönderen Konu: MKE Müzesindeki ‘’Knapsack’’ Lokomotifi ve 1/87 ölçekli modeli  (Okunma sayısı 17797 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Saygıdeğer modeltrenciler,

Ankara’dan modelci dostumuz sevgili Serkan Kaçar tarafından telefon görüşmesi ile tanıştığımız yine Ankara’dan modelci
bir arkadaşımız olan Alp Bey’in güzel bir araştırmasını sizler ile paylaşmak istiyorum.

Makine Kimya Endüstrisi Müzesi bahçesinde bulunan bir lokomotif Alp Bey’in dikkatini çekmiş ve onu incelemeye almış.

Ülkemizdeki tarihi değerler içinde yer alan buharlı lokomotiflerin bir kısmı kenara atılıp sessiz sedasız çürümeye terk edildiği
gibi bir kısmı da çeşitli kurum ve kuruluşlar tarafından onarılıp, boyanarak teşhir edilebiliyorlar.

Alp Bey, kendinden tenderli nadir  bulunan MKE Müzesi bahçesindeki bu lokomotifin birçok kişi tarafından bilinmesine yönelik
araştırmalar yapıp, incelemelerde bulunmuş ve lokomotifin gerçeği ile ilgili internette yaptığı araştırmalarda, bu lokomotifin
1/87 ölçekli modelinin görüntülerine rastlamış.

Ülkesini seven ve ülkemiz değerlerine önem veren bir kişilik yapısı içinde olan  Modeltrenciler Kulübü  üyesi Alp Bey, bu
lokomotifin biz modeltrenciler tarafından da bilinmesini sağlamak amacı ile modeltrenciler kulübü formunda bilgi paylaşımında
bulunmak istemiştir.

Alman Krupp firması tarafından 1949-1961 yılları arasında 15 adet üretilen ‘’Kanapsack’’ buharlı lokomotiflerden Türkiye’ye
3 adeti ihraç edilmiştir. 12 adet makine Almanya’da kullanılmıştır.
Kendinden tenderli ‘’Kanapsack’’(Türkçe: Sırt çantası) buharlı lokomotif ile ilgili paylaşımlarından dolayı Alp Bey’e çok
teşekkür ederiz.

MKE Müzesi bahçesindeki lokomotifin günümüzdeki görüntüsünü içeren fotoğrafı ile konumuza başlıyoruz.





Türkiye’de bulunan 3 adet Knapsack lokomotifleri sadece şeker fabrikalarında yükleme ve boşaltma işlerinde kullanılmıştır.

Plaket numarası 3115 Krupp Knapsack 1953 yılında satın alınarak Amasya Şeker fabrikasında kullanılmaya başlanmıştır.

3433 Plaketli Krupp Knapsack 1960 yılında satın alınmış ve Kayseri şeker fabrikasında kullanılmıştır.

Türkiye Şeker fabrikalarında kullanılan 3434 plaketli 3. Krupp Knapsack 1960 yılından itibaren Ankara Etimesgut şeker
fabrikasında kullanılmıştır.

Şu an kulanım  dışı olan bu 3 makinenin faaliyetlerinin sona erdiği kesin  tarihi bilinmemekle birlikte 1980’li yılların
sonlarına doğru kullanım dışı kaldığı zannedilmektedir.

Almanya’da birkaç adedi yenilenmiş ve demiryolu müzeleri tarafından çeşitli etkiliklerde kullanılmaktadır. Aşağıda yer
alan fotoğraflarda trenlere ilgi duyan meraklılar tarafından düzenlenen etkiliklerde kullanılan nostalji trenlerinde
kullanılan Knapsack makineler görülmektedir.








Krupp Knapsack ile ilgili açıklayıcı bilgilerin Türkçe diline çevrilmiş şekli ile tanıtımını içeren açıklamalı fotoğraftan bilgi
edinebilirsiniz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Knapsack ( Sırtçantası) isimli lokomotifin 1/87 ölçekli model incelemesi


Alman ‘’Makette’’ firması tarafından Knapsack buharlı lokomotifin gövdesi 1/87 ölçek resin olarak üretilmiştir.

Alt şasi için 1/87 ölçek Roco Br 80 , Fleischmann Br 89 , Marklin, Trix Br 80 ve Br 89 modelleri kullanılabilir.

Makette tarafından üretilen Knapsack resin gövde modelin görselleri aşağıdaki fotoğraflardan incelenebilir.




Makette firması resin olarak hazırladığı Knapsack modelin yanında ‘’photo etched’’( ince metal tabakadan fotokimyasal
yöntemle kazınmış parçalar) gövde üzerinde kullanılacak çeşitli plaketler verilmektedir.







Modelin gövde üzerindeki yazıları içeren ‘’decal’’ (sulu çıkartma) metal kurşun döküm çeşitli aksesuar parçalar
( yağ pompası, farlar, tutamaç çubukları v.b.) modelin kutusu içinde sunulmaktadır.





Resin modelin montajı ve  daha sonra boyanması ile Knapsack 1/87 ölçekli buharlı lokomotif ortaya çıkarılmış olacaktır.

Bu çalışmaların aşamaları aşağıdaki görsellerden takip edebilirsiniz.




Resin olarak hazırlanan gövde üzerindeki detaylar aslına uygu olarak başarılı bir şekilde çalışılmış konumdadır.




Alt şasiyi oluşturacak bölüm çeşitli firmaların 1/87 ölçekli modellerinden temin edilebilinir. Modelcinin tercihine göre
Roco, Fleischmann, Marklin, Trix Br 80 veya Br 89 modellerinden yaralanabilinir.




Aslına uygun olması bakımından tekerlekler üzerinde gerekli tadilat yapılması gereklidir. Tekerlekler üzerindeki balast
parçalar, plastik levhalardan yararlanarak kalınlaştırılması modelin gerçeğine daha uygun bir görünüm kazanmasını sağlar.




Modelin resin üst bölümü ile alt şasiye uyumu için prova niteliğinde inceleme ile gerekli tadilatlar yapılır.





Modele aslına uygun olarak boyama işlemi yapılarak, boyası kuruduktan sonra gövde üzerine plaketleri monte edilerek
kullanıma hazır duruma getirilir.







Bu konudaki paylaşımların sağlanmasında katkısı olan Alp Bey’e bir kez daha teşekkürlerimizi sunarız.

Sevgiler, saygılar.

Teoman Kardaşlar


Alp Bey’in internetten bulup bana ilettiği kaynaklar:

"www.dampflokokotivearchiv.de"

"www.awlingen.de"

"www.makette.de"



Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Yaşasın , yeni bir loko daha elde etmek mümkün oldu , Alp beye mi yoksa sana mı daha çok teşekkür edelim bilemedim hocam.
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Kemal Bey, merhaba.

Alp Bey MKE Müzesi bahçesinde Türkiye şeker fabrikalarında çalışan ''Knapsack'' makineyi tespit etmiş ve
yaptığı araştırma ile modelini saptamış tabi ki esas teşekkürü Alp Bey hak ediyor.

Yaptığımız görüşmede bu hafta içinde MKE Müzesindeki makineden görüntüler alıp, bizlere aktaracağını da iletti.



Saygılar, sevgiler.
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Saygıdeğer modeltrenciler,

Bu konunun MTK formunda  yayınlanmasında çok büyük katkı bulunan Ankaralı dostumuz sevgili Alp Bey;
bu gün, güneşli bir Ankara havasında  20 Ekim 2016 Perşembe günü Makine Kimya Endüstrisi Müzesi’ne giderek
Knapsack lokomotifin yeni boyanmış görüntüsünün fotoğraflarını çekip bana göndermiştir.

Alp Bey adına kendisini çekmiş olduğu fotoğrafları ben de sizlere aktarıyorum. Alp Bey’in göstermiş olduğu
bu paylaşım anlayışına ve zahmetlerine çok teşekkür ederiz

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar

Knapsack 3434 plaketli Krupp üretimi makinenin MKE Müzesi’ndeki yeni boyalı fotoğrafları:












Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Fotoğrafların devamı















Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Fotoğrafların son bölümü
















Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
...izninizle bu şirin küçük canavarların iki videosu... :D





 ::) ::)
« Son Düzenleme: Ekim 24, 2016, 00:00:47 Gönderen: Okan »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Sayın Mehmet UTKAN,

Küçük canavarlarınız çok şeker.

Sizin, model tren ve demiryolu sevdalısı olduğunuzu biliyorum.

Ancak, yayınınızın bu konu ile ilgisini açarsanız bilgi sahibi olabiliriz.

Sayın Teoman KARDAŞLAR'ın danışmanlığı ve destekleri ile TÜRKİYE'de endüstriyel alanda kullanılmış 3 adet lokomotiften birini faal olmasa bile hayatta olduğunu tespit ettik.

Bu forumun, daha doğrusu MTK Web Sitesi'ndeki depolanan bilgilerin, ileride bizler hayatta olmadığımız dönemlerde dahi tarihçi, araştırmacı, doktora yapan, siyasetçi, model tren meraklısı vb. gibi yerli ve yabancı kimselerin yararlanabileceği iyi bir kaynak olacağına inanıyorum.

MKE Müzesi'ndeki ŞEKER-3, yani KRUPP Knapsack (Fab.No: 3434) bu sebeple ele alınmış ve siz saygıdeğer model trencilerin bilgisine sunulmuştur.

Saygılarımla.

ALP




Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
Sevgili Alp,

Öncelikle sana ve Teoman Bey'e çalışmalarınızdan dolayı teşekkür ederim... :)

Ben bugüne kadar bu lokolara Knapsack dendiğini bile bilmiyordum...hatta dün gece bunu bir forum üyemizle yaptığım telefon konuşmasında dile getirdim... :o

Tabii bu lokoların Şeker Fabrikalarımızda da kullanıldığını bilmiyordum... ::)

İtiraf etmeliyim ki benim ilgi alanım daha çok model trenlerle sınırlı... :-[

Gelelim yayınımın konu ile ilgisine:

Teoman Hocam şu şekilde ''Alt şasi için 1/87 ölçek Roco Br 80 , Fleischmann Br 89 , Marklin, Trix Br 80 ve Br 89 modelleri kullanılabilir.''
diye bahsedince ''izninizle'' adı altında model olarak hareketlisini paylaşayım dedim... ;)

Yoksa sizlerin yaptığı araştırmalara gölge düşürmeyi aklıma bile getirmedim... ;)

Bu arada bu lokolar Almanya'da Ruhr Kömür havzalarında çokça kullanılmış...özellikle Alman RAG firmasında...tabii DHG 500 ve 700 ler yerlerini zamanla alıncaya kadar... ;)

İlgini çekermi bilmiyorum Dortmund Dahlhausen(umarım doğru yazmuşımdır) Müzesinde astar boyalı(gri) gerçeği de çalışır durumdadır... ;)

Gönderdiğim iki videocukda da bir tanesi RAG yazılı olup diğeri de astar boyalı olarak hareketli olarak trenseverlere sunulmuştur... ;)

Gerek Teoman Hocam'a, gerek sana ve de demiryoluna hizmet veren tüm arkadaşlara sevgilerimle... :D

m.utkan

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Mehmet bey,

İl dışında olduğumdan mesajınızı yeni gördüm.

Paylaşımınız ve görüşleriniz için teşekkür ederim.

Selamlar.

Alp

Çevrimdışı Tekin Aşkun

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 73
  • İleti: 50
        Erzurum istasyon meydanında numarası 3309 olan bir lokomotif var. Mehmet beyin beyaz lokomotifine daha çok benziyor. İncelemeye değer mi acaba ?

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Sevgili Mehmet Utkan Bey’in videosundaki  Marklin Br 80 model: Almanya Dortmund Dahlhausen demiryolu müzesinde
bulunan ve  günümüzde gösteri amaçlı kullanılan gerçek lokomotifin 1/87 ölçeğindeki astar boyalı gri renkli modelidir.

Aşağıdaki fotoğraflardan izlemeye başladığımızda TCDD 3309 plaket numaralı lokomotif ile benzerlik taşımadığını görebiliriz.













Erzurum Gar  binası önünde bulunan TCDD 3309 Plaketli lokomotif ‘’ trains of turkey’’ sitesinde detaylı bilgileri bulunan
3301-3310 serisi lokomotiftir.
Aşağıdaki link üzerinden gerekli ayrıntılı bilgileri alabilirsiniz
http://www.trainsofturkey.com/w/pmwiki.php/Steam/3301





Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
Mehmet bey,

İl dışında olduğumdan mesajınızı yeni gördüm.

Paylaşımınız ve görüşleriniz için teşekkür ederim.

Selamlar.

Alp

Rica ederim, Alp'çim... ;)

Çevrimdışı utkan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 1938
Sevgili Teoman Hocam,

1972 yılından beri model trenlere gönül vermiş biri olarak bir kaç hususu siz ve diğer arkadaşlarla paylaşmaya çalışacağım, izninizle... ::)

Bu kadar futbol eleştirmeni var güzel ülkemizde, futbolumuz malum... :-\

Bu kadar ekonomist var bu güzel ülkemizde, ekonomimiz malum... :-\

İsterseniz naçizane kendi branşımdan örnek vereyim, o kadar yıl İngilizce öğretiyoruz, ama ortada İngilizce konuşan yok... :-\

Çünkü ulus olarak, yapılanın üstüne değil, hayır bir tek ben yaparım, ben en iyisini biliyorum, diyip birbirimizle boğuşuyoruz... :-\

Koca İstanbul'da gümbür gümbür tren yürüyen kaç kurgu var...10? 5?.... :'( :'(

Benim elimden duvara çivi çakmak gelmez, sigorta atsa anlamam.... :-[ :-[

Ama, Allah hepsinden razı olsun, bir sürü insanın yetenekleriyle, yürüyen , fonksiyonel bir kurguyu hepberaber yaratabildik... ;D ;D

İsteyen kim olursa olsun dost düşman kapıyı da ardına kadar açtım.... ::)

İster büyük, ister küçük, tren yürütür, belki bazılarına anlamsız gelebilir, ama benim için en değerli lokomotiften daha değerlisi bir diploma alır...tam kırk kişi, ikisi gerçek makinist,olmak üzere... ;D İnşallah 400 olduğunu da görürüz... ;D

İstediğiniz rafı açarsınız istediğiniz treni raya koyarsınız.... ;)

Şimdi neyi tartışıyoruz...O loko, bu loko değil.... ???

Frankfurt'taki de döner, Istanbul'daki de.... ;)

Arabalardan örnek verelimmi? Italya'da yıllar önce rastladığım 131 ile benim Istanbul'daki Doğan'ım arasında öyle farklar vardı ki... :o

Hele Romanya'da gördüğüm Renault... :o :o :o

Evet, mükemmellik nuanslarda, detaylardadır...siz bunu ortaya koyduğunuz hepsi birbirinden güzel eserlerinizde ortaya koymuşsunuz yıllarca... 8) 8)

Bakınız benim kurgumda, sinyaller doğru yerlerde değildir, ama sinyalleri dinlemeyen lokom yoktur... :D

Benim raylarım radius olarak gerçekçi değidir, ama hiçbir vagonum deray(raydan çıkma) olmaz... :D

Benim viadüklerim aşırı dik, yani gerçekçi değildir, ama benim lokolarım hepsine tırmanırlar... :D

Bir müzisyen arkadaşım şöyle derdi; herkes operayı sevemez, ama ne kadar çok insan müzikle uğraşırsa, bir gün gelir herkes operayı sever... ;)

Hiç şüphem ki yok ki yetenek dolu ellerinizde, benim BR 80 sandığım, ama alakası olmayan Lokonuz hayat bulup, mükemmeliği yaşayacaktır.... :)

Derin sevgi ve saygılarımla,

m.utkan

 

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Sevgili Mehmet Utkan Bey, merhaba.

Mesajları incelediğinizde 11 numaralı mesaja cevap olarak 12 numaralı mesajda sizin br 80 modelinize
benzerliği olup olmadığı üzerine bir açıklama getirmeye çalıştım. Hepsi bu kadar.

14 numaralı mesajda bu kadar derinlemesine bir açıklama yapmanıza pek anlam veremedim.

''modeltrenciler'' formu adından belli olduğu gibi model tren sevgisi olan bir çok kişi bu ortamda
bir raya gelmiş ve model trenler ile ilgili çeşitli paylaşımlarda bulunmaktadır.





Hiç şüphem ki yok ki yetenek dolu ellerinizde, benim BR 80 sandığım, ama alakası olmayan Lokonuz hayat bulup, mükemmeliği yaşayacaktır.... :)

Derin sevgi ve saygılarımla,

m.utkan

 


Mesajınızdaki açıklamalarınız arasında yer alan bu cümlenize yönelik benim elimde bu model
loko ile ilgili  hiç bir malzeme yok ve bu tür bir çalışma yapma niyetimde yok.

Konuyu başından itibaren bir kez daha inceleyip, tekrar bir değerlendirme yapmanızı önemle rica ederim.

Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar


« Son Düzenleme: Ekim 26, 2016, 12:11:25 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ekim 2016 yılında Sn.Teoman KARDAŞLAR'ın katkılarıyla forumda yayınlanan, Ankara Sincan Şeker Fabrikası’nda kullanılan ve MKEK Müzesi’nde sergilenen Krupp yapımı  Knapsack  (Fab.No: 3434) lokomotifin 1983 yılında faal halde iken Sincan’da  çekilmiş tek fotoğrafı.



« Son Düzenleme: Kasım 28, 2018, 19:07:21 Gönderen: Alp ÖNEY »

Çevrimdışı Arda Tırmaş

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 46
  • İleti: 264
Fotoğraf çok güzelmiş teşekkürler, fabrikadaki fotoğrafları tekrar yükleme imkanı varsa çok iyi olur

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: MKE Müzesindeki ‘’Knapsack’’ Lokomotif
« Yanıtla #18 : Kasım 28, 2018, 22:06:27 »
Arda Bey, ilginize teşekkür ederim.  MKEK Müzesi’ndeki  Krupp Knapsack lokomotifin 20 Ekim 2016 tarihinde çektiğim fotoğraflarını paylaşıyorum. İlk fotoğraf ise 2013 yılındaki durumunu göstermektedir.
Saygıdeğer model trenciler,
Fotoğraflardan da anlaşılacağı üzere, hayatta kalan ve çeşitli yerlerde sergilenen lokomotiflerimiz   boya  yenileme çalışmaları sırasında bırakın aslına uygun boyanmayı, her seferinde değişikliklere uğramaktadır.  Bunun en bariz örneği ise Çamlık Açık Hava Müzesi’nde yaşanmıştır.
Buna sebep olarak, asıl kaynağın araştırılmaması, bu konuda gayret gösterilmemesi, kolaya kaçma eğilimi ve boyama görevi verilenlerin de kendi zevklerini  işin içine katmalarından kaynaklandığını düşünüyorum.
Bu konuda, görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim.
Sevgi ve saygılarımla.







Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: MKE Müzesindeki ‘’Knapsack’’ Lokomotif
« Yanıtla #19 : Kasım 28, 2018, 22:16:24 »
Fotoğrafların devamı.