Gönderen Konu: Marka bazında karşılaştırma...  (Okunma sayısı 3874 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Marka bazında karşılaştırma...
« : Ocak 21, 2008, 00:51:25 »
Merhaba arkadaşlar...

Uzun zamandır düşündüğüm marka bazında karşılaştırmaya başlıyorum.Aslında bu karşılaştırmaya bir Gützold dahil etmek niyetindeydim ama daha fazla bekleyemeyeceğim.Elimdeki lokolar her ne kadar farklı marka ve modeller olsa da aynı döneme ait lokolar olduğundan markaların üretim felsefesi bakımından yeterli fikri fazlasıyla veriyor.Yeri gelmişken bu karşılaştırmanın amacının herhangibir marka yer,kötülemek veya göklere çıkarmak değil tamamen markaların üretim felsefesini anlayıp ortaya çıkarmak olduğunu belirtmeliyim.Bu bağlamda lokoların mekanik,karoser,detay/işçilik kalitesi ve fiyat gibi tüm kriterlerini göz önüne alarak Liliput Br52,Roco Br044 ve Trix Br85 i birbirleriyle mukayese edeceğiz.






İlk olarak Liliput tan başlıyoruz...

Liliputu elimize aldığımıza ilk dikkatimizi çeken nokta ağırlık dağılımındaki dengesizlik gözümüze çarpıyor.Tenderin döküm,loko gövdesinin mika olması bunun en önemli sebebi.Motorun tender de olması ve sadece 2 dingilin tahrikli olması gücünü daha da zayıflatıyor.Ancak detay kalitesi bakımından eksik bulmak gerçekten güç.Özellikle ocakta yanan alev efektinin bile bir lamba ile hazırlanmış olması gerçekten büyük keyif veriyor.Silindir başlıkları,kondvit hortumları ve koşum takımlarının kullanıcı tarafından takılmak üzere ayrı parçalar halinde verilmiş olmasını anlamak pek mümkün değil.Aynı özellik Roco da da mevcut ancak Roco da sadece bu parçalar değil makinist figürü ve daha bir çok parça ayrı bir poşet içinde extra olarak veriliyor.Bunun sebebi sanırım Roconun lokolarını hem diaromacılar hemde vitrinci koleksiyonerler olarak 2 farklı kesimede hitap edecek şekilde dizayn edip kullanım amacına göre kullanıcı tarafından hazır edilmesini sağlamak.Dolayısıyla Rocoyu anlamak mümkün ancak Liliput un sadece 3 ana parçadan oluşan detayları neden extra olarak verdiğini anlamak zor.Liliput un yapılan sürüşlerde verdiği izlenim mekanik açısından pek güçlü olmadığı,ancak bu lokoya ivmelemede müthiş bir gerçekçilik kazandırmış.Ancak klasik dar kurpları sevmediği apr. dairesi içerisinde bu tarzda hazırlanmış ev kurgularına uygun olmadığı kesin.Boya konusunda 3 loko içerisinde en güzeli Liliput.Mat boyası o kadar güzel hazırlanmış ki gerçekçiliğini daha da arttırmış.



Roco.....

Gövde olarak hemen hemen Liliput Br52 ile aynı ebatlara sahip.Doğal olarak kurp sevmiyor.Üstelik hem tender hem loko tekerlerinden çekişli olduğu için daha da hassas denebilir.Tenderden lokoya uzanan şaftın dar kurplarda kilitlenmesi söz konusu olabiliyor.Ancak çok ilginçtir geçmişte Roco mekanik problemleri ile anılmasına rağmen bu sorunu baya aşmış görünüyor.Çünkü 3 loko içerisinde en kuvvetlisi Roco.Tepe Nautilius aktivitesi sırasında denediğimde 40 dingillik diziyi banamısın demeden götürdü.Oysa Liliput un aynı diziyi götürürken zaman zaman zorlandığını gözlemledim.Roconun diğer 2 markaya göre en berbat olan tarafı hiç şüphesiz kutusu.Eski köpük kutuların yerini yeni sünger kutular almış ancak kutuya koyup çıkarırken baya dikkatli olmak lazım.Aksi taktirde lokoya zarar gelmesi an meselesi.Kuplör üzerine takılıyken kutusuna girememesi ise bir başka handikabı.Kullanıcı tarafından üzerine takılmak üzere detay parçaları bir poşet içerisinde verilmiş.Üstelik çeşit baya fazla.Ancak gördüğüm kadarıyla Roco kurgucular ve vitrinci koleksiyonerler olmak üzere 2 farklı kesimede hitap edecek şekilde hazırlamış detay parçalarını.Yalnız kabul edilmesi gereken bir nokta..... Boya konusunda maalesef sınıfta kalıyor.Çünkü aşırı derecede parlak.Kesinlikle Liliputun matlığı yok.Üstelik bu kusur eski Rocolarda yoktu.Yenilerinde bunun sebebini anlamak mümkün değil.Gördüğüm bir diğer kusur ise her ne kadar bir fonksiyonu olmasa da Liliputtaki yaylı tamponlar.Bunun Roco kullanıcılarının görmek istediği bir özellik olduğuna eminim.



Trix....

Amerikadan gelmesi ve getiren arkadaşım vesilesi ile belkide lokolarım içerisinde en anlamlı değeri olan loko.Loko elime geldiğinde ilk dikkat ettiğim nokta tahmin ettiğim gibi ağabeyi Marklin felsefesi ile üretilmiş Roco ve Liliput a göre detaysız bir loko olmasıydı.Nitekim Roco ve Liliput ta gördüğümüz kondvit hortumu,koşum takımı gibi detaylar Trix te yok.Liliput ve Roco yu taklit etmek için mi yapılmıştır bilinmez ama silindir başlıklarının extra parçalar halinde kullanıcı tarafından takılmak üzere verilmesi hem anlamsız hemde komik buldum.Bu parçanın dışında başka takılacak parçada mevcut değil.Üstelik ilginçtir aynı özelliğe sahip Çin malı Liliput ta bu parçalar loko üzerinden düşmez,sabit kalırken Trix te defalarda düştüğüne şahit oldum.Lokonun en hayret ettiğim yanı ise karoseri oldu.Detaysız olması konusundaki tahminim doğru çıkarken metak ağırlıklı bir loko çıkacağını düşünmem konusundaki tahminimde yanılmışım.Sonuçta Marklin felsefesi ile üretilen (ki Marklinden daha pahalı) bu loko da en azından tamamen metal olmasa da metal ağırlıklı bir gövde beklerken mika gövdenin çıkması beni hayrete düşürdü.Mutfak terazisine koyup tarttığımda 350 gr. çıktı.





Lokonun ilginç bir diğer özelliği ise şasinin bükülebilir olması.



Aslında bu sistemin ne derece kullanışlı olduğuda tartışmaya açık çünkü minimum 500 mm. radius istiyor.Ankarada sevgili Şafak Aktaş kardeşimin raylarında yaptığımız sürüşlerde makaslarda klavuz dingilin dray hadisesi bükülebilir şasinin ne derece kullanışlı olduğu konusunu tartışmaya açık bırakıyor.Ancak asıl ilginç olan nokta detay yerine mekanik konusunda iddialı bir loko beklerken mekanik konusunda da kusursuz olmadığını görmemizdi.Liliput ve Rocoyu nautilius aktivitesinde analog olarak kullanabilirken (Hornby DCC sistem) Trixi maalesef yürütemedik.Dolayısıyla ilk ESU sesli decoderı bu lokoya uygulamam şart oldu.Ancak Ankarada Piko analog kurguda yürütme şansımız olduğunda lokonun yavaş hız performansının son derece kötü olması bize büyük hayal kırıklığı yaşattı.Çünkü ya aniden fırlıyor veya aniden duruyor.Üstelik fabrika satış fiyatı bazında en pahalı lokonun bu olduğunu da göz önüne alacak olursak sonuç baya düşündürücü oluyor.


Merak ettiğiniz soruların akabinde karşılaştırmamız devam edecek...

Sevgiler

Jimmy Cem

Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı trennn

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 34
  • İleti: 20
Ynt: Marka bazında karşılaştırma...
« Yanıtla #1 : Ekim 05, 2013, 13:05:33 »
Güzel paylaşım teşekkürler.
« Son Düzenleme: Ekim 05, 2013, 16:30:40 Gönderen: trennn »