Gönderen Konu: TCDD 56500 serisi HO Ölçek Köşeli Tenderli Buharlı Loko Modifiyesi  (Okunma sayısı 35352 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




İsmal Özerbay Bey, ilginize çok teşekkürler.




Modelimizin önemli parçalarından biri, ön kısımda tamponların altında yer alan engelatan parçası olacaktır.

Bu parça ne yazık ki Gützold köşeli tenderli Br 52 modelinde verilmemiştir. TCDD buharlı lokomotiflerinde
olmazsa olmazlardan bir de engelatandır.

Gützold Br52 modelinin TCDD lokomotifine uygun olması açısından engelatan parçasının bir şekilde yapılması gereklidir.

Sultanhisar istasyonunda inceleme yaptığımız 56500 serisinden buharlının ön kısmında yer alan engelatanı inceleyip,
bu parçayı modele uygulamayı düşünmüştüm.






Türk buharlılarından 56500 serisi lokomotiflerinde görülen engel atan diğer buharlılardaki gibi ızgaralı olmayıp, bütün içi
dolu öne doğu sivri üçgen bir görünümdedir. 





Liliput üretimi HO ölçek Br 52’ lerde bulunan engelatanı inceleyip, aynı şekilde olacak bir biçimde evergreen plastik
plakalardan kesip, aynı ölçülerde yapmaya çalışıyoruz.






Liliput üretimi Br 52 modeline ait engelatanın üçgen yapısına uygun olarak evergreen den yaptığımız engelatanı ölçülerine
uygun olacak  bir şekilde ortaya çıkarıyoruz.






Liliput ile yeni yaptığımız engeleatanları kılavuz tekerleklerine takarak kontrolümüzü sürdürüyoruz.






Yapmış olduğumuz engelatanı şaside olması gereken yere monte edip ray üzerinde de kontrolümüzü yapıyoruz.





Fotoğrafta da görüldüğü gibi buharlı lokomotif modelimizde mutlaka olması gereken parçalardan biri olan engelatanı 
aslına uygun bir biçimde evergreenden plastik plakalardan yapmış oluyoruz.
Boyama çalışmalarımızda bu parçayı da siyah boya ile boyayacağız.


Çevrimdışı Mertcan Doğan

  • Mertcan Do?an
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 29
  • İleti: 181
    • Trenlerin Dünyası
Teoman Bey, yine harikalar yaratıyorsunuz.

Ellerinize sağlık :)
TCDD 3.Bölge Müdürlüğü Balıkesir

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458


Mertcan Bey, güzel düşünceleriniz için çok teşekkürler.





Engelatan çalışmamızın sonucunda yeni yaptığımız bu parçayı siyah boya ile boyadık. Ancak yaptığımız  boya  astar
niteliğinde olup tekrar üzerine son kat boya uygulanacak.

Biyel kollarının dış kenarlarını , ve tekerlek göbeklerini beyaz boyayıp, kurumsı için beklemeye almıştık.

Biyellerin diğer kısımlarının boyasız koyu kahverengi kalması, metal etkisinden yoksun bir görünüm vermektedir.






Biyel kollarının boyasız olan kısımlarını Vallejo marka akrilik boyalardan 71.065 kodlu Stell (Çelik metal rengi)  ile ince fırça
kullanarak boyadık.





TCDD 56548 olarak düşündüğümüz modelimizin yürüyen aksamı üzerinde yaptığımız boyama çalışmalarınıbir kez daha
kontrol ediyoruz.
Fabrika üretimi Gützold Br 52’nin elimizde olan diğer ikinci modeli ile yürüyen aksamını karşılaştırarak TCDD modeline
uygunluğunu test ediyoruz. Model üzerinde yaptığımız çalışmalarda nereden nereye geldiğimizi de görmüş oluyoruz.





« Son Düzenleme: Ocak 05, 2013, 00:32:58 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Günümüzde çalışır durumda olan buharlılardan 56548’in gözlemlerinden ve aldığım fotoğraflarından yapmış olduğum
incelemelerde kazan ile şasi arasındaki bağlantı panelleri, hava depolarının silindir görünümlü gövde boyaları, şasinin
iç kısmı siyah olarak boyanmıştır. Hava depolarının yan kısımları kırmızı boyalıdır.






Yukarıdaki açıklamalarım ve fotoğraflarda görüldüğü gibi aynı boyamayı modelin kazan altı ve şasi iç kısmına uygulayacağız.






Boyama çalışmasında yine akrilik Vallejo 70.950 Siyah boyayı kullanıyoruz. Burada parçaların boyanmasında sprey boya
kullanmayıp, fırça ile boyamayı yapıyoruz. Kırmızı kalması gereken yerler, tekerleklerin beyazları  olduğundan püskürtme
boya kullanılmaması gerekir.






Kazan altı bağlantı panellerinin yer aldığı parça ile şasi birleştirilerek boya tarzının nalsına uygunluğunu kontrol ediyoruz.
Yaptığımız boyama çalışmalarında şu ana kadar geldiğimiz noktada herhangi bir eksikliğin olmadığını görüyoruz.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Boyama çalışmaları nedeni ile dağıttığımız lokomotif modelimizi, boya çalışmaları tamamlandıkça modelimizi toplamaya
başladık. Markizin kapı, ön ve arka camlarını yerlerine cımbız ve kürdan yardımı ile takmaya çalışıyoruz.
Camları yuvalarına oturttuktan sonra, akışkan olmayan jel özelliğinde Uhu Süper ile maket bıçağının ucunu kullanarak
yapıştırıyoruz.







Markizin cam yapıştırmaları bitince kazan arkasındaki yerine takıyoruz. Bu arada markiz altında yer alan merdivenleri de
siyaha boyuyoruz. Modelde bu merdivenler kırmızı olduğundan TCDD 56500 serilerindeki lokomotiflerdeki gibi siyaha
dönüştürüyoruz.






Br 52 tipi lokomotiflerde markiz ile tender bağlantısının dışarısı ile temasın kesilerek, daire görünümlü bağlantı ile bağlanması
ve aradaki açıklığı kapatmak amacı ile bez branda kullanılarak kömür alma sistemi bu şekilde oluşturulmuştur.

Almanlar 2. dünya savaşı yıllarında Rusya’yı işgal etmek amacı ile soğuk iklime karşı önlem almak adına, savaş lokomotifi
olarak ürettikleri Br 52 sınıfı lokomotiflerin markizlerini kapalı yapmayı düşünmüşlerdir.

Gerk küvet tender gerekse köşeli tender kullanımında markiz tender bağlantısı aynıdır. Aşağıdaki fotoğraflar ülkemizde şu an
faal olan 56548'in küvet tenderli görünümündendir. Biz de zaten modeli TCDD 56548 olarak yapmaktayız. Yeri gelmişken bir
kez daha belirtelim; 56548 önceleri köşeli tender olarak olarak ullanılmıştır. Fotoğrafların altında trains of turkey sitesindeki
56500 seri listesinden de bu durumu görebiliriz.görebiliriz.










Br 52 Gerçek lokomotiflerinde markiz tender bağlantı brandasnı Gützold firması atlamımış ve modelde bu ayrıntıyı vermiş.
Boyamak üzere bu parçayı tenderden söküyoruz.





Orijinal rengine uygun körük gibi branda olan bu parçayı yine Vallejo akrilik boyanın 70969 Park Gren rengine boyuyoruz.






Markiz ve tender bağlantı brandasının model üzerindeki rengi ve görünümü




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




TCDD buharlı lokomotiflerin genelinde kazan yapısında ek yerlerinin kapatılmasında pirinç metal çemberler kullanılmıştır.
Modelimizde bu görüntüye de yer verelim istedim.

Sarı metal renkli vinil malzemeden ince şeritler keserek kazan ek yerlerine yapıştırdım.






Kazan bölgesinde pirinç metal çemberlerin yanı sıra markiz kapı pencere çerçeveleri de pirinç metal olduğundan burayı da
unutmadık.






Yine TCDD buharlılarında olmazsa olmaz parçalardan bir de kazan kapağı ortasında yer alan kapak açıp, kapama vanasıdır.
Bu vanayı da yeniden üretip ilgili yerine taktık.

Vana altında yer alan plaketi de altına aslına uygun ayrı bir parça keserek kazan kapağı üzerine yapıştırdık.

Kazan kapağı üzerinde bir başka parça; gece görüşünü artırıcı uzun yol farıdır. Bu farı da yaparak kazan kapağı üzerine
yerleştirdik.
 

TCDD 56548’in kullanıldığı yıllarda köşeli tenderli olarak Uşak’ta çekilmiş fotoğrafını dikkate alarak kazan kapağı üzerindeki
farı bu görüntüye göre ufak olarak yaptık. Daha sonraki yıllarda kullanılan 56500 serisi buharlılarda bu far daha büyük olarak
kullanılmıştır.







Far, vana ve plaket konumunu yandan görünümü ile model üzerinde gözlemliyoruz.






Gützold Br 52’ lerden orijinal Alman Demiryolları lokomotifi görüntüsü ile TCDD lokosuna çevirdiğimiz Gützodl Br 52 sınıfı buharlı
lokomotif modellerlini karşılaştırarak aradaki farkları görüyoruz.






Güztzold Br 52 orijinal modeli ile TCDD çevrimi modelinin yandan görünümlerini izleyip, model üzerinde yapılan değişiklikleri
görebiliriz.







Bu çalışmamızı da burada tamamlayıp,  koleksiyonumuza yeni bir TCDD dönüşüm modelini de katmış oluyoruz.
Çok az olacak şekilde eskitme ve kirletme çalışmasını yapabilirim. Şimdi bir süre yeni TCDD 56548 modeli yeni boyanmış
gibi görünümde kullanmayı düşünüyorum.

Saygılar
Teoman Kardaşlar

Çevrimdışı sedat nişancı

  • Forum Üyesi
  • Yer: İZMİR
  • Yaş: 62
  • İleti: 342
   Yine şahane bir çalışma oldu ,ellerinize sağlık.Selamlar sevgiler. Sedat Nişancı

Çevrimdışı O?uz Tosun

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 55
  • İleti: 40
Hayran olmamak elde değil.Sabrınız,emeğiniz,dikkatiniz,yeteneğiniz ve sevginiz ortaya çıkan eserde net bir şekilde görülüyor.Paylaşımınız için de çok teşekkürler.
Sevgi ve selamlarımla.
Oğuz Tosun.

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Teoman hocam , Ferda bende , senin konuya baktık , şu sarı metal vinil malzeme nasıl bişey yahu , nasıl böyle düzgün kesebildin , yaptığın şeritler 0.4 veya 0.5 milime benziyor , burada şaşkınlık içindeyiz , biraz açıklama lütfen.
Selamlar sevgiler.................
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı oruc

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 312

   Teoman Hocam,

    Yine çok güzel bir çalışma yaptın. Emeğine sağlık.
   Açıklamalı resimler modelcilik dersi gibi.
   Teşekkürler.

   
   

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Sedat Bey, yapmış olduğumuz Gützold Br 52 TCDD’ye dönüşüm çalışmaları ile ilgili güzel düşünceleriniz için teşekkürler.



Oğuz Bey, gösterdiğiniz ilgiye ve güzel sözlerinize teşekkürler.
Manisa’da yaşadığınıza göre Manisa Tren İstasyonu yakınındaki TCDD 56507 yi görüp, incelemişsinizdir.

Gützold Br 52 Tender yapısını değiştirme çalışmalarımı, Manisa’da bulunan 56507’nin tenderinden örnek alarak gerçekleştirdim.

Bu yüzden yapmış olduğum modelin görüntüsünde Manisa’daki buharlının da katkısı bulunmaktadır.

Elimde bulunan ikinci Gützold Br 52 köşeli tenderli modeli kanatlı olarak yapmayı düşündüğümde, Manisa’da bulunan 56507’yi örnek alıp,
modele de plaket numarası 56507’yi takacağım.




Kemal Bey, sorunuzu bir sonraki mesajda açıklayacağım. Uygulamayı tekrar yapıp, fotoğraflı açıklama ile sizi bilgilendireceğim.



Oruç Bey, görüşleriniz için çok teşekkürler. Açıklamalı görüntüleri paylaşımcı anlayış ile yapmaya çalışıyorum.
Amacmız bilgi paylaşımı ile modelcilik çalışmalarımızı hepbirklikte keyifli bir konumda yürütmek.



Sevgiler, saygılar.
Teoman Kardaşlar

                                                                  

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458


Teoman hocam , Ferda bende , senin konuya baktık , şu sarı metal vinil malzeme nasıl bişey yahu , nasıl böyle düzgün kesebildin ,
yaptığın şeritler 0.4 veya 0.5 milime benziyor , burada şaşkınlık içindeyiz ,
biraz açıklama lütfen.
Selamlar sevgiler.................



Kemal Bey, vinil dediğimiz malzeme reklamcılarda, tabela ve pankartlara uygulanan yazı ve şekiller için kullanılan plastik
malzemedir.

Bilgisayar destekli Plotter denilen kesici bir araçla üzerinde bulunan zeminden çıkarılır altındaki kendinden yapışkanlı bir
malzeme sayesinde istenilen yüzeye yapıştırılır. Işıklı,ışıksız panolarda, cam vitrinler üzerinde, branda üzerlerinde pankart
çalışmalarında vb. reklama dayalı işlerde kullanılır.


Model üzerinde uyguladığımız metal sarı pirinç görünümlü malzemede işte bu plastik vinilin sarı metalik renginden olanıdır.

Cam üzerinde, vinil malzemeyi cetvelle ince şeritler şeklinde maket bıçağı ile keserek  bu çalışmayı yaptım.

Cımbız yardımı ile lokomotif modelinin kazan kısmında şeritleri kazan ek parçaların üzerine yapıştırdım.

Yapıştırma işleminde kürdan ucu ile kulak temizleme pamuğunu preslemede kullandım.
Kazan üzerinden geçen boruların üzerine gelen vinil şeridi boru görüntüsünü üstten vermek için ince uçlu (0) sıfır numara
fırça ile siyah ince boya çektim.

Aşağıdaki görüntüler yaptığım işlemi görsel olarak anlatmaktadır.




















« Son Düzenleme: Ocak 10, 2013, 23:32:51 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Metin Öztürk

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 40
  • İleti: 52
Vallahi bravo. Uygulamalarınız çok başarılı, elinize emeğinize sağlık.

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Tamam hocam , anladım , sadece senin yapabileceğin bişeymiş  ;D

YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Metin Öztürk Bey, ilginize ve görüşlerinize çok teşekkürler.



Kemal Bey, haksızlık etmeyin kendinize, isterseniz mutlaka yapabilirsiniz. Sizin yapmış olduğunuz maketleri görmüş biri
olarak, bu tür çalışmaları rahatlıkla yapabilecek yeteneğinizin var olduğuna inanıyorum.

İspatı aşağıdaki fotoda görülmektedir. Bu fotoğrafta diğer modelci arkadaşlara bir açıklma yapmak istiyorum.
Kemal Bey'in elinde tuttuğu ve vitrin içinde diğer buharlı lokomotif maketleri Revell marka plastik model kitlerdir.
Bu model kitler 1787 ölçekte olup, birleştirilip, boyanarak yapılan maketlerdir. Modeltren kurgularında durağan pozisyonda
istasyon ve depolarda aksesuar olarak ta kullanılabilirler.






Yukarıdaki fotoda görülen buharlı lokomotif maketleri, daha sonra Kemal Bey'in kurgusunda; depo yanındaki hatlarda
kullanımdankalkmış, paslanmış atıl konumdaki bir mizansenle yeniden eskitme ve paslanma görüntüsü verilerek kurgu içinde
yerlerini almışlardır.
Aşağıda fotoda Revell plastik model buharlı lokomotifler, vitrinden çıkarak kurgu içinde paslanmış görüntüleri ilegörülmektedir.

Çevrimdışı c.doğan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 59
  • İleti: 356
Teoman hocam ellerinize sağlık.Nadide bir çalışma gerçekten.

Kemal abinin maketçiliği çok başarılı.Yakından gören birisi olarak bunu bende rahatlıkla söyleyebilirim.Uzun yıllar boyunca verilmiş baya bir emek var.

Esenkalın
Doğan

Çevrimdışı Ferda

  • Ferda Genç
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • Yaş: 64
  • İleti: 1630
Sevgili Teoman, yine baştan sona büyük keyif ve merakla takip ettiğimiz her yönü ile harika bir çalışma oldu. Ellerine ve emeğine sağlık. Kullandığın malzemeleri uygulaman ayrı bir beceri, hangi malzemeyi nerede uygulayacağını bulman en az uygulamak kadar ayrı büyük bir beceri. Paylaşımın için teşekkürler.

Sevgiler selamlar

Ferda
İYİ YAPILMIŞ BİR İŞİN ÖDÜLÜ, ONU YAPMIŞ OLMAKTIR.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Celal Bey, konu ile ilgili görüşleriniz için çok teşekkürler.




Sevgili Ferda, ilgin ve çok nazik güzel sözlerin için çok teşekkür ederim.






Bilindiği üzere Türk buharlı lokomotifleri içinde 56500 sınıfı buharlılarda kazan kapağı üzerinde kapağın
açılıp kapanması ile ilgili bir vana bulunmaktadır.

Alman Br 52 (Bizdeki türlerdeki) lokomotiflerde nedense bu vana bulunmamaktadır. Bu özellik modellere de yansıdığından
Marklin, Roco, Liliput, Gützold üretimi HO ölçekli modellerde de bulunmamaktadır.
TCDD  buharlılarında olan bu vanaları da model uygulamayı düşündüğümden vana yapımına karar vermiştim.
Bu parçadan yapmak isteyen modeltrenci arkadaşlara yapımı ile ilgili çalışma örneğini aktarmak istiyorum.

Çamlık Buharlı Lokomotif Müzesi’nde 56523’ün vanasını örnek alarak bu çalışmayı yaptım.





Kullandığım malzemeleri aşağıdaki fotolarda görülüp benzer uygulama yapabilirsiniz.

Vananın ölçülerine uygun Hobbytime’dan Gemi yapımı ile ilgili malzemeler içinde bulduğum 3.5 mm çapındaki metal
pirinç halkalar ölçü olarak çok uygun geldi.

Greçek vananın çapı 30cm civarında olduğundan 1/87 oranında 3.5 mm tam uydu.

Bu halkanın içine 0.10 mm ve 0.25mm plastik yuvarlak çubukları kullanarak vanayı oluşturmaya çalıştım.

Vananın şekli ortaya çıkınca, pirinç metal sarı yaldız rengine boyadım.

Aşağıdaki fotoları izleyerek bu çalışmadan örnek alabilirsiniz.




















Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Sevgili hocam , benimle ilgili yorumuna teşekkür ediyorum , haklısın benim elim de idare eder ama senin bizden esas farkın sabırla çalışman , onun için  sen en zor işlerin altından kalkabiliyorsun.

Neyse yaptıklarını öyle keyifle anlatıyorsun ki , ben ve diğer TT ler  kendimiz yapmış gibi zevk alıyoruz.

Mesela şu vanayı bana ancak başıma silah dayayarak  yaptırabilirler.  ;D
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı ismailozerbay

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 41
  • İleti: 75
bu kadar küçük objeleri bu kadar güzel yapmanız gerçekten çok fazla deneyim ve becerikli olmayı gerektirir. umarım birgün sizin kadar güzel şeyleri bende yapabilirim. ellerinize sağlık teoman bey
Yalnız Pazusu ile Çalışan İŞÇİDİR!
Elleri ve Kafası ile Çalışan USTADIR!!
Elleri,Kafası ve KALBİ ile Çalışan SANATKARDIR!!!