Gönderen Konu: Eski lokolarda digital'e çevrim  (Okunma sayısı 4157 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

ctekin

  • Ziyaretçi
Eski lokolarda digital'e çevrim
« : Ocak 17, 2007, 20:06:23 »
Herkese selamlar,

Bir süredir digital konusu ciddi bir ivme kazandı. Bu nedenle birçok arkadaşımızın zor ve anlaşılmaz zannettiği digital'e çevrim konusunu açmaya karar verdim. Konu ile ilgili ve bilgili tüm arkadaşların desteği ile bunun aslında ne kadar kolay olduğunu göreceksiniz.

Öncelikle digital sistemin ne olduğunu dilim döndüğünce anlatayım:

Analog sistemlerde lokolara kumanda edebilecek tek şey raylardaki akımdır. Akımı arttırırsanız loko hızlı gider (ve tersi). Digital sistemde ise akım kumanda eden değil komutları taşıyan bir medyadır. Akım içine enjekte(!) edilen kontrol sinyalleri lokodaki decoder tarafından algılanır ve uygulanır (hızı arttır, lambaları yak, gibi). Bu durumda akla gelecek en basit şey analog sistemde akım trafo sayesinda azaltılıp arttırılırken digital sistemde raydaki akımın sabit ve lokoların kaldırabileceği maksimum sınırda (genellikle 14 - 16 volt arası) olduğudur.

Peki rayların üzerinde birkaç loko olduğunda bunlar nasıl ayrı hızlarda çalıştırılabiliyor? Digital kumandadan decoder'lara gönderilen komutlar birer "başlık" ile gönderiliyor. Bu başlığın bir bölümünde ise bir "adres" var. Bu adres sistem üzerindeki decoder'ların adresleri. Kumanda tarafından gönderilen komut tüm decoderlara ulaşır; ancak her decoder önce gelen komut paketinin başlığındaki adres bilgisine bakar. Mesaj (komut) kendisine gönderilmişse içeriğine bakarak komutu uygular aksi halde mesajı kaale almaz.

Tüm bunlardan anladığımız digitale geçiş için elimizde 3 unsurun olması gerektiği:

1) Komutları gönderecek bir kumanda
2) Bu komutları akıma enjekte edecek bir digital adaptör
3) Komutları anlayacak decoder/lar

Kumanda ve adaptör bazı sistemlerde aynı aparat içinde iken (örneğin Hornby) bazılarında ayrıdır (örneğin Marklin).

Bu özet bilgiden sonra gelelim lokoları nasıl digital yapacağımıza.

Not: "DCC ready" gibi şeyler bir adet soketten ibarettir (dolayısıyla bir pazarlama aldatmacasıdır).

Evet elimizde bir kumanda ve decoder var. Soru: loko'ma uyar mı? Cevap: evet! Decoder'lerin kullanım kılavuzlarında üzerindeki kabloların ne olduğu açıkça anlatılır.

Yapılacak iş şu kadar basittir: lokoda motora akım ileten kabloları yerlerinden söküp decoder'in akım girişlerine lehimleyeceksiniz. decoder'daki akım çıkışlarını motor uçlarına lehimleyeceksiniz. bu haldeyken lokonuz yürür vaziyette olacak. sonra isteğinize göre decoder üzerindeki fonksiyon uçlarını istediğiniz fonksiyonlara (ön far, arka far, buhar jeneratörü, vs.) lehimleyeceksiniz. tüm (en azından çoğu) decoderlerin kullanım kılavuzlarında tüm bu fonksiyon ve akım çıkışları çizim ile anlatılmıştır. bu işlemleri yaparken polarizasyona (+ ve - uçlara) dikkat etmelisiniz.

Son aşama: Digital kumandanıza yeni decoder'inizi (adresini) tanıtacaksınız. Bu işlem her kumanda için ayrıdır ve kullanım kılavuzunda anlatılır.

Son bir not: Neredeyse tüm decoder'larda AC/DC akım tipi belirleme özelliği vardır yani birçok decoder hem AC hem DC'de çalışır.

Yakında fotoğraf koyacağım.

Herkese analog günler :)

Cem.

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Eski lokolarda digital'e çevrim
« Yanıtla #1 : Ocak 17, 2007, 21:35:54 »
Okan selam,

Ben de bu soruyu ilk kim soracak diye bekliyordum: abi digital benim için 1-0-1-0-1-1-1-0 demek -ki bu aynı zamanda mesleğim- yani sanal ortam demek. Hayat ise bunların arasında tezahür ediyor (yani 1.25, 8.35 gibi) :)

İşte bu yüzden herkese analog, renkli, doğa ile bir arada günler diliyorum!

Cem.

NEDİM

  • Ziyaretçi
Ynt: Eski lokolarda digital'e çevrim
« Yanıtla #2 : Ocak 18, 2007, 06:06:53 »
sevgılı c.tekın,
bılgılerını bızler ıle paylasmandan buyuk mutluluk duymaktayım. haklısın dcc ready bır satıs aldatmacası yanı hazır halde sız bır ılave decoder alıp takıyorsunuz.. ama dcc ready olmayanlardada dedıgınız gıbı bır problem yok.. uygulama anlatımınız gıbı rahat bır sekılde halledılıyor.. sorun olarak karsımıza su cıkıyor aslında.. eskı tıp lokolarda veya vogonlarda (ozellık ıle yolcu) ısıklandırma vs. gıbı yan fonksıyonlar yok.. oda bızlerın modıfıye becerısıne bakıyor mesela ben bu uygulamaya gecmeye basladım. eskı loko lara on far arkalar a.usta nın yonlendırmesı ıle aldıgım kucuk kırmızı led ler vs. bakalım sonuc ne cıkacak. bu konuda goruslerınızı beklerım.
sevgı ve saygılarımla.
nedım kus.. 

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Eski lokolarda digital'e çevrim
« Yanıtla #3 : Ocak 18, 2007, 09:36:58 »
Nedim selamlar,

Digital çalışmalarını izliyorum.

Farlar hakkında minik bir alternatif söyleyeyim: özellikle dizel ve elektriklilerde ön/arka farlar kırmızı ve beyaz yanar - yöne göre. Bu yüzden kırmızı led yerine piyasada çift renkli ledler var bunların kırmızı/beyazını bulabilirsen kullanabilirsin. Daha şık olur bence.

Saygılar,

Cem.

NEDİM

  • Ziyaretçi
Ynt: Eski lokolarda digital'e çevrim
« Yanıtla #4 : Ocak 18, 2007, 11:45:55 »
sevgılı c.tekın,
bu ledlerı nereden bulabılırım. bıldıgınız bır yer veya genel bır ısmı varmı sadece ıkılı yanan led demem yeterlımıdır. a.usta onerılerı dogrultusunda bırlıkte aldıgımız cok mınık ledler vardı onları uygulamayı dusunmustum ama bu fıkır cok daha entresan.. eger bır ısım veya yardımcı olabılecek bır bılgı varsa cok sevınırım.
sevgı ve saygılarımla.
nedım kus.. 

abdusta

  • Ziyaretçi
Ynt: Eski lokolarda digital'e çevrim
« Yanıtla #5 : Ocak 18, 2007, 12:25:16 »
nedim abi smd ledler onlar burada var 6 bacaklıdır..(4 renk yanar)
ben biliyorum 3 bacaklı olanda var +/- yi ters cevirince yesilden kırmızıya geciyor..

saygılar a.usta

ctekin

  • Ziyaretçi
Ynt: Eski lokolarda digital'e çevrim
« Yanıtla #6 : Ocak 18, 2007, 15:18:17 »
Selamlar,

Aynen abdusta'nın dediği gibi. Bildiğim bir yer yok ama Karaköy'de kesin bulunur.

Cem.