Gönderen Konu: tcdd RM 3000 ve modeli & gerçek renklerine dönüşme çalışmaları  (Okunma sayısı 12433 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458



Saygıdeğer modeltrenciler,

Alman Demiryollarının (DB) efsanevi VT/VS 98 Rail Bus modelleri ile ilgili  son günlerde ele aldığımız  TCDD RM 3000
modeline dönüştürme çalışmalarımızda bulunmuştuk.

Yaptığımız  çalışmaların etkisi ile bu modellerin gerçeklerinin ülkemizde elde kalan son örneklerinden biri, İzmir’in Menderes
ilçesine bağlı Görece beldesinde bulunan TCDD RM 3000’i bu gün ( 04 Haziran, 2012. Pazartesi ) ziyarete gittim.

Göreceye, TCDD RM 3000’e modeline dönüştürdüğüm Roco 1/87 ölçek  VT/VS 98 modellerini de götürdüm.

Amacım; Ülkemizde ne yazık ki tam anlamı ile korunamayan demiryolu araçlarının belli zaman içinde yok olabileceği
endişesini de taşıdığımdan, TCDD RM 3000’nin son örneklerinden birini yakından görüp, inceleyip, modellerin gerçeği
ile birlikte fotoğraf çalışması yapmak ve Vagon Cafe işletmecisi ile de tanışıp, bu vagonun buraya nasıl getirildiğini
öğrenmekti.

Vagon Cafe’nin nasıl oluştuğuna dair işletmecisi Sayın Necdet Etemoğlu Bey ile yaptığımız söyleşi:



Vagon Cafe işletmecisi Necdet Etemoğlu 1989 yılında Bulgaristan’ın Kırcaali şehrinden Türkiye’ye göç etmiş.

İzmir’in Menderes ilçesine bağlı Görece köyü yakınında kurulan Gömen Konutları beldesinde yerleşmiş ve burada
Vagon Cafe’nin işletmesini yapmaktadır.

Necdet Bey, cafe işletmesinin yerini Görece belediyesinden kiralamış ve burada ilginç bir girişimde bulunmak istemiş.

Bulgaristan’da yaşadığı yıllarda, görmüş olduğu uzun bir yolcu vagonundan dönüştürülme restorandan  esinlenip,
Görece’ de benzer bir çalışmak yapmak  istemiş.

Görece eski belediye başkanlarından Mustafa Öztürk ile birlikte TCDD 3. Bölge Müdürlüğü’ne 2003 yılında baş vurup
eski bir yolcu vagonu istemişler.

Alasancak Gar’a ait depoda bulunan ve hurdaya ayrılmış TCDD RM 3000’lerden birini Görece  belediyesi’ne getirtmeyi
başarmışlar.

Vagon demiryolu ile Adnan Menderes Havaalanı İstasyonuna getirilmiş, oradan vinçler ile tıra yüklenip, kara yolu ile
Görece Göçmen konutlarına taşınıp, şimdiki yerine yerleştirilmiş.

Necdet Bey, vagonun boyanmasındaki renklere, kendi deyişi ile Gaziemir Gar’ da gördüğü mottrenlerin renklerine
benzeyecek şekilde karar vermiş. Tabiî ki çok yanılmış! çünkü TCDD RM 3000’lerin kendi renklerinden çok uzak bir
renge vagonu boyatmış.

Vagonun boyarlı çok yıpranmış ve paslanmalar özellikle pencere üstelerinde çok artmış. Vagonun uzun süreli olarak
ayakta kalması için boyanmasında kesin yara bulunmaktadır.


Necdet Bey ile yapmış olduğumuz söyleşide vagonu çok kısa bir sürede boyatacağını belirtmiştir.

Götürmüş olduğum Roco modeli görünce; TCDD RM 3000 ait olan Turkuaz (tavan ve pencereler) yeşile yakın açık mavi
(şerit ve üçgen alınlık), diğer gövde rengi kemik beyazı, ayrıca tavan üst havalandırma bölümlerinin alanı metal rengi
(yaldız) olabileceğine karar verip yardım talebinde bulunmuştur.

Ben de kendisine;  TCDD RM 3000’ e uygun renklerin birer örneklerini en kısa zaman da ulaştırabileceğimi ileterek,
boyama konusunda her türlü yardımı yapabileceğimi bildirmiş bulunmaktayım.

Şimdi hep birlikte bu konuyu izleyip, TCDD RM 3000’i Necdet Bey gerçek renklerine kavuşturabilecek mi? göreceğiz.

Necdet Bey, e yapmış olduğu çabalardan dolayı sonsuz teşekkürler. Yapacağı boyama çalışmasında da şimdiden
sonsuz başarılar dileriz.

Biz burada önce TCDD RM 3000’nin modeli ile gerçeğinin fotoğraf çalışmalarını aktarıp, daha sonra yeniden boyama
çalışmalarını da Necdet Bey ile irtibatta bulunarak paylaşımlarımızı sürdüreceğiz.






Necdet Bey, yapmış olduğumuz Roco modelin dönüşümü tcdd rm 3000 modelini çok beğenerek bir türlü elinden
ayırmak istemedi
Model üzerindeki renkleri inceleyerek Vagon Cafe olarak kullanılan aracın aynı renkelere boyanması konusunda
çok heyecanlandı.

Ben de kendisine söz vererek önümüzdeki pazartesi günü yapmış olduğum renk uygulamalarının birer örneklerini
getireceğimi dair söz verdim. Bundan sonra yapılacak boyama çalışmaların da mutlaka kendinse gereken her türlü
desteğimi verebileceğimi de belirttim.

Konumuza devam edeceğiz.




« Son Düzenleme: Mart 27, 2013, 21:40:14 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Teoman hocam , geçenlerde burası aklıma düşmüştü ve içimden " İzmir'e gidersek şu aleti paslanıp çürüyüp yok olmadan  bi kere görelim bari  " demiştim ama Necdet beyin bu konuda hassas olduğunu görünce rahatladım , acaba işleri nasıl , para kazanabiliyor mu , burası demiryolundan ne kadar uzakta?

Hem sana hem Necdet beye teşekkürler.

Modellerden sonra gerçeğini de kurtaracaksın galiba sevgili hocam..............
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458


Kemal Bey, merhaba.

İçiniz rahat olsun. Necdet Bey 2003 yılından bu yana işletmeyi yürütüyor.

9 yıllık bir süreçte kendini kurtarabilecek bir kazanç elde etmiş olmalı ki vagonu komple boyamaya teşebbüs edebiliyor.

Biz kendisine, boyama konusunda ancak renk ve şekil olarak yardımcı olabiliriz. Temennimiz biran önce bu aracın kurtarılması.

Görece Göçmen konutları içindeki Vagon Cafe;  Adnan Menderes Havaalanı’na, havaalanı yanından geçen demiryoluna ve
onun içinde yer alan tren istasyonuna  çok yakın mesafede.

Aşağıda google earth üzerindeki görüntülerden mesafeler anlaşılmaktadır.
Kuş uçuşu çok yakın görülen mesafe karayolu ile dolaşmalı olduğundan biraz uzamaktadır.

Havaalanı ile Vagon Cafe karayolu ile yaklaşık 4 km lik bir uzaklıktadır. Bu ölçü kuş uçuşu 2 km civarındadır.

İzmir Konak merkezden Görece Göçmen Konutları yaklaşık 20 km dir.

Elimizden geldiğince bu vagonun boyanmasında az da olsa bir katkımız olur ise çok mutlu oluruz.

Benim ilk etapta yapabileceğim, boya ile ilgili renk düzenlemesini yapıp, ayrıca TCDD RM 3000 Ray otobüsleri
fotoğraflarından oluşan bir dosya hazırlayıp Necdet Bey’ ulaştırmak.

Gelişmeleri buradan hep birlikte izleyip göreceğiz.

Vagon Cafe konumundaki TCDD RM 3000’ i ilkönce dışarıdan dört bir yanından ve her iki baş kısmından görüntüler ile nasıl
bir konumda olduğunu görelim.













2003 yılında vagon, yamaç ve set şeklinde oluşturulmuş bir arazi yapısındaki yerine altına ray döşenmiş bir demiryolu
kesitine oturtularak işletmeye açılıyor.





Aracın diğer baş kısmındaki görüntüsü. Bu vagon VS 98 olup, motorlu olan VT 98’ e bağlandığı yeridir. Ön pencerelerin
üstündeki tavan farı bulunmamaktadır.
Vagonun bu tür özelliklerini model ile karşılaştırmalı konu içinde ilerleyerek görüntülü olarak aktaracağız.





Vagonun fotoğrafa göre solunda set altı bir alan olup, kafeteryanın dış mekânı çok çirkin bir sundurma ile vagonun
tavanından bağlantı yapılmış.

Vagon içinde bu baş kısmı mutfak olarak kullanılmaktadır.



Diğer baş kısmına doğru ilerlediğimizde sundurmanın yapısının ne kadar kötü olduğu gözümüze çarpıyor.

VS 98’in kumanda yeri bu baş kısmında bulunmaktadır. Motorlu olan VT 98 çektiği vagon ters yönde gittiği zaman bu
baş kısmından ray otobüsü idare edilmektedir. Bu özellikleri de vagonun içine girdiğimizde göstereceğiz.

Bir başka dikkât çeken görüntü, VT/VS 98 dizilerindeki kapıların 4 parçalı olan yapısı VS 98’in kumanda yerindeki baş
kısmında yer almaktadır.



Kapı yapısın tam olarak inceliyoruz. Kapı üzerinde bulunan metal tutamaçlar manuel olup üzerindeki mandala basarak
açılıp, kapanmaktadır.



VS 98 in kumandalı olan baş kısmı ilk giriş kısmı olarak kullanılmaktadır.
Yan tarafına yapılan sundurma kış günlerinde kapalı alan olarak kullanıldığından şeffaf bıranda ile kapatılmış yine göze
çok çirkin gelen bir görüntü yansıtmaktadır.

Necdet Bey’e bu çirkin görüntüleri ortadan kaldırması gerektiğini ısrarla söyledim.

Vagonun boyanmasından sonra çevresinin daha özgür bir görüntüye dönüştürülmesi ve özellikle şık bir üst koruma ile
vagonun iklim şartlarından korunmasını önerdim.

Rahmi Koç Müzesi’nde üst koruma sundurmasını örnek verdim.



VS 98 Vagon için fotoğrafta görülen benzer bir sundurma yapılmasının daha şık olabileceğini örnek olarak Necdet Bey’e
anlatmaya çalıştım.






Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Konumuza devam ediyoruz.




Vagon Cafe girişi TCDD RM 3000’ nin kumanda bölümünde bulunan kapısından yapılmaktadır.

Kapı üzerindeki iki metal tutamaçın üzerinde yer alan kilit mandalların manuel olarak kullanımı ile açılıp kapanmaktadır.



Kapılar 4 kanatlı olup, iki kanat sağa iki kanat sola  olmak üzere açılmaktadır.



Vagonun kumanda bölümünü hazır kaplama sunta lam ile sonradan düzenlenmiş. Ön tarafta yer alan orijinal kumanda
tablosu gizlenmiş. Burada bir bango düzeni oluşturulmuş.




TCDD RM 3000 modellerimiz hatıra olarak kumanda bölümünde görüntülüyoruz.



Hazır kaplama bangosunun üzerinde yer alan kapağı kaldırarak gerçek kumanda tablosuna ulaşıyoruz.




İçinde bulunduğumuz araç VT/VS 98  Ray Otobüslerin motorsuz vagonu olan VS 98’in orjinalidir. Bu vagon manevra
yapmadan gidip gelen ikili veya daha fazla Ray Otobüsleri dizilimlerde geriye dönüşte kumanda edilen vagondur.

Hazır bu konuya değinmişken Aşağıdaki video Almanya’da nostalji olarak kullanılan VT/VS 98 ‘lerden birinin kullanımını
göstermektedir.

&feature=related



Aşağıdaki video TCDD RM 3000 ve DB VT/VS 98 1/87 ölçekli modellerimizin deneme sürüşlerini kısa bir görünümde izliyoruz.
Bu modeller iki akslı olduklarından makas geçişlerinde sorun olup olmadığını da test etmiş oluyoruz.





Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458






Vagonun iç kısmında yolcu koltukları sökülerek yeni masa ve koltuk düzeni oluşturulmuş.
Tavan orijinal renklerinin yerini pembe renk almış.



Solda gördüğümüz ahşap kapalı bölüm WC olarak kullanılıyormuş. Bu bölüm renkleri orijinal kalabilmiş.
Şimdi depo olarak kullanılıyor.



Vagonun diğer baş kısmı kafeteryanın mutfak servis yapılan bölümü. Burada buzdolabı, yiyecek, içecekler,
ocak bulunmaktadır.



TCDD RM 3000 modelimizi vagonun dış alanında ve çeşitli gövde üstü yerlerinde anı olarak fotoğraflıyoruz.

Hiç belli olmaz bir daha belki de bu vagonu yerinde bile bulamayabiliriz!
Eğer kafeterya işletmecisi Necdet Bey, bu vagonu orijinal renklerine boyatmayı başarabilirse tabi ki çok güzel olur.
Ancak sonucu sabırla bekleyeceğiz.



VS 98 vagonun üstünde durduğu demiryolu kesitinin rayı üzerinde ray otobüsü seti modellerimiz.



VS 98 Vagonun tamponunda bir başka açıdan poz veren Roco modellerimiz.





Tampon üzerinde motorlu VT98 ile vagon VS 98 modeli ayrı ayrı poz vermektedir.



Vagon Cafe’yi oluşturan gerçek VS 98 in aynı modeli olan Roco VS 98  koşum takımlarında kancanın üzerinde
poz vermektedir.




Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458





İzmir, Menderes İlçesi, Görece Belediyesi, Göçmen Konutları 85. Yıl Parkı içinde bulunan Vagon Cafe TCDD RM 3000
(VS 98 ) in, TCDD’de  kullanılan renklerine uygun boyanması çalışmaları heyecanına kapılarak tatil günümü beklemeden,
bu gün 08 Haziran 2012 Cuma günü  akşam üzeri iş çıkışı tren sevdalısı arkadaşımız Ceyhan Altınçubuk ile birlikte
Görece’ye giderek, Vagon Cafe işletmecisi Necdet Bey ile boyama çalışmalarına yönelik renk düzenlemesi ile ilgili
görüşmeye gittik.




TCDD RM 3000 önünde günün hatırasına Ceyhan arkadaşımız ile bir hatıra fotoğrafı çektirdik.

Sevgili Ceyhan’ın  Arnold üretimi ‘’N’’ ölçek TCDD RM 3000 VT/VS98 modeli bulunmaktadır.



TCDD+DB ‘’VT/VS98 Rail Bus konusundan Mesaj No: 31 ve 35 ten alıntıdır.



Necdet Bey’e TCDD RM 3000’nin çeşitli görüntülerini  içeren bir fotoğraf albümü hazırlayarak bu fotoğraflar üzerinde
renk konusunda açıklama yapıyorum.



RAL renk katoloğundan edindiğimiz renk çeşitlerinden TCDD RM 3000’ e ait renklerin kodlarını Necdet Bey’ e göstererek
vagonun boyanmasını aslına uygun gerçekleştirmesine yardımcı oluyorum.



TCDD RM 3000’nin gövde renklerinde beyazın dışında kullanılan iki rengin katolog numaraları kırmızı çerçeve içinde
gösterilmiştir.



Vagonun gövdesinde görülen paslanmalar acil olarak boyanmasını gerektirmektedir.
Ayrıca ön kısımda yer alan kırmızı daire içindeki beyaza Ay-Yıldız Türk Bayrağı logosu mutlaka gövde üzerinde görüldüğü
şekilde yeniden boyanmalıdır.



Boyama çalışmalarında bir yanlışlık yapılmaması adına yakın plan çekim yapılarak Türk Bayrağı logosunu fotoğraf arşivine
alıyoruz.



Vagonu iç mekanında tavan renginin de değiştirilmesi gerekmektedir. Bu konu Necdet Bey’ile tekrar tekrar görüşülerek
tavan renginin açık krem rengine boyanmasına karar veriyoruz.


               

                             VT/VS 98’ lerden birinin iç tavan renginin açık krem  olduğu görülmektedir.




Çevrimdışı haldunabi

  • haldun bağbakan
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul-kadıköy
  • Yaş: 69
  • İleti: 1590
teoman hocam..
 yeni arkadaşlar anca forumun vukfuna erdiklerinde  anlarla ama
elleinizden operim...
kemal seninde nanaklarından... kıskanma...:)