Gönderen Konu: Haliç Karadeniz Sahra Hattı  (Okunma sayısı 3925 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı aqualung

  • aqualung
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: Üsküdar
  • Yaş: 71
  • İleti: 40
Haliç Karadeniz Sahra Hattı
« : Aralık 02, 2008, 13:38:08 »
Radikal internet sitesinde "radikal.com.tr", "Kayıp tren youlunda seferler yine başlıyor" başlığı altında "Haliç Karadeniz Sahra Hattı"na ait çok güzel fotoğraflar var, izleyebilirsiniz. Model trenciler sitesine de aktaralabilinirse çok iyi olur.

Çevrimdışı ysunbul.1

  • Yusuf
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ESKİŞEHİR
  • Yaş: 64
  • İleti: 358
  • Dostluklar Cam gibidir,çabuk k?r?l?r,zor onar?l?r.
    • Emekli Makinist
Ynt: Haliç Karadeniz Sahra Hattı
« Yanıtla #1 : Aralık 02, 2008, 15:46:07 »
  Ahmet Bey bahsettiğiniz haber"http://www.radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType=RadikalHaberDetay&ArticleID=910762&Date=02.12.2008&CategoryID=97" adresindedir.

Haliç’ten Karadeniz’e tren gidecek

   


Haliç’ten Karadeniz’e tren gidecek

Haliç’in sonunda Silahtarağa Santralı’ndan (Santralistanbul) başlayıp ormanları, köyleri, kemerleri geçerek Karadeniz’e ulaşan hatta, bugün trekking turları düzenleniyor. Raylar kaybolsa da izi durduğu için hattın yapımında ağaç da kesilmeyecek.

30/11/2008

Haliç’ten Karadeniz’e uzanan ‘kayıp’ tren yolunda seferler yeniden başlayacak! Haliç’teki Silahtarağa Termik Santralı’na Karadeniz’den kömür taşınan ama zamanla unutulan hatta artık turist taşınacak

Haliç-Karadeniz Sahra Hattı, 1. Dünya Savaşı’nın zorlu koşullarında İstanbul’un acil enerji ihtiyacını karşılayabilmek amacıyla Çorlu Amele Taburu’nca yapılmıştı.

İSTANBUL - Birinci Dünya Savaşı yıllarında kurulan, Silahtarağa’dan başlayıp, Karadeniz kıyısındaki Ağaçlı’ya kadar ulaşan ‘Haliç - Karadeniz Sahra Hattı’ yeniden canlandırılacak. 43 kilometrelik yol üzerinde su kemerlerinden, tarihi ağaçların arasından, köylerden geçilerek Karadeniz’e nostaljik bir yolculuk yapılacak. Anıtlar Kurulu’nun tescil işlemlerini tamamlamasından sonra projenin önümüzdeki yıl ihaleye çıkarılması bekleniyor.
Tren yolu, Birinci Dünya Savaşı yıllarında İstanbul’un elektriksiz kaldığı günlerde inşa edildi. 1914’te Haliç’in Kâğıthane’yle birleştiği noktada Silahtarağa Elektrik Santralı yapılmıştı ve çalıştırmak için kömüre ihtiyaç vardı. İngiltere’den ve Zonguldak’tan gemilerle kömür geliyordu ancak savaş sırasında deniz yolu artık güvenli değildi. İstanbul’u karanlıktan kurtarmak için Karadeniz’deki Ağaçlı’daki linyit kaynaklarına ulaşılması gerekiyordu. İşte bu yıllarda Silahtarağa’ndan başlayarak Ağaçlı’ya kadar uzanan dekovil (Ray aralığı 60 santimetre veya daha az olan, arabaları buhar, hayvan veya insan gücüyle yürütülen küçük demiryolu) tren yolu yaptırıldı. Tren yolunun inşaatında Çorlu Amele Taburu çalışmıştı. Hatta seferler 1916 yılında başladı.  1956 yılına kadar aralıksız olarak çalıştı. Kömür üretimine son verilince, seferler durdu.. Aradan yıllar geçti, tren yolu unutuldu....
1996 yılında Marmara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Emre Dölen, tarihçi Mert Sandalcı ve dönemin Kâğıthane Belediyesi Basın Danışmanı Hüseyin Irmak’ın girişimleriyle demiryolunun yeniden günışığına çıkarılması için çalışma yapıldı.  Kağıthane Belediyesi, ardından da İstanbul Büyükşehir Belediyesi devreye girdi. Demiryolu hattının izlediği güzergâh üzerinde turlar düzenlendi.

İhale 2009 yılında
Demiryolu hattı, ‘Haliç-Karadeniz Sahra Hattı’ olarak metropolitan planlarına da işlendi. Anıtlar Kurulu’na da demiryolu hattının tescil edilmesi için başvuru yapıldı. Tarihi hattının yeniden devreye sokulması için, 2009 başında ihaleye çıkılması planlanıyor.

Turizm hattı olacak
Demiryolu hattı, aslına uygun olarak yeniden inşaa edildikten sonra, hizmete girecek. Tren yolu üzerine gezi alanları da kurulacak. Yol boyunca kemerler, köprüler, köyler, ormanlar, çiftlikler içinden geçilecek. Bölgedeki Bizans ve Osmanlı kalıntıları yerinde görülebilecek. Hattın inşası sırasında, orman içindeki yol durduğu için ağaç  kesilmeyecek.  Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, “Nostaljik bir tren olarak çalışacak. Köylerin yerleşik alanlarında inilerek, o köyün kendi ürünlerini tanıtabileceği bir turizm hattı yapma niyetindeyiz” dedi. (Radikal)



Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Ynt: Haliç Karadeniz Sahra Hattı
« Yanıtla #2 : Aralık 02, 2008, 17:03:02 »
Bu konu ya gazetecilerin ya da konuyla ilgili kişilerin rutin gündemlerinde olsa gerek belirli sürelerle gündeme geliyor ancak şimdiye kadar bir ilerleme olduğu hakkında bilgi yok.

Aşağıdaki linkte, sözü edilen eski demiryolu hattı hakkında kısa bilgi bulabilirsiniz, ayrıca bu demiryolunu tanıtan bir kitap bilgilerini ve 2002 yılındaki haber başlığını inceleyebilirsiniz. Kitap, İstanbul belediyesince basılmıştı, çok güzel fotograflar içeriyor.

http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=2733.0

Bu linkte de hattın asıl amacı kömür taşımak olan Silahtarağa Elektrik santralının bugünü ile ilgili bilgi bulabilirsiniz.

http://modeltrenciler.com/forum/index.php?topic=2732.0

Şu an Haliç'teki faal demiryolları ;)

1. Karaköy-Eminönü, Galata köprüsü üzerindeki hafif raylı sistem ve
2. Rahmi Koç Müzesindeki Haliç-Sütlüce demiryoludur. Hafta sonları tarifeli sefer yapılıyor. Hat uzunluğu bir kaç yüz metre. http://www.rmk-museum.org.tr/turkce/exhibit/rail.html