Gönderen Konu: Decoder Montajı: R2552 BR 4-6-2 Princess Coronation Class 46248 'CITY OF LEEDS'  (Okunma sayısı 6148 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Bu başlıkta 4-6-2 tekerlek dizilimli Hornby R2552 buharlı lokomotif modeline decoder takılmasını paylaşacağım.

Lokomotif 299mm uzunluğunda ve kiremit/bordo kırmızısı renkte.  Katalogda 1959 dönemi olarak belirtilmiş servise ilk girişi ise 1943 ve 38 adet üretilmiş. Tasarımcısı Sir William Stanley. Model Hornby'nin son kuşak üretiminden super detail olarak belirtiliyor ve DCC soketi içinde hazır olarak bulunuyor.

Kurb konusunda hem katalogda hem de kutusunda ufak bir uyarı var. En küçük yarıçapın 438mm(2ndradius) olması gerektiği belirtilmiş.

Üst ve yandan iki fotografla başlayalım...
« Son Düzenleme: Ocak 11, 2007, 23:37:03 Gönderen: Obiwan »

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Decoder montajı için lokomotifin üst gövdesinin açılması gerekiyor. Bu lokomotif çok fazla detaya(kırılabilir plastik) sahip olduğu için fazlasıyla dikkatli ve ince çalışmak gerekiyor. Kutu içindeki klavuzunda üst gövde için açılma tarifi ve gerekli uyarılar yer alıyor.

Öncelikle sol büyük tekerleklerden en arkadakine gövdeden bağlı olan Speedometer'in sökülmesi gerekiyor. Bu tekerlek ve üzerindeki vida isimlendirmeleri konusunda Jimmy Cem'in yardımını rica ediyorum. Çok ince bir tel/plastik üst gövdeden tekerleğe uzanıyor ve piston ile aynı noktaya vidalanmış. Vida oldukça sıkı, küçük bir lokma veya ince bir pens ile gevşettikten sonra cımbız/el ile çevirerek almak gerekli.

Daha sonra lokomotifi ters çevirerek arka klavuz ve kuplörün altında kalan düz vidayı söküyoruz. Resimlerde vidala bu parçaların altında tam görünmemiş, ancak küçük bir tornavida kullanmak şart, zira yanlardaki buhar boruları modellerine zarar vermemeye dikkat etmek gerekiyor.

Arkadaki vidadan sonra öndeki kuplör altındaki yıldız vidayı söküyoruz ve tekerlek/piston alt gövdeyi hafif hareketlerle gövdeden ayırıyoruz. Önce altgövdeyi geri çekerek arkadan havaya kaldırıyoruz ve üst gövdeyi ayırıyoruz.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Üst gövdeyi çıkardıktan sonra rahat çalışabilmek için artık lokoyu raylara yerleştirebiliriz. Resimlerde DCC soketi net olarak görünüyor. Hornby Lokomotiflerde NEM652(8-bacak) DCC soket bulunuyor. Bu sokette üretimden takılmış ve lokomotifin decoder olmadan doğrudan DC ile çalışmasını sağlayan dummy bir parça takılı geliyor. Hem bu parçada hem de takılı olduğu soketin bir bacağında decoder 1 numaralı pozisyonu işaretlenmiş durumda.

Hornby buharlı lokomotifl modellerinde ışık bulunmuyor, decoder ile yön ve hız ayarlaması yapılabilir. Yaptığım testlerde Hornby 8215 decoderın Hornby kumanda yanında Piko Digi-1 ile de uyumlu olduğunu görmüştüm.

Decoderı takmak için soketin üzerinde bulunan dummy parça yine ufak hareketler ile yerinden çıkartılarak 8 bacak açık konuma getirilir. Artık decoder veya dummy tekrar yerine takılmadan lokomotifin elektrik ile hareket etmesine olanak yoktur, çünkü bu soket raylardan gelen elektriğin motora ulaşması için arada açık bir bağlantı oluşturmaktadır. Devre dummy veya decoder ile tamamlanır.

Alt gövdenin ön kısmında decoderın yerleştirilmesi için küçük bir kanal bırakılmış. Decoder sokete takıldıktan sonra yine lokomotif kutusunda bulunan izolasyon kılıfına koyarak bu kanala yerleştiriyoruz.

Çevrimdışı Okan

  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: ?stanbul
  • İleti: 1120
Dummy parçayı yerinden çıkarttıktan sonra decoderın kablolarının lehimli olduğu küçük devreyi lokomotif üzerindeki sokete 1 numaralı pozisyonuna göre doğru yönde yerine takıyoruz. 1numaralı pozisyon veya bacak turuncu kablonun lehimli olduğu bacaktır.

Sonra decoderın fazla kablolarını ve kendisini lokomotifin kutusundan çıkan izolasyon kılıfına yerleştirerek, lokomotif içindeki kanalına/yerine yerleştiriyoruz.

Daha sonra üst gövdeyi alt gövdenin üzerine yerleştirmek için öncelikle alt gövdenin ön kısmını üst gövdenin önündeki girintisine dikkatlice yerleştirerek oturtuyoruz, bu sırada decoderın doğru yerde durduğuna ve kabloların sıkışmadığına dikkat ediyoruz. Daha sonra arka tarafı da birleştirerek önce ön yıldız sonra arka düz olmak üzere vidalamayı yaparak kapatma işlemini tamamlıyoruz.

Son aşamada sol tekerlekteki speedometeri tekrar yerine vidalayarak işlemi bitiriyoruz.

Lokomotifimiz artık adreslemeye/programlamaya hazır. Dijital kumanda özel bir hatta bağlı iken bu prgramlamayı yaparak artık kullanıma hazır hale geliyoruz. Dijital kumandanın en önemli katkılarından biri analog kumandadan çok daha hassas olarak hız ayarı yapabilmek ve çok düşük hızları gerçekleştirebilmek. Bu buharlı modelin pistonlarının yavaş hareketlerini izlemek müthiş keyifli. Son bir not fabrika üretiminde konan dummy parçanın her ihtimale karşı saklanmasında yarar var, ileride bir sorun durumunda tespit ve eğer decoderda bir sorun var ise analog kullanım için bu parça tekrar yerine takılabilir.

Hepinize iyi çuf çuflar...


Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Pardon...Bir kaç gündür dalgınlık had sahfada.Kusura bakmayın.Cevap yazmayı unuttum.Cımbızla tuttuğun parça kopliman biyel (destek biyel de denebilir.).Motris biyel den (silindire,piston a bağlı olan) aldığı hareketi diğer tekerlere iletir.Kopliman biyelden içeri doğru bağlanan kol aprel kolu.Aprel markizin içindedir.Koplimn biyelden aldığı hareket ile çalışır.Yağlamayı sağlar.Aslında çok ince güzel ve alman lokomotiflerinden de beklediğim bir detay.Diğeri üçüncüsü en küçük olanı ise köstek biyel.O da trvarları yağlar ve silindir içerisindeki valfleri açma-kapama suretiyle silindire sağlam buhar girişini ve çürük buhar tahliyesini sağlar.Umarım anlatabilmişimdir.....
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......

Çevrimdışı Harun

  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 2880
  • herşey MTK yüzünden...
Kopliman biyelden içeri doğru bağlanan kol aprel kolu.Aprel markizin içindedir.Koplimn biyelden aldığı hareket ile çalışır.Yağlamayı sağlar.Aslında çok ince güzel ve alman lokomotiflerinden de beklediğim bir detay....

hmmm... yani Hornby'de de detaylar fena değil diyorsun yani... ;)

Çevrimdışı iceman

  • Jimmy Cem ERSÜ
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 48
  • İleti: 754
Ayıp yani.Hornby çağ atlamış diyen Erkut abi ile benden başka kim vardı?Malum....TCDD lokosuna çevirilebilecek lokolar içerisinde en fakiri dizeller.Eğer çok çok geniş (asgari 140 m2) bir alana günümüze ait bir diaroma kuracak olsam mesela Balıkesir yakınlarında (aynı Tavşanlı-Tunçbilek hattı gibi) bir şube hattı yapsam Buharlı+Dizel çalıştıracak olsam herhalde Class 50 (Balina) bir kaç loko kapardım.Sezarın hakkı her zaman sezara.... (Birde şu plaktornanın hakkından gelebilseler.Lokolara çağ atlatıyorlarda tornaya niye yapmıyorlar?)  ;D
Loko ların ustasıyım Roco ların hastasıyım.......