Gönderen Konu: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi  (Okunma sayısı 32186 defa)

0 Üye ve 2 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Saygıdeğer modeltrenciler,

Sevgili Can Becan Bey’in bu lokomotif modelini Almanya seyahatinde temin edip, bana ulaştırılmasından dolayı,  yine 
bu modelin
TCDD modeline dönüştürülmesi konusunda, model üzerine uygulayacağımız çeşitli yedek parçaların temin edilmesinde
önemli katkıları olan Sevgili Mahmut Zeytinoğlu Bey ile birlikte her iki modeltrenci dostlarıma huzurlarınızda en içten
duygularımla
sonsuz teşekkürlerimi sunarım.

Roco 1/87 ölçek S-160 buharlı lokomotif modellerinden İtalyan Demiryolları FS 736.211 olan modeli; TCDD ‘de kullanılan
45171-45220 serisi 50 adetlik buharlı lokomotiflerine en çok benzerlik taşıyan model olma özelliğindedir.

Roco 1/87 ölçek FS 736.211  (S-160) model lokomotif bu gün elime ulaştı.Model üzerinde ilk incelemelerimi yaptıktan sonra
birkaç fotosunu sizlere aktarıyorum.

Belli zaman aralıkları ile yapacağım tüm çalışmaları sizler ile paylaşacağım.
















Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Teoman Bey merhaba,

S-160 lokomotifinizi, iyi günlerde kullanın.

Belli zaman aralıkları ile TCDD'ye dönüştüreceğinizi belirttiğiniz bu lokomotif ile ilgili çalışmalarınız için şimdiden kolay gelsin.

Sevgi ve saygılarımla.

Alp

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458


Alp Bey, merhaba.

İyi dilekleriniz ve temennileriniz için çok teşekkürler.




Çamlık Müzede bulunan TCDD 45172 plaketli S-160 kazan kapağı ve hava pompasının konumu ile modelin kazan kapağı
karşılaştırmasından ortaya çıkan duruma göre burada yapılacak işlemlerinin başında hava pompasının yerinden sökülüp,
lokomotifin gidiş yönüne göre bacanın sol kısmının altına aktarılması olacaktır.








Tenderin arka kısmında far bulunmamaktadır. Oysa modelimizin tenderinde bulunan far yerinden sökülerek gerekli düzeltmeler
tender üzerinde yapılacaktır. Kırmızı zemin ve üzerindeki beyaz rakamlar çıkarılarak TCDD lokomotif tenderine uygun görünüme
getirelecektir.








Modelinin markiz bölümünün sol önünde bulunan dinamo buradan çıkarılacak ve kazanın ön sol kısmında baca altı ile hava
pompası üzerine TCDD 45172 de kullanılan dinamo yapısına uygun yeni bir dinamo takılacaktır.






Model üzerinde yapılacak değişikliklerin bir kısmının tespitlerini yaptıktan sonra modelimizi vida ile bağlı bulunduğu altlığından
çıkarıyoruz.

Modelin üzerinde el izi olmaması için eldiven kullanıyoruz. Elimizin parmak uçlarında derimizden kaynaklanan yağ izleri gövde
üzerine geçmektedir. Bu durumu önlemek amacı ile eldiven kullanmak yararlı olmaktadır.





Modelimiz üzerinde incelemeler devam edecek gerekli parça montajları yapılacaktır.


« Son Düzenleme: Nisan 13, 2017, 23:52:52 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458






S-160 Roco modelimizin TCDD modeline dönüştürme çalışmalarımızda kullanacağımız ek aksesuar parçalarını temin yoluna gittik.

Öncelikle dönüşüm çalışmamızda ilk yaptırdığımız aksesuar; TCDD buharlı lokomotiflerinin en belirgin özelliğinden biri olan
engel atan veya TCDD çalışanlarının deyimi ile ‘’ Domuzluk’’ olmuştur.

Çamlık müzede bulunan ve modelimize örnek olarak aldığımız TCDD 45172 plaketli makinede değiştireceğimiz ve bu makineye
uygun ekleyeceğimiz diğer aksesuarlar dinamo ön ve arka farlar Wienert firmasından getirtildi. Ayrıca TCDD plaketleri Kuswa’ ya
yaptırıldı.

Bu konuda katkılarından dolayı sevgili Mahmut Zeytinoğlu Bey’e bir kez daha teşekkürlerimi iletiyorum.






Modelimiz üzerinde daha rahat çalışabilmemiz için kazan+markiz bölümü ile tenderi birbirinden ayırıyoruz.






Kazan kapağını ana gövdeden çıkarıp, üzerindeki hava pompası, far ve diğer bağlantı parçalarını yerlerinden çıkarıyoruz.

S-160’ larda, Hava pompasının TCDD’nin tüm 45171-45220 serisinde yer alan 50 adet makinenin sol yanında yer almasını
dikkate alarak, fotoğraflardan da yaptığımız inceleme doğrultusunda model üzerindeki yer değişikliğinde konulması gereken
yere yerleştirme tespitinde bulunuyoruz.






Modelin ön tarafında iki tampon arası alt kısma takacağımız domuzluğun kolay bir şekilde yapıştırılması için kılavuz dingili ile
kuplör bağlantılarını yerlerinden çıkarıyoruz.






Cımbız yardımı ile domuzluğu takacağımız yerde prova yapıyoruz. Ancak görüldüğü gibi kuplör bağlantısını bulunduğu yerde iki
tampon arası orta yerindeki boşluğun doldurulması tespitinde bulunuyoruz.

Buradaki boşluğu evergreen plastik plakalardan yararlanıp, kapatacağız. Burada gerekli tefsiye ve boyama çalışmaları yapılacak.

Bir başka tespitimizde domuzluğun üst parçasının kesilmesi gerekecektir. Buradaki bağlantıları, yine gerçek lokomotifin üzerinde
yaptığımız fotoğraflama çalışmalarından yararlanarak yapacağız.






Domuzluk üzerinde yapacağımız tefsiye çalışmaları için bir kez de ray üzerinde gözlemleme yaparak, incelememizi sürdürüyoruz.

Burada da görüldüğü gibi domuzluğun üst parçası kesilerek, daha yukarı kaldırılacak bir pozisyona getirilmesi zorunlu olacaktır.


Çalışmalarımız devam edecektir.

Çevrimdışı atlantis

  • Onur Özdemir
  • Global Moderator
  • Forum Üyesi
  • Yer: İzmir
  • Yaş: 44
  • İleti: 144
    • Truva Linux
Yine güzel bir çalışma bizleri bekliyor :)
Loko plakası yazan metalleri İzmir'de nereye yaptırıyosunuz?

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458


Onur Bey, merhaba.

Çalışmamızla ilgili görüşleriniz için çok teşekkürler.

Pirinç metal plaketleri ne yazık ki ülkemizde yaptıramadık.
Araştırmalarımız ve yaptığımız girişimler sonucu bu işi en iyi yapan Almanya'da bir tek kişi var.

Aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. Biz de oraya yaptırıyoruz.

http://www.kuswa.de

Çevrimdışı atlantis

  • Onur Özdemir
  • Global Moderator
  • Forum Üyesi
  • Yer: İzmir
  • Yaş: 44
  • İleti: 144
    • Truva Linux
Teşekkürler. Osman Zeki Köker abimiz yaptırmak istiyormuş plakalardan ama bulunduğu yerde yapan yokmuş. Benden İzmir'de sormamı rica etti. Bu kadar zor olacağını düşünmemiştim. Farklı bir metal üzerine yapan vardır belki. İlla pirinç olmasına gerek yoktur umarım.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458







Model üzerinde gerekli değişikliklerin yapılması ile ilgili çalışmalarda daha uygun bir durum oluşturmak için kazan ve şasi
kısmını ayırıyoruz.

Kazan üzerinde yapacağımız parça değişimleri ile birlikte şasi kısmında tekerlek ve biyel kollarında boyama çalışmalarını
bu şekilde sürdürmek sonucun iyi olmasını sağlayacaktır.







Kazanın sağ ve sol alt kısmında hava depolarını kırmızı renge boyayacağımız için bu parçaları yerlerinden çıkarıp,alıyoruz.






Model üzerindeki dinamo parçası, İtalyan Demiryollarında ‘’FS’’ kullanılan S-160 gerçek makinelerde markizin önünde sol taraftadır.

Oysa TCDD’de kullanılan S-160 makinelerde baca ile hava pompası arasında, kazanın sol baş tarafında
bulunmaktadır.

Modelin dinamo parçasını yerinden çıkarmak için ö önünde bulunan el tutamaç borusunu kürdan kullanarak esnetiyoruz.








Cımbız yardımı ile dinamo parçasını yerinden söküp alıyoruz. Yaptığımız incelemelerde modelin üzerindeki dinamo parçasının
TCDD’ de kullanılan türde olmadığını tespit edip, TCDD kullanılan türe uygun bir dinamo parçasını önceden saptadığımız için 
temin yoluna gitmiştik.






Çamlık Müzedeki örnek aldığımız TCDD 45172 plaket numaralı S-160 makine üzerinde dinamonun yerini fotoğraflarından
tespit ediyoruz.






Weinert tren modelleri aksesuarları firmasının ürettiği pirinç metal döküm TCDD’nin kullandığı dinamo parçasını temin ettik.






Dinamo parçasını ve hava pompasını model üzerinde olması gereken yere geçici olarak deneme amacı ile oturtuyoruz.

Böylelikle Roco S-160 modelin, dönüşüm çalışmalarında iki önemli ayrıntıyı model üzerinde gerçekleştirmek üzere adım
atmış oluyoruz. Bu parçalar tekrar ele alınıp, gövde üzerine boyama çalışmaları sonrası takılacaklardır.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




TCDD 45172’nin kazan kapağını inceleyip, bu fotoğrafta görüldüğü gibi modelin kazan kapağını düzenleyeceğiz.






Modelin kazan kapağı üzerindeki hava pompasını ve diğer kablo bağlantılarının çıkardığımızdan dolayı bu parçaların çıkarıldığı
yerlerdeki boşlukların doldurulma işlemleri yapılacaktır.

Gerçek makinenin kazan kapağı üstündeki farın önünde siperlik yoktur. Oysa modelin farında siperlik bulunmaktadır. Bu siperliği
keserek aslına uygun haline getireceğiz. Ayrıca far altındaki numaraların bulunduğu parçayı da keseceğiz.






Boşlukların her iki yanında bulunan fazlalıkları maket bıçağı ile keserek temizliyoruz.






Boşlukları plastik çubuk parçaları ile dolgu yapıp Tamiya sıvı yapıştırıcı ile sabitliyoruz. Yapıştırıcıyı iç taraftan yapıyoruz ki
ön tarafta kapak üzerinde her hangi bir bozulmaya yol açmamasını önlemini alıyoruz.






Dolgu yaptığımız alanları ince su zımparası ile düzeltip, astar boya atma konumuna getiriyoruz.




Farın üst ön kısmında bulunan siperlik parçasını maket bıçağı ile kesip gerekli tesviyeyi yapıyoruz.





Sprey Tamiya boya ile astar niteliğinde ince bir kat boya atıyoruz.






Kazan kapağı üzerindeki boşlukların doldurulması ve far üzerindeki düzenlemeyi tamamlıyoruz. Kazan kapağının lokomotif ileri
gidiş yönüne  göre sol kenarında yer alan menteşe parçalarını da çalışıp yerlerine takacağız.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458




Bu çalışmamızda tampon kınsımı ele alıyoruz. Yine lokomotif modelinin söküm işlemlerine  devam ediyoruz. Parçaların
üzerinde yapacağımız çalışmaların ana gövdeden ayrılıp, gerekli düzenlemelerin yapılmasında sökme yönteminin uygulanması
sonucu olumlu etkilemektedir.






İki tampon arasındaki panelin kırmızı rengi TCDD kullanılan kırmız renge benzemesine karşın, bu parçadaki rengin tekerlekler
üzerindeki renk ile karşılaştırdığımızda;  TCDD tekerlek yapısındaki kırmızı renkten farklı bir renk olduğunuz tespit ediyoruz.
TCDD renklerindeki kırmızı rengi tekerlekler üzerin uygulamamız kaçınılmaz oluyor.






Tamponlar arasında bulunan numaralar, FS ( İtalyan Demiryolları) S-160 makinenin plaket numaralarıdır.

Buradaki beyaz boyalı rakamları silmek için önce dikiş makinesi yağı ile yüzeyi kulak temizleme pamuğu yardımıyla sıvazlıyoruz.
Yağın işlevi, zımparalama işleminde alt boyaya zarar vermeden üstteki rakamların boyasını çıkarmada çizilmeye meydan
vermeden katkı sağlamasıdır.



1200 numara ince su zımparası kullanarak, yağladığımız yüzeydeki rakamları fazla bastırmadan çıkarıyoruz.






Kuplör yeri için tampon panelindeki açılmış olan boşluğu evergreen plastik plakalardan kestiğimiz parça ile kapatıyoruz.






Beyaz olan plastik parçayı Vallejo kırmızı akrilik boya ile kapatıyoruz.



Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #10 : Nisan 16, 2017, 08:56:36 »





Model yapısında, tamponların bulunduğu parçayı yerine taktıktan sonra dikkatimizi çeken bir nokta! Piston kutularının
önünde alttaki şasi ile tampon bölümünün arasında görülen parçanın kiremit kırmızısına yakın bir
renkte olduğudur. Oysa burası gerçek 45172 de siyah boyalıdır.






45172’nin detay fotoğraflarından gördüğümüz gibi yukarıda sözünü ettiğimiz modeldeki alanın burada siyah olduğunu görüyoruz.
Gerçi makine çok yıpranmış olduğundan artık siyah rengin yerini bakımsızlıktan dolayı pas rengi almış.






Modelimiz gerçek 45172 rengine uygun konuma getirmek adına yukarıdaki açıklamalarımız doğrultusundan piston kutularının
önündeki bölümü de siyah boya ile renklendiriyoruz.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #11 : Nisan 16, 2017, 13:00:01 »




Tampon bölgesinde yaptığımız çalışmalarda sıra engel atanın (Domuzluk) montajına geldi. Önceden belirlediğimiz duruma
göre engel atanın üst parçasının biraz kalın oluşu S-160 modelinde sorun olacaktı.

Bunun üzerine üst parçayı ya kesecektik yada tefsiye yaparak inceltecektik. Genellikle TCDD buharlı lokomotiflerinde
5 ızgaralı şekilde olan domuzluklar bazen kullanım sürelerinde oluşan hasarlardan ötürü ızgara sayısı farklı olabilmektedir.

Çamlık müzede sergilenen TCDD 45172 bu duruma örnek olarak domuzluğu 4 ızgaralı şekildedir. Ancak estetik görülmesi
bakımından biz modelimizde 5 ızgaralı olarak domuzluğu değerlendireceğiz.

Esnek olması ve sağlamlığı açısından Gümüş döküm olarak yaptırdığımız domuzluğun üst parçasını eğe ile inceltiyoruz.
Gümüş yumuşak bir malzeme olduğundan bu tür tesviyelere uygun bir metal olma özelliğini göstermektedir.






Gümüş domuzluğun ilk hali ile tesviye yapıldıktan sonraki halini inceleyerek aradaki farkı görebiliyoruz.






Model kutusundan ek aksesuar olarak verilen koşum takımlarından ön panele takılacak olan vagon bağlantı parçasını iki
tampon arası ota kısma takıyoruz.







Modelimize uygun konuma getirdiğimiz domuzluk parçasını Tamiya TS 6 mat siyah sprey boya ile boyayıp tamponların
altındaki panele yapıştırıyoruz. Ray üzerine yaptığımız incelemede herhangi bir sürtünmeye yol açabilecek bir durumun
olmadığını tespit ediyoruz.

Model üzerindeki çalışmalarımız devam edecektir.

Çevrimdışı Alp ÖNEY

  • Forum Üyesi
  • Yaş: 65
  • İleti: 355
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi
« Yanıtla #12 : Nisan 17, 2017, 00:01:10 »
Teoman Bey,

Bu işe gönül veren olarak, uzmanlık, zevk, ilgi, araştırma, sabır ve teknikler, yani her şeyden önce estetik ve ince detaylara indirilmiş bu çalışmanızı, bizler ile paylaştığınız için teşekkür ederim.

Paylaşımları izlerken dünya dertlerinden uzaklaşıyoruz, ne güzel.

Sevgi ve saygılarımla.

Alp


Çevrimdışı kemalomay

  • Kemal Omay
  • Administrator
  • Forum Üyesi
  • Yer: istanbul
  • Yaş: 25
  • İleti: 2880
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi ve Modifiyesi
« Yanıtla #13 : Nisan 17, 2017, 20:56:22 »
Teoman hocam , sen yeni konuya başlayınca , yaşasın film başlıyo gibi heyecan oluyo valla...............
YAŞLANDIĞIMIZ İÇİN OYUN OYNAMAYI BIRAKMAYIZ , OYUN OYNAMAYI BIRAKTIĞIMIZ İÇİN YAŞLANIRIZ.   G.BERNARD SHAW.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #14 : Nisan 18, 2017, 00:09:58 »


Sevgili Alp Bey, değindiğiniz gibi bu çalışmalar gerçekten gönül verilerek yapılabilen çalışmalardır.
Yapabildiğim ölçüde tüm çalışmalarımı sizler ile paylaşmaya devam edeceğim.


Sevgili Kemal Bey, sizlere  heyecan verici çalışmalar aktarabiliyorsam ne mutlu. Hep birlikte bu ortamda Alp Bey’in yazdığı
gibi dünya dertlerinden uzaklaşabiliyoruz.

İlgileriniz için çok teşekkürler.







Roco S-160 modelin söküm çalışmalarına devam ediyoruz. Parçalar üzerinde gerekli düzenlemeler yapabilmek için bu
ayrıştırmayı yapmak zorunda kalıyorum.

Roco, detay açısından tren modelciliğinde önde gelen bir marka. Lokomotifi parçalara ayırmak için bir hayli dikkatli olmaya
çalışıyorum. Her bir parçayı küçük saklama kapları olan alet kutusundaki bölümlere koyarak, koruma altına alıyorum.






‘’FS’’ İtalyan Demiryollarına ait olan bu lokomotif modelini, TCDD dönüşüm çalışmalarında plaketlerin yar alacağı markiz
bölümünde pencere altlarındaki beyaz boyalı tampon baskı tekniği ile basılmış yazı ve rakamları alttaki boyayı mümkün
olduğunca bozmadan çıkarmak için önce saf beyaz alkol denememize karşın olumlu sonuç alamadım.

Beyaz boya çok iyi bir şekilde uygulandığından birazda yüzeyde kalınlık oluşturacağından üzerine siyah boya attığımızda harf
ve rakamlarda kabartı olacaktır.

Bu durumu önlemek için mecburen yazıları çıkarmak zorunda kalıyoruz. Uyguladığımız yöntem; Makine yağı ile serigraf tampon
baskı yapılmış yüzeye bir katman oluşturyoruz. İnce su zımparası ile fazla bastırmadan üzerinde ovalama yapıyoruz..






Yağ ve zımpara ile ovduğumuz baskılar yavaş yavaş çıkıyor. Alttaki boya yağın oluşturduğu koruyucu tabaka ile çizilme ve
boya aşınması olmadan siyah boyalı gövde zemini böylece zarar görmüyor.






Fotoğrafta görüldüğü markizin pencere altlarında yer alacak TCDD plaketlerine temiz bir zemin hazırlamış oluyoruz.






Markiz üzerine yapıştıracağımız Kuswa üretimi pirinç metal TCDD plaketlerinden önce kendinden yapışkanlı etiketten dijital
baskı yaptırdığımız plaketleri geçici olarak deneme amaçlı markize yapıştırıp, prova yapıyoruz.






Lokomotif modelini söktüğümüzde markizin (Sürücü Kabini) iç kısmında kazan ateşleme kapağının da bulunduğu kontrol panelini
inceleme fırsatı oluyor.

Roco fabrikasyon olarak model kalıplamasında kazan içinde ağırlık olarak kullanılan kurşun döküm parçayı kontrol paneli ile bir
bütün olarak çalışmış.

Ayrıca kotrol paneli üzerinde göstergeleri ve vanaları renklendirme yoluna gitmiş. Tabi ki bizde burada ek renklendirme çalışması
yapacağız.






Sürücü kabini ile kotrol panelinin görüntüsünü inceleyerek, yapacağımız çalışmalar için ön inceleme yapıyoruz.






Çamlık Müzede TCDD 45172 plaketli makinenin markiz içi kotrol paneli. Her ne kadar bakımsız olarak kaderine terk edilmiş
olarak görülen bu yapının modelimizin markiz içini ve kontrol panelini renklendirme çalışmamızda görüntü olarak yardımcı
olacaktır.



Çevrimdışı serkan kaçar

  • Serkan Kaçar
  • Kulüp Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: yak?nda maltepe
  • Yaş: 49
  • İleti: 1250
  • bende varım
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #15 : Nisan 18, 2017, 23:07:56 »
Teoman hocam

eline emegine saglık

serkan
Serkan kacar yaşlanarak degil, yaşayarak tecrube kazanilir. Zaman insanlari degil,armutlari olgunlastirir.

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #16 : Nisan 19, 2017, 00:21:27 »

Sevgili Serkan Bey, ilgine ve güzel sözlerine ben de çok teşekkür ederim.






Modelimiz üzerinde yaptığımız değişikliklerin en önemli iki parçası, hava pompası ve dinamonun gerçek lokomotif üzerindeki
yerlerini bir kez daha kontrol edip inceliyoruz.



Modelin kazan kapağı üzerinde olan hava pompası  ile markizin sol ön tarafında bulunan dinamonun bu fotoğrafta
görüldüğü gibi yerlerini değiştireceğiz.



Hava pompası ile dinamo lokomotifin ön gidiş yönüne göre solda bulunmaktadır. Dinamonun yeri bazı 45171-45220
serisi lokomotiflerinde sağ ön tarafta da kullanılmaktadır.

Ancak bizim örnek aldığımız Çamlık Müzedeki TCDD 45172 olduğundan bu lokomotifteki görünümü örnek almaktayız.






Hava pompasının yeni yerine yerleştirmek için ince matkap ile parçanın takılacağı yere delikler açıyoruz.






Weinert ürünü pirinç döküm dinamo parçasını, altlığını hazırladığımız plastik parçanın üzerine yapıştırıp, siyah boya
ile renklendiriyoruz. Hava pompasını deneme amaçlı yeni yerine takıyruz. Daha sonra bu hava pompasını metalik
siyah ile boyayacağız.






Dinamo ve hava pompasını boyayıp, yeni yerlerine takıyoruz. İki ayrı açıdan hava pompası ve dinamonun görüntülerini alıyoruz.




« Son Düzenleme: Nisan 19, 2017, 00:24:54 Gönderen: Teoman Kardaşlar »

Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #17 : Nisan 19, 2017, 21:37:35 »



S-160 Roco modelin TCDD modeline dönüşüm çalışmalarımızda  biraz da modelin tenderi ile ilgilenelim.

Tenderin sağ ve sol yan yüzeylerin üzerinde beyaz İtalyanca servis yazıları ile gövde arkasında kırmızı zemin
üzerine beyaz lokomotif numarası  bulunmaktadır.

TCDD S-160 gerçek buharlı makinelerinde bu tip yazı ve numaraların bulunmaması gerektiğinden biz de serigraf
tampon baskı tekniğinde yapılmış yazı ve rakamları tenderin üzerinden sileceğiz.



Tenderin söküm işlemlerine başlıyoruz. Kömür lerin bulunduğu parça plastik olu, önce bu parçayı tender üzerinden
çıkarıyoruz.

Tenderin alt şasi bağlantısı 4 adet vida ile tutturulmuş. İkisi kömür bölümünün altında diğer ikisi de tenderi su
doldurma bölümünün kapak kısmının altında bulunmaktadır. Bu parçada plastikten yapılmış.

Tenderin ana gövdesi ise zamak döküm olarak üretilmiştir. Gövde metal olduğundan burada yapacağımız işlemde
dikkatli olmamız gerekmektedir. Metal zeminde boya üzerinde ikinci katman oluşturan yazı ve rakamları silmek için
yağ ve zımpara ile çıkarma işleminde altta kalacak siyah boyayı çıkarmadan işlemi tamamlamamız önemlidir.






Tenderi parçalara ayırıyoruz. Tekerlek iç boyaları siyah ile boyanacağından tender bojilerinden dingilleri de
çıkarıyoruz ki boya işleminde iyi sonuç alalım.






Tenderin sağ ve sol yazılarını tek renk beyaz olduğundan kolayca sildik. Ancak tenderin arka tarafında bulunan
numaraların kırmızı zemin üzerinde beyaz boyadan oluşu iki katmanlı boya olacağından burada işimizi zorlaştırabilir.

Silme işlemi öncesi dikiş makinesi yağı ile rakamların üzerinde sıvazlama yaparak zımpara öncesi yüzeyi
kayganlaştırıyoruz. Bu özellik çizilmeleri de önlemiş oluyor.

Su kullandığımızda, suyun yoğunluğu yağa göre daha az olduğu için boyanın hızlı bir şekilde çıkmasını sağlar ancak zeminde
çizilmeler olduğu gibi siyah boyalı zemin üzerinde de boyanın çıkmasına yol açabilir.






Zımparamızı hiç bastırmadan yuvarlaklar oluşturarak rakamların üzerinde ovma işlemi yapıyoruz. Sık sık yağı
silip kontrol yaparak tekrar yağ sürüp ovma işlemine devam ediyoruz. 5 -6 kez aynı işlemi tekrarlayarak sonuca
gidiyoruz.

Burada sabırlı davranıp alt kısımda kalan siyah boyaya zarar vermeden silme işlemini tamamlamak.

Beyaz alkol ile silme işlemine kalkıştığımızda metal yüzeye uygulanan siyah boyayı da silmiş olurduk.

Plastik yüzeylere göre metal yüzeylerde boya tutunması daha azdır. Bu durumu dikkate alarak makine yağı
kullandık.






Sonuç olarak tender de yazı ve rakam silme işleminde olumlu bir sonuca ulaşıyoruz. Model buharlı lokomotifimiz
de bir hayli sökülmüş parça ile karşı karşıyayız.

Bu parçaları özenli bir şekilde saklama kaplarında kendi içinde gruplayarak koruma altına alıyoruz.


Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #18 : Nisan 20, 2017, 01:28:14 »






TCDD 45172 ve diğer Türkiye’de kullanılan S-160 makinelerde gidiş yönüne göre kazan kapağı sol kenarında bulunan
iki adet altlı üstlü menteşe bulunmaktadır.






Kazan kapağı menteşelerini bizde modelimizde yapmayı düşündük. Gerçeğinin 1/87 kez küçültülmüş olan modeline bu
parçaları sıfırdan oluşturmak bir hayli zor olacağa benzediğinden önce yapmama kararı vermiştim.

Denemekte yarar var diye bu parçaları yapmaya karar  verdim. Olumsuz bir sonuçla karşılaşma durumunda model üzerinde
bu parçaların olmasa da olur düşüncesi ile çalışmalara başladım.

Plastik çubuk ve plakalardan yararlanıp Çamlık Müzeden detay fotoğraflarını aldığım 45172’nin görüntülerinden örnek alarak
bir sonuca ulaştım.

Yaptığım bu çalışmanın görüntülerini aşlağıda ki fotoğraflarda görebilirsiniz.
















Çevrimdışı Teoman Kardaşlar

  • Teoman Kardaşlar
  • Kurul Üyesi
  • Forum Üyesi
  • Yer: izmir
  • Yaş: 65
  • İleti: 2458
Ynt: TCDD 45171-45220 Serisi S-160 Roco Model İncelemesi Ve Modifiyesi
« Yanıtla #19 : Nisan 21, 2017, 01:46:11 »


S-160 modelimize birkaç aksesuar ekleme çalışmalarımızla konumuza devam ediyoruz.





TCDD 451722nin  kazan kapağı altında bulunan ve fotoğrafta görülen boru parçasını modelimize uygulamaya
karar verdik.

Sevgili Alp Bey’in buradaki ayrıntı dikkatini çekerek, fotoğrafta görülen borunun işlevini sorması üzerine bu
parçanın modelimize uygulamamızda etken olmuştur. Sayesinde bu aksesuarı modelimize uygulayacağız.
Teşekkürler Alp Bey.






Kazan altında yer alan borunun işlevi; Dumanlık içinde buharın yoğunlaşması ile oluşan suyun tahliyesini sağlamasıdır.

Kağıt tutturulmasına yarayan ataçlardan yararlanıyoruz. Ataçın kalınlığı, gerçek lokomotifin kazan kapağı altındaki
borunun kalınlığı ile hemen üstündeki yay şeklindeki tutamaç borusunun kalınlığı ile kıyasladığımızda, yay şeklindeki
borudan biraz daha kalın olduğunu fotoğraflardan yaptığımız inceleme ile saptıyoruz..

Küçük pense ile açtığımız ataçın parçasını, borunun şekline göre kıvırıp modele takacağımız konuma getiriyoruz.



 


‘’L’’ şeklinde kıvırdığımız ataç telini, modelin altında matkapla delik açarak buraya takıyoruz.






Kazan kapağı altındaki boruyu siyah boya ile renklendiriyoruz. Kazan kapağı üstündeki farın kenarlarında sağ
ve solunda gerçeğinde cam bulunmaktadır.

Sevgili Mahmut Zeytinoğlu Bey’in önerisi ile buradaki kısımları cam şekline dönüştürmek için önce metalik
alüminyum boya ile boyayıp üstüne parlak vernik sürüyoruz. Fotoğrafta belli olmamakla beraber çıplak gözle
baktığımızda burada bir cam etkisinin oluştuğunu model üzerinde gözlemliyoruz.