Buharlı lokomotif modelimizin kazan altı şasisi ve tekerleklerini boyama çalışmaları öncesi, tekerlekler arasında yer alan
fren pabuçlarını yuvalarından çıkarıyoruz.
Buradaki amacımız, tekerleklerin arkasındaki şasi alanlarını daha rahat boyayabilmektir. Ayrıca şasinin önünde yer alan
kılavuz tekerlek takımını da yerinde çıkarıyoruz.
Modelin üzerinden çıkarabildiğimiz ufak parçaları da bir kutu içinde topluyoruz. Her söktüğümüz parçanın kaybolmasını
önlemek ve boya bitiminde tüm çıkardığımız parçaları tekrar uygun yerlerine takmak için bu durma özen göstermemiz
gerekir.
Bir başka önemli nokta biyel kollarını kesinlikle tekerleklerden çıkarmamalıyız. Biyel kolları modellerin üretildiği yerlerde
şablon ve tekerleklere belli bir dönüş açısı verilerek takıldığından, sökülmesi durumunda tekrar aynı ölçüyü tutturmak
zor olmaktadır.
Her iki tarafta yer alan biyel takımlarının şasiden çıkmaması içinde de önlem olarak geçici bir bant ile ara bağlantı parçasını
şasiye tutturuyoruz.
Boyamız ve fırçalarımız hazırlayıp, boyama geçiyoruz. Kullandığımız fırçalar tekerlek içleri için sıfır numara ince olmalıdır.
Şasi üzerinde düz alanları bir numara fırça ile boyayabiliriz.
Önce kılavuz tekerlek takımından boyama çalışmalarına başlıyoruz. Tekerlek çubukları en zor olan kısımlar olduğundan
elimizin alışması için önce iki kılavuz tekerleği onu taşıyan şasiyi boyuyoruz.
Kılavuz tekerleklerinin siyah boya çalışmasını tamamladıktan sonra ana şasi ve üzerindeki tekerlek boyamalarına geçiyoruz.
Burada önce tekerlek arkasındaki şasinin dış yan yüzlerini boyadıktan sonra tekerlek çubuklarının boyamasına geçiyoruz.
Tekerlek iç yapılarının boyaması en zor ve dikkat gerektiren bir çalışma olduğundan burada sabırlı olmak gerekiyor.
Tekerlek içlerinin boyanmasında iyi sonuç almanın birinci şartı sabırlı olmaktır.
Şasi ve tekerleklerin siyah boyaması büyük ölçüde tamamladı sayılır. Kurumaya bıarktığımız şasi ve tekerlekleri daha sonra
tekrar incelemeye alıp, gözden kaçan boyası olmayan yerleri rötuş yapacağız.
Siyah boyanın şasi üzerinde bütünlüğü sağlaması bakımından alt kısmındaki alanları da siyah ile boyadık. Fren kolu ve
pompasını şimdilik kırmızı bıraktık. Gerçek lokomotifler üzerinden tekrar inceleme yaparak buradaki parçaların boyamasını
ona göre yapacağız. Bazı fotoğraflarda bu parçalar siyah bazı fotoğraflarda ise kırmızı boyalı olarak görülmektedir.
Fotoğrafta görüldüğü gibi şasinin sağ tarafındaki tekerlek ve şasi kısımları ile tamponların ve kılavuz tekerlek takımının yer
aldığıkazan ön alanında alt ve üst kısımları siyaha boyandı.
Modelimiz geçici olarak toplayıp bir bütün halinde kazan ve tender alt kısımlarında yaptığımız siyah boyama çalışmalarını
kontrol ediyoruz. Bu arada yine geçici olarak markiz ve tender üzerine yapıştırdığımız plaketlerin konumunu gözlemliyoruz.
TCDD 56548 Plaketli buharlı lokomotif şu anda faal olan ve birçok dizi film çekiminde, yurtdışı buharlı lokomotif meraklılarının
düzenlediği buharlı lokomotif tren turlarında kullanılan lokomotifimizdir.
Bu lokomotifin özelliği; ülkemizde buharlı lokomotiflerin hizmet ettiği yıllarda köşeli tenderli olarak kullanılmış ancak yeniden
onarımı yapılmasında, tenderi değiştirilerek küvet tenderli olarak şu anda kullanılmasıdır.
Bu durumu dikkate alarak modelimizin plaketlerini TCDD 56548 yapmayı düşünüyorum.
Yukarıdaki açıklamalarım doğrultusunda TCDD 56548’in köşeli tenderli kullanıldığı yıllarda Uşak İstasyon’da çekilmiş fotoğrafı.
Fotoğraf 1981 yılında Karabük takma isimli Bastian Chold tarafından çekilmiştir.
TCDD 56548 in yeniden hizmete geçmesi ile ilgili yapmış olduğum araştırma ve inceleme sonucunda forumda paylaştığım
konuyu aşağıdaki linkten izleyebilirsiniz.
http://www.modeltrenciler.com/site/content/view/83/9/